Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528 jakopään merkit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NOBO
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 37

    e39 528 jakopään merkit?

    Terve.

    mistä mahtaisi löytyä jotain "opusta" tai jotain tietoa noista jakopään merkeistä?

    ei nimittäin tahdo sattua oikein kohdalleen kannen tilkkeen vaihdon jälkeen...

    hiivatin vanos....
  • NOBO
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 37

    #2
    ei kellään tietoa vai?

    Comment

    • Juspa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1231
      • Pori

      #3
      Originally posted by NOBO View Post
      Terve.

      mistä mahtaisi löytyä jotain "opusta" tai jotain tietoa noista jakopään merkeistä?

      ei nimittäin tahdo sattua oikein kohdalleen kannen tilkkeen vaihdon jälkeen...

      hiivatin vanos....
      Kampiakselin YKK- asennon näkee varmaan siitä akselin etupäässä olevasta värinänvaimentimesta, en kyllä muista missä kohdin ne täplät pitää olla... Kampuran sai muistaakseni lukittua YKK- kohtaan työntämällä tapin, joka lukitsee vauhtipyörän, sille tarkoitettuun reikään laatikon päässä. Nokkapyörissä on merkit, joiden pitää osua kohdilleen nokkapukeissa oleviin merkkeihin, kun kampura on YKK- asennossa (merkit osoittaa suoraan ylöspäin). Netistä varmaan löytyy tohon myös korjausopas.

      Joku korjaa sitten jos olen ihan väärässä.

      Edit. Siinä värinänvaimentimessa on 0/T merkki, joka kohdistetaan siihen alemman nokkaketjun kannessa olevaan merkkiin.
      Last edited by Juspa; 11-11-2008, 12:00.
      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

      Ex.
      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
      E90 320d -05 Schwartz 2
      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
      E36 352i -91 Diamantschwartz

      Comment

      • Pohjosenjulli
        Bimmer Rookie
        • Jul 2003
        • 86
        • pyhäntä

        #4
        tosta linkistä pitäs olla apua, ainakin itteä autto.

        e30 316 2d megasquirt+m10b20
        e30 320i cabrio
        e30 325i touring
        ex.e30 318i, e36 320i, e39 523i, e30 320is, e30 325ic, e34 540i, e30 316it med m50b25+mega, e30 320 med m50b25+mega, e39 535, e46 320d.

        Comment

        • BMWFW24
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 276
          • Jämsä

          #5
          1:n nokat toisiaan kohti (ylöspäin viistosti, suunnilleen näin / \ ) ja nokka-akselien takapäässä olevat tasopinnat(neliön muotoiset palat, yläpinnat) saman suuntaisesti ja kannen reunan tason kanssa saman suuntaisesti. Kampiakselin saa lukittua tosiaan tapilla sieltä lohkon oikealta(edestä katsottuna) puolelta löytyvästä reiästä. Värinän vaimentimessa pitäisi olla merkki ja kampiakselin asentoanturin oikealla puolella sellainen kieleke, mitkä pitäisi olla kohdakkain.

          Vanoksen voi laittaa väärille hampaille, jolloin tulee lambdoilta seoksen säädön kautta vikakooodit, samaten voi tulla vanos-mekaanisesti _jumissa_koodi.
          Kun vanos on oikealla kohdalla sen liikematka pitää olla vähintään 8,5mm, mitattuna nokka-akselin anturin lukulevystä(pystyreunasta,semmoinen pelti juttu siinä n-a:n päässä mistä anturi lukee asentotietoa) ja nokka-akseleiden ketjun kiristäjän reunasta. Vaikea selittää oikeaa kohtaa, laitan kuvan kun kerkiän jos löydän sellaisen. Vanoksen saa liikkumaan kun laittaa paineilma letkun öljyletkun tilalle ja antaa sähköä solenoidille suoraan siitä imusarjan päällä olevasta +navasta ja pistää maihin johonkin sopivaan kohtaan. Solenoidin napaisuuden kanssa täytyy olla tarkkana, voi hajota jos väärin.

          Kuvat helpottaisi selittämistä...
          ex. 316i e36 1991
          ex. 318iS Coupe e36 1992
          ex. 528iA Touring e39 1997
          ex 316i e30 1990, vaimon
          ex. X5 4.4i e53 2001
          ex 316 e46 2003, vaimon
          525iX e60 2008
          Z4 e85 2003, vaimon​

          Comment

          • NOBO
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 37

            #6
            no nyt alkaa vähän valaistumaan...

            kyl toi vanos on kyl aika vittumainen...

            varmaaan saa kyl noi nokat ja kampuran merkit nyt kohdalleen, viäl kun jollain sais ton vanoksen tohon ja noi pakopuolen nokan rattaat hollillee....

            onk toi sillee et noi pakopuolen rattaat pitää saada keski kohtaan niitä reikiä ja sitten kun saa vanoksen paikalleen niin ne tiukataan vasta vai? että ne muuttuu sitten oikealle kohdalle? nyt kun purkasin ton pakopuolen niin sehän oli tiukattu aivan toiseen laitaan niissä hahloissa...

            Comment

            • BMWFW24
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 276
              • Jämsä

              #7
              En muista kohtaa niissä rattaissa, ei mitään mistä katsoisin sen nyt. Mutta pakopuolen ratas pitää olla löysässä kun vanosta laitetaan paikoilleen. Nokka-akseleiden rattaiden ja (toisio?)ketjun ollessa paikoillaan, pyöräytetään rattaista ketjua myötäpäivään(koneen edestä katsottuna) niin paljon kuin menee. Varmistetaan että vanoksen mäntä on ihan sisässä, pistetään se hollille imunokalle ja samalla kun ketjua ja rattaita pyöräytetään vastapäivään, painetaan vanosyksikkö paikoilleen. Sen vanoksen hammaskuppi pitää saada menemään ensimmäiselle mahdoliselle hampaalle, muuten menee uusiksi. Rattaita joutuu tod.näk. kääntämään vähän vastapäivään ennen kuin se "imaisee" vanoksen menemään paikoilleen. En muista kuinka paljon tarvii kääntää mutta mahdollisimman vähän. Sitten kun se lähtee menemään hampaille niin käännetään ketjua koko ajan kunnes vanos on paikoillaan. Kiristetään pakonokan pultit. Mitataan liikerata ja jos ei saa mitattua tuota vähintään 8,5mm liikerataa, ei kannata jatkaa kasaamista vaan uusiksimeni.
              ex. 316i e36 1991
              ex. 318iS Coupe e36 1992
              ex. 528iA Touring e39 1997
              ex 316i e30 1990, vaimon
              ex. X5 4.4i e53 2001
              ex 316 e46 2003, vaimon
              525iX e60 2008
              Z4 e85 2003, vaimon​

              Comment

              • BMWFW24
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 276
                • Jämsä

                #8
                Niin, silloin kun toisioketjua käännetään pitää sen kiristäjä olla lukittuna alas että se ketju on löysällä.
                ex. 316i e36 1991
                ex. 318iS Coupe e36 1992
                ex. 528iA Touring e39 1997
                ex 316i e30 1990, vaimon
                ex. X5 4.4i e53 2001
                ex 316 e46 2003, vaimon
                525iX e60 2008
                Z4 e85 2003, vaimon​

                Comment

                • NOBO
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 37

                  #9
                  oisko mitään kuvaa missä näkyis minne se "tappi" työnnetään sinne kampuran päähän??

                  muuuten alkais olee jo suht valmis, kun sais vielä varmistuksen tohon alapäähän..

                  Comment

                  • NOBO
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 37

                    #10
                    niin tulikos toi O/T merkki mikä siinä värinä vaimentimessa on niin siihen lohkon kiellekkeen kohdalle??

                    niin eikös tuo pakopuoli kiristetä sitten kun ketju on saatu siirrettyä vastapäivään niin paljon kuin menee?

                    ja sen jälkeen kun käännän takaspäin niin liike pitäisi olla se 8,5mm?

                    pitääkös olla kuin tiivis kun puhaltaa sitä ilmaa sinne vanokseen? et pitääkö lähtä kauppaan ettii ihan liittimiä..?

                    Kiitos..

                    Comment

                    • NOBO
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2005
                      • 37

                      #11
                      niin yksi kysymys vielä jos joku viitsisi vielä neuvoa,

                      kun työnnän tuon vanoksen paikalleen, vanoksen mäntä on niin sisällä siellä vanos kupissa kun se on mahdollista (niin lähellä syyläriä kun voi), kun vanos on paikallaan niin pitääkö se ketju vielä vääntää vastapäivään ääriasentontoon, sillai että se vanoksen mäntä liikkuu toiseen suuntaan? vai jätetäänkö siihen ja tiukataan se pakopuoli?

                      Comment

                      • BMWFW24
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 276
                        • Jämsä

                        #12
                        Tässä parit kuvat TISsin ohjeesta. Muistaakseni se vanoksen mäntä pitäisi olla mahdollisimman sisässä vanoksen kotelossa, muuten liikematka jää helposti lyhyeksi. Oikeastaan vanoksen mäntä ei tule yhtään ulospäin, koska kun ketjua käännetään ja koteloa työnnetään paikoilleen se mäntä menee sen matkan mitä kotelokin.
                        Ilmaa varten kannattaa hommata liitin sopivalla kierteellä jotta ei vuoda. Vanoksen tiiveys on ilmalle liian väljä, joten se vuotaa koko ajan ilmaa läpi.
                        Solenoidille saa sähkön helpoiten parilla johdon pätkällä. +napa yhdistetään johdolla imusarjan +napaan, ja -napa yhdistetään johdolla johonkin mistä se ottaa maihin. - johdolla maadoittamalla ajetaan muutaman kerran liikkeet edestakaisnin ennen kuin mitataan. Eli kun solenoidin virtapiiri katkeaa palaa imunokka normaaliin asentoonsa.
                        Parilla ekalla kerralla lentää varmasti öljyä, kannattaa vähän varoa.
                        Liikematka on pakko mitata vanoksen kääntämänä, ei ketjusta kääntämällä. Ketju ei liikahda ollenkaan kun vanos kääntää imunokkaa.
                        Attached Files
                        Last edited by BMWFW24; 19-11-2008, 11:54.
                        ex. 316i e36 1991
                        ex. 318iS Coupe e36 1992
                        ex. 528iA Touring e39 1997
                        ex 316i e30 1990, vaimon
                        ex. X5 4.4i e53 2001
                        ex 316 e46 2003, vaimon
                        525iX e60 2008
                        Z4 e85 2003, vaimon​

                        Comment

                        • BMWFW24
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 276
                          • Jämsä

                          #13
                          Tossa kuva letkusta mitä käytin, toisesta päästä puuttuu liitin mihin kompuran letkun tuli kiinni.
                          Niin ja olihan nokka-akselit lukittuna paikoilleen kun vanosta laitoit paikoilleen?
                          Attached Files
                          ex. 316i e36 1991
                          ex. 318iS Coupe e36 1992
                          ex. 528iA Touring e39 1997
                          ex 316i e30 1990, vaimon
                          ex. X5 4.4i e53 2001
                          ex 316 e46 2003, vaimon
                          525iX e60 2008
                          Z4 e85 2003, vaimon​

                          Comment

                          • NOBO
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 37

                            #14
                            niin mistäs toi kampiakselin lukitus reikä löytyy??

                            oisko kuvaa?

                            tuleeko se kielleke siihen O/T kohdalle?

                            Comment

                            • 0101769
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2004
                              • 68
                              • hyvinkää

                              #15
                              löytyy

                              imusarjan puolelta startin alta. Reijässä on muovitulppa, jos edellinen asentaja on sen sinne takaisin laittanut.

                              On aika ahdas paikka eikä sinne näekään kunnolla.

                              O ja T:n välissä oli se suora viiva johon se kieleke tulee
                              Last edited by 0101769; 18-11-2008, 22:09. Reason: tarkennusta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎