Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Lämmityslaitteen puhallin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by lihakimpale View Post
    Meneekö muuten näitä moottoreita miten herkästi? Pitäisikö varulta kokeilla kuitenkin ensin vaihtaa tuo etuvastus. Onko näissä jotain varmoja oireita, joilla erottaa toisistaan? Ainakin viimeksi rikkinäinen etuvastus söi akun muutamassa päivässä, ja muistaakseni silloin puhallus hävisi kokonaan.

    Ei tuo moottori pidä mitään ylimääräisiä ääniäkään. Puhalluksen teho ei seilaa. Sitä pystyy säätämään silloin, kun puhallus toimii.


    Onko tuota etuvastusta mahdollista poissulkea yhtälöstä muuten kuin vaihtamalla se toimivaan?

    Moottoria voi testata pyöräyttää kuskinpuolen raitisilmakotelosta tulevasta torvesta. Jos alkaa tuolla taas pyörimään on moottorista hiilet lopussa.

    Comment

    • -Markus-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1463
      • Ihan Savossa

      #17
      Originally posted by lihakimpale View Post
      Tuntus moottorin vaihto olevan piakkoin edessä, kun välillä häviää puhallus kokonaan. Etuvastus vasta vaihdettu vuosi sitten niin eiköhän se moottori ole tällä kertaa..

      Onko kokemuksia uskaltaako tarvikemoottorin laittaa vai ostanko suosiolla OEM-moottorin. OE-moottoria en laita, kun tuskin alta 200 irtoaa. Uskosin, että vähintään OEM ajaa asiansa.


      Tota Nissenssiä voin ainakin kokemuksesta suositella.

      Ford Mondeo Mk3 STW
      VW E-Golf 2015
      BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

      Comment

      • -kalevi-
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 507
        • Tuusula

        #18
        Originally posted by lihakimpale View Post
        Onko kokemuksia uskaltaako tarvikemoottorin laittaa vai ostanko suosiolla OEM-moottorin. OE-moottoria en laita, kun tuskin alta 200 irtoaa. Uskosin, että vähintään OEM ajaa asiansa.
        E53 :seen tuli vaihdettua sisäpuhallin. Osa tuli fixus liikkeestä. Muuten ihan toimiva, mutta pärisee ikävästi =epätasapainossa. Varaosatakuuseen uutta ja taas pärisee. Kolmannella kerralla marmorilta osa ja pärinät poissa. Eli en suosittele tarvikkeena ottamaan
        E87 118d
        E70 3.0d
        Ex: E36 M3
        Ex: E36 cabriolet m60b40
        Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
        Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          #19
          Originally posted by -kalevi- View Post
          E53 :seen tuli vaihdettua sisäpuhallin. Osa tuli fixus liikkeestä. Muuten ihan toimiva, mutta pärisee ikävästi =epätasapainossa. Varaosatakuuseen uutta ja taas pärisee. Kolmannella kerralla marmorilta osa ja pärinät poissa. Eli en suosittele tarvikkeena ottamaan
          Jep, en ole minäkään nähnyt tasapainossa olevaa tarvikepuhallinta.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • -Markus-
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1463
            • Ihan Savossa

            #20
            Originally posted by peto2 View Post
            Jep, en ole minäkään nähnyt tasapainossa olevaa tarvikepuhallinta.
            Tänne voi tulla kuuntelee sellaista ihmettä.

            Ford Mondeo Mk3 STW
            VW E-Golf 2015
            BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

            Comment

            • lihakimpale
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2017
              • 261
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Moottoria voi testata pyöräyttää kuskinpuolen raitisilmakotelosta tulevasta torvesta. Jos alkaa tuolla taas pyörimään on moottorista hiilet lopussa.
              Kiitos! Tämä oli hyvä vinkki. Ei yrittänytkään lähteä pyörimään, joten eikun siilen tilaukseen.

              Comment

              • lihakimpale
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2017
                • 261
                • Oulu

                #22
                Originally posted by lihakimpale View Post
                Kiitos! Tämä oli hyvä vinkki. Ei yrittänytkään lähteä pyörimään, joten eikun siilen tilaukseen.
                Kerrankin halpa ja nopea remontti.

                Comment

                • Hartzi
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2013
                  • 55
                  • Tampere

                  #23
                  Itsellä tuntuis puhallin pitävän pientä kirkunaa tiukassa kaarteessa vasemmalle. Muissa tilanteissa ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä. Onkohan siitä laakeri menossa vai mistähän ääni johtuu :think
                  E39 540iA -01

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #24
                    Originally posted by Hartzi View Post
                    Itsellä tuntuis puhallin pitävän pientä kirkunaa tiukassa kaarteessa vasemmalle. Muissa tilanteissa ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä. Onkohan siitä laakeri menossa vai mistähän ääni johtuu :think
                    Todennäköisesti laakerit kuivat. Pian menee "suojamoodiin" eikä puhallin edes yritä pyöriä. Kun voitelee laakerit ATF:llä, saa puhaltimelle kolmisen vuotta jatkoaikaa. Töitä tosin saa tehdä saman verran kun puhaltimen vaihtoonkin että sinne pääsee käsiksi.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Mitsu
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2012
                      • 99
                      • Oulu

                      #25
                      Puhallinongelma

                      Lämppärin puhallin rupesi taas reistailemaan.

                      Ongelmana oli aluksi pari viikkoa toimii - ei toimi satunnaisesti. Yleensä kun ei toiminut, ei toiminut koko ajon aikana. Joskus alkoi toimimaan kesken ajon, mutta koskaan ei sammunut ajon aikana. Vaihdoin siilin ja toimi muutaman päivän normaalisti, tosin täydellä teholla piti pahaa ääntä, ihan kuin laakeriongelma tai epätasapaino. Pari päivää sitten sammui sitten kokonaan, paitsi joskus alkaa puhaltamaan kesken ajon jonkin verran.

                      Vaihdoin kokeeksi paikalleen vanhan INPAn, jossa on vain näyttöongelma, ei vaikuttanut mitään. Voiko uusi siili olla viallinen? Tilasin uuden puhaltimen, mutta en viitsisi vaihtaa turhaan. En kyllä enää keksi muutakaan vikapaikkaa.

                      Onko kenelläkään mielipidettä tähän?

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #26
                        Originally posted by Mitsu View Post
                        Lämppärin puhallin rupesi taas reistailemaan.

                        Ongelmana oli aluksi pari viikkoa toimii - ei toimi satunnaisesti. Yleensä kun ei toiminut, ei toiminut koko ajon aikana. Joskus alkoi toimimaan kesken ajon, mutta koskaan ei sammunut ajon aikana. Vaihdoin siilin ja toimi muutaman päivän normaalisti, tosin täydellä teholla piti pahaa ääntä, ihan kuin laakeriongelma tai epätasapaino. Pari päivää sitten sammui sitten kokonaan, paitsi joskus alkaa puhaltamaan kesken ajon jonkin verran.

                        Vaihdoin kokeeksi paikalleen vanhan INPAn, jossa on vain näyttöongelma, ei vaikuttanut mitään. Voiko uusi siili olla viallinen? Tilasin uuden puhaltimen, mutta en viitsisi vaihtaa turhaan. En kyllä enää keksi muutakaan vikapaikkaa.

                        Onko kenelläkään mielipidettä tähän?

                        Puhaltimen moottori valmis.

                        Comment

                        • Mitsu
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2012
                          • 99
                          • Oulu

                          #27
                          Täytyy sitten vaihtaa puhallin.

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            #28
                            Mulla puhallin on pitänyt kylmällä, siis lähellä 0C, ulinaa jo vuosia, joka auton lämmettyä poistuu. Kesällä äänetön. Pitäiskö huolestua?
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • m.luukkonen
                              BTCF Member
                              • Feb 2011
                              • 336
                              • Oulu

                              #29
                              Jos jollakin ongelmana puhaltimen jurina niin ei välttämättä johdu puhaltimen laakerista. Minulla oli nimittäin mennyt poikki yksi raitisilmakanavan kiinnitysjalka ja kyseinen jalka oli kulkeutunut moottorin siipien väliin --> jumalaton jurina alkoi. Vaihdoin silloin aikanaan uuden moottorin mutta olisi pitänyt ensin koettaa tutkia ilmakanavan kautta..

                              Ja ps. älkää ostako halvinta mahdollista puhallinta. Itse sen virheen tein ja piti jo uudesta asti ärsyttävää surinaa.
                              Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
                              E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
                              E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
                              Ex:
                              E39 525tds Sedan -99
                              E36 318iS Coupe -93
                              E60 530DA -04

                              Comment

                              • Mitsu
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2012
                                • 99
                                • Oulu

                                #30
                                Aiemmin tässä ketjussa oli maininta, että moottorin siipiä voi pyöräyttää jonkin kanavan kautta. Olisiko vähän tarkempaa vinkkiä mistä kautta. Mikä kanava ja pitääkö jotakin purkaa pois tieltä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎