E39 530d ”puutuu” matka-ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • annaesteri
    Newbiemmer
    • Feb 2025
    • 2
    • Kajaani

    E39 530d ”puutuu” matka-ajossa

    Eli autona e39 530d -00 automaatti

    Välillä vetää ja toimii ihan normaalisti (tai ainakin suht hyvin) mutta esimerkiksi matka-ajossa kun ajaa tasakaasulla jonkin aikaa esim 80km/h ja lähtisi kiihdyttämään nätisti, niin auto ”ravistaa/täristää” eikä lähe kiihdyttää, ei nosta kierroksia, eli käytännössä mitään ei tapahdu kun kaasua koittaa antaa nätisti. Täristys myös lakkaa kun hölläät kaasun. Kun pumppaat muutaman kerran kaasua ihan kunnolla, niin saattaa lähteä vetämään normaalisti eikä täristä tms. Välillä tekee myös sitä, että kaasua painaessa kovemmin, ottaa kierroksia kyllä, mutta kiihtyy todella laiskasti.

    Lisäksi välillä, normiajosta kun päästät kaasun, niin tuntuu samankaltanen pieni ”ravistus” ihankun vedon loppuessa kävisi vähän aikaa jotenkin huonosti ennenkun tasaantuu.

    Myös huomasin kun ajoin vakkari päällä 110kmh, niin vauhti tippu pienessä ylämäessä 100kmh eikä auto yrittäny kerätä vauhtia lisää siitä. Vakkari pois, ja itse kun yritin kiihdyttää, teki yllämainitun tempun, kunnes pienen herättelyn jälkeen veti normisti.
    Mitään erityistä kierrosten humppailua en oo huomannu. Kun vetää huonosti, niin ei kierrä muistaakseni paljoa yli 3 tonnin.

    Tuntuu kuin auto ikäänkuin puutuisi tasasemman ja rauhallisemman ajon aikana ja pitää tosissaan herätellä ennenkun alkaa vetämään.

    Myös käynti on välillä hieman epätasasen ja ”kovan” kuulonen, välillä myös rötää tuossa about 3 tonnin kohilla. Käynti ja myöskin kulku saattaa parantua kun sammuttaa auton ja lyö käyntiin uudelleen.

    Ohivuototesti tehty suuttimille ja kaikilla muilla oli arvot 20ml 2min aikana , 3 suuttimella 25ml ohivuoto. Auton alle siirtopumppu ja tankinpumppu vaihettu, polttoainesuodatin ja polttoainelinjoja uusittu, suuttimien pohjaprikat vaihettu.

    Alipainepuolelta kaikki letkut uusittu, turbon solenoidi vaihettu ja imusarjan takaa paineanturi vaihdettu. Moottorin kumityynyt myös vaihettu. Ongelmana oli aikasemmin myös yliahtaminen ja turbon siipien jumittaminen, mutta näillä saatiin sitä puolta kuntoon.


    Vikakoodit mitä muistissa delphin lukijalla:

    0404 - exhaust gas recirculation circuit range/performance

    1470 - unknown fault code

    0235 - boost pressure sensor

    1613 - smooth running controller, correction quantity too high

    3505 - glow plug module control circuit

    1E25 - engine speed control

    Tuo smooth running controller ja boost pressure sensor on sellasia, jotka tulee nollauksen jälkeen melkeenpä aina takasin ajon aikana, joskus pysyy kauemmanki aikaa poissa. Ja egr on tulpattu.

    Kiva jos joku jakso lukea tänne asti, ja vielä sai jotaki selvää sepostuksesta, epätoivo alkaa iskeä nii oisko kellään ideaa tai vinkkiä mitä lähtis seuraavaksi selvittää?
    Last edited by annaesteri; 26-05-2025, 17:27.
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1878
    • Karjaa

    #2
    Katti tukossa?
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    Working...
    X