automaattilaatikon eroista, e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Omenanraato
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 72
    • Lieto

    automaattilaatikon eroista, e39

    Morjesta,

    Haulla löytyy monennäköstä juttuu noista laatikoista, mut en oikeen silti päässy perille niiden eroista.

    Hieron tuossa 97vuoden farmari 523:sta kauppaa, ja myyjä sanoi että siinä ei oo steptronicia.

    kysyisinkin nyt seuraavia asioita:

    -onko kestävyydessä eroja pidemmänpäälle, autolla ajettu 200tkm
    -onko kulutuksessa eroa
    -onko vaihdoissa miten paljon eroa loppupeleissä (nyt alla e34:n automaatti versio)
    -mitä muita eroja on.

    Lopuksi se tärkein, kannattaako koko auto unohtaa ton takia kun steptronicia ei ole, jos se muuten tuntuu hyvältä kun sitä katsomaan menee. (auto sijaitsee 500km päässä, joten en ihan huvi ajelulle viitteis mennä.)
    BMW 523iA Touring -99
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Kyllä tässäkin tapauksessa auton hinta/kunto ja muut varusteet ratkaisee kannattaako ostaa.. Stepillinen laatikko on ehkä aavistuksen pehmeämpi vaihdoissa, mutta eroa ei välttämättä heti edes huomaa ja steppi vaihtaa herkemmin pienemmälle vaihteelle kun kaasua painetaan ajettaessa D asennolla. Kestävyydestä nyt on kaikenlaisia juttuja, mutta kyllä ZF:n laatikot noin yleisesti ottaen ovat ihan kestäviä, varsinkin hieman pienempi tehoisen motin jatkeena ja jos ei ole kärryä vedetty perässä niin ei tuo 200tkm pitäisi olla vielä paha lukema. Kulutuksessa ei ole juuri mitään eroa tomaattien välillä. Ainut merkittävä ero on käytännössä se, että voit valita ennakkoon sopivan vaihteen esim. ohituksissa ja mutta em. on ainakin omalle kohdalle hyvinkin tärkeä ominaisuus jos pitäisi valita steppi vaiko ei.
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • Omenanraato
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 72
      • Lieto

      #3
      Okei, kiitoksia tästä..

      tarjolla kun on:

      97, 523 normi automaatilla, 200tkm ajettuna 10900e, saksan tuonti
      99, 523 steptronic, 180tkm ajettuna 12900, suomi auto

      vaikeeks menee valinta, et onko noi erot 2tonnin arvosia :/
      BMW 523iA Touring -99

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7468
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Omenanraato View Post
        97, 523 normi automaatilla, 200tkm ajettuna 10900e, saksan tuonti
        99, 523 steptronic, 180tkm ajettuna 12900, suomi auto

        vaikeeks menee valinta, et onko noi erot 2tonnin arvosia :/
        Tiesitkin varmaan jo että noissa on eri moottorit ja muutakin teknistä päivitystä tullut 9/98 alkaen (eli '99 vuosimalliin). Kaikki tuosta päivityksestä ei ole positiivista kuten uudemman herkkyys ABS-boksin leviämiselle. Siitä en sano mitään onko 2000e ero perusteltu, näkemättä tuskin kukaan voi sanoa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by Stone View Post
          Ainut merkittävä ero on käytännössä se, että voit valita ennakkoon sopivan vaihteen esim. ohituksissa ja mutta em. on ainakin omalle kohdalle hyvinkin tärkeä ominaisuus jos pitäisi valita steppi vaiko ei.
          Käytännössä pystyt normiautomaatillakin aivan yhtä hyvin ennen ohitusta vetäisemän pienemmän pakkovaihteen päälle, tai harrastaa mottorijarrutusta tarvittaessa. Kun taas Stepin tuoma ylöspäinvaihtomahdollisuus on aika turha.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Omenanraato View Post
            vaikeeks menee valinta, et onko noi erot 2tonnin arvosia :/
            Voi toki ollakin, mutta koe-ajo ja historian selvitys niin eiköhän se homma sillä selviä..

            Ed: Jos auto toimii moitteetta, on ajossa hyvä eikä esim. tutise tai jurise niin ei sillä vuosimallilla nyt niin suurta merkitystä ole.
            Mistä tuo 2t€:n ero sitten tulee niin onhan autoilla ikäeroa 2v ja ajomäärässä 20tkm, se selittään jo hieman tuota hinta eroa.
            Last edited by Stone; 05-11-2008, 20:01.
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • Omenanraato
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 72
              • Lieto

              #7
              ohan se toki noinkin, ongelmana se että molempia ei oo mahdollisuus etäisyyksien takia mahdollisuus mennä edes koeajamaan.

              mutta että moottoritkin on eri?

              jotenki tuon uudemman puolelle tuntuis kallistuvan, varsinkin kun joka puolelta tuntuu kuuluvan kauhukertomuksia ton vanhemman laatikon suhteen

              edit:

              vaihtoehdot on siis:


              tai

              BMW 523iA Touring -99

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7468
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Omenanraato View Post
                mutta että moottoritkin on eri?
                Toi uudempi on tupla-vanos-koneella, eli enemmän vääntöä alhaalla. Siinä on myös muita uudistuksia kuten erilainen jäähdytysjärjestelmä yms.

                Originally posted by Omenanraato View Post
                jotenki tuon uudemman puolelle tuntuis kallistuvan...
                Niin mullakin kallistuis jo värin takia! Mutta eikös tohon rahaan ollu jo samanikäsiä M Sporteja tarjolla mitä vasta kattoin, ei tosin ehkä farkkuna (eikä sillä että kaikki ees haluis sellasta).
                Last edited by Petri.Kekkonen; 05-11-2008, 20:10.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Ilman muuta tuo uudempi, varsinkin jos/kun löytyy takuu Suomikilometrit. Autonahan tuo uudempi on täysin eri koko tekniikansa osalta kuin tuo vanhempi(n.60% kaikista osista päivittyy 9/98+koko bagijärjestelmä 3/99)). Eli tuo tuplavanostekniikka tarjoaa myös parempaa käytännön suorituskyvykyä, pienemmällä kulutuksella ja mm.paljon hienommin toimivan steppilaatikon.
                  Tilastollinen vikatiheys on uudemmassa 523:ssa myöskin selvästi pienempi kuin tuossa vanhemmassa.

                  Comment

                  • Omenanraato
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2008
                    • 72
                    • Lieto

                    #10
                    Kiitos, tämä riittääkin jo...

                    Mikäli ei ole lauantaihin mennessä mennyt niin haen tuon uudemman pois kuleksimasta
                    BMW 523iA Touring -99

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7468
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Hemi
                      ... +koko bagijärjestelmä 3/99
                      Mainostavat että 4 kpl airbagiä tuossa ja autohan on 1/99 rekisteröity nettiauton mukaan. Eikö tuossa siksi ole vielä pääbagejä?
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Mainostavat että 4 kpl airbagiä tuossa ja autohan on 1/99 rekisteröity nettiauton mukaan. Eikö tuossa siksi ole vielä pääbagejä?
                        Siis 3/99 muuttui kuskin airbag 2-vaiheiseksi, ei muuta. Aito Suomi-auto kun tuo on, niin tokihan se on karvalakkivarusteilla noidenkin osalta.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Omenanraato
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2008
                          • 72
                          • Lieto

                          #13
                          6 airbagiä tuossa näyttää olevan kun tuossa oston jälkeen tutkin.

                          ratissa, hanttarin kojelaudassa, a-pilareissa ja etuovissa
                          BMW 523iA Touring -99

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7468
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Omenanraato View Post
                            6 airbagiä tuossa näyttää olevan kun tuossa oston jälkeen tutkin.
                            No eipä oo eka kerta kun eivät osaa niitä laskea. Mites muuten vaikutelmat autosta?
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Omenanraato
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2008
                              • 72
                              • Lieto

                              #15
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              No eipä oo eka kerta kun eivät osaa niitä laskea. Mites muuten vaikutelmat autosta?
                              Sisältä pidetty erittäin siististi oviverhoilua myöden. Näin hiljasta autoo ei oo koskaan alla ollut, ja laatikko vaihtaa pirun nätisti.

                              Kaikinpuolin olen erittäin erittäin tyytyväinen ostokseeni, vaikka paremmin varusteltuja saksantuonteja ois saanu samaan rahaan.

                              Ongelma kohdat ovat lähinnä takalasinpyyhkimen/pesurin toimimattomuus, sadetunnistimen toimimattomuus, sekä pienoinen vapina 100-115km/h välillä

                              edit: kulutus yllätti vanhan 525ia touringin (e34) jälkeen. maantiel meni 6,9l ja korttelirallis 8,8
                              Last edited by Omenanraato; 10-11-2008, 09:19.
                              BMW 523iA Touring -99

                              Comment

                              Working...
                              X