Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 pyöränlaakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wig-ger
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 53

    #16
    ..

    mulla ollu tässä laakerin vaihtoa e34:seen.. en kylläkään e39:siä tunne mutta ei ainakaan e34:seen tullu motonetista mitään napoja mukaan eikä muutakaan.. laakeri pelkästään.. toisen takapyörän navan sain hakattua ulos ottaessa paskaksi, mutta sain foorumilta sopuhintaan uuden parissa päivässä.. ei se varmaan sen kummosempi homma ole vaikka e39 onkin verrattuna tohon e34s.seen se laakerin vaihto.. hikeä ja perkeleitä kyllä tulee.. Lekalla muistaakseni oli tohon hommaan hyvät ohjeet.. laittakaa toki (jollei jo ole) muihinkin malleihin yhtä täsmällisiä ohjeita..
    e34 -88

    Comment

    • wig-ger
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 53

      #17
      ..

      mulla ollu tässä laakerin vaihtoa e34:seen.. en kylläkään e39:siä tunne mutta ei ainakaan e34:seen tullu motonetista mitään napoja mukaan eikä muutakaan.. laakeri pelkästään.. toisen takapyörän navan sain hakattua ulos ottaessa paskaksi, mutta sain foorumilta sopuhintaan uuden parissa päivässä.. ei se varmaan sen kummosempi homma ole vaikka e39 onkin verrattuna tohon e34s.seen se laakerin vaihto.. hikeä ja perkeleitä kyllä tulee.. Lekalla muistaakseni oli tohon hommaan hyvät ohjeet.. laittakaa toki (jollei jo ole) muihinkin malleihin yhtä täsmällisiä ohjeita..
      e34 -88

      Comment

      • wig-ger
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 53

        #18
        ..

        mulla ollu tässä laakerin vaihtoa e34:seen.. en kylläkään e39:siä tunne mutta ei ainakaan e34:seen tullu motonetista mitään napoja mukaan eikä muutakaan.. laakeri pelkästään.. toisen takapyörän navan sain hakattua ulos ottaessa paskaksi, mutta sain foorumilta sopuhintaan uuden parissa päivässä.. ei se varmaan sen kummosempi homma ole vaikka e39 onkin verrattuna tohon e34s.seen se laakerin vaihto.. hikeä ja perkeleitä kyllä tulee.. Lekalla muistaakseni oli tohon hommaan hyvät ohjeet.. laittakaa toki (jollei jo ole) muihinkin malleihin yhtä täsmällisiä ohjeita..
        e34 -88

        Comment

        • zaci
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 460
          • Kuopio

          #19
          Itsellä oli myös (E39) erittäinkin kova jurina, alkaen 40km/h -> . Vaihdatin korjaamolla vasemman takapyörän laakerin ja homma hoitui sillä. 80e makso laakeri ja 3 tunnin työ, ei oo kuulema pienimmästä päästä homma
          Last edited by zaci; 16-09-2007, 19:50.
          BMW F20 120xDa 2016 140kW

          Comment

          • Cakke
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 27
            • Oulu

            #20
            Originally posted by Cakke View Post
            Jepjep..aikalailla samaa ongelmaa on omassakin e39:ssä. Jurina lakkaa, kun kääntää reilusti vasemmalle. Oliko vika laakerissa? Onko se iso homma vaihtaa itse?
            Vastailenpa tässä itselleni jos jollakin on vastaavaa jurinaa. Eli vänkärin puolelta eturattaan laakeri se piteli ääntä. Kl-varaosasta uus laakerisarja (eli tavallaan koko "napa", kuten aiemmin kertoiltu) ja siihen loppui jurinat. Ei paha homma vaihtaa..iskari piti käyttää irti, kun yhtä pulttia ei muuten saanu auki. Kenties joku avain sinne mahtuu, mutta ei ainakaan tavallinen hylsä.
            Last edited by Cakke; 22-09-2007, 20:46.
            Olen kohtuukäyttäjä ja juon vain keskikalijaa

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #21
              Originally posted by zaci View Post
              Itsellä oli myös (E39) erittäinkin kova jurina, alkaen 40km/h -> . Vaihdatin korjaamolla vasemman takapyörän laakerin ja homma hoitui sillä. 80e makso laakeri ja 3 tunnin työ, ei oo kuulema pienimmästä päästä homma
              Ihme...multa meni omaan itse vaihdettuna reilu puoli tuntia koko olka-akselin vaihtoon. Eli ensin jarrut pois, sitten vetarin pultti irti, Sitten tuurnalla naputin käsijarruvaijerin irti (joutui lämmittämään hiukan). Sitten tukivarret irti ja koko paketti on pöydällä. Siitä sitten E16 hylsyllä neljä pulttia takapuolelta auki ja kun viimeinen on melkein irti niin napauttaa köykäisesti vasaralla pulttia. Koko napa irtoaa. Sitten vaan käänteisessä järjestyksessä kasaan ja pultit oikeaan momenttiin. Niin joo..uuden ABS anturin laitoin kun vanha oli senverran hauras että ei olisi ehjänä irronnut.

              Toki aikaa säästyi kun tiesi mitä tekee ja kaikki työkalut ja osat oli käsillä. Voihan siihen toki sen kolmekin tuntia uhrata jos jokainen työkalu pitää erikseen etsiä/ostaa ja pitää siinä muutaman röökitaukoa jne.

              Pelkän laakerin vaihtaa melko helposti varttiin koska silloin ei tarvitse pultata tukivarsia irti eikä käsijarruun tarvitse koskea.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #22
                Hirvee jurina on alkanut täälläkin kuulua tosta toukasta. Tärinä tuntuu ratissa aika hyvin satasen vauhdissa. Vasemmalle kun kääntää niin hiljenee. Ei oikein saa paikallistettua mikä laakeri olis kyseessä..?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Hirvee jurina on alkanut täälläkin kuulua tosta toukasta. Tärinä tuntuu ratissa aika hyvin satasen vauhdissa. Vasemmalle kun kääntää niin hiljenee. Ei oikein saa paikallistettua mikä laakeri olis kyseessä..?
                  Jos ei käsin renkaita pyöritellen tunnu/kuulu poikkeavaa, kuuntele stetareilla (sellainen ohut metallitanko stetareiden jatkeena) napakappaleesta rohinoita/napsetta.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Janne-90
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 246
                    • Naantali

                    #24
                    motonetista saa etupäähän e39 koko paketin mikä on 4 pultilla kiinni. Vaihto onnistuu 528 aika helposti tosin mä joutusin hiukan laskemaan napaa että sai 3 pultin pois. 4 pultin otin auki sillee että laakeri tulee ulospäin sitä vauhtia kun avaa pulttia niin mahtuu auki. Jos haluaa vaihtaa pultit uusiin niin voi olla vittumaisempi. Tolppa on siinä hieman tiellä 2 pulttia saa helposti pois.

                    Itse en vaihtanu pultteja ja hyvin on pysyny. Kiristysmomentti oli muistaakseni 110Nm.

                    Takapäähän saa puolikkaan navan. Eli joutuu ottamaan toisen puoliskon vanhasta.

                    Jos ei halua prässäillä mitään vanhoja niin saahan merkkiliikkeestä molemmat taaksekkin mutta ei ole vaikeaa prässätä toinen puolisko pois.

                    Comment

                    • jukkae
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3506
                      • 70800

                      #25
                      Monesti noi laakerit ei tunnu rengasta pyöritellessä rikkonaisilta mutta kun ottaa jousesta kiinni ja pyörittää niin kyllä heti huomaa jos on pientäkin alkavaa vikaa laakerissa.

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #26
                        No niin, vaihdoin apparin puolen etulaakerin, ku se tuntui napoja käsin pyöritettäessä olevan huonompi. Nyt jurina on selvästi pienempi, mutta jonkin verran kuitenki edelleen ääntää. Olisko toinenkin puoli finaalissa?

                        AD varaosaliikkeestä FAG:in laakeri 105e tingattuna, ja toimii ABS:ien kanssa yhteen hienosti. Yllättävän helppo oli myös vaihtaa, iskaria ei tarvinnut irrottaa kun teki erikoisavaimen joka sopi sinne väliin. Tosin kaks vanhaa pulttia jäi paikoilleen kun ne ei mahdu tulemaan pois ilman iskarin irroitusta, mutta eipä tuo maailmaa kaada.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • kaikkone
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 933
                          • Villähde

                          #27
                          Jahas, olis työnalla takalaakerin vaihto ja samalla tukivarren vaihto & narinahelojen vaihto..

                          Oisko helpompaa siis irrotella koko höskä ja sit pöydällä vasta se laakeri.. meni nimittäin kolmijalkasesta ulosvetäjästä kierteet kun koetin vetaria vasten vedellä irti
                          Pitäisi samalta puolelta jokatapauksessa vaihtaa taka ylempi tukivarsi.
                          Last edited by kaikkone; 10-06-2011, 21:43.

                          Comment

                          • okko
                            BTCF Honorary Member
                            • Apr 2005
                            • 1768
                            • Honkajoki

                            #28
                            saattaa mennä nopeemmin, kun ottaa vetarin pöydälle. Liian pieni ulosvetäjä, mikäli jengat menee
                            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                            Comment

                            • kaikkone
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 933
                              • Villähde

                              #29
                              Originally posted by okko View Post
                              saattaa mennä nopeemmin, kun ottaa vetarin pöydälle. Liian pieni ulosvetäjä, mikäli jengat menee
                              16mm kierretanko tuossanoin. taitaa vaan olla susi tuo vetäjän runko :p noh työmaalta nyt sopivia pultteja mukaan ni eiköhän tuo ala onnistumaan

                              Comment

                              • kaikkone
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 933
                                • Villähde

                                #30
                                Originally posted by okko View Post
                                saattaa mennä nopeemmin, kun ottaa vetarin pöydälle. Liian pieni ulosvetäjä, mikäli jengat menee
                                Vetaria en viittis ottaa irti kun ei ole uusia pultteja sinne perän päätyyn.
                                mutta meinasin tuon koko hässäkän johon laakeri pultataan kiinni. ilmeisesti vaan neljällä pultilla tuo osa kiinni?

                                Eli kaks tukivarsien pulttia & kaks pulttia jotka on tuossa linkki osassa
                                ainiin ja iskarin pultti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎