E39 530daT moottorin kumityynyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stroop
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 295
    • Jyväskylä

    E39 530daT moottorin kumityynyjen vaihto

    Kyseinen homma lienee edessä ja periaaatteessahan tuon pitäisi olla helpohko homma, mutta onko? Saako tyynyt vaihdettua vain hieman moottoria nostamalla ja purkamatta mitään, paitsi tietenkin pohjalevy? Yritin etsiä kokemusta ko. vaihtotyöstä mutta enpä löytänyt mitään, joten voisiko joku homman jo tehnyt heittää vinkkejä jos jotain huomioitavaa on?

    Auto on -01
  • Kuupo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 79
    • Lahti-city

    #2
    Ite vaihdoin hetki sitten toisen moottorinkumityynyn. Otin niitä pohjalevyn ja vähän muita muoveja pyöräkotelosta.Pyörän otin pois. Öljypohjan alle laitoin sopivan vanerilevyn ennen ku tunkilla varoen nostin konetta.Näyttää olevan jotain kevyt valua toi öljypohja. Ei ole mikään paha homma tehdä.

    Comment

    • Stroop
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 295
      • Jyväskylä

      #3
      Ok, kuullostaa hyvältä, kiitos. Kumman puolen tyynyn vaihdoit? Eli esim. tuulitunnelia ei tarvinnut irrottaa? Tuo ropelihan ei mahdu kovin paljon nousemaan ennenkuin ottaa kiinni tunneliin. Ainakin kuskin puolen tyynyssä on kiinteät pultit molemmin puolin ja tutuis että aika paljon joutuu konetta nostamaan ennekuin mahtuu tulemaan pois. Siis nimenomaan tuntuu kun en ole vielä ehtinyt alle tarkemmin tutkimaan. Mutta kiva kuulla että ainakin toinen on kohtuu helppo.

      Comment

      • Kuupo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 79
        • Lahti-city

        #4
        Kuskinpuoleisen vaihdoin. En ainakaan itse huolestunut siitä tuulitunnelista.En irroittanut sitä. Tyynyn mutterit oli hieman mielenkiintoisessa paikassa,mut niihin pääs käsiks suht helposti jatko varsilla ja nivelellä. Olisko mul menny joku tunnin verran siin vaihdos ja suurin osa siitä ajasta meni ihmettelyyn,ett mistä pääsee käsiks.
        Muista laittaa siihen uuteen kumityynyyn se letku kiinni,minkä joudut irrottaa vaihtaessa vanhaa.

        Comment

        • Stroop
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 295
          • Jyväskylä

          #5
          Jep, niihin menee alipaineletkut. Nykyaikaa..

          Comment

          • Mr_Horsepower
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 112
            • Kouvola

            #6
            vaihto

            mä vaihdoin molemmat ja otin tuuli tunnelin irti ja imu ilman letkun irti koska bmw TIS käski...katoin sieltä ohjeet ja otin varman päälle... ite tein nosturilla ja oli tosi vaivaton homma...vasen puoli oli jo kahdessa osassa..

            Comment

            • Stroop
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 295
              • Jyväskylä

              #7
              Tulihan nuo vaihdettua...ja syytä olikin. Molemmat sökönä niinkuin arvata saattoi. Sinänsä veikeää kun kunto on aika hankala todeta ilman että niitä ottaa irti. Kuskin puoleinen revennyt ja liemet ulos pois otettaessa, vänkärin puoleinen niinikään "kaksiosainen" ja liemet pihalla.

              En ottanut tuulitunnelia enkä mitään muutakaan pois: ropeli meni kyllä kiinni asti tunneliin ennen kuin apumiehen puoleinen mahtui tulemaan pois. Imuilmaletku lähti kyllä itsestään irti kriittisellä hetkellä Tämä kumi oli huomattavasti ahtaammassa paikassa kuin se kuskin puoleinen. Seuraaville vinkiksi: Metallinen kartiopää ensin paikalleen, sitten vasta alapultti reiästä läpi! Vaakatasossa olevan ylemmän kiinnityspultin aukaisu ja kiinnitys on helpompaa kun työnnät pitkän hylsyjatkon rengaskotelon puolelta runkopalkin välistä sisään ja sitten nivel+16mm hylsy vasta kiinni jatkoon siinä kumin vieressä. Huomaat kyllä sitten kun olet ensin löytänyt reitin mistä kumiin pääsee käsiksi. Eli alakautta ja parit muovit pois edestä.

              Tarkkana jos teette lattiahommana tunkin kanssa ettei kone pääse putoamaan tyynyn ollessa pois paikaltaan tai sitä asentaessa!

              Kuskin puoleinen on helpompi.

              Kaikkiaan työhön meni lattialla tehtynä tupakkataukoineen 1h 45 min. eli kohtalaisen helppo homma ensimmäistä kertaa tehtynä selvittelyineen ja ihmettelyineen.

              Comment

              Working...
              X