Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 nostopisteet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #16
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Kiitos vinkeistä! Mun pitää itseasiassa hankkia vielä pukit ja toinen hallitunkki. Semmoinen perus motonetin 25 euron hallitunkki löytyy. Sitä voisi käyttää tuossa toisen puolen tunkkaamisessa apuna etupään nostossa, mutta tartteis hommata toinen vähän parempi (mutta kohtuuhintainen), jolla pääsisi paremmin tuohon keulan nostopisteeseen käsiksi. Onko Motonet / Biltema / IKH myymistä hallitunkeista jollain antaa suositusta tätä hommaa varten? Varmaan saisi olla vähän sitä perustunkkia pidempi varsi ainakin...

    Edit. Tekisiköhän tällä mitään? http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=80-7505
    Taitaa olla sama tunkki kuin tämä: https://www.toknet.fi/hallitunkki-2-...-search-center
    Noista halpiais tunkeista itsellä kokemuksia sen verran, että tahtoo niistä runko osat vääntyä ja pyöristä mutterit kadota kovan käytön myötä, eli täytyy lähes joka noston yhteydessä tarkistaa mutterit ja sokat, että ovat paikallaan. Tarkoitan tässä ainoastaan noita ~20euron pienenmänpään hallitunkkeja. Eli, ei missään nimessä voi luottaa niiden pitokykyyn ja turvallisuuteen, jos aikoo auton alla jotain värkätä. Mutta menee kyllä renkaitten vaihdossa ja jos silointällöin tarvitsee autoa nostella.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #17
      Originally posted by janke View Post
      Noista halpiais tunkeista itsellä kokemuksia sen verran, että tahtoo niistä runko osat vääntyä ja pyöristä mutterit kadota kovan käytön myötä, eli täytyy lähes joka noston yhteydessä tarkistaa mutterit ja sokat, että ovat paikallaan. Tarkoitan tässä ainoastaan noita ~20euron pienenmänpään hallitunkkeja. Eli, ei missään nimessä voi luottaa niiden pitokykyyn ja turvallisuuteen, jos aikoo auton alla jotain värkätä. Mutta menee kyllä renkaitten vaihdossa ja jos silointällöin tarvitsee autoa nostella.
      Ihan sama vaikka olisi 300€ tunkki niin sinne alle ei mennä pelkän tunkin varassa. Ennen alle ryömimistä laitetaan pukit tai jotain muuta varmistukseksi.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        #18
        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
        iteltä löytyy bilteman 3t tunkki, 99hintanen, voin suositella! budjettitunkki itelläkin. jos hifimpää haluis, niin sellanen maksanee yli 200e...
        Kävin just kattomassa bilteman sivuilta sitä 99 tunkkia. Voi olla, että tulee jopa samalta tehtaalta noi tunkit, näyttää lähes identtisiltä toi bilteman tunkki noiden linkittämieni tunkkien kanssa. Pieni ero renkaissa ja jossain kulmien pyöristyksissä ja tietty värissä. Tuo Tarjoustalon/Tokmannin 69.90e hinta on noista edullisin ja 2.5 tonnia riittää kyllä jo hyvin. Täytyy käydä sitä kattomassa ainakin ja ottaa mukaan, jos ei mitään ihmeellistä ole.

        Janke: Joo en mä tunkin varassa siellä auton alla aio säätää. Tässä olikin tarkotus saada auto pukeille, niin pääsee alusta- ja jarruhommia paremmin tekemään.
        Last edited by Bomb5; 24-05-2013, 19:28.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • BreeZi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 2371
          • Jyväskylä

          #19
          Köyhän ei kannata huonoa ostaa:

          - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
          - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
          - E- ja F- sarjan avaimet.
          - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
          - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
          .

          Finmodi oy
          050-3063926
          [email protected]

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            #20
            Originally posted by HTK12 View Post
            Ihan sama vaikka olisi 300€ tunkki niin sinne alle ei mennä pelkän tunkin varassa. Ennen alle ryömimistä laitetaan pukit tai jotain muuta varmistukseksi.
            Ilman muuta näin pitää toimia!!!!!!!! Jäi vain kirjoittamatta edelliseen.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #21
              Mä taas luotan enemmän tunkkii kun pukkeihin...

              nim. kerran pukit vaan yhtäkkiä kaatus, melkein jäin alle. Tuo Biltsun tunkki on taas kuin peruskallio.

              Eikä siinä mitään, siis tottakai pukit pitää olla, mut itellä vaan huonoi kokemuksii...
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                #22
                Joo noita pukkeja näyttää kans olevan aika monenlaisia. En ymmärrä miten joku käyttää esim. näitä alumiinisia tosi pienijalkaisia, mitä saa biltemasta ja ikh:lta. Käsissä pyöritellessä tuntui, että voisivat aika helposti kipata nurin. Tällä hetkellä suunnitelmissa on ostaa nämä bilteman pukit. Lisäksi kun jättää sen tunkin sinne keskinostopisteeseen kevyelle nostolle, niin tuskin alas tulee.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #23
                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Mä taas luotan enemmän tunkkii kun pukkeihin...

                  nim. kerran pukit vaan yhtäkkiä kaatus, melkein jäin alle. Tuo Biltsun tunkki on taas kuin peruskallio.

                  Eikä siinä mitään, siis tottakai pukit pitää olla, mut itellä vaan huonoi kokemuksii...
                  No kunnon putkit ei kyllä kaadu kovalla alustalla. Tarkoitan nyt siis kolme tai neljä jalkaisia kuten vaikka edellä mainitut Bilteman pukit asfalttilla tai betonilla. Noita yksijalkaisia kuten tätä. Ei voi kyllä suositella vaikka touhuaisia betonilattialla. Eihän tuollaisten varassa olevan auton alle uskalla mennä mitään tekemään.

                  Sora- tai hiekkapihoilla kannattaa kyllä sitten harkita pukkien alle vaikka isoa vanerilevyn palasta estämään pukkien uppoaminen/kaatuminen. Yhtään tunkkia ei ole vielä pettänyt, mutta useampi tunkki on kyllä ruvennut hitaasti laskeutumaan pidemmissä rempoissa. Yleensä tulee laitettua pukit ja jätettyä tunkki kevyesti nostamaan autoa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    #24
                    Joo kävin just hakee noi Bilteman pukit. Aika hemmetin jämäkät vaikuttavat olevan ja tuo pukin pää on just sopivan kokonen ja muotoinen e39:n nostopisteiden kumeja ajatellen, tuskin tarttee mitään ylimäärästä sovitusta edes. Kattelin siinä samalla niitä tunkkeja. Onpahan tuo 99 euron tunkkikin aivan perhanan iso, se varsikin on varmaan 1.5 metriä pitkä. Nimensä mukaisesti vaatii hallin, että voi käyttää.

                    Siispä, yritän nyt ettiä tunkin, joka on vähän noita pikkuhallitunkkeja järeämpi, yltää nostamaan auton noiden pukkien varaan, mutta jonka kanssa mahtuu vielä touhuilemaan pienessä autotallissakin. Ei kai sinne keskimmäiseen nostopisteeseen ole pakko sitä tunkkia työntää suoraan etupuskurin suunnasta? Riittääkö, että ensin nostaa pienellä hallitunkilla toista kulmaa ja kun tilaa on paremmin, kurottaa sinne keskimmäiselle nostopisteelle toisella hallitunkilla siitä auton sivulta toisen tunkin vierestä ja sitten asettelee pukit paikalleen?
                    Attached Files
                    Last edited by Bomb5; 25-05-2013, 13:26.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • Jakuza
                      BTCF Member
                      • Nov 2006
                      • 516
                      • Brisbane

                      #25
                      Itellä on ollut 5 vuotta nyt bilteman 20e 2t pikkutunkki ja täytyy sanoa, että olen ollut kyllä helvetin tyytyväinen, kerran viikkoon varmaan nosteltu autoja ja yhden o-renkaan joutunut vaihtamaan, muuten toiminut täysin ongelmitta. Käytössä olisi myös joku parin sadan euron alumiinihallitunkki, mutta eipä tuo mahdu auton alle kun pitää saada perää tai keulaa kerralla ylös, bilteman halpis taas mahtuu, kun "irrallista" vipua on mahdollista käyttää myös auton alla

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        Joo kävin just hakee noi Bilteman pukit. Aika hemmetin jämäkät vaikuttavat olevan ja tuo pukin pää on just sopivan kokonen ja muotoinen e39:n nostopisteiden kumeja ajatellen, tuskin tarttee mitään ylimäärästä sovitusta edes.
                        Minulla on samanlaiset, tuolla ne on ollut käyttämättömänä hyllyssä jo monta vuotta... Nuo ovat minun makuun useimpiin remontteihin aivan liian korkeat, alin korkeus 36cm. Ja auton noilla pysyvyyskin askarruttaa, nostopistehän ei ole kumia vaan kovaa liukasta muovia. Noita pukkeja pitäisi lyhentää ja hitsata yläosaan auton nostopisteen sisään tuleva neliömäinen putki tms. En vaan ole jaksanut tehdä tuota.. Mekaanisestihan nuo ovat hyvin vakuuttavat verrattuna moniin muihin.

                        Joten olenkin käyttänyt 25x22cm hirrestä sahattuja 30cm pitkiä tolppia nostopisteiden alla. Ne ovat hyvin tukevat eikä ole pelkoa, että nostopiste ihan helposti lipeää "pukilta".
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #27
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Nuo ovat minun makuun useimpiin remontteihin aivan liian korkeat, alin korkeus 36cm. Ja auton noilla pysyvyyskin askarruttaa, nostopistehän ei ole kumia vaan kovaa liukasta muovia. Noita pukkeja pitäisi lyhentää ja hitsata yläosaan auton nostopisteen sisään tuleva neliömäinen putki tms. En vaan ole jaksanut tehdä tuota.. Mekaanisestihan nuo ovat hyvin vakuuttavat verrattuna moniin muihin.
                          No, katotaan miten käy. Kaveri kehui noita pukkeja ja kuulemma käyttää usein, tosin erimerkkisen auton kanssa. Tuossa alimmassa asennossa niitä ajattelin käyttää. Sokat pois ottamalla tulee vielä sentin alemmas. Täytyykin mitata tuo korkeus. Speksien mukaan alin korkeus on 34,5 cm. Onkohan faceliftin nostopaikat jotenkin erilaiset? Mielestäni eivät ole kovin liukkaan oloiset. Voisihan noihin pukkien päihin vaikka liimata jotkut ohuet kumipinnat, jos liukkaus epäilyttää. Menee mielestäni vähän hifistelyksi, jos joka nostimelle/pukille pitää tehdä nostopaikkaan täysin sopiva adapteri.
                          Last edited by Bomb5; 25-05-2013, 15:15.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            Onkohan faceliftin nostopaikat jotenkin erilaiset? Mielestäni eivät ole kovin liukkaan oloiset. Voisihan noihin pukkien päihin vaikka liimata jotkut ohuet kumipinnat, jos liukkaus epäilyttää. Menee mielestäni vähän hifistelyksi, jos joka nostimelle/pukille pitää tehdä nostopaikkaan täysin sopiva adapteri.
                            Samanlaiset ne nostopisteet on kaikissa (ja minulla on niihin vaihdettu uusimman malliset tulpat). Noilla pukeilla auto vaan nousee aika ylös ja jyrkkään kulmaan ja silloin alkaa epäilemään pysyvyyttä pukkien päällä. Toki korkeutta pitääkin olla jos teet hommia auton alla, mutta jarru/iskari/tukivarsi yms. remontti ei sitä noin paljon vaatisi.

                            Tunkkiin tein metallista adapterin joka korvaa tunkin oman (irrotettavan) keskikupin. Sillä sai myös tunkin alinta nostokorkeutta sopivasti alemmaksi, joten nyt se menee nostopisteiden alle vaikka onkin madallettu alusta. Ja auto taatusti pysyy tunkilla (jos vaan helmapelti ei petä... ).
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

                              #29
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Joten olenkin käyttänyt 25x22cm hirrestä sahattuja 30cm pitkiä tolppia nostopisteiden alla. Ne ovat hyvin tukevat eikä ole pelkoa, että nostopiste ihan helposti lipeää "pukilta".
                              Pidätkö noita puutolppia pystyssä, eli 30 cm pukit, vai lappeellaan 25 cm "asennossa" ? Mikä on riittävä nostokorkeus iskariremppaa ajatellen, että etutolpan mahtuu kääntämään hyvin ulos, ettei jarrulevy osu lattiaan? Jos 30 cm on hyvä korkeus, noista bilteman pukeista pystyy vaikka sahaamaan tuosta sinisestä osasta helposti sen 4-5 cm pois, jolloin jäljelle jää vielä 1 reikä sokkaa varten, jos sitä ikinä edes tulee tarvitsemaan. Tuon punaisen tolpan alapään ja lattian välillähän on nyt juuri tuon 4-5 cm tyhjää, joten sitä ei tartteisi välttämättä edes lyhentää. Olen lähes varma, etten koskaan tule käyttämään noita pukkeja muuten kuin ala-asennossa, joten tuon modaksen voisi melkein heti tehdäkin...

                              Edit. Kävinpä hakemassa toisen pukin peräkontista ja mittasin. Oikeassa olit. Ilman sokkaa tolpan korkeus on 36 cm lattiasta. Jos sahais tuosta sinisestä osasta ylemmän reiän alapuolelta poikki, niin sais pudotettua n. 4,5 cm korkeutta -> 31,5 cm korkeat pukit. Olisko sopiva?
                              Last edited by Bomb5; 25-05-2013, 17:05.
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #30
                                Originally posted by HTK12 View Post
                                No kunnon putkit ei kyllä kaadu kovalla alustalla. Tarkoitan nyt siis kolme tai neljä jalkaisia kuten vaikka edellä mainitut Bilteman pukit asfalttilla tai betonilla. Noita yksijalkaisia kuten tätä. Ei voi kyllä suositella vaikka touhuaisia betonilattialla. Eihän tuollaisten varassa olevan auton alle uskalla mennä mitään tekemään.

                                Sora- tai hiekkapihoilla kannattaa kyllä sitten harkita pukkien alle vaikka isoa vanerilevyn palasta estämään pukkien uppoaminen/kaatuminen. Yhtään tunkkia ei ole vielä pettänyt, mutta useampi tunkki on kyllä ruvennut hitaasti laskeutumaan pidemmissä rempoissa. Yleensä tulee laitettua pukit ja jätettyä tunkki kevyesti nostamaan autoa.
                                Tuon yksijalkaisen tapaisilta tuli kerran auto alas, ovat tosin metallipajassa tehdyt, ja tuo aluslevy on kyllä iso, jotain 30-40cm kanttiinsa. Mut niin vaan kaatuivat yhtäkkiä... Sitte on mulla 3 jalkaset sprintterin alla, ei valittamista...

                                Ei toi bilteman 99e:n tunkki kyllä 1,5m pitkä ole puolet tuosta. ootkohan nyt kattonu samaa tunkkia (66cm pituus...)


                                nojoo, tää on 99cm http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...-tonnia-15818/
                                Last edited by Bmw Dreamer; 25-05-2013, 16:31.
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎