Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jarrunesteen vaihto vm-97!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • luxor
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 96
    • Hämeenlinna

    e39 jarrunesteen vaihto vm-97!

    Jaahas eilen sit sytty se merkkivalo palamaan kojetauluun se kellon näkönen mikä ilmoittaa et olis aika vaihtaa jarrunesteet ja ajattelin kysäistä muutaman kysymyksen jos joku osais vastata ennenkuin alan puuhaan.Eli miten se valo kuitataan pois lähteekö samalla konstilla kuin oilservice valo?Mitä jarrunestettä olette laittaneet?Ja onnistuuko homma ihan sillä vanhalla perinteisellä konstilla et toinen pumppaa poljinta ja toinen on sitä ilmausruuvia vääntelemässä?Ja se täyttö säiliö ilmeisesti löytyy kuskinpuoleisen raitis ilamsuodattimen alta?Eli jos joku on homman käytännössä tehnyt niin vinkkiä vaan tännepäin!Kiitän jo etukäteen=)
    -kaunis nainen on ilo silmälle-
  • Henry
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 744
    • Kannus

    #2
    Säiliö todellakin löytyy raitisilmasuodattimen alta, mutta sitä merkki valoo et varmaankaan saa ihan kotikonstein sammuun, tai ite en ainakaan menis kokeilee.
    Mercedes-Benz cls 350
    530DA E60
    Ex:
    Audi A6 2.7 biturbo quattro
    523IA E39
    520 E34 2Kpl
    535 E34

    Comment

    • luxor
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 96
      • Hämeenlinna

      #3
      Jep eka ongelma jo sit ratkesikin eli sain sen valon pois ihan kotikonstein mut sit jos joku viel osais vastata noihin loppuihin...
      -kaunis nainen on ilo silmälle-

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Tuossa jotain E39:n jarruista.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4328
          • Turku

          #5
          Tarviiko sen olla BMW:n omaa jarrunestettä, vai voiko sinne laittaa huoletta jotain muutakin tunnettua laatua?

          Comment

          • MKO
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 56

            #6
            Voisiko kertoa miten jarrunestevalon saa nollattua kotikonstein?

            Comment

            • JukkaR
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 160
              • Vihti

              #7
              Re: e39 jarrunesteen vaihto vm-97!

              Originally posted by luxor
              Jaahas eilen sit sytty se merkkivalo palamaan kojetauluun se kellon näkönen mikä ilmoittaa et olis aika vaihtaa jarrunesteet ja ajattelin kysäistä muutaman kysymyksen jos joku osais vastata ennenkuin alan puuhaan.Eli miten se valo kuitataan pois lähteekö samalla konstilla kuin oilservice valo?Mitä jarrunestettä olette laittaneet?Ja onnistuuko homma ihan sillä vanhalla perinteisellä konstilla et toinen pumppaa poljinta ja toinen on sitä ilmausruuvia vääntelemässä?Ja se täyttö säiliö ilmeisesti löytyy kuskinpuoleisen raitis ilamsuodattimen alta?Eli jos joku on homman käytännössä tehnyt niin vinkkiä vaan tännepäin!Kiitän jo etukäteen=)
              Kerrotko mitenkä tuon sai irrotettua, että pääsi käsiksi tuohon säiliöön? ois auttanu jarrurempassa, kun ois saanu kantta auki..mutta se ilmastoinnin systeemi siellä ei lähteny sitte oikee millää..
              e39 523i -98

              Comment

              • luxor
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 96
                • Hämeenlinna

                #8
                No ei kai kukaan osaa noihin kysymyksiin vastata joten ei auta kuin itse alkaa selvittään palaan asiaan kun olen homman tehnyt..
                -kaunis nainen on ilo silmälle-

                Comment

                • luxor
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 96
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Jaahas nyt sit tuli ne jarru nesteet vaihdettua ei mitään ongelmia se jarru neste on dot 4 ainakin huoltokirjassa niin lukee ja jarrunestepurkin korkissa.Siitä valon kuittauksesta en ole 100% varma koska faijani oli virtalukkoa kääntelemässä mut olen aika varma et lähtee samalla tyylillä kuin oilservice valo tossa vaihees oli tosiaan pikku säätöä faija väänteli sitä virtalukkoa eri asentoihin ja itse sit olin kone huoneen puolella yhdistelemässä niitä pinnejä...No jokatapauksessa valo sammui.
                  Jarrunesteen vaihto menee ihan entiseen malliin vaik autos on abs ei ollu mitään ongelmia eli pumppaa poljinta ja lisäilee jarrunestettä toiseen päähän sit läpinäkyvä letku ja purkki mihin sitä nestettä laskee.Sit vaan pumppailee ja katselee ettei mene ilmaa järjestelmään.
                  Se nestesäiliö on tosiaan kuskinpuoleisen ilmanraitistimen alla ihan helppo purkaa ei itselläni siinä mitään edessä ollut..
                  En nyt ihan kaikkia vaiheita viitsi kirjoittaa mut luulen et noilla ohjeilla pääsee pitkälle viisaammat voivat täydentää jos kiinnostusta on.
                  -kaunis nainen on ilo silmälle-

                  Comment

                  • Shadow-line
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 245
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Voin laittaa jossain vaiheessa tarkemmat ohjeet tuosta kellosymboolin nollauksesta, kun löytäisin vaan paperit!Mut periaate sama ku oilservice ja inspection- sydeemeissä.

                    Kai laskit nestettä myös kytkimen työsylkän päästä,sama neste syövyttää sielläki..jos oikein haluaa vimpan päälle tehdä.Niinku mää.. :wink: :wink:

                    Comment

                    • Behemoth
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 562

                      #11
                      Ei se tuorein threadi, mutta otetaan ylös. Mites paljon tuota jarrunestettä menee E34 535 jarrujärjestelmään? Ihan siksi vain, että tietää minkä verran sitä ostaa. Ja käy ilmeisesti DOT 4 tai DOT 5-nesteet?
                      E66 730Ld LCI

                      ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                      Comment

                      • Valkman
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 712
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Behemoth View Post
                        Ei se tuorein threadi, mutta otetaan ylös. Mites paljon tuota jarrunestettä menee E34 535 jarrujärjestelmään? Ihan siksi vain, että tietää minkä verran sitä ostaa. Ja käy ilmeisesti DOT 4 tai DOT 5-nesteet?
                        Osta kaksi puolen litran DOT4 nestepulloa ja sillä pärjää. Yhdellä jää kuitenkin ilmaus/nesteenvaihto puoleentiehen tai säiliö vajaaksi.
                        Last edited by Valkman; 12-01-2007, 19:34. Reason: Nesteenvaihto siis eikä ilmaus...

                        Comment

                        • Behemoth
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 562

                          #13
                          Originally posted by Valkman View Post
                          Osta kaksi puolen litran DOT4 nestepulloa ja sillä pärjää. Yhdellä jää kuitenkin ilmaus puoleentiehen tai säiliö vajaaksi.
                          Kiitän tiedosta.
                          E66 730Ld LCI

                          ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            #14
                            Originally posted by Valkman View Post
                            Osta kaksi puolen litran DOT4 nestepulloa ja sillä pärjää. Yhdellä jää kuitenkin ilmaus puoleentiehen tai säiliö vajaaksi.
                            Jaa? Kyllä se litra riitti e34 525i:ssä (ABSeilla) kytkin- ja jarrunesteiden vaihtoon. Liru taisi jäädä vielä pohjallekin. Apuna tosin oli läpinäkyvän kumiletkun päässä oleva takaiskuventtiili, eli ilmaa ei saanut järjestelmään vaikka poljin mies olisikin nostanut polkimia ennenkuin on lupa. Vielä vähemmällä nestemäärällä olisi pärjännyt, jos olisi jättänyt ilmausruuvit vaihtamatta.

                            EDIT: Ja nimenomaan DOT4:sta kuuluu laittaa. DOT 5:lla tulee poljin löysemmäksi ja lisäksi se ei sido vettä, jolloin vesi valuu järjestelmän alimpaan kohtaan ja syövyttää paikat pilalle, jos ei muista tarpeeksi usein vaihdella nesteitä.

                            Comment

                            • Valkman
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 712
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                              Jaa? Kyllä se litra riitti e34 525i:ssä (ABSeilla) kytkin- ja jarrunesteiden vaihtoon. Liru taisi jäädä vielä pohjallekin. Apuna tosin oli läpinäkyvän kumiletkun päässä oleva takaiskuventtiili, eli ilmaa ei saanut järjestelmään vaikka poljin mies olisikin nostanut polkimia ennenkuin on lupa. Vielä vähemmällä nestemäärällä olisi pärjännyt, jos olisi jättänyt ilmausruuvit vaihtamatta.
                              2 * 0,5 l = ? :think .... .. vai saako jostain 4 dl pulloja... tai yks about 0,8 dl.

                              Eli siis niin karvaasti kun ollaan yritetty puolella litralla pärjätä, niin täyttä varmuutta nesteen kokonaisvaltaisesta vaihdosta ei ole päästy varmuuteen.

                              Monta koulukuntaa on olemassa siitä, että pitäiskö poljinta pumpata kertaalleen, kun toinen avaa nippaa edestakaisin jne... tai pumpatakko ihan surutta menemään, kunnes tuleva neste on varmasti vaihtunut... Itse olen letkun toiseen pään upottanut vanhaan nesteeseen ja alkanut vaan pumpata ja aina on homma toiminut. Joskus hankin piilteman automaattisen jarruilmauslaitteen, josta nykyisin on enään käytössä vain se säiliö. Se takaiskuventtiilin jousi oli ensinnäkin aivan liian jäykkä ja jousen katkomisen jälkeen jotenkuten toimiva. Takuuta sen tiiveydestä ei tosin voinut tietää. Helpompi upottaa nesteeseen...

                              Mikäli satulan vaihtaa ja ei halua ilmata kahta minuuttia kauemmin, niin laittaa toisen kaverin pumppaamaan poljinta ja menee itse satulan luokse. Vaihdettu satulahan on tyhjä, joten aloitetaan suoraan avaamalla nippa (+poistamalla letkupihdit) ja toinen polkasee kerran poljinta, jolloin pelkkää ilmaa tulee ja suljetaan se nippa. Toistetaan muutama kerta ja ensimmäinen kerta kun pelkkää nestettä tulee, järjestelmä on jo ilmattu. Mikäli siis mennään ns. "painetta" polkemaan ennen nipan avausta, neste ja ilma on jo sen verran sekaisin, että sitä poljinta poljetaan sitten vähän kauemmin... myös jarrunestettäkin joutuu lisäilemään säiliöön senkin edestä. ... okei, vähän offtopic, mutta jotain asiaa ilmaamisesta.
                              Last edited by Valkman; 12-01-2007, 19:36.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎