memebuy23buy

E39, sadetunnistin/takalasinpyyhin/pesuri ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Omenanraato
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 72
    • Lieto

    E39, sadetunnistin/takalasinpyyhin/pesuri ongelmaa

    Joops, eli eilen ostin 99 vuoden E39 523 Touringin.

    pyyhkijän viiksessä on säätö, luulin et tihkun nopeudensäätö, mut sit katoin peilin alle ni ainaki näyttäis olevan sadetunnistimen "linssi" siinä.

    vika numero 1: no oli sitten kumpitahansa, niin viiksen säätö ei toimi, tihkuasennolla pyyhkii aina noin 3sek välein, ja säädön asennolla ei ole väliä. Mistä etsimään vikaa?

    vika numero 2: Takalasin pyyhin ei toimi...ei tapahdu viiksestä mitään
    vika numero 3: Takalasin pesuri ei toimi, viiksestä kun painaa niin ei tapahdu mitään

    Sulakkeet olen katsonut ja kaikki jotka on paikallaan niin ainakin on ehjiä, missä kohdin pitäisi olla noiden sulakkeet (jos joku on ottanut pois)

    vaikuttaako tuo siltä et kaikki viat johtuis yhdestä vian aiheuttajasta? Esim viiksi rikki?

    Vinkkejä otetaan vastaan.

    Kysytäämpä sitten vielä, että etuvaloissa on vedestä tullutta huurtumaa sisällä, pääseekö sen muovin taakse jostain käsiksi, ja mistä nuo etuvalot yleensä lähtee vuotamaan
    BMW 523iA Touring -99
  • PAAAAAA
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 437
    • lohja

    #2
    Originally posted by Omenanraato View Post
    Joops, eli eilen ostin 99 vuoden E39 523 Touringin.

    pyyhkijän viiksessä on säätö, luulin et tihkun nopeudensäätö, mut sit katoin peilin alle ni ainaki näyttäis olevan sadetunnistimen "linssi" siinä.

    vika numero 1: no oli sitten kumpitahansa, niin viiksen säätö ei toimi, tihkuasennolla pyyhkii aina noin 3sek välein, ja säädön asennolla ei ole väliä. Mistä etsimään vikaa?

    vika numero 2: Takalasin pyyhin ei toimi...ei tapahdu viiksestä mitään
    vika numero 3: Takalasin pesuri ei toimi, viiksestä kun painaa niin ei tapahdu mitään

    Sulakkeet olen katsonut ja kaikki jotka on paikallaan niin ainakin on ehjiä, missä kohdin pitäisi olla noiden sulakkeet (jos joku on ottanut pois)

    vaikuttaako tuo siltä et kaikki viat johtuis yhdestä vian aiheuttajasta? Esim viiksi rikki?

    Vinkkejä otetaan vastaan.

    Kysytäämpä sitten vielä, että etuvaloissa on vedestä tullutta huurtumaa sisällä, pääseekö sen muovin taakse jostain käsiksi, ja mistä nuo etuvalot yleensä lähtee vuotamaan
    itselläni oli samat ongelmat aikoinaan. sadetunnistin ei toiminut vaikka teki mitä, pitää käydä huollssa ohjelmoimassa uudestaan. takalasin pyyhin oli itsellä RUOSTUNUT kiinni eikä liikkunut mihkään, nitkutus ja rasvaus sekä sulakkeen tarkistus koska on voinut sen polttaa kun ollut jumissa...

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1372
      • Oulainen

      #3
      Haulla olisi taas löytynyt ohjeet.

      Pyyhkijöiden resetointi/ohjelmointi

      Resetointi:
      - virrat päälle
      - viiksestä systeemi päälle ja sitten pois ja päälle kaks kertaa ekan pyyhkäsyn aikana.
      - jätä virrat päälle 5 sek ajaksi.

      Ohjelmointi:
      - virrat päälle
      - viiksestä systeemi päälle ja sitten pois ja päälle kaks kertaa ekan pyyhkäsyn aikana.
      - virrat pois kahden sekan SISÄLLÄ siitä kun pyyhkijät on tullu takas ala-asentoon.
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • Omenanraato
        Bimmer Rookie
        • Apr 2008
        • 72
        • Lieto

        #4
        ei auttanut, mitä eroo resetoinnil ja ohjelmoinnilla, koitin noin 10 kertaa kumpaakin eri järjrstyksis ja aina pyyhkii samal taval herkkyys säädön sijainnista riippumatta
        BMW 523iA Touring -99

        Comment

        • Omenanraato
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 72
          • Lieto

          #5
          ei auttanut, mitä eroo resetoinnil ja ohjelmoinnilla, koitin noin 10 kertaa kumpaakin eri järjrstyksis ja aina pyyhkii samal taval herkkyys säädön sijainnista riippumatta
          Last edited by Omenanraato; 09-11-2008, 15:12.
          BMW 523iA Touring -99

          Comment

          • jsr85
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1372
            • Oulainen

            #6
            Originally posted by jsr85 View Post
            Resetointi:

            - jätä virrat päälle 5 sek ajaksi.

            Ohjelmointi:
            .
            - virrat pois kahden sekan SISÄLLÄ siitä kun pyyhkijät on tullu takas ala-asentoon.
            Tämähän siinä erona....
            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by jsr85 View Post
              Tämähän siinä erona....
              Uskoisin että omenanraato tarkoittaa kysymyksellään että mitä eroa on noiden lopputuloksella?

              -Minun tietääkseni ei mitään, eli nuo konstit ei ole todistetusti vielä toimineet kellään joten ainoa varma keino on tehdä nuo testerillä.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • Omenanraato
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 72
                • Lieto

                #8
                pari muuta kysymystä vielä:

                autossa on normi polttimot, ja manuaali korkeudensäätö valoille.

                Kun auton käynnistää, valot näyttävät alas maahan, ja auto säätää ne siitä itsestään ylös.

                Onko tämä samaa tekniikkaa kuin xenon valojen automaattikorkeuden säätö, toisinsanoen, mitä vaatii jos laittaa xenon valot tuohon.

                lähinnä varmaan ongelmana juuri tuo korkeudensäätö, mitä sen suhteen täytyy tehdä.

                sitten noihin edellisiin ongelmiin, onko sadetunnistin jotenkin yhteydessä takalasin toimintoihin, eli vaikka sadetunnistimen saisi jotenkin toimimaan, niin tuskin siltin lähtee takalasin pyyhin/pesuri toimimaan?

                edit:

                Originally posted by Rahu View Post
                Uskoisin että omenanraato tarkoittaa kysymyksellään että mitä eroa on noiden lopputuloksella?

                -Minun tietääkseni ei mitään, eli nuo konstit ei ole todistetusti vielä toimineet kellään joten ainoa varma keino on tehdä nuo testerillä.
                nimenomaan näin...mutta juu, siis huollosta kysyy jos ohjelmoisivat uusiksi? ja hinta tietty montasataa
                Last edited by Omenanraato; 09-11-2008, 19:36.
                BMW 523iA Touring -99

                Comment

                • Jorkkoo
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2008
                  • 89

                  #9
                  Koetas tarkistaa että tuo sadetunnistimen linssi on kunnolla liimattuna tuulilasiin. Linssin kohta näyttää kauniin siniseltä mikäli linssi on kunnolla, vaaleista kohdista linssi ei kosketa tuulilasiin (on irronnut liimauksistaan).

                  Jos noita vaaleita kohtia on paljon tai ne ovat kooltaan suuria, tunnistin luulee että lasi on koko ajan märkä koska sen toiminta perustuu jotenkin valon taittumiseen (en osaa selittää tarkemmin). Vaaleista kohdista valo ei taitu oikein.

                  Jos linssin liimauksessa vaikuttaa olevan vikaa, pura muoviosat pois sadetunnistimen ympäriltä niin, että saat sen sinisen linssin näkyviin. Ota johdon liitin varovasti irti. Sitten kohti tuulilasiliikettä, joka irrottaa vanhan "liimalappu/linssi -yhdistelmän" tuulilasista. Voin kertoa että se on lujassa kiinni (terävä ohutteräinen veitsi on suositeltava)

                  Sitten kun linssi on kädessä, vanha liimalappu irti ja HUOLELLINEN puhdistus sekä linssille että tuulilasin sisäpuolelle. Sitten uusi liimalappu paikalleen ensin linssiin, sitten koko komeus kiinni tuulilasiin (tarkasti oikeaan kohtaan). Muutama pieni ilmakupla ei haittaa mitään.

                  Johto kiinni, muovit paikalleen ja kokeilemaan. Auttoi ainakin allekirjoittanutta, mutta takuita vian poistumisesta en voi antaa.

                  PS: Säädön asento on "epäherkin" alimmassa asennossa, ylimmässä asennossa pyyhkimet huitovat kaikkein tiheimmin.
                  Last edited by Jorkkoo; 14-11-2008, 00:10.

                  Comment

                  • Tontsa
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 201
                    • Uusimaa

                    #10
                    Takaluukusta on luultavasti johdot poikki saranoiden kohdalta(pyyhin/pissapoika ongelma).
                    Audi S3 -07

                    Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                    Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                    Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                    BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                    BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                    Comment

                    • Omenanraato
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2008
                      • 72
                      • Lieto

                      #11
                      Originally posted by Tontsa View Post
                      Takaluukusta on luultavasti johdot poikki saranoiden kohdalta(pyyhin/pissapoika ongelma).
                      minkälainen homma se on purkaa siten et johdot näkis?
                      BMW 523iA Touring -99

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3310
                        • Kajjjaani

                        #12
                        Saranoiden päällä on muoviset suojat jotka kiinni parilla ruuvilla.
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • Wanna
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 1393
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by Omenanraato View Post
                          vika numero 1: no oli sitten kumpitahansa, niin viiksen säätö ei toimi, tihkuasennolla pyyhkii aina noin 3sek välein, ja säädön asennolla ei ole väliä. Mistä etsimään vikaa?
                          Itsellä TÄYSIN sama vika, auto E39 523i -97, korjaantui sillä että luettiin auton vikakoodit, sieltä mentiin lasien asetuksiin ja nollattiin tuo pyyhkijä. Sen jälkeen on tunnistin toiminut kuin unelma =)
                          Yritin itsekin tuota viiksen-rämppäämis -operaatiota, mutta eipä siitä tullut kurjuutta kummempaa.

                          Forumilta, jopa tästä topicista löytyy noita vikakoodien lukijoita jotka varmasti auttavat, minä ainakin tekisin tuon tempun ekana, ennenkuin lähtisin mitään purkamaan.
                          ¨
                          ~* Tin Can Tuners *~

                          Käyttis: E46 316Ti - Ex: E39 523i -96 - Ex: E30 316 -84 'Elviira' - Ex: E30 325 -87

                          Comment

                          • Rale
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 1483
                            • Porvoo

                            #14
                            Originally posted by Omenanraato View Post
                            minkälainen homma se on purkaa siten et johdot näkis?

                            Pyyhkijä sekä pissapojan johdotukset tulevat oikeanpuoleisen saranan kohdalta(ainakin facelift malleissa). Mistaakseni se oli yhdellä tai kahdella torxilla kiinni se saranasuoja. Johdotus ku tulee näkyviin nii hieman kiskoo sitä johtosarjaa ulospäin, jotta pääsee näkemään onko johtosarja ok ja jos ei niin tinaa ja kutistesukkaa tilalle.

                            Comment

                            • Omenanraato
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2008
                              • 72
                              • Lieto

                              #15
                              Originally posted by Wanna View Post
                              Forumilta, jopa tästä topicista löytyy noita vikakoodien lukijoita jotka varmasti auttavat, minä ainakin tekisin tuon tempun ekana, ennenkuin lähtisin mitään purkamaan.
                              onko jollain itse siis mahdollisuus lukea noi koodit/ohjelmoida tunnistin?

                              Jos on ja tekee sen pk seudulla halvemmalla kuin liikkeen yli 100e niin yv:tä kehiin
                              BMW 523iA Touring -99

                              Comment

                              Working...
                              X