E39 540iA 97 Steptronic vika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reekoon
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 3438
    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

    E39 540iA 97 Steptronic vika

    Tervetuloa joukkoon. Auto teki seuraavaa;

    Ajoin sport päällä, eli menee vain neloselle asti, Ajatteli laittaa vitosen päälle manuaalilla, mutta ei mene. Ei tapahdu mitään 4 pysyy vain päällä. Laitan D:lle ja sama homma edelleen nelosella. ajan noin 1Km ja pysäytän, vaihteet menevät pienemmälle ihan normaalisti. Sammutan auton ja lähden ajamaan ja toimii manuaali aivan normaalisti ja menee vitoselle sekä D että manuaali asennossa.

    Viime perjantaina. D päällä käännyn oikealle vauhtia noin 40Km/h normaalia ajoa kun yht'äkkiä veto katoaa. Ei mitään ääntä ja tulee BlingBling "Transmission errorsafe". Auto tien reunaan, virrat pois, uudelleen käyntiin ja ei virhe ilmoitusta. Laitan Dlle, jalka pois jarrulta, ei lähde liikkeelle ennekuin antaa kierroksia lähemmäs 3000rpm ja samantien tulee taas sama virhe ilmoitus. laitan sportille ja mittaristoon tulevat numerot 1-5 mutta ovat ns. disable tilassa eli eivät pala kirkkaasti ja valintoja ei voi tehdä. Ok en viitsinyt enempää kokeilla saati ajaa. Olisko mennyt se jokin anturi sieltä laatikon kyljestä?
    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


    E36 316i Compact Hellrot

    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
  • reekoon
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 3438
    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

    #2
    Ok Vika koodit luettu ja tulos seuraavaa netistä luettuna:

    106 Speed monitoring / Trans/engine speed ratio not correct for gear selected
    Speed sensor signal faulty, slip in transmission too high

    120 Vehicle Speed Sensor / No vehicle speed is observed after a specific time when compared to engine speed and load which is equivalent to a moving vehicle

    121 Load Calculation Cross Check / Plausability between the Throttle position sensor signal and the HFM

    HFM pikaisen googletuksen jälkeen viittaisi MAF anturiin ekalla mittaus kerralla oli kyllä tuo anturi irti, joten voinee johtua siitä ja välissä ei nollattu koodeja.

    Elikäs olisiko sieltä nyt jokin nopeus anturi rikki joka kertoo vaihdelaatikolle mikä vaihde pitäisi olla päällä ja missäkköhän tällainen sijaitsee. Itse löysin kaksi vastaavuutta realoemsta ja bmwfans.infosta





    Onkohan se nyt toi acceleration sensor vai minun tuurilla tuo kalliimpi
    speed sensor.

    Speed sensor kun tahtoo olla koneen pyörintä nopeuden anturi ja kierroslukumittari kyllä toimii aivan oikein ja tuo toinen eikös ole renkaiden pyörimisnopeuden anturi. Auto siis pelaa aivan normaalisti muuten mutta vaihdelaatikosta ei löydy kuin pakki (joka toimii aivan normaalisti) ja joku isovaihde eteenpäin mentäessä (auto siis liikkuu eteen päin kun antaa tarpeeksi kaasua).

    Apuja kaivattaisiin.
    Last edited by reekoon; 10-07-2008, 07:33.
    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


    E36 316i Compact Hellrot

    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      #3
      Sinuna veisin merkkiliikkeen testeriin niin ei tarvisi arvuutella ja netistä etsiä vikakoodien merkitystä...
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • reekoon
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 3438
        • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

        #4
        Nyt on vain ongelmana se, että Tuohon lähimpään Laakkoseen on kahden viikon jono ja lomat alkaa tänään. Ketään vantaa-espoo-helsinki alueella joka omistaa testerin ja haluaisi käydä tänään vaikka vilkaisemassa?
        E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
        JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


        E36 316i Compact Hellrot

        Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
        Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #5
          Enpä usko että sillä merkkiliikkeen testerillä tulee tuosta juuri enempää ulos kuin mitä olet jo selvittänyt. Carsoft:llakin tietysti näkee livedatan laatikolta.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4927
            • Kotka

            #6
            Onkos laatikko jo kunnossa/vika selvitetty?
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • reekoon
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 3438
              • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

              #7
              Ei ja ei. Tänään coittivat laakkoselta ja tuomio oli seuraavanlainen;

              Autosta ei löytynyt mitään sähkövikaa (anturit etc.) Laatikon oljyt olivat hyväkuntoiset ja sitä oli oikean verran (ajettu ~210Tkm). Diagnoosi laatikko rikki. Mene huomenna hakemaan sen pois sieltä jos saan trailerin lainaksi ja alan ihmetellä laatikon irroittamista. Powermaticille ajattelin viedä korjattavaksi jos on siinä kunnossa, että voi korjata. Turbiinia epäilivät ja 700€ maksaa tehdas uusi vaihtoineen.
              Olen kyllä jo varautunut siihen, että joutuu varmaan uuden laatikon ostamaan. Ihmetyttää vain, että mikäköhän sen yht'äkkiä rikkoi, kun ajaminen on ollut rauhallista (ei mitään sudittelua saati sladittelua). Mitä nyt joskus valoista lähtenyt s asennolla reippaammin. Tilanne missä hajosi oli D vaihde päällä vauhtia noin 40Km/h kesken ajon ilman mitään ääntä tai muuta sellaista. Ei sieltä kyllä vieläkään kuulu mitään erikoista ääntä. Ainoa mitä tulee mieleen niin talvirenkaat kun niissä on ehkä hieman huono koko (tästä kirjoitinkin tuohon toiseen topikkiin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=129517&page=3 )
              Sen tiedän, että se uusi laatikko mikä nyt tulee joko vanha korjattuna tai jokin korjattu laatikko niin siihen vaihdan kyllä oljyt säännöllisesti.
              E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
              JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


              E36 316i Compact Hellrot

              Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
              Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Juuri vastaavan kokemuksen kokeneena... diisseli ja eri laatikko, mut kumminki jospa tuolta jotain apua löytyis..? http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=139239
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • reekoon
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 3438
                  • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                  #9
                  Tänään olisi tarkoitus hilata auto trailerilla pois laakkoselta ja alkaa miettimään mitä sille tekisi. Tässä nyt mietin itsekseni sen kummemmin automaattilaatikon sielunelämästä tietämättä, että mikäköhän sieltä olisi voinut hajota (mekaaninen osa) kun menee fail safe tilaan ja 4 ja pakki toimii. Luulisi ettei mikään vaihde toimi jos hajoaa jotain mekaanista.

                  Luin tuon Thupun topikin alusta loppuun, mutta siellä oli näköjään tilattu vain suoraan uusi laatikko sen kummempia selvittelemättä.
                  E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                  JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                  E36 316i Compact Hellrot

                  Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                  Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                  Comment

                  • reekoon
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 3438
                    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                    #10
                    Tällä viikolla auto valmis, todennäköisesti. Laatikosta oli, jos nyt oikein muistan niin oheisen kuvan osa nro.3 oli noin 2 sentin matkalta lähtenyt noin 5mm paksu pala livahkoon ulkoreunasta.

                    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                    E36 316i Compact Hellrot

                    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by reekoon View Post
                      2 sentin matkalta lähtenyt noin 5mm paksu pala livahkoon ulkoreunasta.
                      Mikäs sen söi?

                      Comment

                      • reekoon
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 3438
                        • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                        #12
                        Jaa-a, enpä tunne noita automaattilaatikoita niin hyvin, että osaisin sanoa, mutta itse olisin kuvitellut sen johtuvan esim. liian alhaisesta öljyn paineesta, josta johtuen on päässyt "pyörähtämään ympäri", mutta ne servot? jotka säätelevät öljynpainetta kuulemma kunnossa.
                        E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                        JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                        E36 316i Compact Hellrot

                        Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                        Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by reekoon View Post
                          Ei ja ei. Tänään coittivat laakkoselta ja tuomio oli seuraavanlainen;
                          ......Laatikon oljyt olivat hyväkuntoiset ja sitä oli oikean verran (ajettu ~210Tkm). Diagnoosi laatikko rikki.

                          .... Ihmetyttää vain, että mikäköhän sen yht'äkkiä rikkoi....

                          Sen tiedän, että se uusi laatikko mikä nyt tulee joko vanha korjattuna tai jokin korjattu laatikko niin siihen vaihdan kyllä oljyt säännöllisesti.
                          Tähänkin oli siis kuitenkin aiemmin öljyt vaihdettu?

                          Comment

                          • reekoon
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 3438
                            • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                            #14
                            ei ollut.
                            E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                            JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                            E36 316i Compact Hellrot

                            Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                            Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by reekoon View Post
                              ei ollut.
                              Miten ne öljyt sitten olivat 210tkm ajetussa askissa Laakkosen mukaan hyväkuntoiset? Tai jos ne kerran olivat hyväkuntoiset, niin miksi syy olisi öljyssä?

                              Comment

                              Working...
                              X