Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Virtalukko takertelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Untzi
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 22
    • Hyvinkää

    E39 Virtalukko takertelee

    Autona siis -96 523 ja ongelmana se, että avain ei tahdo kääntyä virtalukossa, vaan välillä avainta saa useaan otteeseen venkslata eestaas virtalukkoon ja kokeilla kääntää, tuota kun on aikansa tehnyt niin avain ikäänkuin kääntyy "kynnyksen" yli. Avain myös pyörii vastapäivään virtalukossa. Rasvaamisella ei ollut mainittavaa vaikutusta. Mikähän sieltä on mennyt/menossa rikki?
  • Shadow-line
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 245
    • Pirkanmaa

    #2
    Nostetaas tätäkin...ja pientä vinkkiä. Oireet samantapaisia, avain takertelee ja pyörii oudosti ympäri kumpaankin suuntaan. Voitelu vain pahensi ongelmaa.

    Vika poistui uusimalla virtalukon, ts. lukkopatruunan. Vaihto helppo, kutakuinkin samaan tapaan kuin e34,e36?
    Lukon ympäriltä muovit pois, avain 1-asentoon ja työntää ohuen esim.rautalangan (sopiva paksuus n. 1-1,5mm)avaimen vieressä olevasta reiästä sisään n. 20-30mm, jolloin lukitus vapautuu ja avainta vetämällä patruuna tulee pois. Ajoeston "rinkula" irroitetaan ja vaihtaa uuteen, takaisin laitto päinvastaisessa järjestyksessä.

    Varmuuden vuoksi otin akunkengän irti vaihdon ajaksi.(Ehkä turhaa..?)

    Taas toimii kuin ihmisen mieli!
    Autohan oli -97 e39. Lukkopatruuna 80eur hulppeilla.

    Comment

    • illu^^
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 1703
      • Kajaani

      #3
      Kannattaa tosiaan hoitaa virtalukko heti kuntoon kun se alkaa temppuilemaan, eikä odottaa sinne asti että menee lopullisesti rikki, on meinaa hivenen vittumaisempi vaihdella sitten.

      Comment

      • aripaa
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 520
        • Kuhmo

        #4
        Selailin vanhoja juttuja virtalukoista, eikä selvinnyt kumpi menee ensin väljäksi, lukkopesä? vai patruuna? meinaan että lukko temppuilee jonkin verran esim. polttaa himmeästi srs valoa, ratin nappulat ei aina toimi ennen kuin pyöräyttää avainta edestakaisin pari kertaa, vika ei ole lukon ns. sähkö päässä, nimittäin purkasin sen ja katsoin sen olevan uutta vastaava.

        Auto on e39 -98 540ia jos tuolla moottorin koolla on merkitystä, samat lukot kai ne pienemillä koneilla varustetuissa on.
        Ext. bmw:t
        e28 518i -87
        e34 518i -92
        e39 540ia sedan 7/98
        e39 540ia sedan 9/98
        e39 540ia tour. 12/98
        E34 525i Touring 7/92

        Vikakoodien lukua/nollausta.

        e39 540 ia sedan 7/96

        Comment

        • thth77
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 88
          • Nurmijärvi

          #5
          e39 ongelmia ratti/virtalukon kanssa,elikkä auton saa käyntiin mutta rattilukko on lukossa ratti ei käänny,rattia liikuttelee oik.vas. lähtee lukko pois päältä,mutta rattia pyöritellessä kuuluu naksutusta,elikkä mikä on mennyt rikki
          1.5
          2.3
          2.0
          2.5
          2.5
          3.3
          3.0d

          Comment

          • thth77
            Bimmer Rookie
            • Jan 2007
            • 88
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by thth77 View Post
            e39 ongelmia ratti/virtalukon kanssa,elikkä auton saa käyntiin mutta rattilukko on lukossa ratti ei käänny,rattia liikuttelee oik.vas. lähtee lukko pois päältä,mutta rattia pyöritellessä kuuluu naksutusta,elikkä mikä on mennyt rikki
            onko tuo lukkopatruuna yleensä miten tiukassa?
            1.5
            2.3
            2.0
            2.5
            2.5
            3.3
            3.0d

            Comment

            • Geijjo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 406
              • Hell Sinki

              #7
              Originally posted by aripaa View Post
              Selailin vanhoja juttuja virtalukoista, eikä selvinnyt kumpi menee ensin väljäksi, lukkopesä? vai patruuna? meinaan että lukko temppuilee jonkin verran esim. polttaa himmeästi srs valoa, ratin nappulat ei aina toimi ennen kuin pyöräyttää avainta edestakaisin pari kertaa, vika ei ole lukon ns. sähkö päässä, nimittäin purkasin sen ja katsoin sen olevan uutta vastaava.

              Auto on e39 -98 540ia jos tuolla moottorin koolla on merkitystä, samat lukot kai ne pienemillä koneilla varustetuissa on.
              kuulostaa siltä että myös pohja lopussa,itsellä -99 540 harrasti samaa kunnes auton sähköt oli melkoisen sekaisin,jarruvalot paloi itekseen mankka sammui aurinkosuojasta,ratti pimee jne.ja pohja näytti kunnossa olevalta mullakin mut oikesi vasta kun vaihdoin sen,jotain 40€ maksoi.
              Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
              e39 ///M5 ZzZ
              e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
              F11 530da M-Sport
              Hurley-Durley x2
              Koliseva connection
              Itä-helsingin koiraverkko connection

              Comment

              • miq
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 352
                • Hyvinkää

                #8
                Mulla kans oli ongelmia lukkojen kanssa talvella, ja loppupeleissä syyksi paljastui yksinkertaisuudessaan kulunut avain. Oikeastaan mulla ei virtalukko niinkään hannannu vastaan kuin silloin tällöin, ovista vain ei meinannu enää päästä sisään... Tottakai ne lukot ovat myös kuluneet, mutta kun avainta vertasi toiseen vara-avaimena (emännällä ) toimineeseen, niin oli meinaan aika hemmetin paljon ohentunut. Otin vähemmän kuluneen käyttöön eikä sen koommin ole lukot keljuillu. Ehkäpä voisi laittaa keskuslukkoon kaukosäätimen..ku sais aikaseksi..
                Hullu saa olla muttei tyhmä.

                e61 530xd LCI

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by thth77 View Post
                  e39 ongelmia ratti/virtalukon kanssa,elikkä auton saa käyntiin mutta rattilukko on lukossa ratti ei käänny,rattia liikuttelee oik.vas. lähtee lukko pois päältä,mutta rattia pyöritellessä kuuluu naksutusta,elikkä mikä on mennyt rikki
                  Vaihtamalla uuden virtalukon avainpatruunan, pääset todennäköisesti noista vaivoista eroon.
                  Itse suihkautin hiukan öljyä patruunan ollessa irti "runkoon", johon tuo avain patruuna sujautetaan.

                  Comment

                  • thth77
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2007
                    • 88
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Shadow-line View Post
                    Vaihtamalla uuden virtalukon avainpatruunan, pääset todennäköisesti noista vaivoista eroon.
                    Itse suihkautin hiukan öljyä patruunan ollessa irti "runkoon", johon tuo avain patruuna sujautetaan.
                    vika selvisi,uusi lukkorunko tilaukseen.auto tällä hetkellä ilman rattilukkoa.
                    1.5
                    2.3
                    2.0
                    2.5
                    2.5
                    3.3
                    3.0d

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by thth77 View Post
                      vika selvisi,uusi lukkorunko tilaukseen.auto tällä hetkellä ilman rattilukkoa.
                      Oliko siitä se rattilukon kynsi poikki ja jumitti siellä välissä? Jonkun tuollaisen tarinan kuvineen muistan Britti-foorumilta, mutta en tähän hätään löytänyt ko. keskustelua.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • thth77
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 88
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Oliko siitä se rattilukon kynsi poikki ja jumitti siellä välissä? Jonkun tuollaisen tarinan kuvineen muistan Britti-foorumilta, mutta en tähän hätään löytänyt ko. keskustelua.
                        sieltä oli kaksi semmoista kynttä/koukkua poikki.
                        1.5
                        2.3
                        2.0
                        2.5
                        2.5
                        3.3
                        3.0d

                        Comment

                        • thth77
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2007
                          • 88
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by thth77 View Post
                          sieltä oli kaksi semmoista kynttä/koukkua poikki.
                          keskimmäinen osa rikki
                          Attached Files
                          1.5
                          2.3
                          2.0
                          2.5
                          2.5
                          3.3
                          3.0d

                          Comment

                          • Mad_Mike
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 177
                            • Oulun seutu

                            #14
                            avain tiukka irtoamaan

                            Muuten virtalukko toimii oikein paitsi, kun vetää avainta pois lukosta niin on tiukka irtoamaan. Mistähän se tuo jouhtunee onko patruuna menossa? Öljyä en ole laittanut koska sitä ei käsittääkseni kannata laittaa...
                            530XD LCI M-Sport

                            ex E39 530iA M-Sport
                            ex E39 530dAT

                            Comment

                            • JJ13
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 39
                              • Lohja

                              #15
                              Originally posted by Mad_Mike View Post
                              Muuten virtalukko toimii oikein paitsi, kun vetää avainta pois lukosta niin on tiukka irtoamaan. Mistähän se tuo jouhtunee onko patruuna menossa? Öljyä en ole laittanut koska sitä ei käsittääkseni kannata laittaa...
                              Omasta E38:sta voitelin lukon joka auttoi tähän vaivaan. Hieman voiteluainetta avaimeen, laittaa lukkoon ja ottaa pois niin alkoi toimimaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎