e39 530d -02 webaston rele

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • WSE1
    replied
    Niin, tuon BTS 132 tilalle sopii toimivasti 133, täyttä suositusta en vielä voi tälle komponentille antaa vähäisen testauksen vuoksi. Tämä siis hoitaa paloilmapuhaltimen ohjausta, jos puhallin kuitenkin on koko ajan päällä vika ei ole välttämättä silti tässä komponentissa... (ohjaus jää "päälle" sähköisesti ohjauslogiikan vikojen vuoksi...)
    "SMD" fetin voi tehdä normikomponentista (to 220) katkaisemalla kiinnityslätkän ja jalat & taivuttamalla jalat.
    BTS 141 vastapäätä ntc vastusta hoitaa hehkutulpan ohjausta, mittaus sen sijaan vaikuttaisi tapahtuvan pulssiohjatun vakiovirtageneraattorin avulla (?) liitettynä ko. fetin ohjaavaan nastaan ohuemmalla foliolla ja siitä seurailemaan josko pieni pintaliitos 2sa82 olisi simahtanut ja polttanut vielä erään kytkentäfolionsakin poikki...
    Vesipumppua ohjaa bts117 (132 vieressä), ja pa pumppua myös bts117 kortin toisella laidalla.

    (Jos ei ole aivan varma löytääkö vian kortiltaan niin kannattaa kysyä meiltäpäin, ei näiden korjaus kuitenkaan maltaita maksa täälläkään.)

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Eikö tuon NTC:n suhteen riitä, jos sen painaa sitä palotilan uloketta vasten piitahnan kera?
    Kyllä se varmasti meille riittää jos itse sen asennamme laitteeseen mutta korjaamme myös irtokortteja ja saattaa aiheutua takuu / muita ongelmia joissain tapauksissa vaikka asiakasta kuinka hyvin ohjeistaisi asennuksen kanssa, kannattaa huomata että ntc omaa myös suhteellisen huonosti eristetyt jalat...
    (ehkä kehitämme tähän jotakin.)

    Arvoiltaan sopiva tuo käyttämämme ntc vaikuttaa kuitenkin olevan. Nyt alkaa pikkuhiljaa avautua tuo tähän mennessä vaikein, glow plug flame detector vikakin.

    Viat näissä ovat kumma kyllä olleet mitä erilaisempia. Lämpöanturia, hehkutulpan mittausvikaa, flekti pyörii koko ajan täysillä yms. Mitään varsinaista tyyppivikaa korteilla ei voi sanoa olleen.

    Sen sijaan kiertovesipumpun simahtaminen tuntuu olevan tyyppiongelma.

    JOS SIIS TUNTUU ETTÄ WEBASTO TOIMII MUTTA LÄMMITTÄÄ HEIKOSTI (paitsi ajaessa);
    kannattaa tarkistaa kiertääkö vesi. Jos pumppu ei toimi weba lämmittää sisällään olevan veden joka lämmön vaikutuksesta lähtee hiljalleen kiertämään mutta ei tarpeeksi nopeasti, seurauksena on että weba käy hetkeen, jäähdyttelee, käy taas jonkun kymmnenen sekuntia, jäähdyttelee -> moottori ei lämpene kunnollä, sisälle ei puhalla lämmintä -> weban liian lyhyet käyntijaksot aiheuttavat melkoista karstoittumista -> polttokammio menee huonoon kuntoon.

    Ilmeisesti pitänee jossain välissä joulun hiljaisina hetkinä kuitenkin uhrata päivä ja tehdä reverse engineeringinä tuo webaston ohjainkortin (sisäinen) kytkentäkaavio helpottamaan hommia jatkossa...

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    On ja ei, täysin vastaavaa ei ole saatu mistään, testailuja noiden korvaavien toimivuudesta jatketaan, nyt niitä ei uskalla suositella vielä.
    Eikö tuon NTC:n suhteen riitä, jos sen painaa sitä palotilan uloketta vasten piitahnan kera?

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Ai View Post
    Onko löytynyt vastaavia komponentteja BTS 132 smd:lle ja NTC:lle joita voisi ostaa yleiselektroniikkakauppiaalta? NTC:ssä myös muoto on siis tärkeä vai onko noita lämpöjohteita vielä kokeiltu?
    On ja ei, täysin vastaavaa ei ole saatu mistään, testailuja noiden korvaavien toimivuudesta jatketaan, nyt niitä ei uskalla suositella vielä.

    Leave a comment:


  • Ai
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Näyttäisi siltä että tuo glow plug flame detector vikakoodinen kortti (jos siis hehkutulppa on ehjä) aiheutuu kortilla olevan tempfetin, BTS 132 smd, vikaantumisesta, mutta testailuja asian tiimoilta jatketaan, ainoa ongelma on että kyseistä komponenttia tai vastaavaa ei tahdo mistään löytää, kokeillaan pian toimiiko tuo hitfet BTS 133:lla.

    Lämpötila anturiksi käy sopivan arvoinen NTC; arvot ehjällä 10C 14,3kohm, 18C 12,9kohm 24C 9,8kohm, 40C 7,3kohm, 48C 5,3kohm nämä mitattu ja siitä tekemään taulukkoa...
    Se mitenkä normaalin mallisen NTC:n saa järkevästi asennettua niin että lämpö siihen johtuu on kokonaan toinen kysymys. Itsekään en ole oikeanmallista komponettia löytänyt oikean arvoisen kylläkin, muoto vain muistuttaa muutaman pikofaradin kondensaattoria, ajattelin valaa sen kipsiin / vast ja kokeilla siten.
    Onko löytynyt vastaavia komponentteja BTS 132 smd:lle ja NTC:lle joita voisi ostaa yleiselektroniikkakauppiaalta? NTC:ssä myös muoto on siis tärkeä vai onko noita lämpöjohteita vielä kokeiltu?

    Leave a comment:


  • Ai
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Kuvan yläreunassa oik. valkoinen 2-jalkainen on lämpötila-anturi (nojaa kiinnittäessä palotilan runkoa vasten). Ylhäällä vas. perinteinen (TO-220 kotelo) 3-jalkainen FET, joka muistaakseni on juuri hehkun ohjaus. Alareunassa oik. yksi ja vas. reunassa kaksi identtistä pintaliitos FETiä, jotka ovat vesipumpun, PA-pumpun ja paloilmapuhaltimen ohjaukset. Järjestystä en nyt muista, mutta se on helppo tarkistaa piippaamalla alareunan liittimistä. Pääteasteen lisäksi ilmeisesti palaa myös siihen liittyvä pintaliitosvastus, joka saattaa olla myös piirilevyn toisella puolella.
    Kiitoksia. Nyt kun komponentit on tunnistettu, on helpompaa lähteä vaihtamaan / vaihdattamaan niitä. Marssijärjestys on varmaan seuraava: hehkun ohjauksen FET, lämpötila-anturi, alareunan FETit?

    Leave a comment:


  • Ter0
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Tiiätkö muuten tuosta ohjainkortilla olevasta liittimestä missä on "kaari" päällä, liittyykö sekin jotenkin diagnostiikkaan, ohjelmointiin vai mihi?
    Originally posted by Clavurion View Post
    Eipä ole missään tullut vastaan, mikä sen liittimen funktio on. Liekö tehtaalla ohjelmointiin tai testaukseen liittyvä?
    Mun villi mutu-veikkaus on että tuohon liittimeen liitetään Telestart-palikka?

    Leave a comment:


  • Ter0
    replied
    Tulipa törmättyä tämmöiseen opukseen intrnetin syövereissä, en tiedä josko tästä apuja ois mutta kuitenkin: http://offroadbutikk.com/acatalog/Thermotop_C.pdf
    Löytyy tuolta ainakin tuon ohjainkortin liittimien pinnit ja tarkoitukset jos ei muuta.

    Ajattelin soveltaa yhteen rikkinäiseen webastoon ko. ohjeistusta josko tuo alkaisi toimimaan.
    Last edited by Ter0; 20-10-2008, 18:43.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Mitähän tuo sitten vaatii jotta webaston saa käyntiin? Ilmeisesti sen pitää tunnistaa ainakin että väyläyhteys on kunnossa? Vaatiiko A/C-yksikön kiinni väylään? Kenties muuta? Nyt tosiaan jänniteaktivointi ei käynistä webaa, thermotesti kyllä näyttää että ohjain tunnistaa jännitteen. :think
    Löytyipä taas WDS:stä tähän kättä pidempää. Eli tuo jänniteaktivointikin vaatii tosiaan toimivan väylän ja A/C-yksikön antamaan sen käynnistyssignaalin Webaston pyynnöstä.

    Lainaus WDS:

    Telegram sequence for Telestart:

    The wavetrap receives the telestart signal and converts the HF signal into an LF signal.

    The telestart receiver sends a signal to the independent park heater/auxiliary heater.

    The independent park heater/auxiliary heater sends the AUXILIARY HEATER ON message to the heating/air conditioning control unit.

    The heating/air conditioning control unit sends AUXILIARY HEATER ON to the independent park heater/auxiliary heater.

    The independent park heater/auxiliary heater sends the AUXILIARY HEATER ON feedback to the heating/air conditioning control unit and starts up.

    If no feedback is received from the independent park heater/auxiliary heater, the AUXILIARY HEATER ON telegram is sent twice at 1 second intervals. Corresponding fault code entry is made in the fault code memory if all 3 start attempts are unsuccessful.

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Niin tuo yllämainittu selostus oli siis vikaan jossa weba tekee vain tuuletusta pari minuuttia ei muuta. Glow plug ongelma edelleen mysteeri, tosin hehkutulppa lähtee näissä kyllä päälle mutta ei ohjain ei osaa mitata sen arvoa.
    Eli siis webasto menee häiriölle välittömästi käynnistyksen jälkeen. Syynä on ennenaikainen liekki ilmoitus, joka tulee heti käynnistyskomennon jälkeen tapahtuvassa liekkivahdin tarkistuksessa mikäli vastus on (muistaakseni) yli 0,5 ohmia.

    Leave a comment:


  • jsr85
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Lämpötila anturiksi käy sopivan arvoinen NTC; arvot ehjällä 10C 14,3kohm, 18C 12,9kohm 24C 9,8kohm, 40C 7,3kohm, 48C 5,3kohm nämä mitattu ja siitä tekemään taulukkoa...
    Se mitenkä normaalin mallisen NTC:n saa järkevästi asennettua niin että lämpö siihen johtuu on kokonaan toinen kysymys. Itsekään en ole oikeanmallista komponettia löytänyt oikean arvoisen kylläkin, muoto vain muistuttaa muutaman pikofaradin kondensaattoria, ajattelin valaa sen kipsiin / vast ja kokeilla siten.
    Eikö kemiallinen metalli kävis tuohon, johtaa lämpöä kohtalaisesti??:think

    ps. Tuli vielä semmonen mieleen et onko tämä anturin hajoaminen tyyppivika näissä? jos jossain muuten paskassa ohjainkortissa sattuis olemaan ehjä anturi...

    psps.Tällaisen ratkaisun löysin ihan valmiina.
    Last edited by jsr85; 20-03-2010, 11:43.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Lämpötila anturiksi käy sopivan arvoinen NTC; arvot ehjällä 10C 14,3kohm, 18C 12,9kohm 24C 9,8kohm, 40C 7,3kohm, 48C 5,3kohm nämä mitattu ja siitä tekemään taulukkoa...
    Se mitenkä normaalin mallisen NTC:n saa järkevästi asennettua niin että lämpö siihen johtuu on kokonaan toinen kysymys. Itsekään en ole oikeanmallista komponettia löytänyt oikean arvoisen kylläkin, muoto vain muistuttaa muutaman pikofaradin kondensaattoria, ajattelin valaa sen kipsiin / vast ja kokeilla siten.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by WSE1
    Näyttäisi siltä että tuo glow plug flame detector vikakoodinen kortti (jos siis hehkutulppa on ehjä) aiheutuu kortilla olevan tempfetin, BTS 132 smd, vikaantumisesta, mutta testailuja asian tiimoilta jatketaan, ainoa ongelma on että kyseistä komponenttia tai vastaavaa ei tahdo mistään löytää, kokeillaan pian toimiiko tuo hitfet BTS 133:lla.
    Originally posted by Ai View Post
    kNo nyt aletaan päästä asiaan. Hienoa työtä Laitan kuvan ohjainkortista tähän topicciin, joten voitko näyttää mitä komponentteja kannattais yrittää vaihtaa/vaihdattaa. Ongelmana siis viallinen hehku/liekkivahti vaikka ei oikeasti olekaan, kuten varmaan suurimmalla osalla muillakin.
    Niin tuo yllämainittu selostus oli siis vikaan jossa weba tekee vain tuuletusta pari minuuttia ei muuta. Glow plug ongelma edelleen mysteeri, tosin hehkutulppa lähtee näissä kyllä päälle mutta ei ohjain ei osaa mitata sen arvoa.

    Leave a comment:


  • jsr85
    replied
    Ok, täytyypäs kysellä. kiitokset sulle avusta!

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by jsr85 View Post
    Näinkö on??? Mistäs näitä saa??
    En muista, oliko siinä komponentissa jotain tunnistetietoja, vai pitääkö ehjän mittausspeksien mukaan löytää sopiva PTC/NTC. Kysäisepä WSE1:ltä, onko sillä jo sopivia komponentteja haalittuna.

    Leave a comment:

Working...
X