Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n etuiskareiden vaihdosta aiheutunut kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jara
    Newbiemmer
    • Mar 2007
    • 6
    • Kirkkonummi

    E39:n etuiskareiden vaihdosta aiheutunut kolina

    Vaihdoin täältä luetuista jutuista (kiitokset niistä!) rohkaistuneena E39 523i (vm. 99) Touringin etuiskarit tänään/eilen. Ajattelin säästäväni pikkuisen...

    Homma onnistui kuin onnistuikin muutaman eiku-jooku-vaiheen jälkeen. Vasemman puolen iskari oli täysin loppu ja se puoli kolisi ikävästi. Vaihdettuani iskarin yllätyksekseni kolina ei loppunutkaan. No, ajattelin, että ehkäpä koiranluu kolkattaa eipä sen kummempaa, katsastusmies kertokoon tarkemman vian. Vaihdoin sitten myös oikean puolen iskarin ja KAUHUKSENI myös se puoli alkoi kolisemaan. Kaikki on kiristetty hyvin ja tuplatarkastettu molemmilta puolin.

    Nyt sitten tuli mieleen sellainen painajaisvaihtoehto, että olisinko vaihtanut sport-alustalle normaalin alustan iskarit. Voisiko vaikuttaako asiaan tuolleesti "kolinoimalla"??? En ole varma tuosta alustastani...

    Kuvittelin autoni olevan normaalialustainen. Sellaisen ajattelin vuosi sitten käytettynä ostaneeni. Kävin tämän perusteella sitten ostamassa motonetistä "normaalit iskarit", Gabriel-merkkiset ja 79.90 kpl. Sattui vielä vanha työkaveri samaan aikaan motonettiin ja hän kehui, että pitäisi olla laatuiskarit...no ehkäpä ovatkin.

    Mittailin vanhoja ja uusia iskareita vasta siinä vaiheessa kun uudet olivat jo alla (<<--moka!) ja kaikilta mitoiltaan eivät olleet identtisiä.

    Vanhat iskarit ovat merkkiä Sachs-Boge ja iskereiden kyljessä on seuraavat merkinnät:

    Sachs Boge 1 0211 37629A 3131 - 1 094 041

    Osaisiko joku sanoa tuon perusteella, että ovatko nuo sportti-alustan vaiko ei? Netti ei tuottanut tulosta ainakaan minulle. Voin laittaa tarvittaessa mittojakin, jos niden perusteella voisi päätellä vielä lisää.

    Vähän nolottaa kysyä, muttta kysyn vielä lisäksi, että mistä autosta tietää sen, että onko siinä sport-alusta? :think

    Kiitoksia mahdollisista kommenteista jo etukäteen. Voihan olla myös, että huomiseksi suunnittelemani uusintavierailu motonettiin vanhan iskarin kanssa tuo valaisun asiaan.

    terveisin "amatoori-Jari"
    Last edited by jara; 18-05-2008, 22:02.
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by jara View Post
    Sachs Boge 1 0211 37629A 3131 - 1 094 041

    Osaisiko joku sanoa tuon perusteella, että ovatko nuo sportti-alustan vaiko ei?
    Vakioalustan näyttää olevan.
    E39 528iA

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 925
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Tuskin se iskari siellä kolisee. Itse veikkaisin sen kolinan kuuluvan jostakin nivelestä sieltä etupäästä. Esim. Omassa E34:ssa oli reaktiotangon nivel aivan hitusen väljä. Ei siis ilmennyt katsastuksessa eikä pyöriä heiluttelemalla. Kolina vaan aina kuului. Vika ilmeni vasta kun reaktiotangon irrotti toisesta päästä ja sitten kokeili nivelen kuntoa.
      Veljen E39:stä tosin kyllä erialaisikin kokemuksia. Juurikin eilen "löydettiin" erittäin väljä alatukivarren nivel muun remontin yhteydessä, vaikkei ajossa mitään kovin dramaattista tullut huomattua. Kovemmassa vauhdissa kuului kyllä kuopissa aina sellainen pieni ylimääräinen tömähdys, mitä ei kyllä miksikään vakavaksi osannut vielä aavistaa.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • jara
        Newbiemmer
        • Mar 2007
        • 6
        • Kirkkonummi

        #4
        En ajatellutkaan, että varsinaisesti nuo uudet iskarit isessään kolisisivat.

        En vielä täysin ymmärrä sitä että miksi ennen niin hiljainen oikea puoli alkoi kolisemaan samaisen oikean puolen iskarin vaihdon jälkeen. Vasen puoli kolisi jo ennestään ja se ei korjautunut vasemman iskarin vaihdolla. Tämän kyllä ymmärrän, siellä voi ollakin helposti välyksiä, koska kolisi siis jo aikaisemmin.

        Kun kerran uudet iskaritkin näyttävät olevan oikeanlaiset (autossa siis normaalialusta), niin mikä selittää tuon oikeanpuolen "uuden" kolinan? Vai onko mahdollista, että tuollaiset välyset "heräävät henkiin" esimerkiksi iskarin vaihdon yhteydessä?

        t. Jari
        Last edited by jara; 18-05-2008, 23:34.

        Comment

        • reekoon
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 3426
          • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

          #5
          Hyvin mahdollista. Iskarit eivät enää annakkaan periksi niin se on jonossa seuraava mikä pettää.
          E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
          JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


          E36 316i Compact Hellrot

          Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
          Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

          Comment

          • jyrbba69
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2008
            • 2394
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by jara View Post
            En ajatellutkaan, että varsinaisesti nuo uudet iskarit isessään kolisisivat.

            En vielä täysin ymmärrä sitä että miksi ennen niin hiljainen oikea puoli alkoi kolisemaan samaisen oikean puolen iskarin vaihdon jälkeen. Vasen puoli kolisi jo ennestään ja se ei korjautunut vasemman iskarin vaihdolla. Tämän kyllä ymmärrän, siellä voi ollakin helposti välyksiä, koska kolisi siis jo aikaisemmin.

            Kun kerran uudet iskaritkin näyttävät olevan oikeanlaiset (autossa siis normaalialusta), niin mikä selittää tuon oikeanpuolen "uuden" kolinan? Vai onko mahdollista, että tuollaiset välyset "heräävät henkiin" esimerkiksi iskarin vaihdon yhteydessä?

            t. Jari
            Veikkaisin että voi hyvinkin herätä henkiin. Olet varmaan iskarit ottanut pois irroittamalla kallistuksen vakaajan, eli koiranluun. Ja sitten polkenut koko settia alaspäin ja vääntänyt paketin ulos. Tällöin noihin niveliin luulisi kohdistun ihan hyvät voimat ja voi ollakkin että kolina alkaa.

            Vähän turhauttavaa on mutta sinuna irrottaisin nivelet aluksi ainakin moottorin puolelta ja tarkistaisin välykset. Itse vaihdoin muutaman nivelen ihan turhaa, mutta nyt on kiva ajaa

            Mahdollisesti myös poikkinainen jousi voi kolista, sen olisit tosin varmaan huomannut.

            Toinen herkkä kolinapaikka on iskarin yläpää, tarkistitko yhtään sitä? Huomaat selvästi jos se on aivan löysä. Itse pidin vanhat, ne oli ihan ok kunnossa, mutta putsasin ja rasvasin sen ennen uudelleen käyttöä.

            -Jyri
            2015 AMG GTS
            -----------------------------

            www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
            [email protected]

            Comment

            • jara
              Newbiemmer
              • Mar 2007
              • 6
              • Kirkkonummi

              #7
              Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä, ongelma ratkesi niiden avulla. Lopullinen niitti oli Jyrin heitto: "Toinen herkkä kolinapaikka on iskarin yläpää, tarkistitko yhtään sitä?"

              Tästä kommentista juohtui mieleen sellainen perusjuttu, että kiristin kyllä kaikki muut paikat kaksikin kertaa, mutta yläpäätä en ...tai siis kiristin ainoastaan silloin kun kasasin jousi/iskaripaketin sen ollessa vielä irti autosta, tosin silloinkin ilman 6-kulma-avaimen apua. Kiristin tänään töiden jälkeen vielä uudestaan konehuoneen kautta 6-kulman avustuksella ja sain punoa kiinni vielä tovin matkaa ennen kuin stoppasi. Kävin kokeilemassa ja kaikki kolinat olivat poissa, 100-prosenttisesti! Kiitokset vielä kerran kaikille avusta. Työ ei mennyt sittenkään hukkaan vaikka eilen vähän kyllä siltä tuntui

              t. Jari

              PS. Otin iskarit pois siten, että irroitin ensiksi raidetangon pään ja sitten vielä tuon koiran luun. Ei tarvinnut sitten sen kummemmin käyttää voimaa, tippui melkein itsestään. Raidetangon pääkin irtosi ihan mukavasti mutterin irroituksella ja pyörän napaan vasaralla kärsivällisesti naputtamalla. Motonetissä suosittelivat lekavahvuutta. Olisi varmasti lähtenyt nopsempaan sen avulla.
              Last edited by jara; 19-05-2008, 22:09.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎