Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 turvatyynyn istuintunnistimen johdon tinaus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lahi
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 46
    • Lappeenranta

e39 turvatyynyn istuintunnistimen johdon tinaus

e39 520i 9/97 touringia on käytetty tietokoneen perässä enemmän kuin tarpeeksi turvatyynyn valon nollauksen vuoksi. Vikana on ollut apukuskin istuintunnistin.

Noista on jotkut tinanneet johtoja yhteen, eli huono liitin on ohitettu, osaakos kukaan opastaa tarkemmin, että mitkä johdot sieltä pitää tinata? Vai onkos tuo aivan selvä senkun penkin irrottaa ja katsoo?

-Lahi-
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

Originally posted by Lahi View Post
    e39 520i 9/97 touringia on käytetty tietokoneen perässä enemmän kuin tarpeeksi turvatyynyn valon nollauksen vuoksi. Vikana on ollut apukuskin istuintunnistin.

Noista on jotkut tinanneet johtoja yhteen, eli huono liitin on ohitettu, osaakos kukaan opastaa tarkemmin, että mitkä johdot sieltä pitää tinata? Vai onkos tuo aivan selvä senkun penkin irrottaa ja katsoo?

-Lahi-
    Suosittelen vaihtamaan sen istuintunnistimen. Ei ole mitään rakettitiedettä. Kolarin jälkeen voi olla ikävä selitellä noita tinailuja.

Comment

• peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8094
      • Willähde

Originally posted by superb View Post
      Suosittelen vaihtamaan sen istuintunnistimen. Ei ole mitään rakettitiedettä. Kolarin jälkeen voi olla ikävä selitellä noita tinailuja.
      Ongelmat-osion ohjeista:

"Kaikkien auton sähköisten turvavarusteiden huijaaminen on laitonta ja näiden ohjeiden levittäminen tai neuvominen jonkin turvavarusteen ohittamiseen johtaa automaattisesti banniin määrämättömäksi ajaksi."

Että tiedoksi niille jotka eivät tienneet Eli matto vaihtoon.
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

Comment

• Matula
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1706

Originally posted by peltone View Post
        Ongelmat-osion ohjeista:

"Kaikkien auton sähköisten turvavarusteiden huijaaminen on laitonta ja näiden ohjeiden levittäminen tai neuvominen jonkin turvavarusteen ohittamiseen johtaa automaattisesti banniin määrämättömäksi ajaksi."

Että tiedoksi niille jotka eivät tienneet Eli matto vaihtoon.
        Tässähän ei ilmeiseti udeltu mitään kyseenalaista tietoa vaan vinkkiä minkä johtojen liitokset tulisi tarkistaa.

Tarkista kaikki liitokset ja vaihda istuimen tunnistinmatto.

Comment

• superb
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2827

Originally posted by Matula View Post
          Tässähän ei ilmeiseti udeltu mitään kyseenalaista tietoa vaan vinkkiä minkä johtojen liitokset tulisi tarkistaa.
          Aika suoraan näyttää kaveri kysyvän, mitä johtoja ja mistä pitää tinata

Comment

• Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

Tarkoittaa sitä, että alkuperäinen liitin on paska eikä anna kunnon kontaktia, jolloin ehjäkin matto antaa vika ilmoituksen. Eli ei kai tässä tarkoituskaan ollut mattoa ohittaa?

Comment

• Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

Originally posted by Bmw Master View Post
              Eli ei kai tässä tarkoituskaan ollut mattoa ohittaa?
              Sen käsityksen minäkin sain. Kannattaisko lukea, ennen kuin nostaa karvat pystyyn.

Ihan yhtä hyvin se itse istuintunnistin voi olla viallinen. Ehkä kannattaa jo vaihtaa se, niin loppuu se jatkuva nollaaminen.

Comment

• superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

Originally posted by Bmw Master View Post
                Tarkoittaa sitä, että alkuperäinen liitin on paska eikä anna kunnon kontaktia, jolloin ehjäkin matto antaa vika ilmoituksen. Eli ei kai tässä tarkoituskaan ollut mattoa ohittaa?
                Itse liittimessä ei ole mitään vikaa, joskus tosin olen törmännyt takapenkkiläisten irtipotkimaan liittimeen. Mikäli liittimet on kaikki paikoillaan ja kytkettynä ja silti valittaa tunnistinta on tunnistin silloin oikeasti risa. Ketjun aloittaja kyseli, miten mahdollisen huonon liittimen saa tinattua ja sitä kautta ohitettua. Kyseinen operaatio on tietysti laitonta.

Comment

• Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

Niinpä. Puhuttiin liittimen ohittamisesta, eli korvaamisesta juotosliitoksella. Minä en ainakaan havainnut mitään mainintaa istuintunnistimen poistamisesta, korvaavista kytkennöistä, tai oikosulkujen tekemisistä.

Comment

• Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

Siis tuo penkin liittimien poistaminen ja johtojen uudelleen liittäminen on aivan rutiinitoimenpide(mm.relluihin tehtävä jo uutena)...mikäli ongelmat johtuu liittimistä eikä rikkoontuneesa istuintunnistimesta? Jos ongelma on oikeasti liittimissä, niin johdot sivuleikkurilla liittimistä irti ja juotetaan johdot väri väriin kiinni, mutta tässä kohtaa unohdetaan sitten se kolvi. Nimittäin hiemankin läpilyövä kolvi voi tiltata keskusyksikön tai laukaista vähintään vuönkiristinpaukun.
                    Eli juotos tehdään noilla kaasulla lämmitettävillä juotettavilla liittimillä.
                    Jos itse istuintunnistinmatto on rikki, niin siihen auttaa käytännössä vain vaihto.

Comment

• Matula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1706

Originally posted by Bullitt View Post
                      Sen käsityksen minäkin sain. Kannattaisko lukea, ennen kuin nostaa karvat pystyyn.

Ihan yhtä hyvin se itse istuintunnistin voi olla viallinen. Ehkä kannattaa jo vaihtaa se, niin loppuu se jatkuva nollaaminen.
                      Sisälukutaito on näemmä katoamassa.

Johtojen tinaaminen ei ole millään lailla väärin, marmoritiskillä myydään korjaussarjaa tuohon johtoon, jonka joutuu ihan virallistenkin ohjeiden mukaan tinaamaan.

Comment

• Bullitt
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 2786
                        • Turku

Originally posted by Matula View Post
                        Sisälukutaito on näemmä katoamassa.

Johtojen tinaaminen ei ole millään lailla väärin, marmoritiskillä myydään korjaussarjaa tuohon johtoon, jonka joutuu ihan virallistenkin ohjeiden mukaan tinaamaan.
                        Joo, mutta kun niitä kosketushäiriöitä on ihan helvetisti jo sellaisissakin autoissa, joihin on ainakin kerran jo korjaussarja pistetty. Eli jos kerran joutuu kolvailemaan, niin miksei samalla vedä johtoja yhteen, ja unohtaa sen liittimen kokonaan.

Mä olen niitä korjaussarjoja kolvaillut ihan kyllästymiseen asti. Jossain vaiheessa päätin, että ei kiitos enää. Johdot suoraan toisiinsa kiinni vaan. Jos penkki tarvitsee joskus irroittaa, niin istuintunnistimella on sellainen pieni poksi penkin alla, josta saa johdon irti, eli ei tarvitse katkaista johtoa uudestaan. Turvavyönkiristimien johdoissa on myös samanlainen liitin, jonka voi ohittaa samalla tavalla.

Comment

• Lahi
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2006
                          • 46
                          • Lappeenranta

Originally posted by Bullitt View Post
                          Joo, mutta kun niitä kosketushäiriöitä on ihan helvetisti jo sellaisissakin autoissa, joihin on ainakin kerran jo korjaussarja pistetty. Eli jos kerran joutuu kolvailemaan, niin miksei samalla vedä johtoja yhteen, ja unohtaa sen liittimen kokonaan.

Mä olen niitä korjaussarjoja kolvaillut ihan kyllästymiseen asti. Jossain vaiheessa päätin, että ei kiitos enää. Johdot suoraan toisiinsa kiinni vaan. Jos penkki tarvitsee joskus irroittaa, niin istuintunnistimella on sellainen pieni poksi penkin alla, josta saa johdon irti, eli ei tarvitse katkaista johtoa uudestaan. Turvavyönkiristimien johdoissa on myös samanlainen liitin, jonka voi ohittaa samalla tavalla.
                          Kiitoksia neuvoista, nimenomaan oli tarkoitus ohittaa tuo liitin, eikä tehdä mitään oikosulkuja yms. istuintyynyn ohituksia. Eilen tuli tapaus vastaan missä valtuutettu bmw-huoltoliike oli tehnyt turvatyynyongelman jälkeen tuon tinauksen ja homma oli korjaantunut sillä -> tästä rohkaistuneena ajattelin kysästä että onko siellä selkeästi johdot näkyvillä mitkä tulee tinata.

Katselin tuon virallisen korjaussarjan asennusohjeen, sellaisen asennuskin oli harkinnassa.

Comment

• Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

Itse olen laittanut puristusliitoksen suojattuna kutistesukalla.

Nopeampi ja helpompi, istuinta ei tarvitse kaikissa tapauksissa edes irroittaa.
                            Olli.

Comment

• Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

Originally posted by Rocla View Post
                              Itse olen laittanut puristusliitoksen suojattuna kutistesukalla.

Nopeampi ja helpompi, istuinta ei tarvitse kaikissa tapauksissa edes irroittaa.
                              ....eipä ei, mutta 2-3:n talven jälkeen syttyy helposti taas bagivalo kun tuohon puristeliitokseen kuitenkin pääsee happea/kosteutta ja vastusarvot muuttuu. Eli itse olen myös näitä "hienoja" apiko-korjauksia joutunut jonkin verran uusimaan tinaten, kun näin on lopulta käynyt.
                              Se lämmitettävä tinaliitin=tinaus on AINOA OIKEA tapa päästä tästä ongelmasta lopullisesti.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎