memebuy23buy

e39 ratti vatkaa jäisellä "pyykkilaudalla"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

    #16
    Tän perusteella sanoisin että ainakin noi etuiskarit on oikeat: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...6&postcount=62

    Luulis olevan takaiskaritkin, eiköhän nuo myyjät yleensä tiedä mitä myyvät.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • HBD
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 269
      • Hämeenlinna

      #17
      Tuo vatkaaminen on E39 perusominaisuus mihin korjaamosta riippuen ja välillä aiheestakin ehdotetaan korjausta puslien vaihdosta koko alustan osien vaihtoon. Monesti sama vatkaus jää jäljelle.

      Niiden neljän 530d kohdalla mistä on omaa kokemusta, on jokaisessa ilmennyt tuota vatkausta ja yhdessäkään ei ole tarvinnut vaihtaa yhtäkään puslaa, tukivartta tai koiranluuta. Alustoja on ollut M-sport, jälkiasenteinen Bilsteinin sporttialusta ja pari vakiota. Ylimääräisiä kolinoitakaan ei ole ilmennyt. Jokaisessa on sen sijaan otettu etujarrut auki, palat irti satuloista ja herkistetty männät liikkumaan kunnolla jarrusylinterissä. Huoltobudjetti on ollut 0 euroa poislukien omat työt ja tämän jarruhuollon jälkeen on ratin vapinat poistuneet.

      Kannattaa siis kokeilla tehdä perusteellinen jarrujen läpikäynti ennenkuin lähtee vaihtamaan palikkaa. Joissain tapauksissa voi alustassa olla oikeasti kulunutta osaa ja silloin pitää toimia tilanteen vaatimalla tavalla, mutta aina ei tarvitse ehjää osaa vaihtaa toiseen...
      BMW 530 xd
      Porsche 911
      MB C123 230ce

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by HBD View Post
        Tuo vatkaaminen on E39 perusominaisuus mihin korjaamosta riippuen ja välillä aiheestakin ehdotetaan korjausta puslien vaihdosta koko alustan osien vaihtoon. Monesti sama vatkaus jää jäljelle.

        Niiden neljän 530d kohdalla mistä on omaa kokemusta, on jokaisessa ilmennyt tuota vatkausta ja yhdessäkään ei ole tarvinnut vaihtaa yhtäkään puslaa, tukivartta tai koiranluuta. Alustoja on ollut M-sport, jälkiasenteinen Bilsteinin sporttialusta ja pari vakiota. Ylimääräisiä kolinoitakaan ei ole ilmennyt. Jokaisessa on sen sijaan otettu etujarrut auki, palat irti satuloista ja herkistetty männät liikkumaan kunnolla jarrusylinterissä. Huoltobudjetti on ollut 0 euroa poislukien omat työt ja tämän jarruhuollon jälkeen on ratin vapinat poistuneet.

        Kannattaa siis kokeilla tehdä perusteellinen jarrujen läpikäynti ennenkuin lähtee vaihtamaan palikkaa. Joissain tapauksissa voi alustassa olla oikeasti kulunutta osaa ja silloin pitää toimia tilanteen vaatimalla tavalla, mutta aina ei tarvitse ehjää osaa vaihtaa toiseen...
        Tää nyt ei oo kuitenkaan sellasta vatkausta varmaan mitä ajattelit, kuvasin ehkä sanan vatkaaminen väärin, se on enemmän semmosta ratin nopeata vasen-oikea heilahtelua tommosissa epätasaisissa montuissa. Lisää suolaa soppaan lisäsi työnjohtaja kun tänään sille asiaa selitin, hänellä -03vm. e46 ja selitti sen olevan ihan normaalia että silläkin tekee samanlailla, HBD:n viestin alku sanoin taitaa siis olla luottamista? Että onko se nyt sitten ihan ominaisuus? En kyllä muista edellisestä e39 530d:stä että olisi tuollaista tehnyt
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • HBD
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 269
          • Hämeenlinna

          #19
          Eihän se vatkaus missään nimessä normaalia ole vaan vika, mille pitää tehdä jotain. Mutta itse tarkoitin ihan tasaisella tiellä ilmenevää vatkaamista. Itse olen nuo vatkailut havainnoinut taasen aivan tasaisella pinnalla. Efekti kasvaa suuremmaksi mitä enemmän autolla ajetaan tekemättä mitään asialle.

          Ensin vatkaus on hyvin pientä, näkyy ehkä lähtiessä ajamaan matkanopeutta. Paina jarrua kerran ja se häipyy. Jonkin ajan kujuttua ajaessa heilutus ei lähdekään enää pois jarrua kerran painamalla vaan jatkuu heti jarrutuksen jälkeen. Vatkaus on pahimmillaan motarinopeuksissa jo parin sentin liikettä ratissa puolelta toiselle.

          Kaupunkinopeuksissa en ole tuota itse havainnut vaan 80+ vauhdeissa.
          BMW 530 xd
          Porsche 911
          MB C123 230ce

          Comment

          • Marko.K
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 1193
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by HBD View Post
            Eihän se vatkaus missään nimessä normaalia ole vaan vika, mille pitää tehdä jotain. Mutta itse tarkoitin ihan tasaisella tiellä ilmenevää vatkaamista. Itse olen nuo vatkailut havainnoinut taasen aivan tasaisella pinnalla. Efekti kasvaa suuremmaksi mitä enemmän autolla ajetaan tekemättä mitään asialle.

            Ensin vatkaus on hyvin pientä, näkyy ehkä lähtiessä ajamaan matkanopeutta. Paina jarrua kerran ja se häipyy. Jonkin ajan kujuttua ajaessa heilutus ei lähdekään enää pois jarrua kerran painamalla vaan jatkuu heti jarrutuksen jälkeen. Vatkaus on pahimmillaan motarinopeuksissa jo parin sentin liikettä ratissa puolelta toiselle.

            Kaupunkinopeuksissa en ole tuota itse havainnut vaan 80+ vauhdeissa.
            Joo ei mulla tasasella oo mitään vatkausta, ainoastaan tota ratin heilahdusta epätasaisuuksiin ajettaessa
            F11 535d -11 367hv/728nm
            E39 M5 -99 Alpine White II
            E65 730da -02
            E60 530da -03
            E39 530da -03 240hv/600nm
            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
            E38 740iaL -95
            E39 530d -99 245hv/528nm

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8975
              • Kellokoski

              #21
              Originally posted by Marko.K View Post
              Joo ei mulla tasasella oo mitään vatkausta, ainoastaan tota ratin heilahdusta epätasaisuuksiin ajettaessa
              Tuossa meidän E39 oli samanlaista vatkausta/kolinaa epätasaisella pinnalla ajettaessa. Esimerkiksi "pyykkilauta" jäätiköllä, eteen tuli uudet raidetangot, alatukivarret ja reaktiotangot. Kaikissa noissa oli hieman väljää.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Marko.K
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 1193
                • Helsinki

                #22
                Originally posted by _nixu_ View Post
                Tuossa meidän E39 oli samanlaista vatkausta/kolinaa epätasaisella pinnalla ajettaessa. Esimerkiksi "pyykkilauta" jäätiköllä, eteen tuli uudet raidetangot, alatukivarret ja reaktiotangot. Kaikissa noissa oli hieman väljää.
                Nyt tais osua naulankantaan, ne vaihdoit ja loppu vatkaukset ja kolinat?
                F11 535d -11 367hv/728nm
                E39 M5 -99 Alpine White II
                E65 730da -02
                E60 530da -03
                E39 530da -03 240hv/600nm
                E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                E38 740iaL -95
                E39 530d -99 245hv/528nm

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Marko.K View Post
                  Nyt tais osua naulankantaan, ne vaihdoit ja loppu vatkaukset ja kolinat?
                  Eipä siellä paljon muuta vaihdettavaa enää olekaan. No iskarit ja sen ylälaakeri.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Marko.K
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1193
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Eipä siellä paljon muuta vaihdettavaa enää olekaan. No iskarit ja sen ylälaakeri.
                    Niin ei ole ei, mutta jäi nyt epäselväksi että tuliko osat vaihdettua ja auttoiko asiaan
                    F11 535d -11 367hv/728nm
                    E39 M5 -99 Alpine White II
                    E65 730da -02
                    E60 530da -03
                    E39 530da -03 240hv/600nm
                    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                    E38 740iaL -95
                    E39 530d -99 245hv/528nm

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8975
                      • Kellokoski

                      #25
                      Originally posted by Marko.K View Post
                      Niin ei ole ei, mutta jäi nyt epäselväksi että tuliko osat vaihdettua ja auttoiko asiaan
                      Juu, kaikki ne tuli vaihdettua ja nyt kelpaa ajella huonommallakin pinnalla.
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        Juu, kaikki ne tuli vaihdettua ja nyt kelpaa ajella huonommallakin pinnalla.
                        Tais siis löytyä ratkasu ainakin vastausten perusteella, joten ei tässä muuta kun osia tilaamaan. Oisko tämmönen sitte hyvä setti? http://cgi.ebay.de/BMW-5ER-E39-QUERL...1%7C240%3A1318
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8975
                          • Kellokoski

                          #27
                          Originally posted by Marko.K View Post
                          Tais siis löytyä ratkasu ainakin vastausten perusteella, joten ei tässä muuta kun osia tilaamaan. Oisko tämmönen sitte hyvä setti? http://cgi.ebay.de/BMW-5ER-E39-QUERL...1%7C240%3A1318
                          Eiköhän tuo ihan pätevä. Itselle tuli meylen tukivarret/reaktiotangot.
                          Ja meyleä ajattelin tilata tähän E38 jos ja kun tarvetta ilmenee.
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • Marko.K
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1193
                            • Helsinki

                            #28
                            Tämä ratin heilahtelu loppui kun vaihdettiin eteen uudet reaktiotangot puslineen, tukivarret, koiranluut, ja raidetangot, eli todennäkösesti ei enää vatkaa jäisellä syherölläkään
                            F11 535d -11 367hv/728nm
                            E39 M5 -99 Alpine White II
                            E65 730da -02
                            E60 530da -03
                            E39 530da -03 240hv/600nm
                            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                            E38 740iaL -95
                            E39 530d -99 245hv/528nm

                            Comment

                            • Nisti
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2007
                              • 705
                              • På Gränsen

                              #29
                              Originally posted by Marko.K View Post
                              Tämä ratin heilahtelu loppui kun vaihdettiin eteen uudet reaktiotangot puslineen, tukivarret, koiranluut, ja raidetangot, eli todennäkösesti ei enää vatkaa jäisellä syherölläkään
                              Eikös sulla mennyt Meyle merkkiset rojut keulalle?
                              "MURPHY'S LAW"
                              "Whatever can go wrong will go wrong,
                              and at the worst possible time,
                              in the worst possible way"

                              Comment

                              • Marko.K
                                BTCF Member
                                • Jul 2006
                                • 1193
                                • Helsinki

                                #30
                                Originally posted by Nisti View Post
                                Eikös sulla mennyt Meyle merkkiset rojut keulalle?
                                Juu meni
                                F11 535d -11 367hv/728nm
                                E39 M5 -99 Alpine White II
                                E65 730da -02
                                E60 530da -03
                                E39 530da -03 240hv/600nm
                                E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                                E38 740iaL -95
                                E39 530d -99 245hv/528nm

                                Comment

                                Working...
                                X