Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jälkiasennus PDC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Tuossa EBA:n ohjeistuksessa oli, että ei tarvitsisi koodata. Hieman kyllä ihmettelin tuota. Löytyykö se sieltä "retrofits"-listasta? Mietin tuossa sitäkin, että tuleeko tässä nyt taas ongelmia, jos laittaa tuon pelkän takatutkan autoon, jossa valmistusajankohdan mukaan PDC on aina myös edessä. :think
    Joo mulla ei hirveää hinkua oo ruveta purkamaan aivan hirveästi tuota autoa, ja takatutkat pelkästään riittäisi, niin voi olla, että pitää sitten ostaa tarvikevehjettä, jos auto muuten sitten hylkisi pelkästään taakse asennettua. Auto on siis valmistettu 6/2002.
    E61 525d LCI

    Comment

    • Matula
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1706

      #17
      Originally posted by Ha2 View Post
      Tämä sarja siis taakse. Tuossa olisi kai kaikki mitä tarvitsisin, jotta saan orkkis PCD:n pelkästään taakse?
      Puskurin listat vielä päälle.

      Itse asensin vaimoni E46 malliin tarviketutkan (39e) alkuperäiselle paikalle ja hienosti toimii, yhtä hienosti kuin alkuperäinen omassa E39 mallissani.

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Matula View Post
        Puskurin listat vielä päälle.

        Itse asensin vaimoni E46 malliin tarviketutkan (39e) alkuperäiselle paikalle ja hienosti toimii, yhtä hienosti kuin alkuperäinen omassa E39 mallissani.
        Niin listat vielä, jos orkkiskamaa asentaa.

        Minkä merkkinen oli tuo asentamasi tutka?
        E61 525d LCI

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #19
          Originally posted by Ha2 View Post
          Mulla on samanlainen projekti mielessä facelift M-Sport touringiin. Eli jälkiasenteisen parkkitutkan asennus pelkästään taakse. Onko Ketsun tutka toiminut ok eli onko Cobra hyvä merkki näissä? ....
          On toiminut hyvin eikä kohtuumäärä luntakaan tunnu anturien päällä haittaavan. Cobran nopeasti ja tarkasti reagoiva piezo-sireeni on parempi kuin esim. Valeon perinteinen kaiutin. Sireeni löysi lopulta paikkansa hattuhyllyn alla olevasta kotelorakenteesta tavaratilan puolella.
          En oikein näe mitään mieltä BMW-tutkasta maksamisessa, toki jos haluaa vain sitä alkuperäistä niin sitten mutta tuskin on edes toiminnaltaan parempi...
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Matula
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 1706

            #20
            Originally posted by Ha2 View Post
            Niin listat vielä, jos orkkiskamaa asentaa.

            Minkä merkkinen oli tuo asentamasi tutka?
            Täältä kävin hakemassa.
            Ja näyttö ei todellakaan ole esillä.

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #21
              Tutkat edelleenkin asentamatta.

              Nyt ois mahdollisuus ostaa parkkitutkallisesta mallista M-sport takapuskuri tuon tutkattoman mallin tilalle. Onko kellään kokemusta, miten nuo esim. Cobran sarjat istuu alkuperäisen puskurin asennusreikiin? Puskurin keskellä olevien kanssa ei liene ongelmia, mutta entä nuo kulma-anturit, kun ne on noissa listoissa (ja siten asennuspinta on paksumpi?)? Onko kukaan mitannut, mikä on alkuperäisten PDC-antureiden halkaisija?
              E61 525d LCI

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Ha2 View Post
                Onko kukaan mitannut, mikä on alkuperäisten PDC-antureiden halkaisija?
                23 mm.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • bemu530
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 163
                  • Ekenäs

                  #23
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  PDC yksikölle liitetään antureiden lisäksi: jännite (lepotilareleen kautta kontin sulaketaulusta), maa (maadoituspiste esim. takavalon alapuolella), kaiutin, I/K-väylä (jakoliitin kontin vas. puolella).
                  Olen asentamassa alkuperäistä PDC:tä taakse, mutta yksi kaapeli on hukassa.

                  RealOEM:in kuvassa:



                  Ei näy tätä PDC:n yksikön mustaan liittimeen X300 tulevaa kaapelia (B5), ns. Power supply wiring harmness. Mistähän sen löytäisi, vai pitääkö tehdö itse?



                  Kuusi (viisi?) johtoa näköjään tarvitaan:

                  Pin assignments at plug connector X300

                  Pin Type Description / Signal type Connection / Measuring notes
                  1 E Voltage supply, terminal 15 Fuse F21
                  2 A PDC loudspeaker activation Parking aid speaker
                  3 Not used
                  4 E/A I/K-bus signal link Connector, I/K-bus
                  5 Not used
                  6 M Terminal 31 Ground point
                  7 Not used
                  8 M Ground for PDC loudspeaker Parking aid speaker
                  9 Not used
                  10 E/A I/K-bus signal link Connector, I/K-bus
                  11 Not used
                  12 Not used

                  PDC:n asennusoppaan mukaan, pitäisi I-bussin twin-lead-johto (B1) kytkeä liittimen X322 vapaaseen pinniin/paikkaan 4. X322 sijaitsee ilmeisesti toukassa tavaratilan vasemman panelin takana, lähellä vahvistinta.

                  Kauttimelle H40 tuodaan audio (B4) PDC-yksiköstä liittimelle X362. Kajarin sijainti akun yläpuolella.

                  Sähkönsyöttö (B2) hanskalokeron sulaketaulun (X10015/42) kautta, maadoitus (B3) oikean puolen pyöräkoteloon, liittimen X13075 kautta.

                  Mitä tulee parkkitutkan ohjelmointiin (ZCS), sanotaan oppaassa seuraavaa:
                  Cars before 09/2000 only
                  To ensure that the PDC retrofit system will operate
                  perfectly with the other systems in the car, the
                  PDC control modules must be coded. The mobile
                  diagnostics computer MoDiC (III) or the DIS with
                  CD version 16 (or above) must be used for the
                  coding procedure, it is not possible to compete the
                  coding using an older version.
                  Eli varsinainen kysymykseni on siis se, että mikähän tämän B-kaapelin (Power supply wiring harmness) varaosanumero voisi olla?
                  BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                  BMW 320dA -09

                  Comment

                  • bemu530
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 163
                    • Ekenäs

                    #24
                    Jälleen itse itselleni vastaten; eipä ole Laakkosen mukaan olemassa mitään erillistä kaapelia hankittavissa/ostettavissa. Kaapelit "A" ja "B" kuuluvat/kuuluivat kokonaiseen parkkitutkasarjaan, eikä niitä ole erikseen saatavana.

                    Jos sopivaa kaapelia purkaamoista ei sattuisi löytymään (melkoisen epätodennäköistä), on se itse tehtävä.

                    Näinollen liittimet pitäisi löytää. Liitin X300 (musta 12-pin) lienee fyysisesti sama kuin liitin X1128 tai X1130 (ovimoduli/säätöyksikkö) tai MID:in liitin X10119.

                    Kaiutinliitintä X362 ei liene muualla käytössä, mutta eiköhän siihen jostain sopiva löydy; jos ei muuten niin abikoilla.

                    Sähkönsyöttö, maadoitus ja väyläsignaalit onnistuvat ilman varsinaisia liittimiä.
                    BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                    BMW 320dA -09

                    Comment

                    • MakeJ
                      BTCF Member
                      • Jun 2005
                      • 324
                      • Hml

                      #25
                      PDC lakkasi toimimasta talvella ja vikana on takapuskurin alla oleva johtosarja, josta on johtoja poikki liittimen juuresta. Ilmeisesti tätä johtosarjaa ei enään saa erikseen marmorilta? Olisko jolllain tiedossa PDC antureihin tulevan liittimen tyyppiä? Saisko näitä liittimiä hommattua jostain?
                      E60 535dA LCI -07 M-sport
                      E39 530dAT -99 "M-sport"

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by MakeJ View Post
                        PDC lakkasi toimimasta talvella ja vikana on takapuskurin alla oleva johtosarja, josta on johtoja poikki liittimen juuresta. Ilmeisesti tätä johtosarjaa ei enään saa erikseen marmorilta? Olisko jolllain tiedossa PDC antureihin tulevan liittimen tyyppiä? Saisko näitä liittimiä hommattua jostain?
                        Anturin ja liittimen tyyppi taisi jossain vaiheessa muuttua. Minkä näköinen tuo sinun auton liitin on, 2/3-napainen?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎