Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i (1996) jarrujen outo varoitusvalo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 51
    • Joensuu

    E39 523i (1996) jarrujen outo varoitusvalo?

    Tänä aamuna oli emännällä jäänyt mittaristoon palamaan omituinen varoitusvalo - siis punainen huutomerkki suluissa olevan ympyrän sisällä. Manuskan mukaan tuo johtuu alhaisesta jarrunesteen tasosta tai vuodosta jarruputkessa. Tarkastin jarrujen nestetason siitä kuskin puoleisen mikrofilsun alta näytihän tuolla olevan litkua reilusti yli maksimin. Sen nestemäärän anturin painelukaan ei sammuttanut valoa joten eipä vika ainkaan nestetasossa ole. Jarrutkin toimivat niinkuin pitää eikä poljin painu yhtään enempää pohjaan kuin ennenkään...

    Mikäs tuossa nyt tällä kertaa reistailee - eihän näissä nyt kuitenkaan mitään antureita jarruputkissa ole mittaamassa vuotoja.... vain onko? -Olisihan tuo muutenkin varsin epätodennäköistä varsinkaan kun nestettä ei ole yhtään vajunut.

    Pitääkös tuo katiska taas kiikuttaa merkkihuoltoon vikakoodin lukuun vai mitä tehdä? Heittäkää taas nixejä että uskaltaako tuolla illalla kotiin ajaa ja mitä pitäisi mennä sorkkimaan että saisi valon sammumaan.

    Vai onko tuo joku kuluneiden jarrupalojen ilmaisin vaikka manuskan mukaan niille on oma valonsa (jota ei minun mielestäni meidän autosta edes löydy)?

    Helpp!
    vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by Pulukka View Post
    Tänä aamuna oli emännällä jäänyt mittaristoon palamaan omituinen varoitusvalo - siis punainen huutomerkki suluissa olevan ympyrän sisällä. Manuskan mukaan tuo johtuu alhaisesta jarrunesteen tasosta tai vuodosta jarruputkessa. Tarkastin jarrujen nestetason siitä kuskin puoleisen mikrofilsun alta näytihän tuolla olevan litkua reilusti yli maksimin. Sen nestemäärän anturin painelukaan ei sammuttanut valoa joten eipä vika ainkaan nestetasossa ole. Jarrutkin toimivat niinkuin pitää eikä poljin painu yhtään enempää pohjaan kuin ennenkään...

    Mikäs tuossa nyt tällä kertaa reistailee - eihän näissä nyt kuitenkaan mitään antureita jarruputkissa ole mittaamassa vuotoja.... vain onko? -Olisihan tuo muutenkin varsin epätodennäköistä varsinkaan kun nestettä ei ole yhtään vajunut.

    Pitääkös tuo katiska taas kiikuttaa merkkihuoltoon vikakoodin lukuun vai mitä tehdä? Heittäkää taas nixejä että uskaltaako tuolla illalla kotiin ajaa ja mitä pitäisi mennä sorkkimaan että saisi valon sammumaan.

    Vai onko tuo joku kuluneiden jarrupalojen ilmaisin vaikka manuskan mukaan niille on oma valonsa (jota ei minun mielestäni meidän autosta edes löydy)?

    Helpp!

    Tuo on jarrupalojen ilmaisin
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • Pulukka
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 51
      • Joensuu

      #3
      Yritin äsken käydä bongaamassa tuota ohjekirjan mainitsemaa erillistä jarrupalojen kuluneisuuden varoitusvaloa eikähän sitä tuosta oman autoni mittaristosta löydy mistään. Pitänee laittaa kaikkien nurkkien palat vaihtoon. Kandeeko ostaa nuo motonetin anturijohdot eteen ja taakse jo valmiiksi vai kestävätkö nuo miten hyvin? En ala tekemään hommaa itse vaan ostan palikat motonetistä ja vien rojut tutulle korjaajalle niin saa hoidella homman...

      Entäs mitä tuo jarrupalojen asennussarja eteen pitää sisällään; pitäisikö vielä tuokin ostaa valmiiksi vai onko ihna turha investointi?
      vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Pulukka View Post
        Entäs mitä tuo jarrupalojen asennussarja eteen pitää sisällään; pitäisikö vielä tuokin ostaa valmiiksi vai onko ihna turha investointi?
        Turha ostos. Se pitää sisällään ne jouset (1kpl/puoli) jotka lukitsee palat paikalleen. Ainakin minulle tulleessa sarjassa jouset oli erilaiset ja vääränmalliset kuin alkuperäiset joten en niitä asentanut. (Kyllä siinä osapussissa silti luki e39.)

        Näistä jarru/anturi/Motonet-osien laatu -jutuista löytyy Searchillä paljon juttua.
        E39 528iA

        Comment

        • Pulukka
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 51
          • Joensuu

          #5
          Mikäs on tarve noille motonetin kulumisen ilmaisinten "varoitinjohdoille" -tarvitseeko niitä eteen ja taakse kaikille renkaille omat vai olikos tämä niin ettei niitä ole kuin yhdet per akseli (yksi eteen ja yksi taakse)? Sisältääkö tämä siis anturinkin vai ovatko pelkät johdot? Jos ovat pelkät johdot niin mitäs ihmettä niillä tekee?

          Itselläni on ainakin toistaiseksi ollut pelkästään hyviä kokemuksia motonetin jarrupaloista -edellisissä autoissa ovat kyllä pelanneet vähintään 100 tkm joten ovat mielestäni hintaansa nähden ihan kannattava ostos. Tosin kaipa noissakin laatu heittelee ihan valmistajan mukaan. Biltsun palikoihin en kyllä koske.
          vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Ne anturit ovat johdot, ne ovat sellaiset jotka jarrupalan kuluessa tarpeeksi hankautuvat jarrulevyä vasten poikki, joten ei ole kovin laatukriittinen osa.

            Motonetistä saa yleensä ihan hyviä jarrulevyjä, suurin osa niistä on tuhottu jumittavilla satuloilla ym. ja pistetty motonetin levyjen piikkiin.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Matula
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1706

              #7
              Originally posted by Pulukka View Post
              Mikäs on tarve noille motonetin kulumisen ilmaisinten "varoitinjohdoille" -tarvitseeko niitä eteen ja taakse kaikille renkaille omat vai olikos tämä niin ettei niitä ole kuin yhdet per akseli (yksi eteen ja yksi taakse)? Sisältääkö tämä siis anturinkin vai ovatko pelkät johdot? Jos ovat pelkät johdot niin mitäs ihmettä niillä tekee?

              Itselläni on ainakin toistaiseksi ollut pelkästään hyviä kokemuksia motonetin jarrupaloista -edellisissä autoissa ovat kyllä pelanneet vähintään 100 tkm joten ovat mielestäni hintaansa nähden ihan kannattava ostos. Tosin kaipa noissakin laatu heittelee ihan valmistajan mukaan. Biltsun palikoihin en kyllä koske.
              En muista oliko sinulla sedan vai touring mutta motonetistä ei löydy touringiin sopivaa johtoa taakse.

              Comment

              • E39-530A
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 938
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Matula View Post
                En muista oliko sinulla sedan vai touring mutta motonetistä ei löydy touringiin sopivaa johtoa taakse.
                Eipä tuo kallis ole marmorillakaan. Maksoinkohan eteen tuollaisesta peräti 8 euroa (Laakkosella).
                E92 335iA -08

                ---
                ex E34 540iA -93
                ex E90 325iA -05
                ex E39 530iA -00
                ex Toyota Avensis
                ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                Comment

                • Patterzzeni
                  BTCF Member
                  • Sep 2014
                  • 109
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Nostanpa wanhan topicin, kun sattuu sama ongelma olemaan itsellä. Eli tuo kyseinen punainen merkkivalo palaa taulussa. Kulumisanturit ohitettu molemmista päistä, ei vaikutusta. Jarrunestettä on riittävästi. Pystyykö tuota jarrunestesäiliön kohoa ja sen toimivuutta testaamaan mitenkään? Auto siis 4/97 525 TDS Touring.
                  E39 520iA -03, Dirtymax Silverado -08
                  Ex ritsat: 7 x E30, 1 x E39, 1 x E46, 2 x E36 Compact, 2 x F11 ja muutama syrjähyppy

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by Patterzzeni View Post
                    Nostanpa wanhan topicin, kun sattuu sama ongelma olemaan itsellä. Eli tuo kyseinen punainen merkkivalo palaa taulussa. Kulumisanturit ohitettu molemmista päistä, ei vaikutusta. Jarrunestettä on riittävästi. Pystyykö tuota jarrunestesäiliön kohoa ja sen toimivuutta testaamaan mitenkään? Auto siis 4/97 525 TDS Touring.
                    Miks ihmeessä ne anturit on ohitettu? Maailman yksinkertaisin ja edullisin asia saada toimimaan uusilla antureilla ja valon kuittaamisella.

                    Jos valo palaa kokeile nollata se ensin ja katso syttyykö heti uudestaan. Vasta sitten jatketaan vian hakua. Ihme virittelyä.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Patterzzeni
                      BTCF Member
                      • Sep 2014
                      • 109
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      On yritetty nollata, myös uusilla antureilla. Tai ainakin varaosaliike ne myi uutena mulle. Ei vaikutusta. Ohitettu sen takia, että saataisi vikakohta paikallistettua. Mutta yhä palaa valot taulussa. Auto kylläkin vaihtoi tänään jo omistajaa, että ei ole minun murheeni enää.
                      E39 520iA -03, Dirtymax Silverado -08
                      Ex ritsat: 7 x E30, 1 x E39, 1 x E46, 2 x E36 Compact, 2 x F11 ja muutama syrjähyppy

                      Comment

                      • rectum
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 85
                        • Lahti

                        #12
                        Nostellaas taas vähän vanhaa...

                        Mikähän tossa sigun 523:ssa on ongelma,kun punanen (!) valo palaa? Säiliössä on nestettä,eikä sammu vaikka liittimen irrottaa ja yhdistää nastat... Palojen kulumis tunnistimia ei koko roskassa ole...

                        ABS valo sammuu kuten kuuluukin,mutta antaa vikakoodin 71=paluupumppurele
                        E61 535 tiisseli M-sport -06
                        E36 325i coupe -93
                        +paljon muita merkkejä...

                        Comment

                        • Simo e39
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2011
                          • 83
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by rectum View Post
                          Nostellaas taas vähän vanhaa...

                          Mikähän tossa sigun 523:ssa on ongelma,kun punanen (!) valo palaa? Säiliössä on nestettä,eikä sammu vaikka liittimen irrottaa ja yhdistää nastat... Palojen kulumis tunnistimia ei koko roskassa ole...
                          Kyllä ne tunnistimet on siellä ainakin tehtaalta tullessa olleen

                          Itse taistelin keväällä saman ongelman kanssa, ja viaksi paljastui se että saksan poika oli katkaissut etutunnistimen johdot konehuoneen puolelta, ja tuon yhdistys oli auennut.

                          Comment

                          • antti79
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 2499
                            • Littoinen

                            #14
                            Originally posted by rectum View Post
                            Nostellaas taas vähän vanhaa...

                            Mikähän tossa sigun 523:ssa on ongelma,kun punanen (!) valo palaa? Säiliössä on nestettä,eikä sammu vaikka liittimen irrottaa ja yhdistää nastat... Palojen kulumis tunnistimia ei koko roskassa ole...

                            ABS valo sammuu kuten kuuluukin,mutta antaa vikakoodin 71=paluupumppurele
                            Ne kulumisen tunnistimet ovat olleet vakiona jo E12 mallista lähtien, joten löytyy varmasti myös sinun autostasi. Enemmän taikka vähemmän vaurioituneena tai silvottuna jostain.
                            sigpic
                            Originally Posted by jari kihlman
                            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎