Jaahas eilen sit sytty se merkkivalo palamaan kojetauluun se kellon näkönen mikä ilmoittaa et olis aika vaihtaa jarrunesteet ja ajattelin kysäistä muutaman kysymyksen jos joku osais vastata ennenkuin alan puuhaan.Eli miten se valo kuitataan pois lähteekö samalla konstilla kuin oilservice valo?Mitä jarrunestettä olette laittaneet?Ja onnistuuko homma ihan sillä vanhalla perinteisellä konstilla et toinen pumppaa poljinta ja toinen on sitä ilmausruuvia vääntelemässä?Ja se täyttö säiliö ilmeisesti löytyy kuskinpuoleisen raitis ilamsuodattimen alta?Eli jos joku on homman käytännössä tehnyt niin vinkkiä vaan tännepäin!Kiitän jo etukäteen=)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 jarrunesteen vaihto vm-97!
Collapse
X
-
Re: e39 jarrunesteen vaihto vm-97!
Originally posted by luxorJaahas eilen sit sytty se merkkivalo palamaan kojetauluun se kellon näkönen mikä ilmoittaa et olis aika vaihtaa jarrunesteet ja ajattelin kysäistä muutaman kysymyksen jos joku osais vastata ennenkuin alan puuhaan.Eli miten se valo kuitataan pois lähteekö samalla konstilla kuin oilservice valo?Mitä jarrunestettä olette laittaneet?Ja onnistuuko homma ihan sillä vanhalla perinteisellä konstilla et toinen pumppaa poljinta ja toinen on sitä ilmausruuvia vääntelemässä?Ja se täyttö säiliö ilmeisesti löytyy kuskinpuoleisen raitis ilamsuodattimen alta?Eli jos joku on homman käytännössä tehnyt niin vinkkiä vaan tännepäin!Kiitän jo etukäteen=)e39 523i -98
Comment
-
-
Jaahas nyt sit tuli ne jarru nesteet vaihdettua ei mitään ongelmia se jarru neste on dot 4 ainakin huoltokirjassa niin lukee ja jarrunestepurkin korkissa.Siitä valon kuittauksesta en ole 100% varma koska faijani oli virtalukkoa kääntelemässä mut olen aika varma et lähtee samalla tyylillä kuin oilservice valo tossa vaihees oli tosiaan pikku säätöä faija väänteli sitä virtalukkoa eri asentoihin ja itse sit olin kone huoneen puolella yhdistelemässä niitä pinnejä...No jokatapauksessa valo sammui.
Jarrunesteen vaihto menee ihan entiseen malliin vaik autos on abs ei ollu mitään ongelmia eli pumppaa poljinta ja lisäilee jarrunestettä toiseen päähän sit läpinäkyvä letku ja purkki mihin sitä nestettä laskee.Sit vaan pumppailee ja katselee ettei mene ilmaa järjestelmään.
Se nestesäiliö on tosiaan kuskinpuoleisen ilmanraitistimen alla ihan helppo purkaa ei itselläni siinä mitään edessä ollut..
En nyt ihan kaikkia vaiheita viitsi kirjoittaa mut luulen et noilla ohjeilla pääsee pitkälle viisaammat voivat täydentää jos kiinnostusta on.-kaunis nainen on ilo silmälle-
Comment
-
-
Voin laittaa jossain vaiheessa tarkemmat ohjeet tuosta kellosymboolin nollauksesta, kun löytäisin vaan paperit!Mut periaate sama ku oilservice ja inspection- sydeemeissä.
Kai laskit nestettä myös kytkimen työsylkän päästä,sama neste syövyttää sielläki..jos oikein haluaa vimpan päälle tehdä.Niinku mää.. :wink: :wink:
Comment
-
-
Ei se tuorein threadi, mutta otetaan ylös. Mites paljon tuota jarrunestettä menee E34 535 jarrujärjestelmään? Ihan siksi vain, että tietää minkä verran sitä ostaa. Ja käy ilmeisesti DOT 4 tai DOT 5-nesteet?E66 730Ld LCI
ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
Comment
-
-
Originally posted by Behemoth View PostEi se tuorein threadi, mutta otetaan ylös. Mites paljon tuota jarrunestettä menee E34 535 jarrujärjestelmään? Ihan siksi vain, että tietää minkä verran sitä ostaa. Ja käy ilmeisesti DOT 4 tai DOT 5-nesteet?
Comment
-
-
Originally posted by Valkman View PostOsta kaksi puolen litran DOT4 nestepulloa ja sillä pärjää. Yhdellä jää kuitenkin ilmaus puoleentiehen tai säiliö vajaaksi.E66 730Ld LCI
ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
Comment
-
-
Originally posted by Valkman View PostOsta kaksi puolen litran DOT4 nestepulloa ja sillä pärjää. Yhdellä jää kuitenkin ilmaus puoleentiehen tai säiliö vajaaksi.
EDIT: Ja nimenomaan DOT4:sta kuuluu laittaa. DOT 5:lla tulee poljin löysemmäksi ja lisäksi se ei sido vettä, jolloin vesi valuu järjestelmän alimpaan kohtaan ja syövyttää paikat pilalle, jos ei muista tarpeeksi usein vaihdella nesteitä.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostJaa? Kyllä se litra riitti e34 525i:ssä (ABSeilla) kytkin- ja jarrunesteiden vaihtoon. Liru taisi jäädä vielä pohjallekin. Apuna tosin oli läpinäkyvän kumiletkun päässä oleva takaiskuventtiili, eli ilmaa ei saanut järjestelmään vaikka poljin mies olisikin nostanut polkimia ennenkuin on lupa. Vielä vähemmällä nestemäärällä olisi pärjännyt, jos olisi jättänyt ilmausruuvit vaihtamatta... vai saako jostain 4 dl pulloja... tai yks about 0,8 dl.
Eli siis niin karvaasti kun ollaan yritetty puolella litralla pärjätä, niin täyttä varmuutta nesteen kokonaisvaltaisesta vaihdosta ei ole päästy varmuuteen.
Monta koulukuntaa on olemassa siitä, että pitäiskö poljinta pumpata kertaalleen, kun toinen avaa nippaa edestakaisin jne... tai pumpatakko ihan surutta menemään, kunnes tuleva neste on varmasti vaihtunut... Itse olen letkun toiseen pään upottanut vanhaan nesteeseen ja alkanut vaan pumpata ja aina on homma toiminut. Joskus hankin piilteman automaattisen jarruilmauslaitteen, josta nykyisin on enään käytössä vain se säiliö. Se takaiskuventtiilin jousi oli ensinnäkin aivan liian jäykkä ja jousen katkomisen jälkeen jotenkuten toimiva. Takuuta sen tiiveydestä ei tosin voinut tietää. Helpompi upottaa nesteeseen...
Mikäli satulan vaihtaa ja ei halua ilmata kahta minuuttia kauemmin, niin laittaa toisen kaverin pumppaamaan poljinta ja menee itse satulan luokse. Vaihdettu satulahan on tyhjä, joten aloitetaan suoraan avaamalla nippa (+poistamalla letkupihdit) ja toinen polkasee kerran poljinta, jolloin pelkkää ilmaa tulee ja suljetaan se nippa. Toistetaan muutama kerta ja ensimmäinen kerta kun pelkkää nestettä tulee, järjestelmä on jo ilmattu. Mikäli siis mennään ns. "painetta" polkemaan ennen nipan avausta, neste ja ilma on jo sen verran sekaisin, että sitä poljinta poljetaan sitten vähän kauemmin... myös jarrunestettäkin joutuu lisäilemään säiliöön senkin edestä. ... okei, vähän offtopic, mutta jotain asiaa ilmaamisesta.Last edited by Valkman; 12-01-2007, 19:36.
Comment
-
Comment