Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540 -97 päästöongelma / ratkaistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    E39 540 -97 päästöongelma / ratkaistu

    Tällaista tupsahti putkesta:

    Tyhjäkäynti:

    CO 0,7%
    HC 120 ppm
    CO2 14,2%
    O2 0,6%
    Lambda 1,009

    Kierroksilla:

    CO 0,42%
    HC 40 ppm
    CO2 14,6%
    O2 0,55%
    Lambda 1,011


    Katti ei ainakaan helise (en tiedä onko romppeet tullut aikasemmin ulos), yksi viallinen lambda vaihdettiin jo ja kulutus tippui roimasti, mutta noihin lukemiin sillä oli pieni vaikutus. Kyseessä tarvikelambda siis. Venttiilikopan tiivisteet vuotaa hiukan ja on jo kertaalleen putsattu tulpankolot öljystä. Ilmastoinnin kun laittaa pois päältä ja kiekat tippuu alas, niin HC nousee lähemmäksi 250 ppm. Pitkän ajon jälkeen satunnaista plops ääntä putkesta (siis satunnaista, eli ilmeisesti sytytyshäiriö). Imuvuotoja on koitettu kaikenlaisilla kemikaaleilla hakea. Muuten auto toimii kuin unelma. Ei nyi, pätki tms., mutta "haisee" aavistuksen rikkaalta...

    Mitä ekspertit suosittelee tarkistettavaksi? Kieliikö korkea CO-arvo viallisesta katista vai pitäiskö terve moottori alittaa tuollaiset arvot vaikka ilman kattia?
    Last edited by Valkman; 22-05-2008, 20:14.
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #2
    Tulpat vaihtoon? Ja ainakin e36:ssa päästöihin auttoi armoton polkeminen ennen mittausta -ei tietenkään poista itse "vikaa".

    Comment

    • nazqul
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 37
      • Toijala town

      #3
      On tää päästöhärdelli sitten kumma juttu, kun joka toista saa polkee eka kuumaks että menee läpi. Onko näille annettu liian pienet päästöt alitettavaks? Vai eikö bmw pysty pitämään alhaisempia päästöjä muuten kuin kikkailemalla?

      Itellä 540 (e34) myös, mutta katsastus edessä vasta ens vuonna. Nyt jo alan jännittämään noita päästöhimmeleita.huh.
      Best hobby i ever had, was under my wife....... #"¤%Bullshit correct answer is e34

      Comment

      • HILLOPAALLIKKO
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 241
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by nazqul View Post
        On tää päästöhärdelli sitten kumma juttu, kun joka toista saa polkee eka kuumaks että menee läpi. Onko näille annettu liian pienet päästöt alitettavaks? Vai eikö bmw pysty pitämään alhaisempia päästöjä muuten kuin kikkailemalla?

        Itellä 540 (e34) myös, mutta katsastus edessä vasta ens vuonna. Nyt jo alan jännittämään noita päästöhimmeleita.huh.
        Käyt jo nyt mittaamassa, niin saat mielenrauhan tai pääset rauhassa selvitteleen mikäli joku on vialla. Kuukausi on lyhyt aika sitten katsastuksen hylsyn jälkeen selvitellä, mikä olikaan vialla ja helposti turhautuu ja ostaa kaiken uutena köyhtyen useita tuhansia euroja. Täällä päin ottavat alkaen 10 eur kyseisestä palvelusta!

        Autoissa on niin paljon kuluvia osia, jotka vaikuttavat päästöihin, tuskin ehjällä autolla ole mitään ongelmia läpäistä kyseistä testiä ilman hirveää polkemistakaan.

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          #5
          Tuli nuo tulpat jo vastikään edellisen omistajan toimesta vaihdettua. Varmaankin on ryhdyttävä ratkomaan todennäköisintä ja tiedettyä vikaa, eli noiden öljyisten tulpankolojen aiheuttajaa. Toivottavasti tulpistakin löytyisi jotain sanomista...esim. rikkinäisten eristeiden myötä.

          Vikakoodeja ei ole... ja tosiaan alkaa olla kiire tuon katsastuksen kanssa.

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Vasen katti tyhjä ja oikeasta jämät jäljellä... eli nyt tarvitaan pikaiseen V8 katit -97 vehkeestä. Kaikki 535, 735, 540 ja 740 katit, jotka sopivat vuoteen 9/98 ovat käypää kamaa. Tarve PK-seudulla, joten haku onnistuu ainakin 150 km säteeltä vaikka tänään. Priva tavoittaa nopeasti!

            Comment

            • Vehkis
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 1441
              • Turku

              #7
              Originally posted by Valkman View Post
              Vasen katti tyhjä ja oikeasta jämät jäljellä... eli nyt tarvitaan pikaiseen V8 katit -97 vehkeestä. Kaikki 535, 735, 540 ja 740 katit, jotka sopivat vuoteen 9/98 ovat käypää kamaa. Tarve PK-seudulla, joten haku onnistuu ainakin 150 km säteeltä vaikka tänään. Priva tavoittaa nopeasti!
              Turhaa laitat sinne alkuperäisiä katteja,niistä tulee kuitenkin romut pihalle ennen pitkää..
              Itse ostin katit a-alt-avgassystem:iltä ja ei ole iso homma vaihtaa alkuperäisen tilalle..
              Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
              ex E39 535iA -97
              sekä x määrä riisikippoja


              Kesäautona toimii vw kupla -65

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Vehkis View Post
                Turhaa laitat sinne alkuperäisiä katteja,niistä tulee kuitenkin romut pihalle ennen pitkää..
                Itse ostin katit a-alt-avgassystem:iltä ja ei ole iso homma vaihtaa alkuperäisen tilalle..
                Juu, tiedämpä tämän romuongelman. Tilanne on vaan se, ettei ole juuri mahdollisuutta alkaa väsäämään yleismallisesta sopivaa kattia paikalle, vaan mielummin bolt-on tyyppiä... vai oliko tuolla lafkalla sopivaa pönttöä?

                Comment

                • Vehkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1441
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Valkman View Post
                  Juu, tiedämpä tämän romuongelman. Tilanne on vaan se, ettei ole juuri mahdollisuutta alkaa väsäämään yleismallisesta sopivaa kattia paikalle, vaan mielummin bolt-on tyyppiä... vai oliko tuolla lafkalla sopivaa pönttöä?
                  Ei siellä nyt ihan Bolt-on kattia ole,mut itsellä on tuo s20 katti ja se on noin 5cm lyhyempi kuin alkuperäinen joten pitää vähän jatkopalaa laittaa.
                  Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                  ex E39 535iA -97
                  sekä x määrä riisikippoja


                  Kesäautona toimii vw kupla -65

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #10
                    Alkuperäiset ehjät katit paikoilleen ja kaikki nollassa. Tästä iso kiitos Erich - nimimerkille esimerkillisestä "asiakaspalvelusta".

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎