e39 530DA -01: Tehot tuntuvat vähentyneen? (RATKAISTU: Ilmamassamittari)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wasabi
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 89
    • Helsinki

    e39 530DA -01: Tehot tuntuvat vähentyneen? (RATKAISTU: Ilmamassamittari)

    Pahoittelut jo alkuun, että joudun kysymään vinkkiä aika epätarkoilla spekseillä.

    Mittarilukema 200tkm. Auto toiminut sinäänsä moitteetta jatkuvasti, eikä mitään erityistä ja äkkinäistä ongelmaa tälläkään hetkellä koneessa tai laatikossa. Nyt vain perstuntuma on jonkun aikaa kertonut, että aivan kuin tehot olisivat pikkuhiljaa kadonneet johonkin. Ohituksissa ja kiihdytyksissä auto on minusta ponnettomampi kuin ennen. Esim. ohituksissa tuntuu ettei auto liikahda niin rivakasti kuin aikaisemmin.

    Mistä kannattaisi aloittaa haravoiminen, vai onko syytä mennä itse lääkäriin? Merkkihuolto ei viimeksi (eikä muulloinkaan) kommentoinut mitään poikkeavaa vikakoodeista.
    Last edited by Wasabi; 12-06-2008, 21:37. Reason: Ratkaistu.
  • peeämvee
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 283
    • Taivalkoski

    #2
    Koita kihytellä 80-120km/h väliä ja ota aikaa, jos menee paljonkin yli 6sek, niin taitaa ilmamäärämittari, turbo, ahtopainepuolella olla jotain häikkää.

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6327
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Tai ota ilmamäärämittarin piuha irti jos meno paranee vika siinä.
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        #4
        Kuuma kelikin vaikuttaa.....onko cooleri pesty?
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • Wasabi
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 89
          • Helsinki

          #5
          Kiitos. Kokeilen tuota ilmamäärämittaria aluksi.

          Comment

          • Wasabi
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 89
            • Helsinki

            #6
            No huh! Nykäisin ilmamäärämittarin piuhan irti ja auto on kuin uudestaan syntynyt. Tehoa on taas kuin pienessä kylässä. Lähtee paikaltaan ja 80km/h vauhdista erinomaisesti. Hymyä lisää entisestään, että meno luultavasti vieläkin paranee toimivalla anturilla.

            Kiitos vinkistä!

            Tässä kuva osasta, jos joku muu yhtä kokematon törmää samaan ongelmaan searchilla. Osa 1 on tuo mittari, jonka kyljestä pitää piuha nykäistä irti. Osa löytyy helposti kun ottaa etummaisen suojakotelon irti.


            Sitten vielä jatkokysymys.
            Motonet kauppaa ilmamäärämittaria (osa 28-3260) hintaan 159,90eur.
            Onko kokemuksia? Realoem antaa saman osanumeron ennen ja jälkeen 01/2001. Pitääkö vaihdon jälkeen käyttää koodattavana?

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #7
              Jos ei orkkista raaski ostaa, suosittelen etsimään kuitenkin Boschilaisen. Jos koko anturi koteloineen vaihdetaan uudempaan malliin, vaatii koodauksen. Jos pelkän anturiosan vaihtaa, ei tarvi koodata.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • KATKU
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 230
                • Vaasa

                #8
                Moi
                Muistatko Clavurion mitä toimivan ilmamassamittarin arvot ovat.
                Olisi tarkoitus seurata oman auton arvoja live-datalla.

                530 DA/99.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by KATKU View Post
                  Moi
                  Muistatko Clavurion mitä toimivan ilmamassamittarin arvot ovat.
                  Olisi tarkoitus seurata oman auton arvoja live-datalla.

                  530 DA/99.
                  Jos anturi antaa ~10% suurempia arvoja kuin laskennallinen (Nominal Air flow), ollaan yleensä oikealla kartalla.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Multa löytyisi uusi alkuperäinen ilmamassamittari jos tarvetta?
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • Wasabi
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 89
                      • Helsinki

                      #11
                      Ilmamassamittari vaihdettu - kulkee kuin unelma!
                      Orkkis mittari tuntuu toimivan erinomaisesti, hyvä ettei tullut
                      säästettyä väärässä paikassa. Nollattiin myös laatikko.

                      Samalla otetiin läpät pois, ei hirvitä enää ajella ja pelätä
                      kalliita kilahduksia. Koko homma ohi parissa tunnissa.

                      Suuret kiitokset Rahulle!

                      Comment

                      • TR79
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 215
                        • LPR

                        #12
                        Lainaan tätä ketjua kun ihan samanlainen ongelma oli mun E39:ssä, tehot tuntuivat hävinneen koneesta. Ratkaisuksi löytyi ilmamassamittarin uusiminen, ja nyt on kuin olisi uusi moottori autossa Rahulle todella isot kiitokset avusta!!

                        Vaihdoin sen jälkeen myös ilmanputsarin ja molemmat raitisilmasuodattimet, varsinkin suodattimet oli todella kärsineen näköiset.

                        Jaetaan kokemuksia myös sen verran, että ongelman huomaamisen jälkeen koneessa meno piristyi huomattavasti kun sen ilmamääräanturin irroitti, mutta kauhean kauaa ei vissiin kannata ajaa se anturi irrotettuna. Ainakin mulla (siis 535IA, 12/98) jossain vaiheessa kone alkoi tökkimään pahasti esim liikennevaloista lähdettäessä ym paikoissa joissa olis pitänyt kaasuttaa: auto ei vaan liikkunut kunnolla eteenpäin vaan nytkähteli ja avuttoman hitaasti. Kun anturin laittoi takaisin niin meno sentään tasaantui vaikka tehoja ei oikein irronnutkaan. Enkä kuitenkaan kauhean paljoa ehtinyt ajaa anturi irroitettuna.

                        Mutta nyt siis homma rokkaa taas täysillä, ja tosiaan siitä iso kiitos Rahulle!
                        "Old School"
                        BMW 325i cabrio -87 E30
                        BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

                        ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

                        Comment

                        • ManeA
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2007
                          • 31

                          #13
                          Oma 530d -01 alkoi tuntua "nuhaiselta" ja luin tätä juttusarjaa ja päätin vaihtaa ilmamassamittarin ja nyt on taas kaikki tehot tallella. Kiitos vain hyvistä vinkeistä ja ohjeista

                          VINKKI; JA-TOOLS myy osaa 1/4 osaa BMW orginaalin hinnasta, en tiedä onko yhtä pitkäikäinen, mutta saa neljä kertaa vaihtaa samaan hintaan joten uskon sen kannattavan. Ajossa ei ainakaan huomaa mitään eroa.
                          530 D TOURING A -01


                          Comment

                          • Wäinö
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 142
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Pakko liittyä mukaan kuoroon ihmettelemään mihin tuntuvat tehot karanneen alle 3000 rpm:n. Testasin itse asiassa väliä 80 - 120 km/h RaceChronolla ja tuloksena oli ilmamassamittari kiinni 7,3 - 7,5 s ja piuha irti peräti 8,5 s aikoja. Muistaakseni aiemmin keväällä viimeksi tsekkasin testerillä että maffin arvot näyttivät ihan järjellisiltä. Tuon maagisen 3000 rpm:n jälkeen kaikki hevoset palaavatkin sitten salamana takaisin laitumilta ja tehoakin tuntuu löytyvän ihan takapuolituntumallakin.

                            Ahtopaineensäätimessäkään ei tunnu olevan vikaa (kokeilin toisella solenoidilla). Kysymys siis onkin että mikäs tuon vakion E39 530d Touringin referenssiaika (threadin alussa joku mainitsi 6s ajoista 80 - 120 välillä) oikein on eli onko auto oikeasti aiempaa laiskempi vai onko sitä vain täysin turtunut nykyisiin tehoihin ... ?

                            Pitäisikö kokeilla putsata ahtopaineanturia (mikäli kuvittelee saavansa sormet imusarjan ja rintapellin väliin) vai alkaa suoraan suunnittelemaan auton lastutusta ... ?
                            F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                            Comment

                            • Marko.K
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1193
                              • Helsinki

                              #15
                              Mulla olisi uusi, paketissa oleva Boschin ilmamäärämittari kotelo+anturi osa 183,50e Laakkosella täysin sama muistaakseni yli 300e
                              F11 535d -11 367hv/728nm
                              E39 M5 -99 Alpine White II
                              E65 730da -02
                              E60 530da -03
                              E39 530da -03 240hv/600nm
                              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                              E38 740iaL -95
                              E39 530d -99 245hv/528nm

                              Comment

                              Working...
                              X