Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 diesel manuaalina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m50-power
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 38
    • Kuopio

    e39 diesel manuaalina

    Työmatka-ajoa tulee nykyään n.35tkm/vuosi, joten bensa-auton vaihto dieseliin tuntuu järkevältä. Mielessä on pyörinyt muutamia vaihto-ehtoja Volvo S80:stä VW Pasuunaan.

    Polttoainetalous ja luotettavuus ovat minulla tärkeitä ominaisuuksia autonvalinnassa ja näiden asioiden suhteen varmasti parempiakin vaihtoehtoja löytyisi (vaikka edellä mainitut), mutta silti e39 dieselinä tuntuisi kiinnostavan eniten.

    Searchilla löytyy paljon juttua automaattien suurehkosta kulutuksesta ja heikosta kestävyydestä. Näiden seikkojen vuoksi manuaalin valinta vaikuttaa järkevämmältä.

    Mitä mieltä foorumilaiset ovat manuaalin sopivuudesta e39 dieseliin? Ja ennenkaikkea kiinnostaisi tietää käyttäjien kokemuksia 530d kulutuksesta manuaalilootalla? 520d:t taitavatkin olla kaikki manuaaleja, millaisia kulutusarvoja olette saaneet kyseiselle mallille? Onko 2l diesel, jota käytetään myös huomattavasti kevyemmässä e46:ssa, liian tehoton e39:iin?

    Saksassa facelift 520d ja 530d hinnoissa ei näyttäisi juurikaan olevan eroja ja verotkin ovat vain hieman pienemmät 520d:llä. Joten pienempi kulutus ja vakuutusmaksut taitavat olla ainoat perusteet valita karvalakkimalli 520d?
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #2
    Oma 525d touring manuaalilla vie matka ajossa sen 5,5L satasella ja 2 vuoden aikana ainoa teknillinen murhe on ollut siirtopumppu,187tkm kohdalla.

    Edit:kaupunkiajossa 6.1 ajotietokoneen mukaan 19" rengastus 245/275.
    Last edited by JonasG; 24-08-2008, 21:15.

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3311
      • Kajjjaani

      #3
      [QUOTE=m50-power;1318506]
      Searchilla löytyy paljon juttua automaattien suurehkosta kulutuksesta ja heikosta kestävyydestä. Näiden seikkojen vuoksi manuaalin valinta vaikuttaa järkevämmältä.

      [QUOTE]

      Siis suuri kulutus, no sehän on suhteelista. 530da Touring -00 ajoa reilut 700 km mistä noin 200 km kaupungissa. Kulutus ajotietokeneen mukaan 6.8l/100km ja tankkaus+km laskettuna 6.9l/100km.
      Ja maantiellä ei sitten menty aina rajoitusten mukaan ja kaupunkiajo Tre:n liikenteessä ei ole sitä säästävintä.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #4
        itellä oli valinnan vaikeus aut./man. ku autoa etsin. nyt manuaalilla reilu 10tkm lähes kokoajan matkaa ajanu eikä oo kaduttanu yhtään et valitsin tämän tomaatin sijaan, kaverilla samalainen automaatti et jonku verran on vertaus pohjaa. välitykset sopii täs manuaalissa niin hienosti näille suomen rajoituksille. ei tarvis miettiä kummalla lähtisin pitkälle reissulle. makuasioita kuitenkin, kannattaa käydä koittaan molempia.
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • Marko.K
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1193
          • Helsinki

          #5
          Itse kumpaakin ajaneena man. 245hv/528nm ja aut. 240hv/618nm niin voin kertoa että ehdottomasti automaatti, ehkä aavistuksen verran isompi kulutus mutta ei kuitenkaan niin isoa eroa ettei vois ottaa automaattina. Mielestäni jo kyseisen auton luonteeseen kuuluu automaatti
          F11 535d -11 367hv/728nm
          E39 M5 -99 Alpine White II
          E65 730da -02
          E60 530da -03
          E39 530da -03 240hv/600nm
          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
          E38 740iaL -95
          E39 530d -99 245hv/528nm

          Comment

          • TROCK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 435
            • Tampere

            #6
            Ei mun e39 530da kyllä mikään syöppö ollut. Mielestäni melko taloudellinen laitos. Yhtenä parhaimpana saavutuksena Tampere-Iisalmi-Tampere-työmatka neljän hengen kuormalla ja matkatavaroilla; mitattu kulutus 5,3 ja ajo kaikin puolin reipasta. Tosin tuolloin oli vielä alla melko pienet originaalipyörät.

            Luotettavuudesta en osaa sanoa. Itsellä ainoa vikaantunut osa oli ilmamassamittari, joka on kyllä kulutustavaraa muunkin merkkisissä dieseleissä. Täytyy aina muistaa kun täällä ja muualla searchia käyttää, että paha kello kuuluu kauas. Välillä tuntuu, että näitä "tyyppivikoja" pelätään liiankin paljon. Eivätpä taida niin yleisiä olla.

            Ja onko se loppujen lopuksi niin katastrofi, jos joutuu joskus turbon uusimaan. Tuskin ne muissakaan merkeissä ikuisia ovat. En tiedä mitä sellainen täällä kustantaa, mutta jokuhan sellaisen oli Preussista tilannut reilusti alle tonniin. Jos sitä vaikka vertaa nykyisen kinnerini akun hintaan (MetroAuto: 280€), niin...

            Yleisesti ollaan varmaan väärillä raiteilla, jos etsitään kaikkein taloudellisinta autoa kuluiltaan ja halutaan pihistää kaikessa ja sitten ostetaan bemari. Tuttavani osti uuden Kia Cee´d:n ja kehui kuinka siinä on kaikki halvempaa, takuukin on 7v ja niitä olisi saanutkin varmaan 2,5 oman autoni hinnalla. Kyllä varmaan näin onkin, en tähdännytkään kaikkein pienimpiin vuotuisiin kuluihin vaan johonkin ihan muuhun.
            - - - - - - -
            F10 520dA
            ex E61 530dA, ex E39 530dA

            Comment

            • casino
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 663
              • Keski-Suomi

              #7
              Originally posted by m50-power View Post
              Työmatka-ajoa tulee nykyään n.35tkm/vuosi, joten bensa-auton vaihto dieseliin tuntuu järkevältä. Mielessä on pyörinyt muutamia vaihto-ehtoja Volvo S80:stä VW Pasuunaan.

              Polttoainetalous ja luotettavuus ovat minulla tärkeitä ominaisuuksia autonvalinnassa ja näiden asioiden suhteen varmasti parempiakin vaihtoehtoja löytyisi (vaikka edellä mainitut), mutta silti e39 dieselinä tuntuisi kiinnostavan eniten.

              Searchilla löytyy paljon juttua automaattien suurehkosta kulutuksesta ja heikosta kestävyydestä. Näiden seikkojen vuoksi manuaalin valinta vaikuttaa järkevämmältä.

              Mitä mieltä foorumilaiset ovat manuaalin sopivuudesta e39 dieseliin? Ja ennenkaikkea kiinnostaisi tietää käyttäjien kokemuksia 530d kulutuksesta manuaalilootalla? 520d:t taitavatkin olla kaikki manuaaleja, millaisia kulutusarvoja olette saaneet kyseiselle mallille? Onko 2l diesel, jota käytetään myös huomattavasti kevyemmässä e46:ssa, liian tehoton e39:iin?

              Saksassa facelift 520d ja 530d hinnoissa ei näyttäisi juurikaan olevan eroja ja verotkin ovat vain hieman pienemmät 520d:llä. Joten pienempi kulutus ja vakuutusmaksut taitavat olla ainoat perusteet valita karvalakkimalli 520d?

              Itselläni ollut vuodenpäivät manuaali 530d touring ja en ole katunut. Pyöräytin juuri tuossa pe-su välisenä aikana 1200 km. Josta kaupunkiajoa 60 km ja loput matkaa +15km/h rajoituksen päälle ja ohituksissa kaikki mitä irti lähtee.

              Kulutus oli ajotietokoneen mukaan 6.1 l ja kun tankkaisin niin todellinen kulutus oli 6.4l / 100km. Rengastus original 235/45 R17

              Kulutus on pyörinyt keskimäärin 40 %kaupunkia 60% matka sekoajossa 6,9 l / keskimääräisiä kulutuslukemia.

              Mahdollista on jos oikein hissuttelee päästä jopa 5,8-5,9l/100km matkassa mutta sen alle ei omani kyllä millään konstilla mene.

              Ja jos olisin halunnut ostaa säästöpossun niin silloin se olisi pitänyt olla 520d
              Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
              Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
              http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

              e39 -530d touring 11/1999
              ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

              Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

              Comment

              • opl21
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 320
                • Itävalta

                #8
                Käy ihmeessä koeajoilla ennenkuin missaat automaatin tuon 525d/530d koneen yhteydestä...
                Momentinmuunnin tuon koneen perässä ainakin minulle välttämätön.Vaikka vääntöä ja tehoa laajalla alueella onkin niin kyllä se auto manuaalina jumppasalilta tuntuu kuten dieselit yleensäkkin manuaalina...Ja eipä se automaatti kulutustakaan lisää kuin kaupungissa voipi matkassa mennä jopa pienemmällä...Makuasioita toki mutta Manufanit ei yleensä edes testaa sitä toista vaihtoehtoa ja sitten kun testaa niin...
                Last edited by opl21; 25-08-2008, 07:21.
                sigpic

                F01 730d -09
                Ex
                E70 x5 3.0d-08
                e39 M5-99
                e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                (Ego)
                e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                e39 528ia -97 200hp/290nm
                e36 320i -94
                e30 320i -89

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #9
                  Kohta on omalla farkku 530d manuaalilla tullut ajettua 20tkm, enkä voi moittia. Ennen tuon oman ostoa kaikki 530d joilla ajoin oli automaatteja, ja kyllähän se tomaatti hyvin tuon koneen perään istuu, sitä ei voi kiistää. Hieman oli pelko takaraivossa kun tuo oma sakuista lähti Suomeen, eikä siinä vaiheessa vielä ollut kokemusta manuaalista ja mielessä pyöri automaattikuskien varoitukset kuinka iso diesel ja kovaloota ei voi toimia yhteen sivistyneesti. Pelko oli kuitenkin aiheeton, laajan väännön ansiosta manuaali on helppo ajaa kaupungissa, eikä maantieajossa keppiin juuri tarvitse koskea. Tuo manuaali 530d on selvästi sivistyneempi kytkimen ja vaihteiston toiminnan osalta kuin edellinen bensa E34 525i.

                  Kulutus on pääasiassa matka-ajoon painottuvassa käytössä ollut hieman alle 6 litraa satkulle, yleensä vauhtia on n. 10 km/h yli rajoituksen ja ohitukset tulee tehtyä rivakasti. Vaimo ajelee hieman sivistyneemmin ja pääsee 2-3 desiä vähemmällä kulutuksella. 520d menee ehkä hieman vähemmällä, mutta ehkä se on hengetön tuohon E39 koppaan? Ja toisaalta, eipä tuo 3-litrainenkaan syöppö ole.

                  Kannattaa käydä koeajamassa molemmat mallit ja ottaa se joka tuntuu enemmän omalta. Manuaalin kanssa saattaa päästä pienemmillä tekniikkamurheilla tai sitten ei. Vanhoissa autoissa se on aina arpapeliä ja vasta jälkeen päin tietää miten kävi.

                  Comment

                  • Exami
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 986
                    • Hyvinkää, Tuusula

                    #10
                    ... Eli E39 530d persiin alla rullaa mukavasti aamut ja iltapäivät työmatkaa ja illat / viikoloput hupiajoa.. viimeseltä 500km kulutus on 6.9 (tähän on mukaan mukavat matkanopeudet tuusula kiikala - tuusula + pientä pk-seudun pyörittelyä) ja E39:sihän on mukava matka-ajossa vasta 140-150km/h jälkeen?! eiku ihan mukavasti menee 120km/h manuaalilla on 2-3litraa pienempi kulutus ite tykkään manuaalista erittäinpaljon varsinki nyt shortshiftillä..

                    Jatkossa mahdollisesti 2-massavauhtipyörä ehkäpä pois + jämäkämpikytkin + 260hv / 600nm riippuen nyt miten hommat etenee nyt on ~225hv / ~500nm ja tuo mukavan lisän perus 530d ja pudottaa vähän kulutustakin.. ja molemmat lukemat pitäs olla niin varmaa kauraa laatikolle, kytkimelle ja vauhtipyörälle ettei mitään murheita pitäs olla.. tosiaan vauhtipyörä näissä ekana kyykkää sekään ei vakio ohjelmalla mut softattuna kuhan pitää väännöt tuossa 500nm läheisyydessä..

                    Eli ihan perus huoltoohan noihin joutuu kuitenki tekee puslia / heloja menee alustaan aina tarvittaessa + rättinivelet (riippuen miten käyttää kytkintä ja lähtee liikkeelle) mutta todellisuuteen: ikinä ei ole halpaa omistaa autoa..
                    sigpic
                    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by Exami View Post
                      manuaalilla on 2-3litraa pienempi kulutus ite tykkään manuaalista erittäinpaljon varsinki nyt shortshiftillä..
                      Manuaalimiesten propagandaa?

                      Nimim. tankilla 1300km ja pitkässä ajossa menty parhaimmillaan yli 80km/h keskinopeudella 5,0l/100km, vehkeellä nyt takana omistuksessa reilu 80tkm ja keskikulutus tuolta ajalta 6,6l/100km. Esim. uusikaupunki-helsinki väli vakkarilla (turku-helsinki motaria) edestakaisin -> 5,8l/100km. Ota siitä manuaalilla 2-3l pois niin tarjoan pullakahvit

                      530DA, imupuolen perusparannuksilla oikein huollettuna.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • pmv
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 2032
                        • tornio

                        #12
                        Oma 10/98 manuaali 530d touringin parhaimpiin puoliin taitaa kuulua voimansiirron luotettavuus.(Koputtaa jalopuulistaa) Kun ei ole lastuakaan, niin eipä siellä ole kovin paljon jerkkuakaan tuota voimansiirtoa hajoittamaan. En toki harrasta mitään "kiekat tappiin-kytkin ylös" lähtöjä, mutta kyllä tuolla vekottimella kaasu pohjassa pitää vinguttaa jos sen haluaa liikkuvan edes säällisellä tavalla. Fantastista mielikuvitusta vaaditaan, jos havaitsee tehoalueen olevan koneessa laajan. Eikä nuo manuaalin välitykset todellakaan passaa Suomen teille. Että kyllä sitä joutuu hämmentään.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Minäkin ihmettelin että mistä autosta puhutaan kun kehutaan laajaa vääntöaluetta.. Ei sovi oikein M57 dieseliin tuo lause. Jotta eteneminen olisi tehokasta eikä ainoastaan muutaman sekunnin välein niskaa nytkäyttävää, pitäisi uusi pykälä saada sisään aina ennen 3000 rpm:ää ja vieläpä ilman että ahtopaine laskee.. Miten se tapahtuu?

                          Ja kova VP jäykällä kytkimellä vei lopunkin kiinnostuksen 530d manuaalista.. Oli aikas rasittava auto käytössä.
                          ---

                          Comment

                          • Exami
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 986
                            • Hyvinkää, Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Manuaalimiesten propagandaa?

                            Nimim. tankilla 1300km ja pitkässä ajossa menty parhaimmillaan yli 80km/h keskinopeudella 5,0l/100km, vehkeellä nyt takana omistuksessa reilu 80tkm ja keskikulutus tuolta ajalta 6,6l/100km. Esim. uusikaupunki-helsinki väli vakkarilla (turku-helsinki motaria) edestakaisin -> 5,8l/100km. Ota siitä manuaalilla 2-3l pois niin tarjoan pullakahvit

                            530DA, imupuolen perusparannuksilla oikein huollettuna.
                            ~60 - ~110km/h vakkarilla ku tormuuttaa motaria menee ni kulutusmittari pyörii siinä 4-5L välimaastossa.. tosin enitenhän näissä vaikuttaa disel kulutukseen viallinen maffi+renkaiden koko.. mutta voinpahan sanoa että suurin vaikutus kulutukseenkin on kuskit näissä peleissä..
                            En propakandasta tiedä mutta sen tiedän ettei mullakaan aina ihan kevyin kenkä pedaalinpäällä ole ja reilu 1000km / tankki.. tosin ite valitsin manuaalin noitten vaihdelaatikko huolien takia.. (onhan manuaalissa omansa kuten esim. kytkin+vp) ja läpät lähinnä vähentääkseni huolenaiheita.. (manuaalissa ei ole ja automaatista saa poistettua)

                            Kukin päättää itse mitä pitää autossa tärkeänä monestikkin kuullu että joutuu liikaa vaihteita veivaa manuaalissa..

                            Pidemmänpäälle varmasti mukavempaa menoa automaatilla ei tarvitse keskittyä vaihteisiin.. omalla kohdalla edellisessä autossa oli 4.2L V8 ja automaatti omalle mielelle oli liian etäinen fiilis ajamiseen että kaipas vaihteet
                            sigpic
                            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                            Comment

                            • Smack
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 320
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              Manuaalimiesten propagandaa?

                              Nimim. tankilla 1300km ja pitkässä ajossa menty parhaimmillaan yli 80km/h keskinopeudella 5,0l/100km, vehkeellä nyt takana omistuksessa reilu 80tkm ja keskikulutus tuolta ajalta 6,6l/100km. Esim. uusikaupunki-helsinki väli vakkarilla (turku-helsinki motaria) edestakaisin -> 5,8l/100km. Ota siitä manuaalilla 2-3l pois niin tarjoan pullakahvit

                              530DA, imupuolen perusparannuksilla oikein huollettuna.
                              Ilmottaahan täällä kaikki kulutuksen mitatun mukaan, ei ajotietokoneen? Itselläni muuten ajotietokone huijaa litran verran enemmän matka-ajossa kuin kaupunki ajossa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎