Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528 Moottori kuumeni liikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cud
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 63

    E39 528 Moottori kuumeni liikaa

    Ehkä huono otsikko, sori.. Olen etsinyt ja lukenut muitten ongelmia ylikuumenisen kanssa mutta ihan vastavaa en ole löytänyt. Eli ongelma tällainen:

    Ajoin tänään töihin ja oli hieman kiire ja ajoin reipasta vauhtia. Tietysti bussi veti suoraan eteen ja jouduin ohittamaan sitä kaasu pohjassa. Kun pääsin ohi huomasin että lämpömittari lähenteli punaista. Nostin jalka kaasulta ja moottorijarrutin jolloin lämmöt hieman laski mutta nousi taas kun jatkoin matkaa. Pysäytin moottori ennen kun nousi punaiselle. Annoin moottorin jäähtyä hetken ja laitoin lämmityksen ja tuuletin täysille ja ajoin kotiin, kun ei ollut monta kilometriä matkaa. Aluksi sisätuuletin ei puhaltanut lämmintä ollenkaan mutta parin km jälkeen alkoi tulla lämmintä. Ajoin normaalia vauhtia mutta lämmöt ei noussut liikaa, kaikki vaikutti taas normaalilta.

    Eli, lämpeni kerran melkein punaiselle mutta hieman jäähdyttyä ei enää kuumentunut liikaa. Otin vaimon E39, onneksi meillä on nyt kaksi bemua talossa eikä tartte kiduttaa itseään Astralla, töihin ja en ehtinyt tutkia vikaa sen kummemmin. Aluksi ajattelin että vesipumppu hajos mutta kun lämmöt ei noussut kun ajoin kotia, niin ehkä se on termostaatti joka temppuili? Onko ajatuksia missä vika voisi olla. Vesipumppua taidan ainakin vaihtaa vaikka ei olisikaan hajonnut, koska en tiedä onko se koskaan edes vaihdettu.
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Vesipumpulle ääni. Ostin juuri omaani motonetista uuden, oli -05 vuodelta Bmw orggis osa ja muovi siivillä. Kehtaakohan tuota laittaa vai pitääkö etsiä varaosaliikkeistä metallisiipinen pumppu...

    Comment

    • harald
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 252
      • Kaarina

      #3
      Originally posted by Cud View Post
      Ehkä huono otsikko, sori.. Olen etsinyt ja lukenut muitten ongelmia ylikuumenisen kanssa mutta ihan vastavaa en ole löytänyt. Eli ongelma tällainen:

      Ajoin tänään töihin ja oli hieman kiire ja ajoin reipasta vauhtia. Tietysti bussi veti suoraan eteen ja jouduin ohittamaan sitä kaasu pohjassa. Kun pääsin ohi huomasin että lämpömittari lähenteli punaista. Nostin jalka kaasulta ja moottorijarrutin jolloin lämmöt hieman laski mutta nousi taas kun jatkoin matkaa. Pysäytin moottori ennen kun nousi punaiselle. Annoin moottorin jäähtyä hetken ja laitoin lämmityksen ja tuuletin täysille ja ajoin kotiin, kun ei ollut monta kilometriä matkaa. Aluksi sisätuuletin ei puhaltanut lämmintä ollenkaan mutta parin km jälkeen alkoi tulla lämmintä. Ajoin normaalia vauhtia mutta lämmöt ei noussut liikaa, kaikki vaikutti taas normaalilta.

      Eli, lämpeni kerran melkein punaiselle mutta hieman jäähdyttyä ei enää kuumentunut liikaa. Otin vaimon E39, onneksi meillä on nyt kaksi bemua talossa eikä tartte kiduttaa itseään Astralla, töihin ja en ehtinyt tutkia vikaa sen kummemmin. Aluksi ajattelin että vesipumppu hajos mutta kun lämmöt ei noussut kun ajoin kotia, niin ehkä se on termostaatti joka temppuili? Onko ajatuksia missä vika voisi olla. Vesipumppua taidan ainakin vaihtaa vaikka ei olisikaan hajonnut, koska en tiedä onko se koskaan edes vaihdettu.
      Melko varmasti vesipumppu vetelee viimeisiään. Siipipyörä alkaa vanhemmiten luistaa ja vedet ei kierrä. Äkkiä pumppu vaihtoon ennenkuin saa aikaan isompaa ongelmaa.
      W204 C350 AMG
      Toyota Corolla 1.3XI 16V
      Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

      Comment

      • Cud
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 63

        #4
        Ok, kiitoksia. Tilaan uusi pumppu mutta pitäisikö vaihtaa termostaatti samalla? Ehkä siivet luisti kun kierrokset nousi tapiin asti? Onko mahdollista että ne pyörii silti normaalisti kun ajaa varovasti? Eli voiko olla vain osittain rikki? Jos on mahdollista niin se selittäisi asian.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Vesipumpulle ääni. Ostin juuri omaani motonetista uuden, oli -05 vuodelta Bmw orggis osa ja muovi siivillä. Kehtaakohan tuota laittaa vai pitääkö etsiä varaosaliikkeistä metallisiipinen pumppu...
          Uskaltaa laittaa muovisenkin, uusissa parempaa seosta eikä se metallinenkaan tule siellä kestämään yli sitä 200tkm, jonka muovisiipinen kestää.

          Cud: Voi luistaa akselilla, ei kannata ajella yhtään ettei joudu kansiostoksille.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Uskaltaa laittaa muovisenkin, uusissa parempaa seosta eikä se metallinenkaan tule siellä kestämään yli sitä 200tkm, jonka muovisiipinen kestää.

            Cud: Voi luistaa akselilla, ei kannata ajella yhtään ettei joudu kansiostoksille.
            Kiitos rohkaisusta, näin hiukan ajattelinkin.

            Eikun viinakaupan kautta vesipumppua vaihtamaan

            Comment

            • Cud
              Bimmer Rookie
              • Mar 2007
              • 63

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Cud: Voi luistaa akselilla, ei kannata ajella yhtään ettei joudu kansiostoksille.
              Ok, hyvä. Kerran on kansi halennut (E12 520) ja en halua kokea sitä toiste..

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by Cud View Post
                Ok, hyvä. Kerran on kansi halennut (E12 520) ja en halua kokea sitä toiste..
                Jos päädyt vaihtamaan myös termostaatin (suosittelen), niin jos kyseessä on vanhempi E39, jossa termostaatti ja termostaattikotelo on erillisiä osia, niin myös tuo kotelo kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla kertaa (ellei sitä ole vastikään vaihdettu). Ei maksa hirveesti lisää, ja kotelon murtuminen on kuitenkin tyyppivika noissa vanhemmissa E39:eissa.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Cud
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 63

                  #9
                  Joo, se on 96:nen ja luulen vaihtavan sen samalla.

                  Comment

                  • Marko.K
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1193
                    • Helsinki

                    #10
                    Ehkä hieman aihetta sivuten mutta itelläni on E38 740 ja siihen vaihdettiin kesällä termostaatti ja vesipumppu veden katoamisen takia, jonka jälkeen vieläkin katosi nestettä...lopullinen syy oli siinä että juurikin tuo termostaatin kotelossa oli hiushalkeama, lämmöt pysyivät ihan kurissa kokoajan mutta vaiha myös se termarin kotelo niin eiköhän siitä hyvä tuu
                    F11 535d -11 367hv/728nm
                    E39 M5 -99 Alpine White II
                    E65 730da -02
                    E60 530da -03
                    E39 530da -03 240hv/600nm
                    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                    E38 740iaL -95
                    E39 530d -99 245hv/528nm

                    Comment

                    • Cud
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2007
                      • 63

                      #11
                      Ok, kiitos kaikille hyvistä neuvoista!

                      Comment

                      • jpeltoma
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 600
                        • pirkanmaa

                        #12
                        On myös se mahdollisuus, että jäähdytysjärjestelmässä on vuoto, joka tulee esille vain kovemmassa paineessa ja kuormassa. Eli kun kunnolla rumpasee konetta jostain pääsee jäähdytysjärjestelmän paineet katoamaan=> välittömästi kiehuu jossain-> kennon kierto loppuu ja sisälle ei tule lämmintä. Eli wanha fakta: järjestelmän kiehumispiste paineen alla on paljon kovempi kuin ilman painetta.

                        Ja kun searchiä pistää kehiin, niin vastaavien tapausten kanssa on painittu, nuppineulanpäänkokoinen murtuma jossain letkussa, paisarin o-renkaat vuotaa, se termostaattikotelo vanhoissa jne.
                        __________________________________________________ ________________________
                        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                        Comment

                        • Cud
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2007
                          • 63

                          #13
                          En huomannut ettei olisi tullut lämpöä silloin kun poljin mutta silloin lämmitys oli myös niin pienellä ettei sitä olisi muutenkaan huomannut. Se oli vasta kun lähdin taas liikenteeseen kun huomasin ettei heti tuu lämpöä vaikka lämpömittari näytti ihan normaalia. Asetus oli 32 astetta mutta ei ehkä tullut ihan niin kuumaa kun olisi voinut odottaa, ehkä vesi kiersi huonosti mutta tarpeeksi ettei moottori ylikuumeni? En tiedä mutta tilasin uuden pumpun, termostaatin ja sen kotelo. Toivottavasti se sitten korjaa vian ja toivotavasti ei tullut mitään vaurioita mutta en usko koska ei ollut punaisella vielä. Tosin kuuma oli ja hieman pahoja ääniä kuului.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #14
                            Jossain vuoto, jonka seuraksesta ilmaa systeemissä... Paisuntasäiliö, termostaatin kotelo, vesipumppu? Kannattaa tarkistaa noi kaikki ja ainakin vesipumppu vaihtoon. Ilmaus pitää tehdä kunnolla, täältä foorumilta löytyy hyviä ohjeita siihen.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • ruikki
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 585

                              #15
                              ja jos ei termostaattikotelon mukana tuu tiivistettä nii seki hommata uus heti.
                              itellä kävi kerran samanmoinen juttu ku rekkaa olin ohittamassa ja ohituspaikkaa kyttäämässä. ku pääsi ohi ja vilkas mittaristoa nii tapissa oli lämmöt.
                              vesipumpun siipi oli murtunu akselilta irti ja oli ne siivet muutenki heikossa hapessa. palasia siellä täällä jäähytyskanavissa.
                              eikä pystyny enää ajamaan ku muutaman sata metriä että lämmöt taas nousi, eli hinaukseen meni.
                              ei menny kannen tiiviste eikä kansi itellä.
                              !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎