Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525 TDSA 1996 - Vaihdelaatikko oireilee satunnaisesti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BlackZ
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 83

    E39 525 TDSA 1996 - Vaihdelaatikko oireilee satunnaisesti?

    Eli just hommasin tuollaisen vajaa 450tkm ajetun E39 525 TDSA 1996:n ja heti tuntus alkavan vastustaa.

    No kauppoja tehdessä laatikko tuntui täysin pelaavalta ja sitä tuo onkin pääasiallisesti. MUTTA, tuo välillä tekee sen ku on jonku aikaa ajellu, että kun hitaasta vauhdista, siis jostain esim. risteyksissä kääntyessä tms. hitaasta vauhdista liikkeelle lähtiessä tuntuu kuin vaihdetta ei olisi päällä ollenkaan! Eikä olekaan ku ei ala vetämään vaan kiekat vaan nousee. Vaikka on D:llä. Tää on se laatikko missä on vain siin P-N-D-S-3-2, eli ei tiptronic vai mikähän se oli.

    Eli mistä johtuu? Varsin kiusallinen ja esiintyy satunnaisesti. Siis "kävelyvauhdilla" kun lipuu ja painaa kaasua niin vaihdetta ei oo aina pesässä ollenkaan vaan kierrokset vaan nousee reiluun pariin tonniin eikä muuta tapahdu. Sitte ku löysää kaasun ja ehdottaa uudelleen niin lähtee aina liikkeelle kuin mitää ei olisi tapahtunut

    Ja kuitenkaan ei vaikuta luistamiselta, koska vaikka kokeilee kaasu pohjassa kiihdytystä paikaltaa lähtiessä loota vaihtaa vaihteet normaalisti nykäisten niin että tuntuu, eli vaihdot ei luista. Ja tuollaisen kiihdyttelyn jälkeen loota toimii yleensä jopa paremmin, aivan kuin joku olisi tukossa. Ja tosiaan nopeammassa vauhdissa ei ole mitään ongelmaa vaan loota pelaa just niinku pitää eikä oireile.

    Tähän pirssiin on vaihdettu loota joku vuosi sitten ja oli kuulemma maksanu 5000 euroa. Tämä on varmastikin ollut jossain viimeisen 100tkm aikana. Eli mikä tuota vaivaa? Onko tuokin loota menossa jo paskaksi, eli onko tässä heti lisä investointeja tulossa? Mitään varoitusvaloja ei kuitenkaan syty, tuo vissiii sytyttäs sen lootan varotusvalon jos se tunnistais jonku vian?

    Ja mistä helkkarista tästä voi tarkistaa öljyn määrän, ei oo tikkua missään ainakaan konehuoneen puolella.

    Olis oikein mukava jos joku vähä valaisis tätä asiaa pian, eli mistä vika voi johtua ja mistä voi tarkistaa öljymäärän jne. että sais yöt nukuttua.. :think Näissähän on vissii aika surkeat laatikot mitä pikkusen searchilla sain selville....
    Dodge Charger R/T 440cid 1969
    Mercedes Benz SL500 1993
    Yamaha YZ 250cc 2T 1989

    There is no substitute for cubic inches!!!
  • BlackZ
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 83

    #2
    Eikös tähän osaa kukaan sanoa mitään? Vaikka näiden kanssa on ollu vaikka ja kenellä ongelmia..

    Just kävin ajelemassa ja taas ku oli pitempään eli reilu 10 km ajellu niin sitte se oire tuli satunnaisena takasin. Monesti ku hiljensi risteyksissä tai pysähty ja lähti liikkeelle niin kierrokset vaan nousi ja mitään ei tapahdu, kaasu ylös ja varovasti taas painaa niin alkaa liikkua normaalisti Mikä tällä on?

    Ja mistä tarkistetaan öljyt??

    Ja kaiken lisäksi nyt sytty pihaan tullessa se vaihdelaatikon varoitusvalo, siis siinä mittariston oikeassa alakulmassa oleva hammasratas missä huutomerkki sisällä

    Voiko tälle yleensäkään tehdä mitään? Akkukaapeli irti yön ajaksi että lootan ohjausboksi resetoituu? Vai onko vaan otettava BMW huoltoon aika missä ne vaihtas öljyt ja suodattimen ja perii tietenki varmaan tonnin siitäki.......
    Dodge Charger R/T 440cid 1969
    Mercedes Benz SL500 1993
    Yamaha YZ 250cc 2T 1989

    There is no substitute for cubic inches!!!

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      En todellakaan toivo että sulla ois se laatikko rikki, mutta kerron silti erään samanlaisen kokemuksen.

      Olin Postilla töissä ja siellä oli käytössä Renault-merkkisiä autoja(ei kyllä pitäisi verrata bemariin). Ajamassani oli automaattilaatikko. Noin 60tkm. paikkeilla laatikko alkoi satunnaisesti oireilla. Pakki ei mennyt päälle jne. Hiljalleen tuli juuri kuvatunlaisia oireita eli kun hidastuksen jälkeen painoi kaasua vain kierrokset nousi. Hiljalleen oireiden esiintymistiheys kasvoi ja oireet paheni.
      Lopulta noin 75tkm kohdalla laatikko hävitti kaikki vaihteet(yhtäkkiä).
      Auto hinurilla merkkiliikkeelle ja selvisi että sisukset muuttuneet osittain jauhemaiseen muotoon(öljy oli sellaista metallimössöä). ei muuta kuin uus loota ranskasta.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • BlackZ
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 83

        #4
        No kyllä se vaan pelottaa että paskana se on.. On itelläki kokemusta PALJON siitä kun nuo automaatit hajoaa. On aikaisempaa kokemusta -80 luvun bemareista ja sen lisäksi jenkeistä joista lootat levinny

        Mutta tämän haitekki lootan päälle ku ei tajua itse enää mitään kun on sähköisesti ohjattu jne ja varsin meikäläisen tuuria että loota toimi täydellisesti ostohetkellä ja välittömästi sen jälkeen ei enää pelaakaan niinku pitää.

        Alko mietityttää että olisko ollu vaikutusta sillä että tuo auto oli 3 kk seissy ja sitten siinä oli akku ihan lopussa ja jostaki syystä laturi ei suostunu sitä alkuun edes lataamaan, vaikka sillä ajettiin n. 100 km eilen seisonnasta oton jälkeen. No siinähän kävi niin että akku otti ja alko hyytymään 1 km ennen kotipihaa, sen jälkeen ABS ja ASC valot vilkku vähän väliä viimesen 100 m matkalla mutta auto pelas laatikkoa myöten muuten ok. Pihaan tullessa sitte oli mehut akusta loppu ja esim kiekkamittarikin tipahti nollaan vaikka auto kävi. No latasin akun täyteen ja sen jälkeen kyllä laturikin on ladannut, lataa oudon korkealla jännitteellä vaan (15.4 V).

        Voisikohan tuo akun loppuminen ja sähkölaitteiden hetkellinen sekoaminen vaikuttanut niin pahasti että loota meni sekasin? Kävin äsken irrottamassa akkukaapelin, aamulla meen tolla töihin niin näkee oliko mitään vaikutusta (jos se tuolla operaatiolla nollaantuu?). Tai ei sitä siinä ehdi huomata ku oireet ilmenee vasta pitemmän ajon jälkeen ja töihin on vain reilu 3 km. Toivottavasti olis sähköinen vika, ahdistaa enemmän ku tarpeeksi jos tuo loota tuli mekaanisesti tiensä päähän ensimmäisenä auton omistuspäivänä

        Edelleen odotan kommentteja niiltä joilla kokemusta vastaavasta. Ja eikö kukaan tiedä mistä öljymäärän voi tarkistaa! Outoja vehkeitä nämä uudemmat automaatit..................

        Outoa tässä on se että alkuun pelaa täysin ok varmaan 15 min ajan ku tässä kaupunkialueella ajelee, sitten yhtäkkiä tulee satunnaisesti tuo vaihteen "uupuminen" ja silti se löytyy taas kohta. Ja sitte taas hukassa, hohhoijjaa! Olis mahtava auto ja mukava ajella, mutta vaatis tietty sen että toimis edes jotenki... Niin ja renkaat tossa on 195/65-15", jos sillä nyt on jotaki virkaa ku luin että renkaiden kokokin voi vaikuttaa.

        Kommentteja kiitos
        Dodge Charger R/T 440cid 1969
        Mercedes Benz SL500 1993
        Yamaha YZ 250cc 2T 1989

        There is no substitute for cubic inches!!!

        Comment

        • h3ba
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 334
          • Oulu

          #5
          Automaattiloodan öljyntarkistusohjeet oon ainaki ite löytänyt täältä foorumilta searchilla... En nyt sitä ulkoa muista miten se meni, mutta etsivä löytää
          MB S210 320CDI Avantgarde -00
          xXx:
          MB S124 300TDT -92

          MB C124 300CE 24V Sportline -91
          MB W124 300D -93
          BMW E34 525tdsA Touring 147hk++ -92
          MB W201 190D -84
          BMW E32 735iA -89

          Comment

          • BlackZ
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 83

            #6
            Just ajelin töihin ku oli yön ollu akkukaapeli irti, mutta tais tehdä viimeisessä hidastus-kiihdytys sessiossa samaa ku aikaisemminki eli aluksi kuin vaihdetta ei olisi ollenkaa silmässä. Tai sitten se menee laatikon opiskelun piiikkiin jos se nollaantu virtojen ollessa pois.

            Mutta ei hyvältä vaikuta

            Voiko tolle edes yrittää tehdä mitään muuta kuin soittaa huoltoon ja varata aika öljynvaihtoon ja samalla vikakooodien lukuun? Ja missä kannattas Oulussa käyttää että tapahtus muutakin ku vaan menis rahat?
            Dodge Charger R/T 440cid 1969
            Mercedes Benz SL500 1993
            Yamaha YZ 250cc 2T 1989

            There is no substitute for cubic inches!!!

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #7
              Ainahan öljynvaihtoa voi kokeilla, mutta jos laatikko jo oireilee niin todennäköisesti on jo myöhäistä. Tässä vaiheessa vois kannattaa viedä laatikko tarkistettavaksi jollekin pro asiantuntijalle, esim. Siekkiselle, ennen kuin tulee totaalituhoa...
              Last edited by Thuppu; 24-09-2008, 08:56.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • BlackZ
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 83

                #8
                No onko tässä enää mitään tehtävissä?

                Eikö tuo vika voi johtua esim.
                - 195/65-15" rengastuksesta?
                - jonkin anturin likaisuudesta tai toimimattomuudesta?
                - akun loppumisesta ja sähköjen hetkellisestä sekoamisesta?
                - korkeasta latausjännitteestä ~15.4 V...?
                - jostakin muusta?

                Onko tuo kuvatun tyyppinen oire selkeästi lootassa oleva mekaaninen vika? Outoa että tuo ongelma on just 1-2 vaihteen välissä, yleensähän rikkoutuu jokin korkeampi vaihde.. :think
                Dodge Charger R/T 440cid 1969
                Mercedes Benz SL500 1993
                Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                There is no substitute for cubic inches!!!

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Liian vähän öljyä laatikossa. Tarkista tai mieluiten vaihda ne suodattimen kera.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9992
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Liian vähän öljyä laatikossa.
                    Ääni täältä myös öljyn vähyydelle.Halvin "remontti" tässä vaiheessa on tarkastaa öljyn määrä ja lisätä tarvittaessa.Tarkasta samalla onko vuotoja missään.Etu- ja takapään akselien tiivisteet.Onko tässä mallissa esim. öljyn lauhdutinta?Letkujen liitokset,itse lauhdutinkenno yms.

                    Jos nämä on kaikki ok,niin sitten on vasta syytä huolestua enemmin.

                    Comment

                    • BlackZ
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 83

                      #11
                      Mistä ne tässä -96 vuosimallin 525 TDS:ssä tarkistetaan..? Öljyn vähyys olis minustakin tyypillinen syy tällaiseen, mutta siinä ihmetyttää se kun mihin se olis ne hukannu ku ei pudota pisaraakaan maahan..
                      Dodge Charger R/T 440cid 1969
                      Mercedes Benz SL500 1993
                      Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                      There is no substitute for cubic inches!!!

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Ääni täältä myös öljyn vähyydelle.Halvin "remontti" tässä vaiheessa on tarkastaa öljyn määrä ja lisätä tarvittaessa.Tarkasta samalla onko vuotoja missään.Etu- ja takapään akselien tiivisteet.Onko tässä mallissa esim. öljyn lauhdutinta?Letkujen liitokset,itse lauhdutinkenno yms.

                        Jos nämä on kaikki ok,niin sitten on vasta syytä huolestua enemmin.
                        Lauhdutin yleensä vuotaa.

                        Originally posted by BlackZ View Post
                        Mistä ne tässä -96 vuosimallin 525 TDS:ssä tarkistetaan..? Öljyn vähyys olis minustakin tyypillinen syy tällaiseen, mutta siinä ihmetyttää se kun mihin se olis ne hukannu ku ei pudota pisaraakaan maahan..
                        Keulasta se vuotaa pikkuhiljaa maahan ja pohjapanssarin päälle, ei sitä edes monesti huomaa ennenkuin purkaa jäähdyttimen pois.

                        Tarkistus ja vaihto ohjeet löytyy searchilla, esim. öljynvaihdon riskit topicista. Pitää joku päivä tehdä kuvallinen ohje kun tämä on niin kysytty asia.

                        EDIT: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=467 Tuolla ohjeistus vaihtoon.
                        Last edited by Bmw Master; 24-09-2008, 15:35.

                        Comment

                        • BlackZ
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 83

                          #13
                          Jep jep, onkohan tuo edes tuon auton alkuperänen laatikko? Tuo on ZF 5HP-18, sellanen lukee vihreätaustaisella kyltillä lootan kyljessä. Ajoin nimittäin auton pukeille talliin ja nyt sitä tutkiskelin. On se aika uuden näkönen loota, joten vois uskoakin että on vaihettu tuohon kuten edellinen omistaja sano.

                          Missähän se öljyntarkistus proppu on tossa? Siinä on sellanen kuusiokulma "proppu" oikealla jonku sentin öljypohjan liitoskohdan yläpuolella, aika edessä öljypohjaa. Onkohan se oikea rööri?

                          Ja mikähän olisi oikea öljy tuohon lootaan? Pitää nyt ku sain nuo pukit kasattua ja ajettua auton sinne niin vaihtaa sekä koneeseen että lootaan öljyt + suodatin, tapahtu mitä tapahtu Aika helpon näkönen loota ottaa irtikin tarvittaessa kun on suht väljät tilat verrattuna siihen miten vaikeassa ne joissakin on....
                          Dodge Charger R/T 440cid 1969
                          Mercedes Benz SL500 1993
                          Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                          There is no substitute for cubic inches!!!

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Originally posted by BlackZ View Post
                            Jep jep, onkohan tuo edes tuon auton alkuperänen laatikko? Tuo on ZF 5HP-18, sellanen lukee vihreätaustaisella kyltillä lootan kyljessä. Ajoin nimittäin auton pukeille talliin ja nyt sitä tutkiskelin. On se aika uuden näkönen loota, joten vois uskoakin että on vaihettu tuohon kuten edellinen omistaja sano.

                            Missähän se öljyntarkistus proppu on tossa? Siinä on sellanen kuusiokulma "proppu" oikealla jonku sentin öljypohjan liitoskohdan yläpuolella, aika edessä öljypohjaa. Onkohan se oikea rööri?

                            Ja mikähän olisi oikea öljy tuohon lootaan? Pitää nyt ku sain nuo pukit kasattua ja ajettua auton sinne niin vaihtaa sekä koneeseen että lootaan öljyt + suodatin, tapahtu mitä tapahtu Aika helpon näkönen loota ottaa irtikin tarvittaessa kun on suht väljät tilat verrattuna siihen miten vaikeassa ne joissakin on....

                            Jep, ZF5HP18 siellä on. Se pieni kuusiokolo on tyhjennysroppu. Sellainen iso 17mm kuusiokannalla on täyttö/tarkistus roppu. Saattaa olla sellaisen vihreän muovitulpan alla.

                            Laatikkoon kuuluu Esson öljy joka aika hapokkaan hintaista, mutta Petro Canadan D3M on sopivaa ja halvempaa.

                            Comment

                            • BlackZ
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 83

                              #15
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Jep, ZF5HP18 siellä on. Se pieni kuusiokolo on tyhjennysroppu. Sellainen iso 17mm kuusiokannalla on täyttö/tarkistus roppu. Saattaa olla sellaisen vihreän muovitulpan alla.

                              Laatikkoon kuuluu Esson öljy joka aika hapokkaan hintaista, mutta Petro Canadan D3M on sopivaa ja halvempaa.
                              Onkohan millä puolella laatikkoa tuo kyseinen täyttö/tarkistus roppu?

                              Ja onko nyt viisaampaa vaihtaa ne öljyt ja suodatin vaiko vain lisätä öljyä?

                              Ja eikös näihin käy Dexron III luokiteltu öljykin? Mistäs sitä tietää mitä siellä on ku loota jo kerran vaihdettu, mistä tietää mitä ne on sinne laittanu sisään.. :think

                              Ja passaako tuo ZF 5HP-18 laatikko esim. E36 perästä tuohon? Kun E36:ssakinhan noita on ollu.

                              Siinäpäs muutama kysymys joihin toivoisin vielä vastausta, ja SUURET KIITOKSET jo tähän asti saamista vastauksistani, ehti jo olla ihan toivoton olo tuon kanssa Mikään ei oo niin masentavaa ku laittaa vähillä rahoilla uus pirssi ja sitte sillä et voikaan ajaa ku päivän ja on jo remontissa...

                              Ai niin, ja tosiaan löysin nyt juttua täältä forumiltakin kun sain tuon lootan tyypin tietoon, niin muillakin ollut samanlaisia ongelmia että moottorijarrutuksen jälkeen ei oo vaihetta löytyny ja on tuntunu hyvin kuminauhamaiselta, joten TOIVOTTAVASTI tääkin korjaantus niinku monella muullakin on korjaantunu öljynvaihdon/lisäyksen jälkeen
                              Last edited by BlackZ; 24-09-2008, 16:44.
                              Dodge Charger R/T 440cid 1969
                              Mercedes Benz SL500 1993
                              Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                              There is no substitute for cubic inches!!!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎