Omasta e39:stä kuuluu lämpötilasta riippumatta erikoinen "sirkutus" koneen käydessä. Luulisin että ääni johtuu moniurahihnasta tai sen kiristimistä, sillä silikonin suihkuttaminen hihnan selkäpuolelle lopettaa ääntelyn hetkeksi.
Erikoinen homma sinänsä, sillä sekä ilmastoinnin hihna että moniurahihna kiristimineen on vaihdettu vajaa vuosi sitten (Continental-merkkiset hihnat ja kiristinpyörät ostettu KL-varaosista). Mene ja tiedä: Ovatko nykyajan hihnat tehty seoksesta missä on enemmän muovia kuin kumia, vai voiko jokin kiristinpyörä olla jo laakerivikainen? Ja ennen kuin kukaan kysyy, hihna kulkee suorassa eikä mikään kiristinpyörä heilu ainakaan silmin nähtävästi. Vesipumppukin on uusi.
Kävi myös mielessä, että onko e39:n laturissa vapaakytkintä? Olen suihkuttanut silikonia koneen käydessä hihnaan laturin kohdilta, joten olisiko rikki oleva vapaakytkin saanut voitelua niin että se olisi hiljentynyt hetkeksi? Onhan laturissa toki laakereitakin ja kuluneet hiiletkin voisivat äännellä. Latauksessa ei voi olla vikaa, sillä auto sammuksissa akun napajännite on 12.7 V.
Viisaat, neuvokaa tyhmää
Erikoinen homma sinänsä, sillä sekä ilmastoinnin hihna että moniurahihna kiristimineen on vaihdettu vajaa vuosi sitten (Continental-merkkiset hihnat ja kiristinpyörät ostettu KL-varaosista). Mene ja tiedä: Ovatko nykyajan hihnat tehty seoksesta missä on enemmän muovia kuin kumia, vai voiko jokin kiristinpyörä olla jo laakerivikainen? Ja ennen kuin kukaan kysyy, hihna kulkee suorassa eikä mikään kiristinpyörä heilu ainakaan silmin nähtävästi. Vesipumppukin on uusi.
Kävi myös mielessä, että onko e39:n laturissa vapaakytkintä? Olen suihkuttanut silikonia koneen käydessä hihnaan laturin kohdilta, joten olisiko rikki oleva vapaakytkin saanut voitelua niin että se olisi hiljentynyt hetkeksi? Onhan laturissa toki laakereitakin ja kuluneet hiiletkin voisivat äännellä. Latauksessa ei voi olla vikaa, sillä auto sammuksissa akun napajännite on 12.7 V.
Viisaat, neuvokaa tyhmää
Comment