Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528i sedanin perän säännöllinen tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spatsi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 59

    e39 528i sedanin perän säännöllinen tärinä

    Noniin, elikkäs seuraavanlainen ongelman panin merkille kun tuli käytyä pitemmällä reissulla vkloppuna. Elikkä kun ajelee tuolla maantiellä/motarilla 80-140km/h perässä tuntuu sellainen säännölllinen pieni värinä. Oireilee niin että suunnilleen sekunnin välein tärisee ja sekunnin on pois ja taas alkaa uudestaan. Mitä kovempi vauhti on sitä lievemmin tärinä tuntuu kun taas n. 110km/h vauhissa oireilee pahiten. Alle 80km/h vauheissa tärinää ei tunnu.

    Tärinä alkaa oireilemaan pahiten esim kun rampista lähettää räväkästi maantienopeukseen. Tämän jälkeen tärinä on paljon voimakkaampaa kun hetken ajon jälkeen. Sama homma ilmenee myös kun raskaalla kaasulla ohittaa autoja ja ohituksen jälkeen palaa omalle kaistalleen. Hetken aikaa tärinä on voimakkaampaa ennen kuin tasaantuu, pysyy silti kokoaika. Vaimoke ei tärinää huomaa moottorienopeuksissa mutta n. 100km/h vauhissa hänkin panee tärinän merkille.

    Onkohan kenelläkään oireillut samanlaila tai tietoa mistä kyseinen ilmiö voi johtua? Eniten itseäni ihmetyttää tuo tärinä vedätyksen jälkeen jota ei kyllä voi olla huomaamatta, ei tuo tärinä sen jälkeen kun auto rauhoittuu ole edes hirveän merkille pantavaa, ei sitä oikeastaan edes huomaa ellei sitä vartavasten kokeile tarkkailla.
  • Xander
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 122
    • Home

    #2
    Tuon ja vastaavat jorinat luet niin eiköhän tietoa tullut tarpeeksi

    Comment

    • Spatsi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 59

      #3
      Originally posted by Käyrä View Post
      Tuon ja vastaavat jorinat luet niin eiköhän tietoa tullut tarpeeksi
      http://www.btcf.fi/forum/showthread....sy%F6+miest%E4
      Äkkiseltään nopeasti selailtuna näyttäs että vika olisi rengas/vanne hommissa, mutta se ei vielä mielestäni seliltä sitä miksi tärinä on voimakkaampaa vedätyksen jälkeen ja tasaantuu hetken ajon jälkeen. Apurungon puslat vaihettu noin kuukausi sitten. :think

      Comment

      • janne1974
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 405
        • Kuopio

        #4
        Tarkista takaa ylätukivarret ja kannattaa samalla katsoa myös napahelat. Onko autossasi ilmajouset??
        -Janne-

        F10 535iX sedan -11
        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
        ex. E39 528i touring -99
        ex. E36 325ia coupe -93

        Comment

        • Petri R.
          Newbiemmer
          • Jun 2013
          • 25
          • Kemi

          #5
          Tämä on jeesuksen vanha topic, mutta koska tuo oirekuvaus on identtinen omani kanssa niin kiinnostaisi, löytyikö tähän syytä ja miten homma korjataan?

          Tuossa linkin topicissa on nykyään yli 1500 postausta joten sieltä vastauksen löytäminen on hakuammuntaa.

          Omassani on melko tuoreet kesärenkaat alla ja auton myyjä sanoi, että hänen mielestä tutisi talvirenkailla pahemmin. Eli ilmeisestikin renkaiden huono tasapainotus tuo tämän vapinan vaan selvemmin esille, olematta itse se varsinainen syy.

          Mielestäni kun "tutina on päällä", siihen ei tee muutosta se vaikka nakkais vapaalle tai kytkin ois pohjassa. Eli ns. veto päällä/pois ei mielestäni ole juurikaan vaikutusta. Sulkeekohan tuo kardaanin tukilaakerin ja rättinivelen pois vikakohteista? Eli vikaa lähdettävä hakemaan vaikka takatukivarsista/reaktiotangoista?
          ex-BMW E39 528i Shadowline 1997

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1773
            • vihti

            #6
            Vaiha takapäähän kaikki mahollisen puslat/nivelet, myös kardaanin tukilaakeri ja nivelet. Tarkista myös että vanteet on täysin suorat ja renkaat ei oo mitkään soikiat kiinanpaskat.

            Tämän jälkeen nelipyöräsuuntaus ja jos vieläkin perseen tutinat häiritsee niin vaihda autoa.
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Petri R.
              Newbiemmer
              • Jun 2013
              • 25
              • Kemi

              #7
              Originally posted by naikou View Post
              Vaiha takapäähän kaikki mahollisen puslat/nivelet, myös kardaanin tukilaakeri ja nivelet. Tarkista myös että vanteet on täysin suorat ja renkaat ei oo mitkään soikiat kiinanpaskat.

              Tämän jälkeen nelipyöräsuuntaus ja jos vieläkin perseen tutinat häiritsee niin vaihda autoa.
              Varmasti tuolla korjaantuisi, mutta taloudellisempaa ois löytää ns. täsmäkorjaus.
              ex-BMW E39 528i Shadowline 1997

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1773
                • vihti

                #8
                Jotkuthan tekee niin etä säästää väärässä paikkaa ja sit on auto jatkuvasti pajalla ku eihä se tutina sen yhden osan vaihtamalla välttämättä häviäkkään.

                Fiksumpaa on laittaa kaikki kerralla ja pitemmän päälle käy halvemmaksikin ku ei oo auto pajalla jatkuvasti. Ei kukaan voi tältä istumalta kertoa että mitäkaikkea sun auto taka-akselistossa on väljänä vai onko vanteissa heittoa jne. kun Eipä siel takana tarvii E39 kovinkaan isoa väljää olla jos täristää moottoritiellä, eikä tarvii olla ees väljääkään jos on vaan niin löystyneet puslat että heiluu renkaat käsinkin.

                Ei se oo muutako auto nosturille ja vääntörauta käteen niin sillä se selviää.
                E39 523i Turbo

                Comment

                • Petri R.
                  Newbiemmer
                  • Jun 2013
                  • 25
                  • Kemi

                  #9
                  Nojoo, ajattelin vaan että jos näissä tietynlainen vapina tarkoittaa aina jotain tiettyä puslaa/tukivartta tms. Varmasti vika lähtis kerralla ku laittais autoon tonnilla uusia alustanosia, mutta kokeilen ensin jos eräs BMW-suuntautunut korjaamo saisi öljynvaihdon ohessa hieman paikallistettua potentiaalisimpia vikakohteita alustasta ja/tai voimansiirrosta.

                  Päivitän tähän topikkiin miten homma etenee...

                  (edit: topikin aloittajalta tutinat kadonneet takakelkan puslien vaihdolla)
                  Last edited by Petri R.; 08-07-2014, 12:12.
                  ex-BMW E39 528i Shadowline 1997

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1773
                    • vihti

                    #10
                    mullakin perä tärisee siinä 110-120km/h tuntumassa, ei kumminkaan alusta kolise tai vetele urissa eikä muutenkaan moitittavaa niin apurungon puslia kun kattelin nosturilla niin apurunko antaa periksi liikaa kun on väsyneet puslat
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • Petri R.
                      Newbiemmer
                      • Jun 2013
                      • 25
                      • Kemi

                      #11
                      Takakelkan puslat ja narinahelat vaihdettu, erityisesti jälkimmäiset oli aivan vaihtokunnossa. Mutta vapina sen kun jatkuu!

                      Renkaat on aika tuoreet Kumhot, pitää melkein tarkastuttaa niiden tasapainotus selkäheittoineen seuraavaksi.
                      ex-BMW E39 528i Shadowline 1997

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Petri R. View Post
                        Takakelkan puslat ja narinahelat vaihdettu, erityisesti jälkimmäiset oli aivan vaihtokunnossa. Mutta vapina sen kun jatkuu!

                        Renkaat on aika tuoreet Kumhot, pitää melkein tarkastuttaa niiden tasapainotus selkäheittoineen seuraavaksi.
                        Ei se mistään puslista johdu, vaikka toki heikkokuntoisina ne päästääkin tutinaa enemmän läpi.
                        Eli täydellinen oikein tehty jarru/napojen tasopintojen huolto/hionta lopettaa ko.ongelman.

                        ko.ongelmasta löytyy searchilla monta sivuavaa topikkia, mutta tuossa osa:

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1839
                          • Kotona/Poissa

                          #13
                          Originally posted by Petri R. View Post
                          Takakelkan puslat ja narinahelat vaihdettu, erityisesti jälkimmäiset oli aivan vaihtokunnossa. Mutta vapina sen kun jatkuu!

                          Renkaat on aika tuoreet Kumhot, pitää melkein tarkastuttaa niiden tasapainotus selkäheittoineen seuraavaksi.
                          Itse ensimmäisenä kyllä tarkistaisin renkaiden tasapainoituksen sekä vanteiden heitot. Sen jälkeen sitten muuta jos niistä ei löydy syy oireisiin.

                          Omalle kohdalle esim on sattunut tien jyrsintäkanttiin ajon jälkeen lievästi kieroutunut vanne joka laittaa auton lievään vapinaan mutta vain lyhytaikaisesti ja vain harvoissa tilanteissa. Minun tapauksessa vapina on niin lievä ettei sitä juuri huomaa ellei asiaa varttavasten seuraa.

                          Ja onhan vanteiden keskireiät varmasti napoihin sopivat.

                          Onko sun pirssi sedan vaiko tourinki? Niissä hiukka eroa takapäässä.
                          Last edited by Havis; 24-07-2014, 20:19.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Petri R.
                            Newbiemmer
                            • Jun 2013
                            • 25
                            • Kemi

                            #14
                            Originally posted by Havis View Post
                            Itse ensimmäisenä kyllä tarkistaisin renkaiden tasapainoituksen sekä vanteiden heitot. Sen jälkeen sitten muuta jos niistä ei löydy syy oireisiin.

                            Omalle kohdalle esim on sattunut tien jyrsintäkanttiin ajon jälkeen lievästi kieroutunut vanne joka laittaa auton lievään vapinaan mutta vain lyhytaikaisesti ja vain harvoissa tilanteissa. Minun tapauksessa vapina on niin lievä ettei sitä juuri huomaa ellei asiaa varttavasten seuraa.

                            Ja onhan vanteiden keskireiät varmasti napoihin sopivat.

                            Onko sun pirssi sedan vaiko tourinki? Niissä hiukka eroa takapäässä.
                            Sedan on. Tänään on aamupäivästä renkaiden tasapainotus, tutkivat selkäheiton samalla ja varmasti mainitsevat jos keskireikä on väärä. En ole itse käyttänyt vielä vanteita irti, vastikään koko auto hommattu... Ilmottelen miten käy, jatkan varmaankin tuolla jarru/napahommalla jos ei tuu rengasliikkeessä kuntoon.
                            ex-BMW E39 528i Shadowline 1997

                            Comment

                            • Petri R.
                              Newbiemmer
                              • Jun 2013
                              • 25
                              • Kemi

                              #15
                              Noniin, renkaat olikin sitten tasapainotettu aiemmin miten sattuu tai jostain muusta syystä oli heittoa aika paljon, lisäksi aikaisempi asentaja oli laittanut taakse 235/40R17 renkaan toiselle puolelle ja 255/40/R17 toiselle, edessä sama homma No nuo on nyt on korjattu, ajettavuus hieman parani (eikä luistoneston valo enää kovemmin kiihdytettäessä välkytä, kas kummaa), mutta SAMA TUTINA JATKUU erityisesti moottoritienopeuksissa. Soviterenkaat löytyivät vanteista. Hitto, eipä kyllä aiemmin vain etuvetosilla käyttöautoilla ajaneena huomannu ite edes tuommosta perusasiaa tarkastaa, että onko renkaat eri paria.

                              Homma etenee nyt siten, että seuraavan kerran ku on aikaa asiaan perehtyä, niin pitää nuo navat ja jarrut tarkastaa, eli levyjen ja napojen kulutuspinnat (edit: siis KIINNITYSPINNAT) puhdistaa sekä katsoa mahdollinen kierous heittokellolla. Samalla herkistellä satulat jos tuntuvat jumittavan. Sen verran katselin jo varuiksi uusia osia, ettei ne onneksi mitään jeesuskalliita näytä ainakaan Motonetissä tai KL-Varaosissa olevan, jos niitä pitää vaihdella.

                              Vetarithan olis ilmeisesti yks mahdollinen syy tuohon tutinaan, mutta katsotaan tuo jarruhomma ensin. Uudet vetarit melko hintavat 400-500€/kpl ja uskaltaako käytettyjä ostaa. Ebayssä oli tosin reilulla satkulla uusia vetareita, mutta mitä ne sitten lienee...

                              Chevyssä vaihdelaatikon hännän huono tukikumi sekä kuluneet ristikot aiheutti melkoista vapinaa kevyemmin kiihdytettäessä sekä tietyissä maantienopeuksissa silloin kun oli veto päällä. Tämä bemmin vapina kun ei liity vetoon millään tavalla, niin en aivan heti epäilisi rättiniveltä, kannatinlaakeria tai ristikoita väljiksi.
                              Last edited by Petri R.; 25-07-2014, 11:36. Reason: Asiavirhe
                              ex-BMW E39 528i Shadowline 1997

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎