Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jälkiasennus PDC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    e39 jälkiasennus PDC

    Ois tarkoitus tuollainen mahdollisesti Valeon parkkitutka laittaa sedaniin taakse. Ei pitäisi olla mieletön operaatio mutta parit kyssärit tietäjiltä tähän liittyen, jotka ei nyt kuvista selvinneet:
    Oiskopa mittoja missä kohdin alkuperäiset anturit sijaitsisi?
    Listaan kun joutuu poraamaan reiät, tuleeko reikä myös puskurin runkoon?
    Onko läpivientikumeja / paikkoja valmiiksi, jos niin missä (tehtaalta OEM anturin johtoja varten)?
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
  • JNIJNI
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1485

    #2
    Originally posted by Kentsu View Post
    Ois tarkoitus tuollainen mahdollisesti Valeon parkkitutka laittaa sedaniin taakse. Ei pitäisi olla mieletön operaatio mutta parit kyssärit tietäjiltä tähän liittyen, jotka ei nyt kuvista selvinneet:
    Oiskopa mittoja missä kohdin alkuperäiset anturit sijaitsisi?
    Listaan kun joutuu poraamaan reiät, tuleeko reikä myös puskurin runkoon?
    Onko läpivientikumeja / paikkoja valmiiksi, jos niin missä (tehtaalta OEM anturin johtoja varten)?
    Listojen kohdalla puskurissa oli reiät valmiina. Keskimmäisiin antureihin joutuukin sitten poraamaan itse. Puskurin sisäpuolella on heikosti näkyvissä paikka, johon anturi tulee. Siinä on sellainen tähtäimen kuva.

    Paikka läpivientikumille on valmiina, joutuu poraamaan läpi. Jos on vetokoukku, voi yrittää vetää samasta läpiviennistä, mutta tiivistämisen kanssa kannattaa olla huolellinen. Nämä jutut koski faceliftiä.
    G21 LCI 330e xDrive 2022
    E93 M3

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by JNIJNI View Post
      Listojen kohdalla puskurissa oli reiät valmiina. Keskimmäisiin antureihin joutuukin sitten poraamaan itse. Puskurin sisäpuolella on heikosti näkyvissä paikka, johon anturi tulee. Siinä on sellainen tähtäimen kuva.

      Paikka läpivientikumille on valmiina, joutuu poraamaan läpi. Jos on vetokoukku, voi yrittää vetää samasta läpiviennistä, mutta tiivistämisen kanssa kannattaa olla huolellinen. Nämä jutut koski faceliftiä.
      Oolrait, homma selvenee ja "pikkuhiljaa" etenee, kun postissa odottaa Cobran tutka... Jäi muuten tarkastamatta että onkohan nuo anturit tarpeeksi pienet puskurin listaan :think Ja mulla on muuten peruspuskuri eikä M, joten lista menee koko puskimen leveydeltä.
      Jos käsitin oikein niin itse puskurin runkoon, joka lienee alumiinia, ei reikiä tarvitse porata?

      Heitän tähän samaan kasaan kommenttina että 2004 E-Mersuun asensin tuollaisen Valeon ja oli helppo homma kun ei edes puskuria tarvinnut irroittaa ja samoin läpivientikumi oli siellä valmiina. Valeo Beep n Park:n sensorit ovat pienempiä kuin Cobra Parkmasterissa, mutta Valeon heikkoutena liian hiljainen piippaus joka aiheuttaa päänvaivaa etupäässä näissä hyvin äänieristetyissä sedaneissa. Cobran piezosireenin pitäisi olla kovempiääninen ja saa nähdä miten huutaa kabiiniin tuolta takakontin puolelta. Toivottavasti vklopulta löytyy aikaa asennukseen...
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #4
        Joo Cobran tutka on nyt menestyksellä asennettu.
        Karvahattupuskurissa (orig. vetokoukulla) on tosiaan orggis anturien paikat selvästi näkyvillä listojen takapuolella. Listoja ei kannata irroittaa, vain puskuri ohjeiden mukaan 6 mutteria tavaratilasta + 6 muovitappia sisälokareista. Yritin ensin E34-tyyliin mutta ei lähde irroittamalla ne pultit listan alta. Orig. vetokoukullisessa pitää myös ensin irroittaa vetokoukun sähkötöpseli (2 pulttia) jotta se ei yritä tulla puskurin mukana.
        Läpivienti löytyy perseestä keskeltä, ja ohjausboksille paikka esim. sieltä vasemman "posken" takaa varsinkin jos ei ole orig. naveja ym. vahvistimia siellä tiellä. Kun on pre-facelift mustat listat niin antureitakaan ei tarvitse maalata.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #5
          Mulla on samanlainen projekti mielessä facelift M-Sport touringiin. Eli jälkiasenteisen parkkitutkan asennus pelkästään taakse. Onko Ketsun tutka toiminut ok eli onko Cobra hyvä merkki näissä? Onko muilla hyviä kokemuksia muista mahdollisista valmistajista?

          Olen katsellut myös Ebaystä purkuautoista alkuperäsiä PDC-sarjoja. Millanenhan homma sellainen ois istuttaa autoon? Napinkinhan se vaatis vaihekepin eteen.

          Mekaaninen työ multa onnistuu itseltäkin (puskurin irrotukset ja kiinnitykset, reiät, läpiviennit ja johotjen vetäminen) mutta sähköjen kanssa (yhdistäminen, kolvaaminen) ens oikeen uskalla ruveta puljaamaan, koska en osaa. Mitä jäljempänä mainittuja sähkötöitä tuollaisen tutkan asentaminen vaatii? Virtaa se varmaan ainaki tarttee... ja pitäähän sen tunnistaa milloin pakki on päällä.
          E61 525d LCI

          Comment

          • Venom
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2002
            • 623
            • Vantaa

            #6
            Helppo homma.. Virrat toki tarvitaan ja peruutussignaali on helpoin ottaa pakkivalolta.. Cobran Parkmaster on hyvä, toinen hyvä on Meta Systemsin Active Park, jossa myös tutkavaihtoehtona OEM tyylinen ilman asennuskehystä (asennuskehys tulee puskurin taakse ja reikä on juuri tutkan kokoinen) oleva malli, joten anturit jäävät samaan tasoon puskurin kanssa.. Metassa monipuolisemmat säädöt mm. vetokoukun maskaus yms..

            Laita Yv:tä jos kaipaat lisäinfoa..

            Comment

            • JNIJNI
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1485

              #7
              Multa löytyy orkkis PDC:n asennusohje (saksaksi) E39 Touringiin. Pistä PM, jos tarviit.
              G21 LCI 330e xDrive 2022
              E93 M3

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Eiköhän tuo virallinen retrofit-ohjeistus löydy EBA:sta Enkuksi. En vain pääse nyt kotikoneelta tarkistamaan.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • MakeJ
                  BTCF Member
                  • Jun 2005
                  • 324
                  • Hml

                  #9
                  Ilmeisesti alkuperäisen parkkitutkan laittaminen jälkikäteen ei ole kovin vaikea homma, koska tälläistä retrofit settiä on aikoinaan myyty. Ohje asennukseen olis kiva nähdä. Itellä menossa M-takapuskurin (PDC reijät) asennus autoon jossa ei ole PDC:tä, mutta nyt heräsi kiinnostus lisätä taakse PDC niin ei tarvis ihmetellä kahden ylimääräisen reijän kanssa. Pikaisen googletuksen tuloksena hommaan näyttäis tarvivan: PDC boksin, 4 anturia ja johtosarjan. Mitä muuta? Missähän hinnoissa rojut vois olla käytettynä?
                  E60 535dA LCI -07 M-sport
                  E39 530dAT -99 "M-sport"

                  Comment

                  • bmw e34
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2002
                    • 633
                    • raahe

                    #10
                    Originally posted by MakeJ View Post
                    Ilmeisesti alkuperäisen parkkitutkan laittaminen jälkikäteen ei ole kovin vaikea homma, koska tälläistä retrofit settiä on aikoinaan myyty. Ohje asennukseen olis kiva nähdä.
                    itse fyysinen osuus nyt ei ole normi poppi asennuksia kummempi, pikkusen purkua ja kasausta, homman jippo onkin siinä (muisteloiteteni mukaan että "yllättäen" sekin tarvii koodata kayttöönotetuksi lisävarusteeksi, JOS sitä ei ole alkuperäisenä tehdasasennuksena ts. tilattu varuste). kuten clavu jo sanoi, EBA :sta löytyy proseduurit yms. hommaan .

                    Comment

                    • bmw e34
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2002
                      • 633
                      • raahe

                      #11
                      Originally posted by MakeJ View Post
                      Ilmeisesti alkuperäisen parkkitutkan laittaminen jälkikäteen ei ole kovin vaikea homma, koska tälläistä retrofit settiä on aikoinaan myyty. Ohje asennukseen olis kiva nähdä.
                      itse fyysinen osuus nyt ei ole normi poppi asennuksia kummempi, pikkusen purkua ja kasausta, homman jippo onkin siinä (muisteloiteteni mukaan että "yllättäen" sekin tarvii koodata kayttöönotetuksi lisävarusteeksi, JOS sitä ei ole alkuperäisenä tehdasasennuksena ts. tilattu varuste). kuten clavu jo sanoi, EBA :sta löytyy proseduurit yms. hommaan . kiinnostusta ja pikkuisen motivaatiota niin ei ole ameriikan temppu laittaa pelittään se.

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        PDC yksikölle liitetään antureiden lisäksi: jännite (lepotilareleen kautta kontin sulaketaulusta), maa (maadoituspiste esim. takavalon alapuolella), kaiutin, I/K-väylä (jakoliitin kontin vas. puolella).

                        PDC:tä ei tarvi koodata.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          #13
                          Joskus itse asensin tuollaisen E46:een eikä ollut loppujen lopuksi kovinkaan paha homma, 2-4h riippuen tahdista, asennus ei juuri poikkea e39:stä.

                          Tosin koodauksen se vaatii toimiakseen oikein sillä ilman koodausta se päästeli mitä ihmeellisimpiä ääniä.
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            #14
                            Hyvää tietoa, kiitos tähänastisista vastauksista. Mulle riittäisi tosiaan pelkät takatutkat. Ebayssä olikin yksi sarja, joka sisälsi 4 tunnistinta, kaiuttimen, boksin, johtosarjat sekä boksin asennuskehikon. Tämä sarja siis taakse. Tuossa olisi kai kaikki mitä tarvitsisin, jotta saan orkkis PCD:n pelkästään taakse?
                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Rahu View Post
                              Tosin koodauksen se vaatii toimiakseen oikein sillä ilman koodausta se päästeli mitä ihmeellisimpiä ääniä.
                              Tuossa EBA:n ohjeistuksessa oli, että ei tarvitsisi koodata. Hieman kyllä ihmettelin tuota. Löytyykö se sieltä "retrofits"-listasta? Mietin tuossa sitäkin, että tuleeko tässä nyt taas ongelmia, jos laittaa tuon pelkän takatutkan autoon, jossa valmistusajankohdan mukaan PDC on aina myös edessä. :think
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎