Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 98 touring Takalasin pyyhkijä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • porokoira2
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 49
    • vantaa

    E39 98 touring Takalasin pyyhkijä

    Tapahtui näin:
    Pyyhkijä liikkui takerrellen ja jäi keskelle lasia. Pissapoika toimi taakse,
    mutta nyt sekään ei enää toimi.
    Olen mitannut kaikki hanskakotelossa olevat sulakkeet + takakontissa oikealla olevat sulakkeet + takapissapojan moottorin, että sille ei tule virtaa. Eli ensin epäilin sulakkeita, mutta kaikki näytti mittauksessa olevan ehjiä. Onko niitä vielä jossain muualla? Katsoin takapenkin alle, enkä sieltä löytänyt.

    Voisiko olla jokin rele? Ja missähän se voisi sijaita?

    Kiitos kaikille neuvoista etukäteen!
  • Rapamaha
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 683
    • -

    #2
    Re: E39 98 touring Takalasin pyyhkijä

    Originally posted by porokoira2
    Tapahtui näin:
    Pyyhkijä liikkui takerrellen ja jäi keskelle lasia. Pissapoika toimi taakse,
    mutta nyt sekään ei enää toimi.
    Olen mitannut kaikki hanskakotelossa olevat sulakkeet + takakontissa oikealla olevat sulakkeet + takapissapojan moottorin, että sille ei tule virtaa. Eli ensin epäilin sulakkeita, mutta kaikki näytti mittauksessa olevan ehjiä. Onko niitä vielä jossain muualla? Katsoin takapenkin alle, enkä sieltä löytänyt.

    Voisiko olla jokin rele? Ja missähän se voisi sijaita?

    Kiitos kaikille neuvoista etukäteen!
    Tuo "takerteleva" liikkuminen viittaa siihen että mekanismissa on takakireyttä ja tendenssiä, jonka johdosta pyyhkijän moottorin lämpörele vetää herneen nokkaan ja sulka jää mihin jää. CRC:tä kehiin ja eikun vemputtamaan. Auttoi omassa hiacessa ko. vaivaan.

    Comment

    • porokoira2
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 49
      • vantaa

      #3
      Pyyhkjän sulka takaa nöyristetty elikkä crctä ja nytkyttelyä mutta nyt
      virrat kateissa pissapojasta taakse toimi ennen vaikka sulka oli
      jumissa missähän sijaitsee noi releet kumpaankin myös se lämpörele
      ettei tarttis koko autoa purkaa ja tietenkin purkuohje olis mieluista
      kun viiksestä käskee tkapyyhkijää päälle ei kuulu minkäänlaista nap-
      sahdusta mistään

      Comment

      • Wessu
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 88
        • Vantaa

        #4
        Jep kiinnostaisi kyllä tietää,meinaan sama vika täälläkin.
        Pissapoika ruikkii vedet kyllä takalasille,mutta pyyhkijä on mykkä.

        Comment

        • Bowrider
          Newbiemmer
          • Jul 2006
          • 11

          #5
          Sattuisko joku tietään, miten tuo takalasin avauskytkin puretaan?? Yritin ponnekkaasti jopa löytää alapuolelta reittiä että sen takalasin pyyhkijän saisi romutettua, mutta ei älli riitä... On ne niin viisaita nuo sakemannit. Takalasin kytkin ei pelitä, ja pyyhkijä jumittelee
          -99 530da touring

          Comment

          • Muuli
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 115

            #6
            Tarkistakaa takaluukun ja korin väliset johdot.Ne on usein murtuneet poikki.

            Comment

            • ana100
              Bimmer Rookie
              • Aug 2005
              • 72

              #7
              Avausnappulan avaus - ja johtojen korjaamisesta

              Sen nappulan takana on pultti/ruuvi joka lähtee lasin suuntaisesti. Sen kun otat irti niin kansi pitäis nousta.

              Probleema on, varsinkin Suomalaisesssa paska- ja suolasumussa tuo ruuvi on vimpan päälle jumissa/hapettunu yms. Kantakin saattaa olla ihan sohjoa. Mulla meni jopa se ruuvi sinne sisään poikki. :think

              Mutta, jos nappi ei toimi, toki saattaa olla johdotkin poikki, mutta mulla on auttanut kun painoi injektioneulalla CRC:tä sen napin kumin läpi. Mulla ei itseasiassa välillä pysynyt kiinni vaan pomppas auki silloin tällöin. MYöskään ei aina ole auennut. CRC auttaa muutaman kuukauden.

              Ne jotka noita johtoja on korjannu, niin mistä ne hajoo ja mistä kohtaa pääsee korjaamaan, ja miten?

              Comment

              • Rale
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1482
                • Porvoo

                #8
                Sijainti

                Joo se johtosarja on takaluukun repsikan puoleisessa sarana kohdassa, Sitä pitää nitkutella ulospäin sieltä tulee noin 5-6cm sitten suoja kuori auki ja katsomaan montako johta on poikki itsellä tais olla 3 tai 4 johtoa poikki ja muutama oli vain muutamilla säikeillä. Jos saa kolvattua niin sehän nyt tietysti on paras ja kutistesukat päälle.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Jos oikein hifistelee, kannattaa taivutukselle altis kohta korvata silikoni-/tefloneristeisellä monisäikeisellä piuhalla. Kestää paremmin kylmissä olosuhteissa. Koko nipun ympärille voi tietysti vielä vetää nylonsukan, niin johdot eivät hankaudu.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • jms-btcf
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 696
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Jos oikein hifistelee, kannattaa taivutukselle altis kohta korvata silikoni-/tefloneristeisellä monisäikeisellä piuhalla. Kestää paremmin kylmissä olosuhteissa. Koko nipun ympärille voi tietysti vielä vetää nylonsukan, niin johdot eivät hankaudu.
                    Kyllä,
                    Piti korjata myös omaan joskus muutama moinen piuha - pari piuhaa oli poikki tai eriste kulunut pois myös nipun keskeltä eli myös hankautuminen toisia johtoja vasten voi aiheuttaa ongelmia ja siihen auttaa varmasti tuollaiset erikoiseristeiset piuhat...
                    e61 535d

                    Comment

                    • kole
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 506
                      • Joensuu

                      #11
                      Johtoja on myös kuskin puolella, ja ainakin mulla rupes lasi avautumaan kun liitin ne kuskin puolen johdot. Tosin mulla napsu rele kun nappia painoi mut lasi ei auennut. Aika v:mäinen purkaa verhous ja avata se lasiluukku sieltä verhouksen välistä.

                      Comment

                      • tomi
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 2908
                        • Near Turku

                        #12
                        Viime päivinä täälläkin samaa vikaa ilmennyt tuossa -02 touringissa. Aluksi luulin tosiaan että sulake palanut, mutta tänään tuo taas pyyhkäisi kerran kun huvikseni kokeilin. Täytyy tuota herkistelyä kokeilla ensin jos se tepsisi vikaan.
                        F10 520d, E91 320d, E39 525iA Touring, E34 525iA, E30 325i, E30 316, E21 320

                        Comment

                        • micci
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2006
                          • 95

                          #13
                          Hitto, samaa vikaa täälläkin. nyt se koko pyyhin on niin jumissa ettei liiku käsinkään mihinkään. Enempää ei uskalla vääntää ettei lasi nasahda rikki.
                          Ja se muovissa alaspäin osoittava ruuvihan pyörii tietenkin tyhjää ettei purkaminenkaan meinaa onnistua. Voisko sen ruuvin porailla siitä pois ette hajoa mitään muuta?
                          525TDS A -98 Touring

                          Comment

                          • Rale
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 1482
                            • Porvoo

                            #14
                            Originally posted by micci View Post
                            Hitto, samaa vikaa täälläkin. nyt se koko pyyhin on niin jumissa ettei liiku käsinkään mihinkään. Enempää ei uskalla vääntää ettei lasi nasahda rikki.
                            Ja se muovissa alaspäin osoittava ruuvihan pyörii tietenkin tyhjää ettei purkaminenkaan meinaa onnistua. Voisko sen ruuvin porailla siitä pois ette hajoa mitään muuta?

                            Voihan sitä poratakin, mutta sen (ruuvin) saa nisutettua nätisti rikki. Kampemalla sitä "muovikoteloa" pyyhkijän varren päätyä vasten ruuvimeiselillä. Kansi pysyy kyllä hyvin kiinni vaikkei uutta ruuvia olekkaan paikoillaan. Ja helpottaa jatkossa huoltohommia kun ei ole ruuveja jatkossa.
                            Poraten tai vääntämällä niin varovaisuutta vain.

                            Comment

                            • micci
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 95

                              #15
                              Originally posted by Rale View Post
                              Voihan sitä poratakin, mutta sen (ruuvin) saa nisutettua nätisti rikki. Kampemalla sitä "muovikoteloa" pyyhkijän varren päätyä vasten ruuvimeiselillä. Kansi pysyy kyllä hyvin kiinni vaikkei uutta ruuvia olekkaan paikoillaan. Ja helpottaa jatkossa huoltohommia kun ei ole ruuveja jatkossa.
                              Poraten tai vääntämällä niin varovaisuutta vain.
                              Mitä hittoa tarkoittaa "nisutettua"?
                              525TDS A -98 Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎