Announcement

Collapse
No announcement yet.

APUA! E39 vm-98 jälkiasennettu ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorkkoo
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 89

    APUA! E39 vm-98 jälkiasennettu ilmastointi

    Niinhän siinä kävi että ilmastoinnin perushuollosta tuli varsinainen murheenkryyni. Järjestelmä ei mennyt alipainetestistä läpi, eli jo tässä vaiheessa oli selvää että jostain se vuotaa. Uv-väri lisättiin, ja vuotokohta löytyi. Ja ei muuta kuin uusi kompressorilta matkustamoa kohti lähtevä putki tilaukseen.

    Sitten alkoivat ongelmat. Putki tilattiin alustanumeron perusteella, mutta se oli vääränlainen. Autoon tilattiin useita vaihtoehtoisia putkia niin uudempien kuin vanhempien vuosimallien mukaan (ainakin 4-5 kpl) mutta kaikki olivat vääränlaisia. Sittemmin, pitkän selvittelyn jälkeen, maahantuojalta selvisi että ilmastointia ei ole autossa ollut tehtaalta lähtiessä.

    Mahtaako kenelläkään koko Suomessa olla tietoa minkälaisia/minkä merkkisiä jälkiasennettuja ilmastointilaitteita tuolloin on Bemareihin laitettu? Sitä ei tunnu kukaan tietävän, joten on mahdotonta tilata uutta putkea kun ei tiedä edes vanhan systeemin tyyppiä.

    Yksi vaihtoehto olisi teettää kokonaan uusi putki pienistä paloista, mutta eri asia on mitä se maksaa ja alkaako se pitämään. Ja tuskin ketään kiinnostaa ravata korjaamolla tämän tästä vuotavan putken takia lisäämässä kylmäainetta.

    Jos joku osaa auttaa, olen todella kiitollinen ja voisinpa vaikka vähän maksaa oikeista tiedoista

    PS: Laitan kuvia heti kun ehdin
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 999
    • 29100/310053

    #2
    olikos se nyt niin että jälkiasennuksena laitettiin vain automaatti-ilmastointia, pk-seudulla laakkonen alihankki työn Pelle Pajalta?
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • Jorkkoo
      Bimmer Rookie
      • Mar 2008
      • 89

      #3
      Unohtui mainita, että ilmastointi on manuaalinen, tai pikemminkin ns puoliautomaattinen. Kompressori kytkeytyy päälle A/C -napista ja puhaltimen pitää säätää itse. Haluttu lämpötila säädetään "kiekoista" molemmille puolille erikseen, ja jonkinlainen termostaatti pitää sisätilan lämpötilan vakiona. Samankaltainen systeemi kuin W124-koppaisissa Mersuissa.

      Pitääpä silti ottaa yhteyttä tuonne Pellen Pajalle, sillä auto on uutena hankittu nimenomaan pk-seudulta, Espoosta muistaakseni. (Olikohan liikkeen nimi Bmw ja Rover Tapiola, pitää tarkistaa.)

      Kiitos vinkistä!

      Comment

      • bmw e34
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2002
        • 633
        • raahe

        #4
        sen vertaa vinkkiä että BMW EBA :sta löytyy juurikin noihin jälkiasenteisiin ilmastointipaketteihin asennusohjeet ja osaluettelot. siis bmw :n omiin sarjoihin, ei after market-versioihin.

        Comment

        • Racink
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 840
          • Jkl

          #5
          Originally posted by Jorkkoo View Post
          Mahtaako kenelläkään koko Suomessa olla tietoa minkälaisia/minkä merkkisiä jälkiasennettuja ilmastointilaitteita tuolloin on Bemareihin laitettu? Sitä ei tunnu kukaan tietävän, joten on mahdotonta tilata uutta putkea kun ei tiedä edes vanhan systeemin tyyppiä.
          Eihän se tuon mallinen ole jossa kennot ovat raitisilmasuodattimien koteloissa?

          Last edited by Racink; 23-05-2008, 20:37.

          Comment

          • Jorkkoo
            Bimmer Rookie
            • Mar 2008
            • 89

            #6
            Tässä vihdoin näitä kuvia. Otettu auringonpaisteesssa, mutta älkää välittäkö.


            EDIT: Ilmastointi ei näyttäisi olevan tuota mallia "economic" koska putket kulkevat eri lailla. Systeemi muistuttaa enemmänkin mallia "Air conditioning system r134a", mutta siinäkin näyttäisi olevan liitin väärässä paikassa (vrt. lähettämäni kuva 1-5)
            Attached Files
            Last edited by Jorkkoo; 23-05-2008, 20:49.

            Comment

            • 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

              #7
              Originally posted by Jorkkoo View Post
              Tässä vihdoin näitä kuvia. Otettu auringonpaisteesssa, mutta älkää välittäkö.


              EDIT: Ilmastointi ei näyttäisi olevan tuota mallia "economic" koska putket kulkevat eri lailla. Systeemi muistuttaa enemmänkin mallia "Air conditioning system r134a", mutta siinäkin näyttäisi olevan liitin väärässä paikassa (vrt. lähettämäni kuva 1-5)
              Jotenkin näyttäis, että tollaisen letkun pystyisi teettämään mallin mukaan, ei välttämättä saa tilattua suoraan mistään.
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

              Comment

              • legendaa
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 102
                • Raisio

                #8
                Originally posted by 525TDS Touring View Post
                Jotenkin näyttäis, että tollaisen letkun pystyisi teettämään mallin mukaan, ei välttämättä saa tilattua suoraan mistään.
                Hydrauliikkaliikkeeseen vaan, käyt teettämässä letkun eikä maksa montaa kymppiä. Otat letkun vaan irti malliksi. Helppoa kun heinän teko....

                Edit: jos ei löydy sopivia liittimiä liikkestä niin pyydä laittamaan letku poikki vuotokohdasta ja prässäämään jatkoliittimet väliin.
                Last edited by legendaa; 23-05-2008, 22:01.
                Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

                Legendan[at]luukku.com

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Originally posted by legendaa View Post
                  Hydrauliikkaliikkeeseen vaan, käyt teettämässä letkun eikä maksa montaa kymppiä. Otat letkun vaan irti malliksi. Helppoa kun heinän teko....
                  Ääni tälle, mutta...

                  Originally posted by legendaa View Post
                  Edit: jos ei löydy sopivia liittimiä liikkestä niin pyydä laittamaan letku poikki vuotokohdasta ja prässäämään jatkoliittimet väliin.
                  Ei nyt ihan näinkään, siis aina. Esim. Hiflex ei enää suostu korjaamaan vanhoja henkilöautokaluston ilmastoinnin letkuja/putkia, syynä muutamat kalliiksi tulleet asiakasreklamaatiot. Mutta kokonaan uuden tekevät kyllä, jos hyllystä löytyy uudet vastaavat liittimet oikealla kierteellä. Tässä tapauksessa näyttävät kuvien perusteella stanukamalta (kierreliittimet, eikä laipat, niinkuin tuon ikäisissä bemareissakin yleensä), joten mahdollisuuksia voi hyvin olla. Eli ota vanha irti malliksi ja käy tiedustelemassa...

                  Btw, kuvissa näyttää ihan siltä, että tuo letku on alunperinkin ollut aivan liian kierällä. Pieni lisäpituus ei pahasta?
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • Jorkkoo
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2008
                    • 89

                    #10
                    Originally posted by Erich View Post

                    Btw, kuvissa näyttää ihan siltä, että tuo letku on alunperinkin ollut aivan liian kierällä. Pieni lisäpituus ei pahasta?

                    Ei se letku niin kireällä ole miltä tosiaankin näyttää kuvien perusteella, mutta toki siihen voisi vähän lisätä pituutta

                    Olette kaikki olleet aivan oikeassa, toki letkun pystyy teettämään pienistä paloistakin mutta tällöin kyllä laittaisin kaikki palat uutta enkä jatkaisi vanhaa. Yksi vaihtoehto olisi käyttää alkuperäisosan liittimiä jos ne vain sopivat ja jatkaa putki sopivan mittaiseksi. Toki valmis varaosa olisi paras vaihtoehto.

                    Mutta on toinenkin syy miksi haluaisin tietää ilmastoinnin tyypin, nimittäin ilmankuivain. Tässä samalla kun järjestelmää rukkaa, olisi hyvä vaihtaa kuivain koska mitä luultavimmin se on auton ikäinen, eli 10 1/2 vuotta vanha. Eikä minua yllättänyt, että suodatin on huomattavan erilainen kuin yleensä.

                    PS: Otin muuten yhteyttä Laakkosen huoltopäällikköön ja lähetin hänelle auton tiedot+kuvia. Jos häneltä ei löydy vastausta, sitten menen hydrauliikkaliikkeeseen ja toivon että heillä on sopivaa letkua sekä liittimiä. Sinnehän ei mikään tavallinen hydrauliikkaletku käy.

                    Palataan asiaan.

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #11
                      Originally posted by Jorkkoo View Post
                      Mutta on toinenkin syy miksi haluaisin tietää ilmastoinnin tyypin, nimittäin ilmankuivain.
                      Mitä mahdat tarkoittaa tuolla tyypillä? Eihän sille koko järjestelmälle välttämättä ole olemassakaan mitään tyyppiä, jos kyseessä on yleismallin osista koottu jälkiasennusilmastointi? Tällöin kuivainkin on luultavasti joku yleismalli, mitä kyllä saa autoilmastointeihin erikoistuneista liikkeistä, jos on saadakseen.

                      Kaikki konehuoneen puolella oleva ryjä, kuten kompressori, kuivain, lauhdutin, painekytkimet, putket ja letkut voidaan periaatteessa koota kenen tahansa valmistajan tarjonnasta ja asentaa paikalleen ilman isompaa päänvaivaa (järjestelmän mitoituksesta on tietty hyvä olla vähän hajua). Vakiomalleja löytyy laidasta laitaan. Vasta itse lämmityslaite ja sen ohjaus on kriittisempi siitä, mitä kamaa sinne sisälle laitetaan, ihan mikä tahansa kun ei kannata alkaa sovittamaan. Yleismallin romuissa on juuri se hyvä puoli, että käytetään hyvin pitkälti vakioliittimiä, joita saa monelta toimittajalta. Autojen orkkisjärjestelmät taas ovat usein juuri niitä, joissa on erikoisliittimiä (kuten ne laippamallit) autonvalmistajan omilla mitoilla, jolloin esim. niistä hydrauliikkaliikkeistä ei orkkisjärjestelmiin yleensä apua saa.


                      Originally posted by Jorkkoo View Post
                      PS: Otin muuten yhteyttä Laakkosen huoltopäällikköön ja lähetin hänelle auton tiedot+kuvia. Jos häneltä ei löydy vastausta, sitten menen hydrauliikkaliikkeeseen ja toivon että heillä on sopivaa letkua sekä liittimiä. Sinnehän ei mikään tavallinen hydrauliikkaletku käy.
                      Eikö se sitten ollut jo selvää pässinlihaa, että järjestelmä ei ole alkuperäinen? Jälkiasennuksissa on voitu käyttää ihan hyvin jotain yleismallisia osia, joista merkkiliikeen ei periaatteessa kuulukkaan tietää yhtään mitään, joten miksi kiusata heitä asialla?

                      Tampereeltakin löytyy liikkeitä, jotka ovat erikoistuneet pelkästään autoilmastointeihin. Heille eivät jälkiasennusilmastoinnit tuota päänvaivaa, toisin kuin merkkiliikkeille. Miksi et ottaisi suosiolla yhteyttä tuollaiseen? Esimerkiksi tänne.

                      Sori nyt, mutta tästä välittyy tunne, että nyt tehdään periaatteessa yksinkertaisesta asiasta vähän turhan vaikeaa..?
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • tubitus
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2004
                        • 58

                        #12
                        Eipä taida hiflexikää enää tehä noita letkuja ollenkaa... ainakin konalasta lähetettiin uudenmaan autovarusteluun mikä sijaitsee malminkartanossa.. osote hankasuontie joku 8 tai 10? Siellä ainaki on tehty jälkiasennus ilmastointeja.. eli jos sieltä löytyis putki/ ne vois tehdä putken.. Kannattaa sieltä kysellä.
                        Oha se helmi

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Kyllä useimmat autoilmastointien erikoisliikkeet pystyvät tekemään noita letkuja. Asiassa on huomattava että liittimet eivät ole samoja kuin hydrauliikassa eikä letkujen materiaalikaan ole mitään öljyletkua.
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • Jorkkoo
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2008
                            • 89

                            #14
                            Originally posted by Erich View Post
                            Eikö se sitten ollut jo selvää pässinlihaa, että järjestelmä ei ole alkuperäinen? Jälkiasennuksissa on voitu käyttää ihan hyvin jotain yleismallisia osia, joista merkkiliikeen ei periaatteessa kuulukkaan tietää yhtään mitään, joten miksi kiusata heitä asialla?
                            Sehän tässä onkin ongelmana. Olen ottanut yhteyttä useampaan merkkiliikkeeseen sekä eri korjaamoille ja kaikki ovat eri mieltä onko systeemi alkuperäinen vai ei...

                            Esimerkiksi lähin virallinen BMW-huolto/jälleenmyyjä väittää kivenkovaan, että kyseessä ON alkuperäinen laite ja että se näkyy heidän koneeltaan. Maahantuoja taas kertoo, että autossa ei ole alkuperäistä ilmastointia. Loput tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän siltä väliltä, joka tapauksessa ymmällään asiasta, ja suosittelevat hankkimaan valmiina uuden letkun. Tiedä häntä? :think

                            Toki ymmärrän heidän kantansa, uusi on aina uusi ja jos se vuotaa alusta pitäen, samaan rahaan saa uuden. Paloista korjaamolla kasatussa on aina olemassa suurempi vuotoriski, tehdään työ miten hyvin tahansa.

                            Joka tapauksessa, odottelen parasta aikaa vastausta pajalta missä laite on 90% varmuudella asennettu. On se kumma ettei koko asennuksesta ole minkäänlaista merkintää edes huoltokirjassa...

                            Originally posted by Erich View Post
                            Tampereeltakin löytyy liikkeitä, jotka ovat erikoistuneet pelkästään autoilmastointeihin. Heille eivät jälkiasennusilmastoinnit tuota päänvaivaa, toisin kuin merkkiliikkeille. Miksi et ottaisi suosiolla yhteyttä tuollaiseen?
                            Siinäpä se, ei tällaisessa pienessä kaupungissa ole tuollaisia erikoisliikkeitä. Hydrauliliike toki on, mutta kokonaan uuden putken teko ei oikein ole heidän toimialaansa (nimenomaan noiden liittimien takia). Sitä paitsi, on paha lähteä hoitamaan asiaa töitten jälkeen kun matkaa tulee esim. Tampereelle edestakaisin sellaiset 300-350km. Ja olisi se hyvä muutenkin selvittää tämä asia kunnolla jos ilmastointia pitää vielä joskus toistekkin rukata.

                            Alkaa vain pikku hiljaa v*tuttamaan koko homma ja harkitsinpa tänään autonkin vaihtoa

                            Pitää katsoa jos ehtisi joku päivä ruuvaamaan letkun sekä kuivaimen irti ja lähteä maakuntaan vainukoirien kanssa. Eiköhän tämä tästä, ilmoittelen kun asia etenee.

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #15
                              Originally posted by Jorkkoo View Post
                              Sehän tässä onkin ongelmana. Olen ottanut yhteyttä useampaan merkkiliikkeeseen sekä eri korjaamoille ja kaikki ovat eri mieltä onko systeemi alkuperäinen vai ei...

                              Esimerkiksi lähin virallinen BMW-huolto/jälleenmyyjä väittää kivenkovaan, että kyseessä ON alkuperäinen laite ja että se näkyy heidän koneeltaan. Maahantuoja taas kertoo, että autossa ei ole alkuperäistä ilmastointia.
                              No tässä nyt on ensimmäinen ristiriita, jonka ratkaisemiseen pitäisi tietää enemmän. Mistä kukin taho on tietonsa katsonut? Onko katsottu auton runkonumeron mukaan autoon tilatessa ruksatut lisävarusteet (ei pitäisi olla ristiriitoja tietojen luovuttajien välillä), vai onko jossain suomen BMW:n tietokannassa (onko sellaisia?) maininta jälkiasennetusta ilmastoinnista? Pyydä nyt ensin itsellesi merkkiliikkeestä tuo printti auton lisävarusteista, niin saat jotain konkreettista tietoa käsiisi. Sen jälkeen voidaan jatkaa spekulointia.

                              Oli niin tai näin, kuvissa näkyvät komponentit EIVÄT OLE alkuperäisosia. Tarkoittaa siis, että ne ovat yleismalleja, eikä mistään osasta löydy bmw-osanumeroa tai logoa. Eli mitä suurimmalla todennäköisyydellä et tule saamaan mistään suoraan tilaamalla uutta vastaavaa, vaan korvaava täytyy teettää mittojen mukaan.


                              Originally posted by Jorkkoo View Post
                              Toki ymmärrän heidän kantansa, uusi on aina uusi ja jos se vuotaa alusta pitäen, samaan rahaan saa uuden. Paloista korjaamolla kasatussa on aina olemassa suurempi vuotoriski, tehdään työ miten hyvin tahansa.
                              Mistä se nykyinen vuotaa? Jos molemmissa päissä on vakioliittimet, voit korvata koko linjan uudella letkulla. Ei siellä ole mikään pakko käyttää putkea välissä.

                              Originally posted by Jorkkoo View Post
                              Sitä paitsi, on paha lähteä hoitamaan asiaa töitten jälkeen kun matkaa tulee esim. Tampereelle edestakaisin sellaiset 300-350km. Ja olisi se hyvä muutenkin selvittää tämä asia kunnolla jos ilmastointia pitää vielä joskus toistekkin rukata.
                              Jos saat selvitettyä nykyiset kierteet ja mitattua tarvittavan letkun pituuden, voit tilata sen kotiisi vaikka puhelimitse..?
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎