Originally posted by Bomb5
View Post
E39 nostopisteet
Collapse
X
-
Noista halpiais tunkeista itsellä kokemuksia sen verran, että tahtoo niistä runko osat vääntyä ja pyöristä mutterit kadota kovan käytön myötä, eli täytyy lähes joka noston yhteydessä tarkistaa mutterit ja sokat, että ovat paikallaan. Tarkoitan tässä ainoastaan noita ~20euron pienenmänpään hallitunkkeja. Eli, ei missään nimessä voi luottaa niiden pitokykyyn ja turvallisuuteen, jos aikoo auton alla jotain värkätä. Mutta menee kyllä renkaitten vaihdossa ja jos silointällöin tarvitsee autoa nostella.Bmw 316 E30 -88
-
Ihan sama vaikka olisi 300€ tunkki niin sinne alle ei mennä pelkän tunkin varassa. Ennen alle ryömimistä laitetaan pukit tai jotain muuta varmistukseksi.Originally posted by janke View PostNoista halpiais tunkeista itsellä kokemuksia sen verran, että tahtoo niistä runko osat vääntyä ja pyöristä mutterit kadota kovan käytön myötä, eli täytyy lähes joka noston yhteydessä tarkistaa mutterit ja sokat, että ovat paikallaan. Tarkoitan tässä ainoastaan noita ~20euron pienenmänpään hallitunkkeja. Eli, ei missään nimessä voi luottaa niiden pitokykyyn ja turvallisuuteen, jos aikoo auton alla jotain värkätä. Mutta menee kyllä renkaitten vaihdossa ja jos silointällöin tarvitsee autoa nostella.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Kävin just kattomassa bilteman sivuilta sitä 99 tunkkia. Voi olla, että tulee jopa samalta tehtaalta noi tunkit, näyttää lähes identtisiltä toi bilteman tunkki noiden linkittämieni tunkkien kanssa. Pieni ero renkaissa ja jossain kulmien pyöristyksissä ja tietty värissä. Tuo Tarjoustalon/Tokmannin 69.90e hinta on noista edullisin ja 2.5 tonnia riittää kyllä jo hyvin. Täytyy käydä sitä kattomassa ainakin ja ottaa mukaan, jos ei mitään ihmeellistä ole.Originally posted by Bmw Dreamer View Postiteltä löytyy bilteman 3t tunkki, 99hintanen, voin suositella! budjettitunkki itelläkin. jos hifimpää haluis, niin sellanen maksanee yli 200e...
Janke: Joo en mä tunkin varassa siellä auton alla aio säätää. Tässä olikin tarkotus saada auto pukeille, niin pääsee alusta- ja jarruhommia paremmin tekemään.
Last edited by Bomb5; 24-05-2013, 20:28.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
-
Mä taas luotan enemmän tunkkii kun pukkeihin...
nim. kerran pukit vaan yhtäkkiä kaatus, melkein jäin alle. Tuo Biltsun tunkki on taas kuin peruskallio.
Eikä siinä mitään, siis tottakai pukit pitää olla, mut itellä vaan huonoi kokemuksii...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Joo noita pukkeja näyttää kans olevan aika monenlaisia. En ymmärrä miten joku käyttää esim. näitä alumiinisia tosi pienijalkaisia, mitä saa biltemasta ja ikh:lta. Käsissä pyöritellessä tuntui, että voisivat aika helposti kipata nurin. Tällä hetkellä suunnitelmissa on ostaa nämä bilteman pukit. Lisäksi kun jättää sen tunkin sinne keskinostopisteeseen kevyelle nostolle, niin tuskin alas tulee.
E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
No kunnon putkit ei kyllä kaadu kovalla alustalla. Tarkoitan nyt siis kolme tai neljä jalkaisia kuten vaikka edellä mainitut Bilteman pukit asfalttilla tai betonilla. Noita yksijalkaisia kuten tätä. Ei voi kyllä suositella vaikka touhuaisia betonilattialla. Eihän tuollaisten varassa olevan auton alle uskalla mennä mitään tekemään.Originally posted by Bmw Dreamer View PostMä taas luotan enemmän tunkkii kun pukkeihin...
nim. kerran pukit vaan yhtäkkiä kaatus, melkein jäin alle. Tuo Biltsun tunkki on taas kuin peruskallio.
Eikä siinä mitään, siis tottakai pukit pitää olla, mut itellä vaan huonoi kokemuksii...
Sora- tai hiekkapihoilla kannattaa kyllä sitten harkita pukkien alle vaikka isoa vanerilevyn palasta estämään pukkien uppoaminen/kaatuminen. Yhtään tunkkia ei ole vielä pettänyt, mutta useampi tunkki on kyllä ruvennut hitaasti laskeutumaan pidemmissä rempoissa. Yleensä tulee laitettua pukit ja jätettyä tunkki kevyesti nostamaan autoa.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Joo kävin just hakee noi Bilteman pukit. Aika hemmetin jämäkät vaikuttavat olevan ja tuo pukin pää on just sopivan kokonen ja muotoinen e39:n nostopisteiden kumeja ajatellen, tuskin tarttee mitään ylimäärästä sovitusta edes. Kattelin siinä samalla niitä tunkkeja. Onpahan tuo 99 euron tunkkikin aivan perhanan iso, se varsikin on varmaan 1.5 metriä pitkä. Nimensä mukaisesti vaatii hallin, että voi käyttää.
Siispä, yritän nyt ettiä tunkin, joka on vähän noita pikkuhallitunkkeja järeämpi, yltää nostamaan auton noiden pukkien varaan, mutta jonka kanssa mahtuu vielä touhuilemaan pienessä autotallissakin. Ei kai sinne keskimmäiseen nostopisteeseen ole pakko sitä tunkkia työntää suoraan etupuskurin suunnasta? Riittääkö, että ensin nostaa pienellä hallitunkilla toista kulmaa ja kun tilaa on paremmin, kurottaa sinne keskimmäiselle nostopisteelle toisella hallitunkilla siitä auton sivulta toisen tunkin vierestä ja sitten asettelee pukit paikalleen?Last edited by Bomb5; 25-05-2013, 14:26.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Itellä on ollut 5 vuotta nyt bilteman 20e 2t pikkutunkki ja täytyy sanoa, että olen ollut kyllä helvetin tyytyväinen, kerran viikkoon varmaan nosteltu autoja ja yhden o-renkaan joutunut vaihtamaan, muuten toiminut täysin ongelmitta. Käytössä olisi myös joku parin sadan euron alumiinihallitunkki, mutta eipä tuo mahdu auton alle kun pitää saada perää tai keulaa kerralla ylös, bilteman halpis taas mahtuu, kun "irrallista" vipua on mahdollista käyttää myös auton alla
Comment
-
Minulla on samanlaiset, tuolla ne on ollut käyttämättömänä hyllyssä jo monta vuotta... Nuo ovat minun makuun useimpiin remontteihin aivan liian korkeat, alin korkeus 36cm. Ja auton noilla pysyvyyskin askarruttaa, nostopistehän ei ole kumia vaan kovaa liukasta muovia. Noita pukkeja pitäisi lyhentää ja hitsata yläosaan auton nostopisteen sisään tuleva neliömäinen putki tms. En vaan ole jaksanut tehdä tuota.. Mekaanisestihan nuo ovat hyvin vakuuttavat verrattuna moniin muihin.Originally posted by Bomb5 View PostJoo kävin just hakee noi Bilteman pukit. Aika hemmetin jämäkät vaikuttavat olevan ja tuo pukin pää on just sopivan kokonen ja muotoinen e39:n nostopisteiden kumeja ajatellen, tuskin tarttee mitään ylimäärästä sovitusta edes.
Joten olenkin käyttänyt 25x22cm hirrestä sahattuja 30cm pitkiä tolppia nostopisteiden alla. Ne ovat hyvin tukevat eikä ole pelkoa, että nostopiste ihan helposti lipeää "pukilta".
Comment
-
No, katotaan miten käy. Kaveri kehui noita pukkeja ja kuulemma käyttää usein, tosin erimerkkisen auton kanssa. Tuossa alimmassa asennossa niitä ajattelin käyttää. Sokat pois ottamalla tulee vielä sentin alemmas. Täytyykin mitata tuo korkeus. Speksien mukaan alin korkeus on 34,5 cm. Onkohan faceliftin nostopaikat jotenkin erilaiset? Mielestäni eivät ole kovin liukkaan oloiset. Voisihan noihin pukkien päihin vaikka liimata jotkut ohuet kumipinnat, jos liukkaus epäilyttää. Menee mielestäni vähän hifistelyksi, jos joka nostimelle/pukille pitää tehdä nostopaikkaan täysin sopiva adapteri.Originally posted by TJJ View PostNuo ovat minun makuun useimpiin remontteihin aivan liian korkeat, alin korkeus 36cm. Ja auton noilla pysyvyyskin askarruttaa, nostopistehän ei ole kumia vaan kovaa liukasta muovia. Noita pukkeja pitäisi lyhentää ja hitsata yläosaan auton nostopisteen sisään tuleva neliömäinen putki tms. En vaan ole jaksanut tehdä tuota.. Mekaanisestihan nuo ovat hyvin vakuuttavat verrattuna moniin muihin.
Last edited by Bomb5; 25-05-2013, 16:15.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Samanlaiset ne nostopisteet on kaikissa (ja minulla on niihin vaihdettu uusimman malliset tulpat). Noilla pukeilla auto vaan nousee aika ylös ja jyrkkään kulmaan ja silloin alkaa epäilemään pysyvyyttä pukkien päällä. Toki korkeutta pitääkin olla jos teet hommia auton alla, mutta jarru/iskari/tukivarsi yms. remontti ei sitä noin paljon vaatisi.Originally posted by Bomb5 View PostOnkohan faceliftin nostopaikat jotenkin erilaiset? Mielestäni eivät ole kovin liukkaan oloiset. Voisihan noihin pukkien päihin vaikka liimata jotkut ohuet kumipinnat, jos liukkaus epäilyttää. Menee mielestäni vähän hifistelyksi, jos joka nostimelle/pukille pitää tehdä nostopaikkaan täysin sopiva adapteri.
Tunkkiin tein metallista adapterin joka korvaa tunkin oman (irrotettavan) keskikupin. Sillä sai myös tunkin alinta nostokorkeutta sopivasti alemmaksi, joten nyt se menee nostopisteiden alle vaikka onkin madallettu alusta. Ja auto taatusti pysyy tunkilla (jos vaan helmapelti ei petä... ).
Comment
-
Pidätkö noita puutolppia pystyssä, eli 30 cm pukit, vai lappeellaan 25 cm "asennossa" ? Mikä on riittävä nostokorkeus iskariremppaa ajatellen, että etutolpan mahtuu kääntämään hyvin ulos, ettei jarrulevy osu lattiaan? Jos 30 cm on hyvä korkeus, noista bilteman pukeista pystyy vaikka sahaamaan tuosta sinisestä osasta helposti sen 4-5 cm pois, jolloin jäljelle jää vielä 1 reikä sokkaa varten, jos sitä ikinä edes tulee tarvitsemaan. Tuon punaisen tolpan alapään ja lattian välillähän on nyt juuri tuon 4-5 cm tyhjää, joten sitä ei tartteisi välttämättä edes lyhentää. Olen lähes varma, etten koskaan tule käyttämään noita pukkeja muuten kuin ala-asennossa, joten tuon modaksen voisi melkein heti tehdäkin...Originally posted by TJJ View PostJoten olenkin käyttänyt 25x22cm hirrestä sahattuja 30cm pitkiä tolppia nostopisteiden alla. Ne ovat hyvin tukevat eikä ole pelkoa, että nostopiste ihan helposti lipeää "pukilta".
Edit. Kävinpä hakemassa toisen pukin peräkontista ja mittasin. Oikeassa olit. Ilman sokkaa tolpan korkeus on 36 cm lattiasta. Jos sahais tuosta sinisestä osasta ylemmän reiän alapuolelta poikki, niin sais pudotettua n. 4,5 cm korkeutta -> 31,5 cm korkeat pukit. Olisko sopiva?Last edited by Bomb5; 25-05-2013, 18:05.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Tuon yksijalkaisen tapaisilta tuli kerran auto alas, ovat tosin metallipajassa tehdyt, ja tuo aluslevy on kyllä iso, jotain 30-40cm kanttiinsa. Mut niin vaan kaatuivat yhtäkkiä... Sitte on mulla 3 jalkaset sprintterin alla, ei valittamista...Originally posted by HTK12 View PostNo kunnon putkit ei kyllä kaadu kovalla alustalla. Tarkoitan nyt siis kolme tai neljä jalkaisia kuten vaikka edellä mainitut Bilteman pukit asfalttilla tai betonilla. Noita yksijalkaisia kuten tätä. Ei voi kyllä suositella vaikka touhuaisia betonilattialla. Eihän tuollaisten varassa olevan auton alle uskalla mennä mitään tekemään.
Sora- tai hiekkapihoilla kannattaa kyllä sitten harkita pukkien alle vaikka isoa vanerilevyn palasta estämään pukkien uppoaminen/kaatuminen. Yhtään tunkkia ei ole vielä pettänyt, mutta useampi tunkki on kyllä ruvennut hitaasti laskeutumaan pidemmissä rempoissa. Yleensä tulee laitettua pukit ja jätettyä tunkki kevyesti nostamaan autoa.
Ei toi bilteman 99e:n tunkki kyllä 1,5m pitkä ole
puolet tuosta. ootkohan nyt kattonu samaa tunkkia
(66cm pituus...)
nojoo, tää on 99cm http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...-tonnia-15818/Last edited by Bmw Dreamer; 25-05-2013, 17:31.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
Comment