Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 pyöränlaakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaikkone
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 933
    • Villähde

    #31
    Noniin, taas iltapäivä taottu. Nyt tuli vastaan ongelmaks myös narinahela. Ei lähe millään irti. 10mm ja 8mm kierretangot napsahtanut poikki. Ajatuksia miten saa irti. käytössä siis tommoset pakoputken pätkät jotka on sopivan kokoset joilla pitäs pystyä työntämään tuo irti

    toisella puolella navan irrotus tuottaa tuskaa. koetin irrotella kaikki tukivarret ja ottaa sen verran ulospäin napaa että sais taottua sen vetarin irti. mutta eihän se edes hievahda. Nyt mietin et jos ees ikinä saan tuota irti ni miten hitos se on tarkotus saada takas kiinni?
    Saati hyviä keinoja irrottaa.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by kaikkone View Post
      Noniin, taas iltapäivä taottu. Nyt tuli vastaan ongelmaks myös narinahela. Ei lähe millään irti. 10mm ja 8mm kierretangot napsahtanut poikki. Ajatuksia miten saa irti. käytössä siis tommoset pakoputken pätkät jotka on sopivan kokoset joilla pitäs pystyä työntämään tuo irti

      toisella puolella navan irrotus tuottaa tuskaa. koetin irrotella kaikki tukivarret ja ottaa sen verran ulospäin napaa että sais taottua sen vetarin irti. mutta eihän se edes hievahda. Nyt mietin et jos ees ikinä saan tuota irti ni miten hitos se on tarkotus saada takas kiinni?
      Saati hyviä keinoja irrottaa.
      Narinahela lähtee helposti irti kun ottaa niin paksun kierretangon kuin narinahelan reiästä mahtuu. Tähän jatkomutterit (sellaset joilla jatketaan kaksi kierretankoa yhteen), koska kestävät paljon paremmin korkkaamatta kierteitä ja sitten vääntöä pulttipyssyllä. Tietenkin vaatii myös riittävän tukevat holkit joilla helan saa painettua ulos ja uuden tilalle.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • puppetmaster
        Bimmer Rookie
        • Oct 2003
        • 74
        • Tampere

        #33
        16 mm tanko mahtuu narinahelasta läpi.

        Itse käytin jousipuristinta, kun sattui olemaan tuon 16 mm sen tanko. Yhdestä meni kierteet, sitten otin toisen käyttöön, rasvasin kunnolla, ja se juuri ja juuri kesti. Vähän otti turpiinsa kyllä jo sekin.

        Eli kovaa se on kiinni. Lämmittelin sitä lenkkiä varovasti (sehän on alumiinia), ja ruuvasin helan pikkuhiljaa irti. Usko meinasi loppua ennen kuin se lähti liikkeelle, mutta niin vaan irtosi. Holkit tein ihan putkesta, taisi olla 2 mm seinämävahvuus. Kestää kyllä, kunhan päätyihin laittaa tarpeeksi vahvat plootut.

        Mutta tästä aiheestahan onkin kyllä omat keskustelunsa täällä, laakereistahan tässä piti olla puhe. Kun nyt kirjoittamaan aloin, niin: Ostin köyhänä Motonetistä etulaakerin. Väittivät, että 2009 vuodesta myyty tuota GSP -merkkistä laakeria, eikä ole yhtään reklamaatiota tullut. No nyt googlailin, niin kiinalainenhan tuo on. Jos AD:ltä saa FAG:n laakeria täälläkin reilulla satkulla, niin taidanpa vielä harkita... :think


        EDIT: http://www.gsp.cn/en/

        Comment

        • Tommi
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 289
          • Kajaani

          #34
          Originally posted by puppetmaster View Post
          16 mm tanko mahtuu narinahelasta läpi.

          Itse käytin jousipuristinta, kun sattui olemaan tuon 16 mm sen tanko. Yhdestä meni kierteet, sitten otin toisen käyttöön, rasvasin kunnolla, ja se juuri ja juuri kesti. Vähän otti turpiinsa kyllä jo sekin.

          Eli kovaa se on kiinni. Lämmittelin sitä lenkkiä varovasti (sehän on alumiinia), ja ruuvasin helan pikkuhiljaa irti. Usko meinasi loppua ennen kuin se lähti liikkeelle, mutta niin vaan irtosi. Holkit tein ihan putkesta, taisi olla 2 mm seinämävahvuus. Kestää kyllä, kunhan päätyihin laittaa tarpeeksi vahvat plootut.

          Mutta tästä aiheestahan onkin kyllä omat keskustelunsa täällä, laakereistahan tässä piti olla puhe. Kun nyt kirjoittamaan aloin, niin: Ostin köyhänä Motonetistä etulaakerin. Väittivät, että 2009 vuodesta myyty tuota GSP -merkkistä laakeria, eikä ole yhtään reklamaatiota tullut. No nyt googlailin, niin kiinalainenhan tuo on. Jos AD:ltä saa FAG:n laakeria täälläkin reilulla satkulla, niin taidanpa vielä harkita... :think


          EDIT: http://www.gsp.cn/en/
          Osta kl-varaosasta se laakeri. Fag merkkinen ja 62€+10€ postimaksua. Nopea toimitus.
          Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
          Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
          e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

          Comment

          • Tuonela
            BTCF Member
            • Sep 2004
            • 368
            • Tampere

            #35
            Oik. takapyöränlaakeri alkoi voivottelemaan.
            Mutta mitä muuta kannattaisi vaihdattaa samalla? Narinahela?
            Last edited by Tuonela; 27-02-2012, 19:03.

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              #36
              Originally posted by Tuonela View Post
              Mutta mitä muuta kannattaisi vaihdattaa samalla? Narinahela?
              Turha vaihtaa mitään. Pyöränlaakerin ja narinahelan vaihdossa ei käytännössä ole toista vaihdettaessa "valmiiksi" irroitettuja osia, vaan kumpikin koostuu ihan omista osistaan.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14509
                • Oulu

                #37
                Siitäpä ihmettelemistä:

                Etu: http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1705239
                Taka: http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1710418
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6022
                  • Sipoo

                  #38
                  Kiitos tästä, näillä ohjeilla vaihtuu varmasti etu pyöränlaakeri täälläkin. Näyttää olevan iisimpi duuni, kuin E36:ssa. :think

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • sonikk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 1664
                    • Kerava

                    #39
                    Originally posted by zener View Post
                    Ei ainakaan M-Sportiin mennyt noin helposti, iskarin alapää on pidempi/paksumpi niin etummaisia pultteja ei saa auki ilman iskarin irroitusta. Tappelin koko päivän ton paskan kanssa, rälläköin hylsyjä ja avaimia ohuemmiksi mutta ei niin e: Lopulta nöyrryin ja huomenna korjaamoon, itsellä ei jousipuristimia ole.
                    Last edited by sonikk; 02-04-2013, 14:43.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #40
                      Originally posted by sonikk View Post
                      Ei ainakaan M-Sportiin mennyt noin helposti, iskarin alapää on pidempi/paksumpi niin etummaisia pultteja ei saa auki ilman iskarin irroitusta. Tappelin koko päivän ton paskan kanssa, rälläköin hylsyjä ja avaimia ohuemmiksi mutta ei niin e: Lopulta nöyrryin ja huomenna korjaamoon, itsellä ei jousipuristimia ole.
                      Onnistuu ainakin kasiin ilman jousipuristimia, joten varmaan onnistuu kyllä kutoseekin. Suora tukivarsi irti puslan päästä, koiran luun pois ja löysää iskaritolpan pulttia, että napaa saa tiputettua alaspäin. Sitten saakin jo hylsyn paikalleen.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Vesa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 363
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Onnistuu ainakin kasiin ilman jousipuristimia, joten varmaan onnistuu kyllä kutoseekin. Suora tukivarsi irti puslan päästä, koiran luun pois ja löysää iskaritolpan pulttia, että napaa saa tiputettua alaspäin. Sitten saakin jo hylsyn paikalleen.
                        Varmasti onnistuu noinkin M-Sportissa.

                        Itse olen kokenut helpoimmaksi ottaa koko napa-asetelman irti ja sitten kiinni ruuvipenkkiin ja navan vaihto onkin sitten pala kakkua . Kun on hyvä pallonivelen ulosvetäjä (Motonetin Vata hieman modattuna), koko asetelman irroitus käy nopsasti. Etunavan vaihto rauhallisesti tehden max 2 tuntia.
                        Nykyiset:
                        BMW F11 535DA xDrive -15
                        Toyota Yaris Hybrid -20

                        Exiä noin 60 kpl...

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #42
                          Ite ähisin tuon etulaakerin vaihdon jotenkin "hankalasti", toki iskari piti alapäästä löysätä, jotta pääs siihen ylempään pulttiin käsiksi, mutta en muista mitä kaikkea tuli irroitettua tukivarsista, ei muistaakseni paljoakaan (joutu jollain kampeamaan napaa alespäin kun varret nosti sitä ylös), mutta kannattaa tosiaan tuo varsinaisen=suoran tukivarren puslapää löysätä korista, niin ei pane hanttiin. Ja sitten vaan muistaa kiristää vasta kun auto on normaalikorkeudessa!
                          (Moniko muistaa löysää ja uudestaakiristää puslat kun hankkii madalluksen autoonsa? )
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • sonikk
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 1664
                            • Kerava

                            #43
                            Juu jotenkin noin se varmaan menee, alkoi vaan v-käyrä olemaan jo melko korkealla. Aina sama juttu meikäläisen parkkipaikkaremonteissa että jotain yhtä pulttia saa koko päivän tapella. Taidan tyytyä renkaanvaihtoon jatkossa.

                            Comment

                            • jukkae
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3506
                              • 70800

                              #44
                              Toi on ihan perseestä nostaa sitä iskaria senttiäkään, tappelin eka itekki silleen. Sitten älys löysätä koiranluun irti niin johan rupes tulemaan tilaa kun koko napapaketti liikkuu helpommin ylös-alas suunnassa

                              Eikä tarvinnu mitään muita varsia löysätä, koiranluu irti niin meni jopa yllättävän helposti homma etiäpäin...

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #45
                                Etunapojen ja jarrujen vaihto menossa, iskareina Sachs Super Touring vakio. Tässä tulee nyt osaksi samoja juttuja kuin muillakin, mutta ajattelin kirjotella miten tein, jos jollekin olis hyötyä. Bimmerfestin aiemmin linkitetyt ohjeet on ihan ok, mutta pätevät täysin vain, jos on bilsteinin iskarit. Sachsin iskarit ovat hieman pidemmät, n. 2 cm, minkä takia etummainen alin pultti on kaikista paskamaisin, jos aikoo vaihtaa navan löysäämättä iskaria lainkaan. Iskaria joutuu tämän pultin takia siis löysäämään, jos on Sachsin iskarit. Tässä lista, miten minä homman hoidin yrittäen tehdä niin, että tarvitsee irroitella mahdollisimman vähän osia ja ei olisi tarvetta suuntaukselle. Rattia kannattaa tietenkin käännellä sopivasti aina eri puolille, riippuen mitä pultteja aukoo, niin saa paremmin tilaa.

                                1. Jarrulevyn irroituksen jälkeen 2 takimmaista navan pulttia lähtee irti helposti 1/2" vehkeillä, 18 mm hylsy + lyhyt jatko + nivelväännin. Kannattaa varoa ABS-anturia. Jätä esim. ylempi pultti vielä hieman kiinni löysästi, ks. kohta 3.

                                2. Etummaista alempaa pulttia varten pitää napamurikkaa laskea iskaritolppaan nähden n. 3 cm, jotta pultinpäähän pääsee käsiksi. Tukivarsien puslapäihin ei tarvitse koskea. Jos koskee, tarvitsee suunnata. Koiranluun yläpää pitää irroittaa (2x 16 mm), jotta iskaria on mahdollista liikuttaa kiinnityslenkissä ylös-alas. Iskaritolpan alapään kiinnityspultin (16 & 18 mm) löysäämisen jälkeen pyörittää tolppaa siinä kiinnityslenkissä käsin eestaas samalla kaveri painaa esim. jalalla napaa alaspäin. Laittaa ensin napaan esim. 2 pyöränpulttia kiinni, niin saa paremmin tukea ettei napa pyörähdä. Tukivarsien puslat pyrkii jänkäämään pakettia ylöspäin, mutta tilaa tulee juuri se 3 cm sopivasti, minkä jälkeen pulttiin pääsee käsiksi 18 mm hylsyllä ja 1/2" nivelvääntimellä.

                                3. Etummaisen ylemmän pultin sai auki Bimmerfestin ohjeiden mukaan 3/8" 18 mm hylsyllä, lyhyellä jatkolla ja 3/8" - 1/2" adapterilla ja 1/2" nivelvääntimellä. Näin iskaritolppaa ei tarvitse liu'uttaa enempää kuin sen 2 cm. Jos haluaa päästä käsiksi paremmin tuohon pulttiin, tulee tukivarsien puslapäät löysätä ja ehkä myös irroittaa raidetangon pään nivel ulosvetäjällä, koska iskaria pitää tuolloin siirtää yli 10 cm, ehkä jopa 15 cm. Kannattaa jättää yksi taaemmista pulteista vielä löysästi paikalleen, kun irroittelee tätä viimeistä, koska muuten napa pyrkii pyörimään paikallaan jarrukilpeä vasten. Etummainen ylempi pultti siis jää paikoilleen ja käytetään uudelleen, 3 muuta voi vaihtaa uusiin navan mukana tuleviin.

                                4. Paikkojen puhdistusten ja uuden navan pulttien kiinnityksen jälkeen (aloittaa kiinnityksen jäljelle jääneestä pultista + hieman ruuvilukitetta) laittaa taas esim. 2 pyöränpulttia uuteen napaan paikoilleen ja tunkkaa niistä kakkosnelosen pätkää välissä apuna käyttäen kevyesti napaa ylöspäin, jotta iskari asettuu taas hyvin perille lenkkiä vasten, samalla kun tarkistaa iskarin L/R merkin kiinnityslenkin hahlon kohdalta peilin avulla kohdalleen ja kiristää paikoilleen.

                                Auto kulkee tämän jälkeen edelleen suoraan, eikä tarvetta suuntaukselle ole.
                                Last edited by Bomb5; 28-07-2015, 20:34.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎