523i vm96 moottorin lämmöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lehtiskä
    Newbiemmer
    • Dec 2016
    • 18
    • Lahti finland

    523i vm96 moottorin lämmöt

    Eli potilaana 96 vuoden sinkkuvanos m52.
    Kone nostaa lämmöt ajossa salavalikon mukaan 105-107 asteeseen. Ei kuitenkaan keittele ja kestää käyttää tyhjäkäynnillä. Myös lämmintä tulee hyttiin (ajossa ja tyhjäkäynnillä) niin että melkeen tekee pahaa pitää kättä keskisuulakkeella. Myös lämpömittari pysyy tasaisesti keskellä. Nestettä ei tarvitse lisäillä.
    Autoon on vaihdettu varmuuden vuoksi viime huollon yhteydessä vesipumppu termostaatti+kotelo sekä paisuntasäiliön korkki. Ennen huoltoa ja huollon jälkeen moottorin käyttölämpötila pysynyt samana.

    Onko ideoita kannattaako huolestua vai antaa mennä vaan?
    Lähinnä siksi kyselen kun kaverilla samanlainen auto ja siinä lämmöt seilaavat 95-98 asteen välillä.
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 4213
    • Finnland

    #2
    Onko termostaatti orkkis ja oikeat lämmöt siinä? Itsellä olisi juuri tuollainen, mutten muista yhtään mitä se näytteli, eikä ole ajossa kuukausiin, niin ei oikein osaa sanoa mitä pitäisi olla
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Lehtiskä
      Newbiemmer
      • Dec 2016
      • 18
      • Lahti finland

      #3
      Termari oli kyllä tarvike osa. Asteet missä sen pitäis avautua on 92C.
      Voisihan ton vielä alkuperäisellä termostaatilla kokeilla niin saisi suljettua senkin mahdollisuuden pois.
      Kävin tuossa vielä kokeilemassa autoa ja ilmastointi asetettuna 16C lämmöt ajossa noin 105C kun pistää sisälämpötilalle pyyntiä 32C lämmöt putoavat ja asettuvat noin 100C tasolle.

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1879
        • Karjaa

        #4
        Villi veikkaus että se syylärin eteen tuleva sähköflekti on rentoutunut. Omastani uusin sen niin heti alkoivat lämmöt pysyä taas 96-97 asteen korvilla riippumatta esim. helteistä, aiemmin huitelivat välillä pakkasillakin päälle sadan asteen.

        Edit. Flektin toiminnan pystyy ainakin tuplavanoksellisissa testaamaan INPAlla, en muista oliko sinkkuvanoskoneissa eri propelli jolle pystyy syöttämään virtaa suoraan liittimeltä.
        Last edited by Wespa; 02-07-2025, 08:04.
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 4213
          • Finnland

          #5
          Ei vaikuta sähköflekti tähän asiaan. Näissä se hoitaa tuon kokonaan viskolla ja sähköflektissä on vain kaksi toiminta-aluetta. Kun ostin oman auton vuonna 2010, sähköflekti oli mennyt ilmeisesti melko uutena jumiin ja purkaessa vanhan kamppeen sisältä rojut olivat kuin uudet, eli hiilet ja kuparipinnat. No, herkistelyä ja siitä lähtien on pelannut Autolla oli ajettu tuolloin 300+tkm. Varmaan ollut ilmastointi vähän heikkotehoinen parkissa valtaosan aikaa auton elämästä
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1786
            • vihti

            #6
            Omassa koko sähkötuuletin poistettu välijäähdyttimen tieltä ja silti ilmastointi pukkaa todella kylmää vaikka auto tyhjäkäynnillä paikallaan.

            Voisko alottajan autossa olla tuulettimen viskokytkin loppusuoralla? Jos jäähdytysnestekiertoon on jäänyt vähänkään ilmaa niin se vaikuttaa myös, itse sain kaikki ilmat pois vasta kun käytin vanhaa kunnon limupullokikkaa eli leikkaa limupullosta pohja pois ja pullo ylösalaisin paisarin korkin paikalle ja tiiviisti niin ilmatessa jäähdytysnesteen pinta saadaan nostettua 20cm paisarin korkkia korkeammalle. Tarvike termostaateissa voi olla laatuheittoa..nykyään kun kaikki tehdään kiinassa. Omassa autossa salavalikosta kyttäämällä topran-merkkinen piti jäähdytysnesteen lämmön alle satasessa vaikka olis pidempään paikallaan ja mahle-merkkisellä termostaatilla ajossa muutaman asteen kuumempi edelliseen verrattuna ja paikallaan nousee sataseen mutta viskotuulettimen ansiosta myös pysyy siinä, molemmissa termostaateisa sama ilmoitettu aukeamislämpötila(92).
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 4213
              • Finnland

              #7
              Joo ja ilmaus kannattaa tarkistaa keula ylempänä. Eikä haittaa ole kurkata vielä jälkeenpäinkään tuleeko vielä ilmaa vaiko nestettä. Varsinkin tästä vanhemmat ovat aika konstikkaita ilmata. E36 keulalla "huolella ilmaten" kaikki pois ja koeajolla vielä nakkas vettä ulos jäähdyttäjältä... no, uusiksi ja sai sen ilmattua. Tuon kanssa saa olla varovainen, yllätti tuolloin minutkin. Tästä toki aikaa 10 vuotta
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              Working...
              X