Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530 Dta vm.2000, turboko meni ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TMW
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 145
    • Kempele

    E39 530 Dta vm.2000, turboko meni ?

    Moi
    no niin, nyt sitten "karstan" poltossa tapahtui seuraavaa:
    taulussa 170 ja ihmettelin että mihin loppui veto ?
    En tajunnut katsoa peiliin vasta kuin liikennevaloissa, missä huomasin että tausta peilistä näkyy ainoastaan valtava harmaa savu, koneehuoneesta kuuluu outoa ääntä ja tomaatti ei oikein tiedä mitä pykälää pesään....
    Kaara oli just öljyn vaihdossa ja pihalla öljytikku ei enään kastunut...? Katoaako öljyt turbon hajotessa muutaman kilometrin ajon aikana ?
    Onko nyt turbo paukahtanut ? En uskaltanut ajaa kuin pintakaasulla kotiin savupilven saattelemana

    -Teijo
  • jsr85
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1375
    • Oulainen

    #2
    Kaverin mersussa sama homma, turboa epäiltiin eka mut kansipahvi oli paskana.

    edit. toki nuo oudot äänet ei taida kuulua kansipahvi ongelmiin.
    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

    Comment

    • TMW
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 145
      • Kempele

      #3
      Paisuntasäiliön litku oli puhdas vihree, mutta ilmanputsarin alla oleva moottorintukikumin päällä oli öljy pisara ja joku vieressä oleva kaapeli ja liitin öljyn peitossa...? Tiedä häntä....lisää vinkkejä porukoilta ennenkuin kuin tilaan urpon...

      -Teijo

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9142
        • Oulu

        #4
        Turbohan tuossa on vahvasti liipasimella. Miltä imuputki ennen EGR:ää tai mieluumin suoraan välijäähdyttimeltä näyttää? Kurkkaa myös huohottimen letku (Nr 6), ohut öljykerros seinämillä on normaalia.

        Onko tämä valmistettu 3/2000 jälkeen, eli voiko ongelma liittyä irronneeseen imusarjan läppään?
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • TMW
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 145
          • Kempele

          #5
          Moi
          uusi fööni huomenna paikoillaan. Kannattaako samalla vaihtaa, osat 11 ja 15 ?



          -Teijo

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9142
            • Oulu

            #6
            Originally posted by TMW View Post
            Kannattaako samalla vaihtaa, osat 11 ja 15 ?

            http://www.realoem.com/bmw/showparts...16&hg=11&fg=15
            Kannattaa vaihtaa vanhan huoparullan tilalle uudempi malli (Nr 15). Tuo käy suoraan vanhaan koteloon. Kotelon pyöreästä venttiiliosasta kannattaa tarkistaa, onko kalvo ehjä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Jukka621
              Newbiemmer
              • Jun 2006
              • 12

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Kannattaa vaihtaa vanhan huoparullan tilalle uudempi malli (Nr 15). Tuo käy suoraan vanhaan koteloon. Kotelon pyöreästä venttiiliosasta kannattaa tarkistaa, onko kalvo ehjä.
              Mikä näillä osilla (11ja15) on vaikutusta turboon?

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9142
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Jukka621 View Post
                Mikä näillä osilla (11ja15) on vaikutusta turboon?
                Uudemmalla öljynerottimella ei kerää niin herkästi painetta kampikammioon. Näin turbon painovoimainen paluukierto helpottuu. :think
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Kaverilla teki juuri vastaavaa kun 320d:n huohotin meni tukkoon.

                  Pitäis kyllä itsellekin hommata talveksi tuo uudempi öljyerotin...
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • TMW
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 145
                    • Kempele

                    #10
                    Itsellä ei selvinnyt turbon hajoamisen syy, mutta ehkäpä ikä ja kilometrit jo painoi 227tkm. siivet oli jonkinverran taipuneet ja rosoiset reunoilta.
                    akseli oli paukahtanut poikki ja öljyä tuli 3 litraa pakoputkesta parin kilsan matkalla, joten savun määrä oli juhlallista.
                    Huohotinputki lämmityksellä varustettu ja puhdas. uusittu clavun neuvoin osat 15. Taas kulkee ja kun saa taas tuon Maf vian pois niin avot

                    -Teijo

                    ps milloin Toni ehtisit ?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Onko kukaan jaksanut tutkia suuremmin tuota 530d ahtosysteemiä? Turbolta lähtevää ja tulevaa lämpöä ja painetta vois mitata, yks mahis on että on liian vähän läpivirtausta ja lämmöt nousee liikaa?
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎