memebuy23buy

E39 530d laatikko asiaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #16
    Originally posted by AkiV View Post
    eikös tuo laatikon öljyjen vaihto ole monella saanut ongelmia ilmaantumaan?
    mie ajelen origiinaleilla öljyillä niinkauan kun laatikko kestää.
    hienosti toiminut laatikko... 235t taulussa

    ...miksi murehtia jotain mikä ei ole edes rikki vielä? jos hajoo niin sitten korjataan. Jos laatikon öljyjen säännöllinen vaihtaminen auttaisi kestävyyteen niin tietty vaihtelisin öljyjä mutta kun näyttää että ei saa kun ongelmia aikaiseksi :/
    Onko näin? Keillä on laatikko hajonnut heti öljynvaihtojen jälkeen? Nimim. Öljypönikkä jo hommattu... :think
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • AkiV
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 329

      #17
      onhan näitä foorumilla ollut... monessa tapauksessa tullut uusi viesti foorumille laatikkoongelmista ja seuraavassa viestissä Hemi kysellyt onko öljyjä vaihdeltu... ja "juu...toissapäivänä"

      ainakin näin olen itse näitä monesti huomannut

      tiedä sitten onko mahdollisesti öljyn vaihto vain nopeuttanut muiden lastutusten yms viritysten aiheuttamia ongelmien esiintymistä tms?
      E39 530dA Touring -00

      Comment

      • Kähmy
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 422
        • Kempele

        #18
        Originally posted by MarttiKK View Post
        En tiedä mistä uudemmista malleista puhut, mutta vähemmän näissä ZF:n (E60/E61) laatikoissa on ollut ongelmia kuin GM:n (E39). Ja laatikko toimii kyllä huomattavasti fiksummin kuin E39:ssä. Molemmista kokemusta ko. autojen omistajana.
        Ihan vaan pieni huomautus, että ainakin 530i:ssä (e39) on ZF:n laatikko, GM on diisselipuolella...ainakin omasta ZF:stä puuttuu se ärsyttävä GM:n nytkähdys mistä oli täällä juttua (teropa pisti kyssärin asiasta).

        -Kähmy
        e46 325xi
        Yamaha FZR 1000 EXUP
        ex-e39 530i Touring

        Comment

        • rahami00
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 306
          • Kirkkonummi

          #19
          Lastulla ajeltu noin 40000 - 50000 ja on välillä kepitettykin. Nyt autolla ajettu pikkasen vajaa 240000. Auton ostaessa oli laatikon kanssa ongelmia, mutta vaihdatin öljyt siihen niin sen jälkeen on toiminut hyvin.
          Siitä laatikon öljyn vaihdosta kannattaa lukea topikkeja läpi. Puhdistus toimenpide on todella tärkeä suorittaa oikein, jotta laatikko säilyy ehjänä/öljy kanavat ei mene tukkoon...
          Auto siis 530D -02

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1638

            #20
            Originally posted by AkiV View Post
            onhan näitä foorumilla ollut... monessa tapauksessa tullut uusi viesti foorumille laatikkoongelmista ja seuraavassa viestissä Hemi kysellyt onko öljyjä vaihdeltu... ja "juu...toissapäivänä"

            ainakin näin olen itse näitä monesti huomannut

            tiedä sitten onko mahdollisesti öljyn vaihto vain nopeuttanut muiden lastutusten yms viritysten aiheuttamia ongelmien esiintymistä tms?
            Näytäppä sellainen viesti missä näin on todettu?

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              #21
              Viesteihin kannattaisi lisätä onko kyseessä manuaali vai automaatti?! itse ostamassa 530d manuaalia oon saanu nyt yleisesti ottaen semmosen käsityksen että seon paljon kannattavempi mutta rasittavempi ajaa ku pienet vetoalueet == paljon veivaamista.. mutta kestoikä huomattavasti pidempi?! mutta miten niiden kanssa ölpänvaihto?! 100? 200? tkm välein? vai sillonku alkaa rutisemaan?! tosin toimiihan niissä kytkin ja vauhtipyörä ns sulakkeena niikun joku totesi.. ainahan se toimii manuaalissa mut silti kaikilla vaihelaatikoilla kestorajansa... ne kiinnostaisi vaikka 1 tai 2 vaihdelaatikkoa noissa kestäis sen 800nm ni miten on yleinen käsitys?!
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • 10+
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2084
                • Nivala

                #22
                Originally posted by Exami View Post
                Viesteihin kannattaisi lisätä onko kyseessä manuaali vai automaatti?! itse ostamassa 530d manuaalia oon saanu nyt yleisesti ottaen semmosen käsityksen että seon paljon kannattavempi mutta rasittavempi ajaa ku pienet vetoalueet == paljon veivaamista.. mutta kestoikä huomattavasti pidempi?! mutta miten niiden kanssa ölpänvaihto?! 100? 200? tkm välein? vai sillonku alkaa rutisemaan?! tosin toimiihan niissä kytkin ja vauhtipyörä ns sulakkeena niikun joku totesi.. ainahan se toimii manuaalissa mut silti kaikilla vaihelaatikoilla kestorajansa... ne kiinnostaisi vaikka 1 tai 2 vaihdelaatikkoa noissa kestäis sen 800nm ni miten on yleinen käsitys?!
                Manuaali on paljon parempi ostos kun automaatti. Ja kyllä se manuaalina jaksaa vääntää vaikka 3-vaihteella ajais kaupungissa. Harvoin ne vauhtipyörät niistä menee varsinkaan sellasilla kilometreillä olevasta autosta mitä oot ostamassa
                Mutta, minä en ole ikinä vaihtanut automaatti E39 öljyjä ja niitä on myyty tästä pihasta joku 60-70kpl. Kilometrit on ollut 80tkm ja 350tkm välillä. Kertaakaan ei ole yhdessäkään automaatissa ollut mitään ongelmaa tai ainakaan kukaan ei ole perään soittanut, eli hyvää tuuriakin on ollut mukana. Kohta varmaan joku soittaa että nyt meni steppi sekasin..
                E39 M5 -00

                Ex E60 530Da M-Sport -04
                Ex E39 M5 -00
                Ex E39 M5 -00 Individual
                Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                Ex E36 3.0 M3 -93
                Ex E36 2.5 Cabrio -94
                Ex E36 3.2 M3 -97
                Ex E36 2.5 Coupe -93

                Comment

                • Exami
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 986
                  • Hyvinkää, Tuusula

                  #23
                  Offtopic

                  Originally posted by 10+ View Post
                  Manuaali on paljon parempi ostos kun automaatti. Ja kyllä se manuaalina jaksaa vääntää vaikka 3-vaihteella ajais kaupungissa. Harvoin ne vauhtipyörät niistä menee varsinkaan sellasilla kilometreillä olevasta autosta mitä oot ostamassa
                  Mutta, minä en ole ikinä vaihtanut automaatti E39 öljyjä ja niitä on myyty tästä pihasta joku 60-70kpl. Kilometrit on ollut 80tkm ja 350tkm välillä. Kertaakaan ei ole yhdessäkään automaatissa ollut mitään ongelmaa tai ainakaan kukaan ei ole perään soittanut, eli hyvää tuuriakin on ollut mukana. Kohta varmaan joku soittaa että nyt meni steppi sekasin..
                  Myyntipuheita ^^ ... ei vaan luotan 530d:n manuaaliin enempi kaverilla on ollu kovassa käytössä 530dA.. toiminu moitteettomasti vaihdelaatikon osalta... tosin sekin tökkii nykyään vähän vaihdoissa alaspäin..

                  Kerta seon ensimmäinenkin *koputetaan puuta*
                  sigpic
                  Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                  Comment

                  • AkiV
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 329

                    #24
                    minä en ole mikään asiantuntija... minä nojaudun vaan siihen fiilikseen mitä foorumin viesteistä jää.

                    yhtenä isona tekijänä taitaa olla tuo että miten vaihto tehdään... kai joku pesu hyvä tehdä että kököt lähtee pois yms.

                    voisin soitella Laakkoselle ja kysyä suosittelisiko ne vaihtoa ja osaako ne tehdä sen.

                    tuossa nyt eka searchilla löytynyt threadi

                    E39 530dA Touring -00

                    Comment

                    • rahami00
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 306
                      • Kirkkonummi

                      #25
                      Originally posted by AkiV View Post
                      minä en ole mikään asiantuntija... minä nojaudun vaan siihen fiilikseen mitä foorumin viesteistä jää.

                      yhtenä isona tekijänä taitaa olla tuo että miten vaihto tehdään... kai joku pesu hyvä tehdä että kököt lähtee pois yms.

                      voisin soitella Laakkoselle ja kysyä suosittelisiko ne vaihtoa ja osaako ne tehdä sen.

                      tuossa nyt eka searchilla löytynyt threadi

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread....ljyt+vaihdettu
                      Espoon Laakkosella teetätin (automaattilootan) öljynvaihdon ja laatikko on toiminut sen jälkeen hyvin.
                      Lyhykäisyydessään prosessi tämä:
                      1. Valutetaan vanha öljy pois, uutta tilalle (oikealla täyttö tavalla)
                      2. Ajoa noin 1000km...
                      3. Öljyt pois, laatikko auki, valutus (antaa entisen öljyn tulla ajan kanssa pois). Puhdistus (magneetin puhdistaminen tärkeää), sihdin vaihto ja tais olla joku tiivistekkin mikä vaihdettiin.
                      4. Uudet öljyt sisään (oikealla täyttö tavalla)...
                      Siinäpä se. Lysti maksoi muistaakseni noin 350€.

                      Comment

                      • AkiV
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 329

                        #26
                        Originally posted by rahami00 View Post
                        Espoon Laakkosella teetätin (automaattilootan) öljynvaihdon ja laatikko on toiminut sen jälkeen hyvin.
                        Lyhykäisyydessään prosessi tämä:
                        1. Valutetaan vanha öljy pois, uutta tilalle (oikealla täyttö tavalla)
                        2. Ajoa noin 1000km...
                        3. Öljyt pois, laatikko auki, valutus (antaa entisen öljyn tulla ajan kanssa pois). Puhdistus (magneetin puhdistaminen tärkeää), sihdin vaihto ja tais olla joku tiivistekkin mikä vaihdettiin.
                        4. Uudet öljyt sisään (oikealla täyttö tavalla)...
                        Siinäpä se. Lysti maksoi muistaakseni noin 350€.
                        no siinäpä se... tuo 1000km ajelu uusilla öljyilla kai huuhtelee aika hyvin kaiken irtomönjän ja valuttaa pohjalle
                        tuollaisen voisin teettää omaani, MUTTA... perus öljynvaihtopajaan en veisi... Laakkoselle vain

                        kiitos tästä infosta!
                        E39 530dA Touring -00

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7035
                          • Uusikaupunki

                          #27
                          Ei siellä mitään pikeä kyllä ole, itse revin auki about 120tkm kohdalla lootan ja huuhtelumenetelmällä vaihdoin öljyt. Tuon pelkän öljypohjan öljyjen vaihtaminen on kyllä ihan itsensä pettämistä, liian vähän tulee öljyä ulos ja se loppu mitä jäljelle jää on todella likaista tavaraa, kitkalevyistä irronnut materiaali on kierrossa tasaisesti joka puolella.

                          Toiminnassa huomasi välittömästi todella selvän eron. Vaihtaminen muuttui selvästi pehmeämmäksi, ja nähtyäni minkälaatuista töhnää siellä lootassa oli, en pelkää yhtään vaihtaa seuraaviinkaan laatikoihin öljyä, tuo kun ei mitään tuki mutta kierrossa mennessään taatusti huonontaa voitelua. Vaihtamisessa tuntuvan eron pistäisin uuden öljyn paremman voitelun piikkiin, venttiilit liikkuvat nyt paremmin jolloin paine nousee tasaisemmin.

                          Voin suositella, takana yli 30tkm ongelmatonta ajoa. Petro canadat ei ollu edes kalliit ja työn voi suorittaa vaikka nyrkkipajalla kun vie clavurionin ohjeet sinne

                          Itse tosin nappasin laatikon kyljestä paluuputken pois (clavurion irroitti jäähdyttimen pikaliittimestä paluuletkun), siitä kun se lähtee huomattavasti helpommin...
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Cell View Post
                            Itse tosin nappasin laatikon kyljestä paluuputken pois (clavurion irroitti jäähdyttimen pikaliittimestä paluuletkun), siitä kun se lähtee huomattavasti helpommin...
                            Mahtaako sinulta löytyä kuvamateriaalia tuosta? Kun en jaksa muistaa, miten ne letkut/putket meni siinä laatikon päässä.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by rahami00 View Post
                              Espoon Laakkosella teetätin (automaattilootan) öljynvaihdon ja laatikko on toiminut sen jälkeen hyvin.
                              Lyhykäisyydessään prosessi tämä:
                              1. Valutetaan vanha öljy pois, uutta tilalle (oikealla täyttö tavalla)
                              2. Ajoa noin 1000km...
                              3. Öljyt pois, laatikko auki, valutus (antaa entisen öljyn tulla ajan kanssa pois). Puhdistus (magneetin puhdistaminen tärkeää), sihdin vaihto ja tais olla joku tiivistekkin mikä vaihdettiin.
                              4. Uudet öljyt sisään (oikealla täyttö tavalla)...
                              Siinäpä se. Lysti maksoi muistaakseni noin 350€.
                              Eikös tämä ole väärä ja vaarallinen tapa? Siis kun ei vaihdeta suodatinta jo tuossa ekalla kerralla. Jos vanha suodatin on jo osittain tukossa, niin uusien öljyjen liuottamat roskat voi mennä siitä läpi. Minä ajattelin tehdä samanlaisen vaihdon, siis kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä, mutta uusi suodatin molemmilla kerroilla. Tosin tätä koko hommaa täytyy vielä miettiä ja punnita riskejä/hyötyjä...
                              E39 528iA

                              Comment

                              • rahami00
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2004
                                • 306
                                • Kirkkonummi

                                #30
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Eikös tämä ole väärä ja vaarallinen tapa? Siis kun ei vaihdeta suodatinta jo tuossa ekalla kerralla. Jos vanha suodatin on jo osittain tukossa, niin uusien öljyjen liuottamat roskat voi mennä siitä läpi. Minä ajattelin tehdä samanlaisen vaihdon, siis kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä, mutta uusi suodatin molemmilla kerroilla. Tosin tätä koko hommaa täytyy vielä miettiä ja punnita riskejä/hyötyjä...
                                No ei siitä varmaan haittaakaan ole mitä varmemmin asian haluaa hoitaa, mutta itsellä ainakin on laatikko pelannut hyvin vaihdon jälkeen. Ja sen verran on jo aikaa vaihdosta, että olisi se jo levinnyt jos olisi hajoamssa sen takia. Alunperin ohjeet kertoivat Laakkosen huollon puhelinpäivystyksestä.

                                Comment

                                Working...
                                X