Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525 TDSA 1996 - Vaihdelaatikko oireilee satunnaisesti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #16
    Originally posted by BlackZ View Post
    Onkohan millä puolella laatikkoa tuo kyseinen täyttö/tarkistus roppu?

    Ja onko nyt viisaampaa vaihtaa ne öljyt ja suodatin vaiko vain lisätä öljyä?

    Ja eikös näihin käy Dexron III luokiteltu öljykin? Mistäs sitä tietää mitä siellä on ku loota jo kerran vaihdettu, mistä tietää mitä ne on sinne laittanu sisään.. :think

    Ja passaako tuo ZF 5HP-18 laatikko esim. E36 perästä tuohon? Kun E36:ssakinhan noita on ollu.

    Siinäpäs muutama kysymys joihin toivoisin vielä vastausta, ja SUURET KIITOKSET jo tähän asti saamista vastauksistani, ehti jo olla ihan toivoton olo tuon kanssa Mikään ei oo niin masentavaa ku laittaa vähillä rahoilla uus pirssi ja sitte sillä et voikaan ajaa ku päivän ja on jo remontissa...

    Ai niin, ja tosiaan löysin nyt juttua täältä forumiltakin kun sain tuon lootan tyypin tietoon, niin muillakin ollut samanlaisia ongelmia että moottorijarrutuksen jälkeen ei oo vaihetta löytyny ja on tuntunu hyvin kuminauhamaiselta, joten TOIVOTTAVASTI tääkin korjaantus niinku monella muullakin on korjaantunu öljynvaihdon/lisäyksen jälkeen
    Siinä öljypohjassa se roppu on. n.60mm halkaisijaltaan. Ei siinä ole kuin kaksi roppua. E36 laatikko ei sovi vaikka onkin saman mallinen, tyyppikilven numeron on myös täsmättävä.

    Vaihda samantien, turha pelkästään lisätä. Laatikon vaatimus on muistaakseni dexron 3H tai G, mobil ATF 320 saattaisi käydä.

    Comment

    • BlackZ
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 83

      #17
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Siinä öljypohjassa se roppu on. n.60mm halkaisijaltaan. Ei siinä ole kuin kaksi roppua. E36 laatikko ei sovi vaikka onkin saman mallinen, tyyppikilven numeron on myös täsmättävä.

      Vaihda samantien, turha pelkästään lisätä. Laatikon vaatimus on muistaakseni dexron 3H tai G, mobil ATF 320 saattaisi käydä.
      Mitä tarkoitat tyyppikilven täsmäämisellä? Siis pelkkä merkintä ZF 5HP-18 ei riitä? Eli ei passaa E36:sta? Entä jos se on 325 dieselin perästä?

      Nyt lähen testaa että onko siellä riittävästi öljyä, piti käydä ostaa 17mm kuusiokoloavain naapuriputiikista
      Dodge Charger R/T 440cid 1969
      Mercedes Benz SL500 1993
      Yamaha YZ 250cc 2T 1989

      There is no substitute for cubic inches!!!

      Comment

      • kuukankorpi
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 634

        #18
        Muistanet sitten kun rupeat vaihtamaan niitä öljyjä,niin auton pitää olla vaaterissa.Tuli vaan mieleen kun meinaat pukit kasata ko.toimenpidettä varten.

        Comment

        • BlackZ
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 83

          #19
          No niin, tein seuraavaa:
          - auto käyntiin
          - käytin vaihteenvalitsijaa jokaisessa paikassa P-R-N-D-S-3-2
          - öljypohja oli sellanen kädenlämpöinen tai vähä lämpimämpi
          - avasin tarkistusreiän (17 mm kuusiokolo öljypohjan takaosassa)
          - tulos: eihän sieltä tuu tipan tipaa öljyä!

          No sitten jatkoin toimenpiteitä:
          - sammutin auton
          - avasin tyhjennyspropun (se pienempi kuusiokolo öljypohjan etuosassa)
          - valutin vanhat öljyt pois astiaan

          Seuraavaksi öljyntutkimusta:
          - mittasin määrän -> sieltä tuli 2 litraa öljyä (eli mahto olla hieman vähissä?)
          - sellainen harmaa väri, ei kovinkaan mustunut
          - erittäin hyvin juoksevaa, lähes samanlaista kuin vesi
          - ei haise palaneelle, vaan tuoreelle uudelle öljylle vaikka miten kauan sitä haisteli
          - ei tullut mitään osia seassa saatikka edes en huomannut että olis metallihiukkasia ollut, ehkä vähän jotain tummaa "pölyä" seassa

          Johtopäätös (hyvät asiat +, huonot asiat -):
          - öljyä tuli vähän eli 2 litraa, paljonko olisi pitänyt tulla?
          + ei haise palaneelle vaan tuoreelle miedolle öljylle
          + ei ollut mitään ylimääräistä seassa ainakaan merkittävästi


          Eli voisiko olla, että tästä selviää säikähdyksellä? Öljyähän oli vähän, en tiedä kuin paljo tuolta öljypohjasta pitäs tulla auton ollessa sammuksissa mutta kaiketi enemmän!? Öljyt oli mun mielestä paremmat kuin mitä yleensä automaateista tulee niitä vaihdettaessa. Eikä haise palaneelle vähääkään. Väri oli vain harmaja, joten kyseessä ei taida olla Dexron III öljyt, koska ne on muistaakseni punertavat?

          Eli mitäpä tuumaatte, is there some hope left..?! :think

          edit: vastatakseni vielä yläpuolella olevaan kysymykseen: auto on vaaterissa, se on vain nostettu 40 cm lattiasta. Oon rakentanu autotalliin sellaset pukit mitkä pystyy kasaamaan ja ajamaan auton ramppeja pitkin pukeille -> pukkien välistä välisillat pois ja vain renkaiden alle jää 40 cm korkeat pukit
          Last edited by BlackZ; 24-09-2008, 18:41.
          Dodge Charger R/T 440cid 1969
          Mercedes Benz SL500 1993
          Yamaha YZ 250cc 2T 1989

          There is no substitute for cubic inches!!!

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #20
            Toivoa taitaa olla. En ole varma tästä laatikosta, mutta käsittääkseni pitäis tulla ulos enemmän öljyä. Ei muuta kuin kaikki öljyt vaihtoon huuhtelemalla.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • BlackZ
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 83

              #21
              Originally posted by Thuppu View Post
              Toivoa taitaa olla. En ole varma tästä laatikosta, mutta käsittääkseni pitäis tulla ulos enemmän öljyä. Ei muuta kuin kaikki öljyt vaihtoon huuhtelemalla.
              Mitähän öljyä tuo harmaan värinen on? Dexron III, ainakin ne mitä minä oon käyttäny on ollu punaista. Ja punaisen sävyäkään tossa ei oo eli on jotain muuta, mitä?

              Ja voikohan tuon lootan tyhjentää niin, että tyhjennysproppu auki käyttää autoa käynnissä, sillonhan turbiinista siirtyy öljy öljypohjaan? Voiko tuollainen tyhjennys rikkoa turbiinia tai öljypumppua tai mitään, jos ihan nopsaan vaan käyttää käynnissä?
              Dodge Charger R/T 440cid 1969
              Mercedes Benz SL500 1993
              Yamaha YZ 250cc 2T 1989

              There is no substitute for cubic inches!!!

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 923
                • Sotkamo--Oulu

                #22
                Castrolin öljysuosituksen mukaan öljyä on laatikossa 3,3l ja suosittelee öljyksi Castrol Transmax Z-öljyä, mikä on näköjään 70W80 täyssynteettistä automaattivaihteistoöljyä.

                Katoin nuo tiedot netistä Castrolin sivuilta.

                Tuon mukaan sulla tosiaan ois ollu sitä öljyä siellä lootassa aika vähän.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • kuukankorpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 634

                  #23
                  Käsittääkseni 5hp18 askissa olis sitä öljyä 10,6 litraa kaikenkaikkiaan.Niitähän et pysty kerralla vaihtamaan kaikkea,muuten kuin huuhtelemalla.

                  Comment

                  • bember
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 479
                    • Kirkkonummi

                    #24
                    yks mahdollisuus tuon aiheuttajaksi on että vaihdekepin juuressa oleva kaareva muoviosa jossa metallinen liukupinta on puhdistuksen tai vaihdon tarpeessa. Sen pitäisi ilmaista kulloinkin päällä olevan vaihteen mittaristossa. Näyttääkö siis mittaristo oikean vaihteen, tai ei mitään, silloin kun tuo häiriö on päällä?

                    Comment

                    • BlackZ
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 83

                      #25
                      Kyllä vaihteenvalitsin näyttää just oikein vaihteen eikä oo mitään "näkyviä" sähköhäiriöitä. Eli ei vilkuttele ylimääräsiä valoja tms. Eikä se valo oo syttyny ku yhen kerran, sen jälkeen ajelin niin varovaisesti ettei pääsis valoja sytyttelee.

                      Hmmm, varmaan maksaa nuo öljyt jonkuverran paljon jos täyssynteettistä. Mutta Dexron III:sta ne ei oo (ainaki mobilin Dexron III:t on punasta), uskallankohan sitten vaan laittaa nuo Castrolit sisään? Jos sattuu että tuo öljy onkin jotakin muuta niin saattaa tulla ongelmia, esim. mitenhän käy jos ei ookaan tuo turbaanissa oleva öljy täyssynteettistä ja sekaan laittaa täyssynteettistä..?!

                      Mieluiten käyttäsin tietty nuita Dexron III:ia kun Camarossakin pitää käyttää sitä jenkeistä tilatussa viriviriautomaatissa

                      Onkos muilla villejä arvauksia tuleeko tää kuntoon ku öljyt oli vähäiset mutta kunnolliset vielä?
                      Dodge Charger R/T 440cid 1969
                      Mercedes Benz SL500 1993
                      Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                      There is no substitute for cubic inches!!!

                      Comment

                      • _koukku_
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 44

                        #26
                        morjesta pöytään

                        oon vaihtanu omaani samanmoiseen lootaan öljyt, jouduin vaihto hommiin koska vaihteisto öljynjäähdytin vuoti/hikoili öljyä maahan asti. ota pohjamuovit irti ja katso vuotaako sinun jäähdyttimesi, jäähdytin on apukuskin puolella vesi jäähdyttimen takana näkymättömissä, jäähdyttimien välissä on kumitiiviste, raota sitä niin tiedät vuotaako se. minulla öljyä oli vuotanut ulos, loota ei kuitenkaan oireillut ja vaihdon yhteydessä ropusta tuli pihalle noin 4-5 litraa ja kun otin ölypohjan pois tuli vielä noin 2 litraa pihalle. öljy pohjan irrotin suodattimen vaihdon takia, kandee vaihtaa se ehdottomasti. uutta öljyä meni kahdeksan litraa ja loota pelaa kuin unelma, nyt minulla toiminut 32tkm öljyn vaihdon jälkeen. oikeat öljyt on esson lt 147744/ en muista koodia mutta joku tollanen se oli, makso 15 e litra. jos haluat ohjeita vaihto työhön niin kysele, en nyt jaksa niitä kirjottaa..

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Originally posted by BlackZ View Post
                          - mittasin määrän -> sieltä tuli 2 litraa öljyä (eli mahto olla hieman vähissä?)
                          N.5l pitäisi tulla ja litra lisää kun avaat öljypohjan ja otat suodattimen pois.

                          Originally posted by ockelbo4500 View Post
                          Castrolin öljysuosituksen mukaan öljyä on laatikossa 3,3l.
                          Niinhän ne väittää, mutta en ole yhtäkään nähnyt missä noin vähän olisi.

                          Originally posted by BlackZ View Post
                          Hmmm, varmaan maksaa nuo öljyt jonkuverran paljon jos täyssynteettistä. Mutta Dexron III:sta ne ei oo (ainaki mobilin Dexron III:t on punasta), uskallankohan sitten vaan laittaa nuo Castrolit sisään? Jos sattuu että tuo öljy onkin jotakin muuta niin saattaa tulla ongelmia, esim. mitenhän käy jos ei ookaan tuo turbaanissa oleva öljy täyssynteettistä ja sekaan laittaa täyssynteettistä..?!

                          Esson LT 71141 on ruskeaa alunperin, ei punaista. Laitat googleen hakusanaksi ja joku öljypulju tarjoaa sitä tarjoushintaan nyt. N.200€ 20L.

                          Voitelukeskukselta 20l Petro Canadan D3M n.100€. Sitä voit sitten laittaa Camaroonkin.

                          Vaihda ne öljyt ja suodatin, ajele hetki ja toista vaihto. Kyllä siitä vielä toimiva tulee.

                          Sitten tarkistat sen lauhduttimen ja vaihdat kun se vuotaa.

                          Comment

                          • BlackZ
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 83

                            #28
                            Onkos tuo Esson LT 71141 sitten kuitenki Dexron III öljyä, erinväristä vain? Vai onko se sellanen öljy mitä ei sovi sekoittaa esim. Mobilin Dexron III luokituksen öljyn (punaista) kanssa. Nyt kun ajattelee niin varmaan tuo on tuota Esson tavaraa kun sellasta ruskeaharmaata se oli varmaankin.

                            Toivottavasti tulee toimiva, ei ainakaan tullut mitään mujua öljyjen mukana eikä haissu palaneelle :think

                            Joo pitää tarkistaa se lauhdutin. Tuntuu vaan oudolta että vuotas koska ei tuu pisaraakaan maahan. Tuohon oli ainakin edellisen omistajan mukaan keväällä vaihdettu öljyt, ettei olis vaan siellä jo jääny vajaatäytölle Enkä tiiä paljo on ajettu sen jälkeen.. Mutta eipä oo ihme jos ei loota pelaa niinku pitää kerran noin 3 litraa uupuu laatikosta öljyä! Toisaalta ihme jos ei ole tehnyt tuhoa laatikolle......

                            Ja osaako kukaan vastata siihen että pystyykö ne öljyt vaihtaa silleen että käyttää konetta aina lyhyen ajan käynnissä että turbiinista tulee mahd paljon öljyä ulos öljypohjan kautta? Ei kai turbiini voi rikkoontua jos se menee öljyttömäksi? Noinhan sen pystyy täysin vaihdattaa öljyt ilman "kierrättämistä" missä menee uutta öljyäkin hukkaan.. :think
                            Dodge Charger R/T 440cid 1969
                            Mercedes Benz SL500 1993
                            Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                            There is no substitute for cubic inches!!!

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #29
                              Originally posted by BlackZ View Post
                              Onkos tuo Esson LT 71141 sitten kuitenki Dexron III öljyä, erinväristä vain? Vai onko se sellanen öljy mitä ei sovi sekoittaa esim. Mobilin Dexron III luokituksen öljyn (punaista) kanssa. Nyt kun ajattelee niin varmaan tuo on tuota Esson tavaraa kun sellasta ruskeaharmaata se oli varmaankin.

                              Toivottavasti tulee toimiva, ei ainakaan tullut mitään mujua öljyjen mukana eikä haissu palaneelle :think

                              Joo pitää tarkistaa se lauhdutin. Tuntuu vaan oudolta että vuotas koska ei tuu pisaraakaan maahan. Tuohon oli ainakin edellisen omistajan mukaan keväällä vaihdettu öljyt, ettei olis vaan siellä jo jääny vajaatäytölle Enkä tiiä paljo on ajettu sen jälkeen.. Mutta eipä oo ihme jos ei loota pelaa niinku pitää kerran noin 3 litraa uupuu laatikosta öljyä! Toisaalta ihme jos ei ole tehnyt tuhoa laatikolle......

                              Ja osaako kukaan vastata siihen että pystyykö ne öljyt vaihtaa silleen että käyttää konetta aina lyhyen ajan käynnissä että turbiinista tulee mahd paljon öljyä ulos öljypohjan kautta? Ei kai turbiini voi rikkoontua jos se menee öljyttömäksi? Noinhan sen pystyy täysin vaihdattaa öljyt ilman "kierrättämistä" missä menee uutta öljyäkin hukkaan.. :think
                              Se ei ole dexron3 vaan tuo LT71141 on sen luokitus. Sitä saa myös muilta valmistajilta. Jos laitat dexronit niin vaihda sitten kaksi kertaa niin saat enemmän vaihtumaan. Sekoituksesta keskenään ei ole suurta haittaa, muttei suositeltavaakaan.

                              Älä käytä kuivana.

                              Comment

                              • BlackZ
                                Bimmer Rookie
                                • May 2006
                                • 83

                                #30
                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Se ei ole dexron3 vaan tuo LT71141 on sen luokitus. Sitä saa myös muilta valmistajilta. Jos laitat dexronit niin vaihda sitten kaksi kertaa niin saat enemmän vaihtumaan. Sekoituksesta keskenään ei ole suurta haittaa, muttei suositeltavaakaan.

                                Älä käytä kuivana.
                                Ok. Nuo Dexron III:t olis vaan halvemmat ja sitä öljyä olis muutenki jo omasta takaa hyllyssä. Mutta mahdanpa ostaa tuota LT71141:stä, onkohan se sitten parempi tuolle laatikolle myös? Toivottavasti tuo noita Dexron III:ia ei sitten oo tuollaisia tummanharmaaruskeita öljyjä, etten mee tuota LT71141:stä sotkemaan Dexron III:ien sekaan...

                                Onko tuolle jokin järkisyy miksei kärsisi käyttää "kuivana", eihän se toki ihan kuivaksi asti ehtis koska pinnat kuitenkin öljyiset? Kun monesti uudet/rempatut laatikothan ovat tyhjiä ja nekin täytetään niin että öljyt lootaan ja kone käyntiin -> turbaani imasee öljyt itseensä ja sitten vaan täytetään niin kauan että loota on täynnä. Eli ihan vaan tässä mielenkiinnosta että mitä pahaa se tekisi millekään vaikka hetken turbiini pyöriskin ilman öljyjä? Haluaisin vain kuulla perustelut mitä voi rikkoa, ilmeisesti joku riski on olemassa kerran kukaan ei tunnu tekevän öljynvaihtoa niin että antaa turbiinin tyhjätä itse itsensä.. :think

                                Mersuissa on muuten tyhjennysproppu turbiinissakin, näissäkö ei oo? Jenkkivehkeissäkään ei yleensä oo.. Kuten jenkeissä ei oo tyhjennysproppua monesti edes öljypohjassa, on muuten mukava vaihtaa öljyt...
                                Dodge Charger R/T 440cid 1969
                                Mercedes Benz SL500 1993
                                Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                                There is no substitute for cubic inches!!!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎