Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540, jokin hankaava ääni???(Selvitetty)mutta ongelmia lisää. (Kaikki "hanskassa".

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keke71
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 340
    • Kiiminki

    #16
    Originally posted by Supa View Post
    KL-varaosistako tilasit vai? Ite pistin juuri sähköpostia laakkoselle kanssa osista. Miten meinasit noitten erikoistyökalujen kanssa tehdä? Hommaatko jostain? Ite aattelin katella netistä tai jos joku harrastaja lainaisi. Jos meinaat ostaa omat niin voin kyllä maksaa vuokraa jos suostut lainaamaan, tai vaikka myymään?

    Miten ajattelit tehdä sen isomman öljypohjan kanssa, eli joka on lohkossa kiinni? TIS neuvoo nostamaan moottoria erikoistyökalulla jotta sen saa sieltä irti tiivisteen vaihdon takia. Vai pistätkö vaan tiivisteliimaa siihen keskimmäisen ketjukotelon alareunaan?

    EDIT: Kattelin tuota PDF:ää mikä on TISsistä, selvis itelle ainakin miten tuo jako saadaan kohilleen noilla erikoistyökaluilla, taitaa olla melko mahdoton ilman niitä.
    Työkaluista ei oo tietoo, vielä. Enkä kyllä meinaa niitä ostaakkaan. Tiivisteliimaa aattelin laittaa öljypohjan osalle, eli en löysää sitä isoa pohjaa, jos se onnistuisi kasata ilman löysäämistä.
    Wetteriltä tilasin, saa nopeiten. Kl-varaosasta tilattuna olis joutunu odottelemaan n,3 viikkoa. Ei aikaa odottaa, ainaskaa mulla. Olis voinu olla edullisemmat, vähän.
    E39 540iA Touring

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #17
      Työkalujen vuokraus tai hankinta asioissa voi toki lähestyä. Löytyy myös manuaali missä seikkaperäinen ohje operaatioon. Ohjeaika työlle on 12 -14 tuntia käytännössä vähän enemmän (~600€/työ teetettynä).

      Comment

      • Keke71
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 340
        • Kiiminki

        #18
        Originally posted by WSE1 View Post
        Työkalujen vuokraus tai hankinta asioissa voi toki lähestyä. Löytyy myös manuaali missä seikkaperäinen ohje operaatioon. Ohjeaika työlle on 12 -14 tuntia käytännössä vähän enemmän (~600€/työ teetettynä).
        Toi manuaali kyllä kiinnostaa, onko mahdollista pistää vaikka sähköpostiin kyseistä manuaalia?
        E39 540iA Touring

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #19
          Minulla on kylläkin paperinen versio. Varmaan joltakin löytyy sähköinenkin niin ei tarvitse skannailla.

          Comment

          • micchu
            Newbiemmer
            • Nov 2007
            • 20
            • Kaalimaalla

            #20
            First, the file: http://bimmerboard.com/members/justible/Valve job and timing the e38 Vanos engine M62tu.pdf Thanks for the tip. Timing was per the TIS and Bentley manual. Just lock the cams with the specialty locks, set the vanos units to left stop with the ohmmeter, add a little chain tension


            Tuon PDFn mukaan kaikki nokka-akselin lukitustyökalut tarvitaan, jotta vanos saadaan kohdalleen (käytännössä kokeiltu). Muunlaisia erikoistyökaluja ei varmaan tarvita. Poranteristä (metalliporan tyvet?) saa hyviä lukitustappeja.



            Nokka-akselin kohdistustyökalut - oikea rivi - BMW nrot 11 2 441/445.
            Nokka-akselin kohdistustyökalut - vasen rivi - BMW nrot 11 2 442/446.
            Nokka-akselin kohdistustyökalut - oikea/vasen rivi - BMW nrot 11 2 443/444.

            Nokka-akselin tunnistinpyörän säätötyökalu - oikea rivi - BMW nro 11 6 451.
            Nokka-akselin tunnistinpyörän säätötyökalu - vasen rivi - BMW nro 11 6 452.





            Jos kampuran napapultin sai auki putkipihdeillä vastaan pitäen, mahtaako saada kiinnikin? Itse olen harkinnut soveltuvan työkalun hankintaa/tekemistä, mutta omalta osalta pienet tikitykset (nostajat, satunnaisesti) ovat olleet vääriä hälytyksiä.
            Last edited by micchu; 11-06-2008, 10:31.
            BMW 740iA '97 E38 M62B44 - A5S440Z/5HP24

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #21
              Originally posted by micchu View Post
              http://www.bimmerboard.com/forums/posts/458990

              Tuon PDFn mukaan kaikki nokka-akselin lukitustyökalut tarvitaan, jotta vanos saadaan kohdalleen (käytännössä kokeiltu). Muunlaisia erikoistyökaluja ei varmaan tarvita. Poranteristä (metalliporan tyvet?) saa hyviä lukitustappeja.



              Nokka-akselin kohdistustyökalut - oikea rivi - BMW nrot 11 2 441/445.
              Nokka-akselin kohdistustyökalut - vasen rivi - BMW nrot 11 2 442/446.
              Nokka-akselin kohdistustyökalut - oikea/vasen rivi - BMW nrot 11 2 443/444.

              Nokka-akselin tunnistinpyörän säätötyökalu - oikea rivi - BMW nro 11 6 451.
              Nokka-akselin tunnistinpyörän säätötyökalu - vasen rivi - BMW nro 11 6 452.





              Jos kampuran napapultin sai auki putkipihdeillä vastaan pitäen, mahtaako saada kiinnikin? Itse olen harkinnut soveltuvan työkalun hankintaa/tekemistä, mutta omalta osalta pienet tikitykset (nostajat, satunnaisesti) ovat olleet vääriä hälytyksiä.
              Juu nuohan ne tärkeimmät on. Mietittiin tuota esikiristintäkin WSE1:n kanssa. Ohjeiden mukaan ketju pitäisi esikiristää 0.7Nm momenttiin esikiristinpalikalla ja momenttiruuvarilla. Onko tuo kuinka tarkka? Eikös siinä kuitenkin oo tärkein että ketjusta on kaikki löysät pois? Onko käytännön kokemusta tästä? Olin kyllä aikasemmin lukenut tuon bimerboardilta löytyneen pdf:n mutten täysin ymmärtänyt miten tuo "bungee cord" viriteltii? Onko kyseessä siis ihan mustekala mitä käytetään pyörän tarakoissa vai mikä? :think

              Uskon että tuon kampuran pultin saa kyllä kiinnikkin, pitää putkipihdit vaan laturin kotelointia vasten kun avatessa se mulla lepäs ilmastoinnin kompuran kiinikkeitä vasten.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • micchu
                Newbiemmer
                • Nov 2007
                • 20
                • Kaalimaalla

                #22
                Taitaa olla joku kuminauha ja tärkeintä on saada löysät pois. Bemarin työkalussahan on ruuvi, joka kiristetään 0,7Nm. Ketju menee tuolla momentilla kait riittävän tiukalle.

                Kiristimen jouduin irrottamaan kun vaihdoin noiden ylempien ketjukoteloiden tiivisteet, sisällä oli pehmeähkö jousi ja öljyä. Ketjun tilapäiseen jännittämiseen käytin narua ja O-rengasta kuminauhana, mutta toisaalta ketjulla ei kyllä ollut tilaa hypätä hampaalta saati pudota kokonaan paikaltaan.
                BMW 740iA '97 E38 M62B44 - A5S440Z/5HP24

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #23
                  Originally posted by micchu View Post
                  Kiristimen jouduin irrottamaan kun vaihdoin noiden ylempien ketjukoteloiden tiivisteet, sisällä oli pehmeähkö jousi ja öljyä. Ketjun tilapäiseen jännittämiseen käytin narua ja O-rengasta kuminauhana, mutta toisaalta ketjulla ei kyllä ollut tilaa hypätä hampaalta saati pudota kokonaan paikaltaan.
                  Tuossa tapauksessa ei tarvitse ajoituksiin koskeakaan, jos ei muuten halua tarkistaa. Ajoitushan muuttuu ketjun venymisen myötä.

                  Jos taas vaihdetaan koko ketju uuteen / varsinkin jos kannet on pois ja tiivisteet uusitaan, pitäisi myös nokat ajoittaa uudelleen eli nokkien hammaspyörien kiinnitykset löysälle ja kiristys silloin kun ketju on oikeassa kireydessään ja ajoitukset muuten ok, tämä jos halutaan täsmälleen oikea ajoitus, tokihan ne voi ns. entisiin kohtiin eli orkkis tehtaan arvoihin (tai viimeksi korjausta tehneen säätäjän arvoihin) laittaa ja olla tyytyväinen kun kone kuitenkin toimii, mutta jos haluaa varmistua täsmälleen oikeasta ajoituksesta pitäisi ketjullekin saada ohjeenmukainen kireys, jos ajoitusta yritetään "väärällä" momentilla niin ns. vetopuoli ketjussa jää joko liian löysälle tai kireälle ja nokkien ajoitukset sitten myöhäiselle tai aikaiselle. Jos esimerkiksi kannentiivisteet on uusittu ja eivät olekaan täsmälleen orkkis vahvuisia ja ajoitetaan ns. "vanhoilla" tai rattaita ei löysätä nokista ollenkaan, niin virhettä tulee, eri asia kuinka paljon se sitten tosielämässä auton kulutukseen ja vetoon vaikuttaa. Myös ketju uusittaessa ,uusikin ketju menee vanhoilla rattailla hieman enempi pohjaan kuin uusilla, ja kuinka 100% ketjun valmistustarkkuudet ovat; täydellinen ajoitus kannattanee tehdä jos hyvän haluaa.
                  Toki moottorin saa toimimaan merkkaamalla kaikki kohdalleen ja käytännössä miltei ilman erikoistyökalujakin, paitsi ehkä vanoksen osuus tuottaa tällöinkin ongelmia.

                  Ajoittaminen sinänsä ei ole vaikeakaan prosessi oikeilla työkaluilla.
                  Last edited by WSE1; 11-06-2008, 23:03.

                  Comment

                  • Ville Lampila
                    Newbiemmer
                    • Feb 2006
                    • 16

                    #24
                    Tänää aloin ihmettelemään, että mikäs kohina/hankaava ääni kuuluu konehuoneesta. Autona e39 523tomaatti. Tutkin vähän tarkemmin niin Ääni tulee vasemman puolen (kuskinpuoli) venttiilikopan etuosasta. Eli luultavasti jakoketjun keskilaahain. Kannattaako autolla ajaa ollenkaa? Tiistaina menossa autosalpaa tutkittavaksi Taitaa remontti jonkun verran kalliiksi tulla?

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #25
                      Originally posted by Ville Lampila View Post
                      Tänää aloin ihmettelemään, että mikäs kohina/hankaava ääni kuuluu konehuoneesta. Autona e39 523tomaatti. Tutkin vähän tarkemmin niin Ääni tulee vasemman puolen (kuskinpuoli) venttiilikopan etuosasta. Eli luultavasti jakoketjun keskilaahain. Kannattaako autolla ajaa ollenkaa? Tiistaina menossa autosalpaa tutkittavaksi Taitaa remontti jonkun verran kalliiksi tulla?
                      Ei se 2,3 tai muihin kuutos koneisiin ole läheskään niin iso (kallis) homma kuin kasikoneisiin.

                      Comment

                      • Keke71
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 340
                        • Kiiminki

                        #26
                        No niin, auto käy ja kukkuu, tietyssä määrin. Sain tänään ton uuden vesipumpun, ja sain siltä osin ton auton käynti kuntoon. Todellakin jakopään ajoitus on pielessä, sanoisinko että noin asteen tai kaksi.
                        Auto käy tyhjäkäyntiä ihan normaalisti, mutta tietyin väliajoin kone potkii niinkuin takaisin päin, eli ajoitus olisi niinkuin liian aikaisella, ja varmaan onkin. Mutta se ihme "kolina" ei hävinny mihinkään, kone kalisee edelleen samallalailla kuin ennen remonttia. Se kalina voi tosin tulla katalysaattoreistakin, mutta pahimmillaan mottorin kiertokangen tai kampiakselinlaakereista. Saako laakerit vaihdettua alakautta? vai pitääkö nostaa motti pois? Todennäköisesti käytän auton Helsingissä Laakkosella säädättämässä ton jakopään ja vanos yksiköt, siinähän ne sit samalla kuuntelee sitä kolinaakin. Tai onko WSE1 saanut jo hommattua työkalut tohon jakopään säätöön?
                        Last edited by Keke71; 20-06-2008, 10:41.
                        E39 540iA Touring

                        Comment

                        • Keke71
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 340
                          • Kiiminki

                          #27
                          Nyt on tossa yritetty paikallistaa tuon "kolinan" lähdettä, ääni tulee ihan selvästi niinsanotun kytkinkopan uumenista, eli eihän siellä oo ku turbiini ja vauhtipyörä. Voiko rikkoontunut turbiini ääntää kolisemalla? Vaihteisto tuntuisi toimivan aikalailla oikein, mitä nyt vaihteen kytkeytymiseen tulee, menee hetki ennenkuin kytkeytyy, on aivan sama pistääkö pakin tai minkä vaihteen vaan päälle.

                          Edit: Vien ens maanantaina auton korjaamolle, ottavat vaihteiston irti, sit vien sen, jos on tarvetta, toiselle korjaajalle. Epäilivat että vois olla sellainenkin vika, että olisi turbiini irti, siis vetolevy olisi jotenkin revennyt tai jotain vastaavaa.
                          Last edited by Keke71; 23-06-2008, 13:39.
                          E39 540iA Touring

                          Comment

                          • Keke71
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 340
                            • Kiiminki

                            #28
                            Originally posted by Keke71 View Post
                            Ääni tulee vasemman puolen (kuskinpuoli) venttiilikopan etuosasta, alkoi melkein heti öljynvaihdon jälkeen. Ääntä on hankala selittää, mutta jonkinlainen vollotus, kahina tai ulina, kaikki sanat siihen sopii kuvailemaan sitä. Olisiko kyse toisioketjun kiristimestä vai mistä? tai olisiko ketju vaan löysällä, aukaisemallahan se tietty selviää, mutta olisiko kellekkään muulle sattunut kohdalle vastaavaa tapausta, ja siihen vielä mitä osia joutuu uusimaan. Sitten vielä sellanen asia että, yllätys yllätys, koneesta kuuluu rolkattavaa/kolkattavaa ääntäkin, hankala paikallistaa äänen lähdettä, mutta omasta mielestä se ei tule jakopäästä vaan jostain alenpaa, öljypumppun kireys tarkistettu. Olisiko sitten mennyt runkolaakeritkin vaihtokuntoon? autolla ajettu n,216000km. Saako laakerit vaihdettua alakautta? vai pitääkö kone nostaa ylös? Kerpele sanon minä, tuntuu että koko paska alkaa hajoon käsiin toinen ilmajousikin on paskana, vuotaa pikkuhiljaa tyhjiin, aamulla on aina toinen puoli kentässä. Eihän tässä mitään, mutta kyrsiihän tuo VÄHÄN.
                            Tilasin muuten uudet ilmapussitkin, kpl hinta 199€, vieläpä merkkiliikkeessä, kysyin tuolta toisestakin paikasta, mutta hinta oli 223€, ja taasen olisi joutunut odottamaan 2-3 viikkoa, merkkiliikkeestä tulee pussit tälle viikkoa
                            E39 540iA Touring

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #29
                              Ootko kysynyt mitä ottavat laakkosella ajotuksen säädöstä?
                              3 viikkoa olen ite nyt osia odotellut eivätkä tunnu saavan kaikki osia vieläkään kasaan laakkosella, ei auta kun odotella ja soitella vähänväliin. Eipä oo vielä työkalujakaan saatu, mutta oishan tuo kiva saada pakettiin mahd. pian.

                              EDIT: Oli näköjään osat tullu laakkoselle, pitää hakea jokupäivä.
                              Hieman aiheen ohi, mitä öljyä tuohon kikottimeen kannataisi laittaa? 5W-30 vai 10W-30 vai muuta? Mitä merkkiä/mallia?
                              Last edited by Supa; 23-06-2008, 17:34.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Keke71
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2007
                                • 340
                                • Kiiminki

                                #30
                                Originally posted by Supa View Post
                                Ootko kysynyt mitä ottavat laakkosella ajotuksen säädöstä?
                                3 viikkoa olen ite nyt osia odotellut eivätkä tunnu saavan kaikki osia vieläkään kasaan laakkosella, ei auta kun odotella ja soitella vähänväliin. Eipä oo vielä työkalujakaan saatu, mutta oishan tuo kiva saada pakettiin mahd. pian.
                                Enpä ole kerinny vielä kysymään, sais ton auton siihen malliin että sillä uskaltaa ajaa pidemmänkin matkan, ensin oli tarkoitus lähteä bemulla tonne kuusankoskelle,(samalla olisin vienyt auton laakkoselle säädettäväksi) mutta kun tuo kalina ja kolina ei kummentunut, niin täytynee laittaa se ensin kuntoon, ja toi ilmajousi homma on jo hanskassa. Mutta luulisin että toi ajoituksensäätö maksaa "mansikoita", toivottavasti WSE1 saa ne työkalut hankittua, niin hinta olisi varmaan inhimillisenpi. Mutta pakko se ajoitus on saada laitettua kuntoon, joko laakkosella tai sit jossain muualla, kellä on tarvittavat työkalut siihen hommaan. Eli ei luultavasti ole kuin joillain harvoilla bemari huolloilla.(ei ainaskaa oulussa) Oma auto kyllä muuten toimii siltä osin, niin hyvin kuin sen olettikin, eli pientä käyntihäiriötä jäi, ja ei ole vedot ihan kohdallaan.
                                E39 540iA Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎