Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 alusta, ei helpoin rakastaja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    E39 alusta, ei helpoin rakastaja

    Noniin. Otetaas koko tarina tähän pikauusintana.

    Eli autoni on -96 528 jne ja ihan hyvin pelaa mutta alustan kanssa saa välillä painia. Alusta ongelmat alkoivat 2008 alussa ensin jarrutärinällä. Levyt olivat umpikierot, ne vaihdettiin ja 1kk jälkeen taas täristi. Levyt todettiin ihan oikeasti kieroiksi, ne laitettiin takuuseen ja nyt sen jälkeen tässä on ajettu _PALJON_ ilman jarrutärinöitä. Nyt jarrut taas hieman täristävät välillä, mutta tällä kertaa olen 95% varma että kyseessä ei ole jarrulevyjen kierous.

    Muut oireet: Ratti täristää usein ajossa, muttei aina, noin 110-120 ja yli nopeuksilla. Auto tuntuu varsinkin tuulella hieman huojuvalta ajaa, nyt tosin on avuttomat kitkat alla joka korostaa sitä. Muutenkin tuntuu ettei auto imeydy tiehen aina niinkuin pitäisi. Uraherkkyyttä ei esiinny.

    Reaktiotankojen puslat on vaihdettu. Iskarit tuntuu melko löysiltä painaessa kulmia, muttei hajonneilta. Todennäköisesti iskarit ja jouset olisi hyvä vaihtaa. Mitens etutukivarsien puslat? Ne varmaan kannattaa?

    Renkaista: Kaikki em. oireista esiintyy sekä kesä-, että talvirenkain ja -vantein. MUTTA. Kesävanteet ei ole suorasovitteiset, ja talvivanteet on alessiot joista rengasasentaja totesi että _HURJAT_ massaerot per vanne, mutta sai tasapainoon kyllä. Lisäksi kahta vanteen keskiötä on osittain sorvattu? Nämä ovat takana.

    Pannaanko E39 paaliin? Ainiin. Hei joo. Unohtu sanoa että ne takapään helatkin narisee. Täytyy nekin vaihtaa <3
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • jyrbba69
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2008
    • 2394
    • Kouvola

    #2
    Alatukivarret

    Voithan myös pyöritellä renkaita ees taas ja kattoo onko mitään vaikutusta.
    2015 AMG GTS
    -----------------------------

    www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
    [email protected]

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #4
      Jeh. Edelliseen ei kukaan koskaan edes replynnyt. Ja sitä edellinen oli aivan eri juttu
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • Alfredson
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 463
        • Uusimaa

        #5
        Originally posted by jyrbba69 View Post
        Alatukivarret

        Voithan myös pyöritellä renkaita ees taas ja kattoo onko mitään vaikutusta.
        Meinaatko että kannattaa vaihtaa koko tukivarret vai pelkät puslat? Eikai niitä tukivarsia kannata vaihtaa, tai minun tapauksessa vaihdatuttaa, jos ne pallot jne on ehjät?
        Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #6
          Originally posted by Alfredson View Post
          Meinaatko että kannattaa vaihtaa koko tukivarret vai pelkät puslat? Eikai niitä tukivarsia kannata vaihtaa, tai minun tapauksessa vaihdatuttaa, jos ne pallot jne on ehjät?
          Ainut järkevä keino: Uudet reaktiotangot, alatukivarret, raidetangot ja koiranluut. Sillä se tärinä loppuu jos jarrut on taatusti kunnossa. Turha vaihtaa yhtä tankoa sinne ja toista tänne, jää kuitenkin tärisemään. Joka puslassa kun on pieni välys kuitenkin.

          Comment

          • Alfredson
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2007
            • 463
            • Uusimaa

            #7
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Ainut järkevä keino: Uudet reaktiotangot, alatukivarret, raidetangot ja koiranluut. Sillä se tärinä loppuu jos jarrut on taatusti kunnossa. Turha vaihtaa yhtä tankoa sinne ja toista tänne, jää kuitenkin tärisemään. Joka puslassa kun on pieni välys kuitenkin.
            Mutta miksi vaihtaa koko tanko jos se on täysin ehjä? Ne todettiin korjaamolla täysin ehjiksi, puslien vaihdossa. Ja sen jälkeen uraherkkyys katosi tyystin isoilla renkailla....
            Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #8
              Originally posted by Alfredson View Post
              Mutta miksi
              Siksi ettei tartte kuukauden välein ihmetellä miksi tärisee.

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #9
                Originally posted by Alfredson View Post
                ...Renkaista: Kaikki em. oireista esiintyy sekä kesä-, että talvirenkain ja -vantein. MUTTA. Kesävanteet ei ole suorasovitteiset, ja talvivanteet on alessiot joista rengasasentaja totesi että _HURJAT_ massaerot per vanne, mutta sai tasapainoon kyllä. Lisäksi kahta vanteen keskiötä on osittain sorvattu? Nämä ovat takana....
                Kuulostaa hienolta. Alessiot, massaerot, sorvattu... Suosittelen vanteiden osalta siirtymään "Original teile" linjalle sikäli mikäli budjetti antaa periksi. Tai no, jos tyytyy vähemmän seksikkääseen linjaan tulee täydellinen sopivuus mahdollisesti ihan nollabudjetilla kun pistää entiset vanteet vaihdossa. Itse olen päättänyt ajat sitten että soviterinkuloiden ym. sorvauskikkojen kanssa en lähde E39:in räpeltämään ja onpa ollut elämä helppoa näiden vanteiden kanssa. Ei ole tarvinnut renkaita pyöritellä saati sitten testailla takavanteita eteen ym. puljailua. En sano että BMW:n vanteet tekevät autuaaksi mutta mielestäni ainakin sopivuuden osalta ei parempaa vaihtoehtoa ole. Ja mehän tiedetään kaikki miten allerginen E39 on kaikille vieraille ainesosille jousittamattomassa osuudessa. Ratin vatkausta mullakin oli joskus mutta siltä seisomalta reaktiotankojen puslien vaihto tappoi tämän ongelman.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • Alfredson
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 463
                  • Uusimaa

                  #10
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  Kuulostaa hienolta. Alessiot, massaerot, sorvattu... Suosittelen vanteiden osalta siirtymään "Original teile" linjalle sikäli mikäli budjetti antaa periksi. Tai no, jos tyytyy vähemmän seksikkääseen linjaan tulee täydellinen sopivuus mahdollisesti ihan nollabudjetilla kun pistää entiset vanteet vaihdossa. Itse olen päättänyt ajat sitten että soviterinkuloiden ym. sorvauskikkojen kanssa en lähde E39:in räpeltämään ja onpa ollut elämä helppoa näiden vanteiden kanssa. Ei ole tarvinnut renkaita pyöritellä saati sitten testailla takavanteita eteen ym. puljailua. En sano että BMW:n vanteet tekevät autuaaksi mutta mielestäni ainakin sopivuuden osalta ei parempaa vaihtoehtoa ole. Ja mehän tiedetään kaikki miten allerginen E39 on kaikille vieraille ainesosille jousittamattomassa osuudessa. Ratin vatkausta mullakin oli joskus mutta siltä seisomalta reaktiotankojen puslien vaihto tappoi tämän ongelman.
                  Juuh, eikä taatusti jatkossa olevat vanteet tule olemaan tälläisiä paskoja vaan suorasovitteisia jne. En silti usko että ongelmat johtuu vanteista, sillä ongelmat on _täysin_ identtiset molemmilla rengassarjoilla. Täytyy kokeilla jotain halvempaa konstia ensin. Ei huvittaisi hirveästi rahaa tuohon laittaa, tahtoo M-sportin.
                  Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                  Comment

                  • Marko.K
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1193
                    • Helsinki

                    #11
                    Originally posted by Alfredson View Post
                    Juuh, eikä taatusti jatkossa olevat vanteet tule olemaan tälläisiä paskoja vaan suorasovitteisia jne. En silti usko että ongelmat johtuu vanteista, sillä ongelmat on _täysin_ identtiset molemmilla rengassarjoilla. Täytyy kokeilla jotain halvempaa konstia ensin. Ei huvittaisi hirveästi rahaa tuohon laittaa, tahtoo M-sportin.
                    Osta mult 530d m-sport, nyt lähtee halvalla
                    F11 535d -11 367hv/728nm
                    E39 M5 -99 Alpine White II
                    E65 730da -02
                    E60 530da -03
                    E39 530da -03 240hv/600nm
                    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                    E38 740iaL -95
                    E39 530d -99 245hv/528nm

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #12
                      Alessiokin on kuitenkin voimaton jarrutärinälle.

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #13
                        Originally posted by Alfredson View Post
                        Mutta miksi vaihtaa koko tanko jos se on täysin ehjä? Ne todettiin korjaamolla täysin ehjiksi, puslien vaihdossa. Ja sen jälkeen uraherkkyys katosi tyystin isoilla renkailla....
                        Tukivarren nivel ei varmasti kestä kahden puslan elinikää. Tästä syystä on turha säästää osissa, varsinkin jos tekee työn rahalla, eikä omin käsin.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • Alfredson
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2007
                          • 463
                          • Uusimaa

                          #14
                          Mihin hittoon toi muuten perustuu, että kun jarrutan niin esim 110:stä ei täristä YHTÄÄN, vasta 70-60kmh tienoilla tulee pientä tutinaa kehiin ja sitten 50-40 kohilla sehäviää. Tutinan voimakkuus vaihtelee, monesti se on ~olematon kun taas joskus se on selvä, muttei älyttömän voimakas.
                          Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            #15
                            Originally posted by Alfredson View Post
                            Mihin hittoon toi muuten perustuu, että kun jarrutan niin esim 110:stä ei täristä YHTÄÄN, vasta 70-60kmh tienoilla tulee pientä tutinaa kehiin ja sitten 50-40 kohilla sehäviää. Tutinan voimakkuus vaihtelee, monesti se on ~olematon kun taas joskus se on selvä, muttei älyttömän voimakas.
                            Luultavasti siihen, että joku osa kaipaa vaihtoa ja ihmettely ei riitä.

                            Kaikki lähtee rengasvärinästä ja tienpinnan muutoksista... Kun alustassa on riittävästi välystä, niin värinä ei kuole pusliin yms. kumeihin, vaan suurenee ja pääseen vaikuttamaan ohjaukseen.
                            Arvaus: Renkaan ja vanteen keskipakoisvoiman suhde täristykseen ja täristyksen taajuuteen puolestaan vähentää tärinää tietyillä nopeuksilla.

                            Vaihda niitä osia.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎