Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d ja webaston tarve

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • merrunranta
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 57
    • Saarijärvi

    E39 530d ja webaston tarve

    Hei!

    Onko kellään kokemusta moisesta autosta ilman webastoa Suomen talvessa? Onko tuo dsl-auto pakastin ilman lisälämmitintä? Onko kellään kokemusta tästä?
    Timppa63
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #2
    Originally posted by merrunranta View Post
    Hei!

    Onko kellään kokemusta moisesta autosta ilman webastoa Suomen talvessa? Onko tuo dsl-auto pakastin ilman lisälämmitintä? Onko kellään kokemusta tästä?
    Jos ajat talvella niin webasto on ehdoton varuste. Diiseli kun lämpenee hitaasti verrattuna bensakoneisiin. Ja ei tarvitse sitten niitä ikkunoita naarmutella.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Kovin monella tuskin on kokemusta, kaikissa E39 530D nimittäin on weba
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • merrunranta
        Bimmer Rookie
        • Nov 2003
        • 57
        • Saarijärvi

        #4
        Joku sanoi, että E39 olisi aina webaston poltin, mutta ohjainosat puuttuvat perusvarustuksessa. Pitäneekö paikkaansa? Olen tuollaista E39 dsl katselemassa Saksanmaalta....
        Timppa63

        Comment

        • merrunranta
          Bimmer Rookie
          • Nov 2003
          • 57
          • Saarijärvi

          #5
          Oletko siitä vissi? Huvittavaakin, kun eivät siitä Saksassa sitten tiedä...
          Timppa63

          Comment

          • Bimmeristi
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 77
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by merrunranta View Post
            Hei!

            Onko kellään kokemusta moisesta autosta ilman webastoa Suomen talvessa? Onko tuo dsl-auto pakastin ilman lisälämmitintä? Onko kellään kokemusta tästä?

            Itselläni ei ensimmäisen talven aikana webasto toiminu ollenkaan ja pärjäs vallan mainiosti. Lämpeni kivasti eikä lämmöt tippunu edes moottoritiellä.
            Mutta nyt kun se webasto on kunnossa ni on kiva hypätä lämpimään autoon aamu pakkasella talvella..

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by merrunranta View Post
              Joku sanoi, että E39 olisi aina webaston poltin, mutta ohjainosat puuttuvat perusvarustuksessa. Pitäneekö paikkaansa? Olen tuollaista E39 dsl katselemassa Saksanmaalta....
              Webasto löytyy kaikista, mutta yleensä ei ole esilämmitys toimintoa valmiina. Sen saa kyllä ohjelmoitua jälkikäteen, joten nou hätä.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • sassi
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2008
                • 412
                • Nivala

                #8
                Originally posted by merrunranta View Post
                Hei!

                Onko kellään kokemusta moisesta autosta ilman webastoa Suomen talvessa? Onko tuo dsl-auto pakastin ilman lisälämmitintä? Onko kellään kokemusta tästä?
                Ainakin tuolla 330d:llä pärjää vallan mainiosti, vaikka ei webastoa/eberiä olekaan, jopa täällä pohojammaalla, jossa yleensä talvellakin on Talvi

                Tässähän on se sähkötoiminen lisälämmitin, moottori lämpiää normaalilämpöiseksi todella äkkiä. -20 pakkasella moottorin lämpö on normaalissa (eli mittarin puolivälissä) n. 4 km ajon jälkeen ja lämmintä piisaa.
                Esilämmitys "lohko"lämmittimellä, joka on tässä tapauksessa sellainen säteilylämmitin. (jonka teho on vähä sitä sun tätä). Sisätila lämpiää Defan lämmittimellä, ja ennen kuin ehtii jäähtyä, niin lämmityslaite alkaa jo pukkaamaan lämmintä. (tietty lämmityslaitteen puhallin ykköselle siksi aikaa että moottorin lämpö ehtii nousta, ei ole järkevää puhaltaa pakkasilmaa lämpimään sisätilaan )

                Mutta kyllähän polttoainekäyttöinen lisälämmitin tuo lisää käyttömukavuutta, kun saa hypätä valmiiksi lämpimään autoon, ilman että tarttee roikan jatkona pitää

                Edellisessä kulkineessani oli ajastettava Eberi, se on kyllä mukava varuste, mutta en silti ole tähän bemuun sitä osannut kaivata.
                --
                Sassi
                - F10 530d
                - KTM 690 Enduro
                Ex. E90 330d, E46 330d

                Comment

                • Laxa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1363
                  • Tampere

                  #9
                  E39 530d osalta ei ole huolenhäivää kun niissä on aina webasto lisälämmittimenä. Esilämmitystoiminto tosiaan puuttuu monesti, mutta sekään ei ole ongelma. Parempi on vaan tilanne, jos ei ole esilämmitystoimintoa tilattu tehtaalta, niin eipähän ole Güntherin letkuviritelmiä paikoillaan. Eli tehtaalta tilattu esilämmitystoiminto E39:ssä ei lämmitä konetta vaan ainoastaan sisätilat. Tästä aiheesta löytyy monen monta topiccia vuosien varrelta.

                  Sähkövastuksella varustettun E46:n tuominen keskusteluun turhaa, kun ei ole verrattavissa E39:n kanssa.
                  Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                  E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                  EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                  EX: E61 530xdAT -07
                  EX: E60 520dA Sedan -08
                  EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                  EX: E39 530dAT -02
                  EX: E36 320iA -91
                  EX: R1150RT -03

                  Comment

                  • jeppis
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 165
                    • Laihia

                    #10
                    vallanmainiosti pärjää ilman webastoakin. itellä oli yhden talven mykkänä, ja jopa -30 asteen pakkasilla lämpöä riitti, ja lämpeskin lähes yhtä nopeasti kun webaston kanssa. minun mielestäni ei pakollinen varuste, ellei ole mukavuuden haluinen
                    BMW M535i 1986

                    Comment

                    • TiK
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2008
                      • 109
                      • suomi

                      #11
                      Originally posted by sassi View Post
                      Ainakin tuolla 330d:llä pärjää vallan mainiosti, vaikka ei webastoa/eberiä olekaan, jopa täällä pohojammaalla, jossa yleensä talvellakin on Talvi

                      Tässähän on se sähkötoiminen lisälämmitin, moottori lämpiää normaalilämpöiseksi todella äkkiä. -20 pakkasella moottorin lämpö on normaalissa (eli mittarin puolivälissä) n. 4 km ajon jälkeen ja lämmintä piisaa.
                      Esilämmitys "lohko"lämmittimellä, joka on tässä tapauksessa sellainen säteilylämmitin. (jonka teho on vähä sitä sun tätä). Sisätila lämpiää Defan lämmittimellä, ja ennen kuin ehtii jäähtyä, niin lämmityslaite alkaa jo pukkaamaan lämmintä. (tietty lämmityslaitteen puhallin ykköselle siksi aikaa että moottorin lämpö ehtii nousta, ei ole järkevää puhaltaa pakkasilmaa lämpimään sisätilaan )

                      Mutta kyllähän polttoainekäyttöinen lisälämmitin tuo lisää käyttömukavuutta, kun saa hypätä valmiiksi lämpimään autoon, ilman että tarttee roikan jatkona pitää

                      Edellisessä kulkineessani oli ajastettava Eberi, se on kyllä mukava varuste, mutta en silti ole tähän bemuun sitä osannut kaivata.

                      Mietiskelin tuossa nyt kun on eberin asennuskin tilattu ensviikolle että onkohan mulla termari jumissa kun sen jälkeen kun nuo kennot pestiin eli syyläri, cooleri ja ilmastoinnin kenno lämmöt tippui huomattavasti (ennen tätä kävi todella lämpösenä) ja nyt saa ajella näillä keleillä todella pitkään ennekun viisari nousee puoleenväliin jos nousee ollenkaan.

                      Mulla on 5km työmatka ja ei tuo omani ainakaan puhalla oikestaan yhtään mitään (automaatti ilmastointi) koko työmatkalla näillä keleillä, mittari ei nouse yli sinisen...
                      - Vihellys ja Pauke -

                      E91 320dA Touring -06

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by TiK View Post
                        Mietiskelin tuossa nyt kun on eberin asennuskin tilattu ensviikolle että onkohan mulla termari jumissa kun sen jälkeen kun nuo kennot pestiin eli syyläri, cooleri ja ilmastoinnin kenno lämmöt tippui huomattavasti (ennen tätä kävi todella lämpösenä) ja nyt saa ajella näillä keleillä todella pitkään ennekun viisari nousee puoleenväliin jos nousee ollenkaan.

                        Mulla on 5km työmatka ja ei tuo omani ainakaan puhalla oikestaan yhtään mitään (automaatti ilmastointi) koko työmatkalla näillä keleillä, mittari ei nouse yli sinisen...
                        Vaihtaisin ensin EGR:n vesikierron termostaatin. Se on kuitenkin huomattavasti yleisemmin vikaantuva kuin päätermari.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • TiK
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2008
                          • 109
                          • suomi

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Vaihtaisin ensin EGR:n vesikierron termostaatin. Se on kuitenkin huomattavasti yleisemmin vikaantuva kuin päätermari.
                          Vaikuttaako tuo yhtälailla kun auki juuttunut päätermari?
                          Täytynee tutkia asiaa, noin yleisesti niin nostaako nämä lämpömittarin ns. puoleenväliin normaaliajossa talvellakin.
                          Toisesta ääripäästä on jo kokemuksia kun flektit huuti ja oltiin lähellä punaista tuossa kesälämpösillä....
                          - Vihellys ja Pauke -

                          E91 320dA Touring -06

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by TiK View Post
                            Vaikuttaako tuo yhtälailla kun auki juuttunut päätermari?
                            Täytynee tutkia asiaa, noin yleisesti niin nostaako nämä lämpömittarin ns. puoleenväliin normaaliajossa talvellakin.
                            Toisesta ääripäästä on jo kokemuksia kun flektit huuti ja oltiin lähellä punaista tuossa kesälämpösillä....
                            Vaikuttaa juuri kuten auki juuttunut päätermari, ja kuten clavu sanoi, huomattavasti yleisempi vikakohde kuin päätermari.

                            Nostaa normaaliin tottakai.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • TiK
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2008
                              • 109
                              • suomi

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              Vaikuttaa juuri kuten auki juuttunut päätermari, ja kuten clavu sanoi, huomattavasti yleisempi vikakohde kuin päätermari.

                              Nostaa normaaliin tottakai.
                              Tänks! Täytyy siis ottaa ohjelmistoon tuon(kin) korjaaminen...
                              - Vihellys ja Pauke -

                              E91 320dA Touring -06

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎