Aihetta käsiteltiin kyllä, mutta en löytänyt ratkaisua. Kytkimessä palaa valo ja 40A sulake takaboksissa on ehjä. Epäilen, että vika olisi releessä. Kyseinen rele on ilmeisesti nimeltään K13 vaimikäsenytoli, mutta missähän se mahtaa sijaita? Takaluukun sulakkeiden yläpuolella on releitä, kaksi mustaa ja kaksi vihertävää... Onkohan mahdollisesti joku niistä? Onkohan noiden releiden sijainnista ylipäätään olemassa mitään kaaviota tms.?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 -03 touring takalasin sulattaja ei toimi
Collapse
X
-
Releen sijainti vaihtelee hieman mallikohtaisesti, joten tarkkaa paikkaa ei pysty sanomaa. Joka tapauksessa se on yksi niistä akun yläpuolella. Ota se suuri sulake irti ja yleismittarilla sen liittimistä "piippaat" yksi kerrallaan, minkä releen kantaan on yhteydessä. Siitä kannalta voit sitten mitata, tuleeko aktivointijännite sinne asti. Releen mittaat, saatko ohjausjännitteellä kelan vetämään. Ei tää oo niin vaikeeta.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
-
-
Takaluukussa akun yläpuolella olevien sulakkeiden yläpuolella on viisi relepaikkaa yleensä, (kaikissa ei välttämättä releitä) lämmittimen rele sijaitsee näistä keskimmäisessä relepaikassa ainakin useimmiten, jos ei kaikissa.
Toki yllämainitulla menetelmällä releen sijainti paikallistuu varmasti. Keskeltä kannattanee kuitenkin aloittaa.Last edited by WSE1; 11-01-2009, 18:46.
Comment
-
-
Eipä onnistunu piippailut...
Löysin virtamittarin, mutta en saanut sillä mitään selvää releistä; äkkinäinen kun olen. Virtaa niille kaikille tulee, mutta mistä sitten tietää mikä on yhteydessä siihen sulakkeeseen? Virtamittarissahan toinen piikki on laitettava maihin ja toisella voi testata tuleeko johonkin kohtaan virtaa. Sehän on selvää, että takalasiin se virta ei yllä eli sieltä on turha testailla. Mielestäni lämppäri toimi alkutalvesta heikkotehoisesti, eli siksi epäilen releen hyytyneen eikä esim. johto poikki.
Kuulosti vaikeelta löydettävältä Bmw-liikkeessäkin, pelkän releen ostolla ei selviä. Eivät muuten osanneet sielläkään sanoa, missä kyseinen rele sijaitsee tai millainen se edes on (ei vaikuttanut kovin ammattimaiselta liikkeeltä). Pitäisi kuulemma ensiksi selvittää ettei piuhat ole poikki esim. sieltä takaluukun juuresta, eli sinne pitäisi viedä siihen kuuluisaan "valohoitoon" jotain 87€/h. Ei onnistu. Jos viisi vuotta vanhassa autossa tuommoinen pätö vika aiheuttaa suurinpiirtein koko auton purkamisen, niin taidan vaihtaa ennemmin automerkkiä. Ei millään pahalla, mutta ei vaikuta kovin laatumerkiltä, jos releitäkin pitää noin haeskella...-Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-
Exiä E39 520D, E38 735
Nykyisiä E61 525D, E65 745
Comment
-
-
Originally posted by samtheman1 View PostLöysin virtamittarin, mutta en saanut sillä mitään selvää releistä; äkkinäinen kun olen. Virtaa niille kaikille tulee, mutta mistä sitten tietää mikä on yhteydessä siihen sulakkeeseen? Virtamittarissahan toinen piikki on laitettava maihin ja toisella voi testata tuleeko johonkin kohtaan virtaa. Sehän on selvää, että takalasiin se virta ei yllä eli sieltä on turha testailla.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Jep! Nyt osasin...
Löyty siitä mittarista se piippauskinMinulla oli takaluukun oikealla sivulla akun yläpuolella, sulakkeiden takana, neljä relettä; reunoilla vaalean vihreät ja keskellä kaksi mustaa. Takalasin sulattajan sulakkeelta lähtee yhteys vasemmanpuoleiselle, siis etummaiselle v.vihreälle releelle. (Releiden paikat voivat tosiaan autoissa vaihdella, koska niiden kannat ovat pikakiinnityksellä.)
Tältä etummaiselta releeltä on sitten yhteys myös siihen takimmaiseen v.vihreään releeseen, eli toiminevatkohan yhteistyössä? Kannattaakohan uusia molemmat, vai onko vika jossain muualla kun yhteys niiden välillä kuitenkin pelaa?
-savun hälvettyä tarkastamme kytkennät...--Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-
Exiä E39 520D, E38 735
Nykyisiä E61 525D, E65 745
Comment
-
-
Originally posted by samtheman1 View PostLöyty siitä mittarista se piippauskinMinulla oli takaluukun oikealla sivulla akun yläpuolella, sulakkeiden takana, neljä relettä; reunoilla vaalean vihreät ja keskellä kaksi mustaa. Takalasin sulattajan sulakkeelta lähtee yhteys vasemmanpuoleiselle, siis etummaiselle v.vihreälle releelle. (Releiden paikat voivat tosiaan autoissa vaihdella, koska niiden kannat ovat pikakiinnityksellä.)
Tältä etummaiselta releeltä on sitten yhteys myös siihen takimmaiseen v.vihreään releeseen, eli toiminevatkohan yhteistyössä? Kannattaakohan uusia molemmat, vai onko vika jossain muualla kun yhteys niiden välillä kuitenkin pelaa?
Siihen releelle tulee johdotukset seuraavasti:
*Syöttöjännite (F66) = pun./vihr.
*Lämmittimelle = musta
*Aktivoinnin syöttö (F20) = vihr./kelt.
*Aktivoinnin maa (ilmastointiyksiköltä napin painamisen jälkeen) = sin./rusk.
Kun kytket lämppärin päälle aktivoinnin ja syötön välillä on mitattava jännite. Samalla rele yhdistää syöttöjännitteen lämmittimille (ja taas mitataan johtavuus).E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by samtheman1 View PostNyt hommataan uusi rele ja toivotaan parasta...E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by samtheman1 View Post...Pitäisi kuulemma ensiksi selvittää ettei piuhat ole poikki esim. sieltä takaluukun juuresta, ...Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Releet, sulakkeet ja digitaalielektroniikka on melko ON/OFF. Jos lämmitin on hiljalleen hukannut tehoja, katso todellakin johdot juurikin takaluukun yläkulmasta. Omassa E34 Touringissa ne menee vasemman saranoinnin vieritse. Itselläni oli samaa ongelmaa, mutta lakkasi toimimasta melko pikaiseen. Maajohto tosi pahassa kunnossa (mutta siitä on haittaa vain jos on poikki, oikosulku koriin ei haittaisi mitään). En muista enää oliko sulakekin palanut mutta plus-johtokin oli kärsinyt. Johdot olivat toistuvasti puristuneet saranan ja korin väliin.
Siinä sitten leikkelin johdoista pahiten likaantuneita ja oksidoituneita kärkiä pois ja kuorin tervettä kuparia esille. Pistin pikkuset palat tervettä johtoa väliin ja APICO-liittimiä molempiin päihin ja eristeteippiä ympäri. Ensimmäisellä kerralla ei tullut ihan kuntoon, kun APICO-liittimen alta kuorittu kupari oli liian likaista teräsharjauksesta huolimatta. Savu nousi liitoksista ja teippi paloi liiallisen resistanssin takia ja takalasi ei lämmennyt havaittavissa määrin koska suurin osa tehosta hukkui johdoissa. Toisella kerralla toimi kunnolla eikä johdot lämpene sen vertaa, että sormin tuntisi eroa. Oli muuten pirullista mittailla sopivan pituisi johdonpätkiä sinne vahingoittuneen johdon tilalle, jotta sain johdot laskustumaan korin ja saranan väliin siten, että johdot ja liittimet eivät jää puristuksiin. Pitää nimittäin saada sekä takaluukku että avautuva takalasi toimimaan ilman, että auki kiskoessa nyppää johdon poikki APICO-liittimestä.
Useamman tunnin saatat saada siinä kulumaan kiroillessa, riippuen kuinka paljon helpompi tai v-mäisempi E39 on verrattuna E34 Touringiin.
Comment
-
-
Mittailuja...
Mittailin noiden piuhojen välisiä jännitteitä ja johtavuuksia, mutta sille mustalle piuhalle ei kyllä mennyt mitään riippumatta oliko lämppäri päällä vai ei. Muidenkaan pisteiden väliset arvot/suhteet eivät muuttuneet lämppärin asetuksista huolimatta. Noille kolmelle piuhalle (punavihr./vihr.kelt/sin.) tulee virtojen ollessa päälle aina 12V riippumatta lämppärin asetuksista.
Kokeilin vaihtaa vielä keskenään samanlaisten vaaleanvihreiden releiden paikkaa, eikä eroa ollut arvoissa sittenkään...
En tiedä onko tässä mallissa jo viisastuttu piuhoituksissa, mutta mielestäni ne piuhat on suojattu sieltä luukun ja rungon välistä sellaisella kourulla. Eli ei pitäisi ainakaan runkoa vasten piuhojen katkeilla. Tietty, jos vikaa ei löydy muualta on käytävä ostamassa torx-meisseli ja alettava purkuhommiin siellä.Last edited by samtheman1; 14-01-2009, 09:42.-Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-
Exiä E39 520D, E38 735
Nykyisiä E61 525D, E65 745
Comment
-
-
Ei löytynyt vikaa vieläkään...
Ei ollut vika releessä, eikä takalasille menevissä johdotuksissakaan. Sormi suussa tällä hetkellä. Voisikohan vika olla katkaisijassa? Minkävärinen valo muilla palaa siinä takalasin sulattajan katkaisijassa? Minulla siihen syttyy painettaessa oranssi valo; muiden sähkölaitteiden katkaisijoissa palaa vihreä...-Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-
Exiä E39 520D, E38 735
Nykyisiä E61 525D, E65 745
Comment
-
Comment