Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 suksiluukun teko/suksipussi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    E39 suksiluukun teko/suksipussi

    Eli kyseessä neekerimalli e39 sedan, jossa ei kaatuuvia selkänojia eikä suksiluukkua.

    Takapenkin kun irroittaa niin ilmeisesti siellä merkattu paikka josta pelti taltataan irti? Mitä muuta vaatii?

    http://cgi.ebay.at/BMW-E39-Skisack-C...QQcmdZViewItem Sopiiko tuollainen siihen reikään?
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Ei ollut merkattua paikkaa muualla kuin pehmusteessa/eristeessä. Ainakaan 2000-vuoden mallissa. Homma oli muistaakseni paljon vaativampi kuin odotinkaan. Leikkasin pellin merkkaamisen jälkeen sellaisilla peltinakertajaperiaatteella toimivilla saksilla. Siihen meni varmaan tunti eikä jälki ollut priimaa mutta onneksi luukun rungon reunat peittivät sauman. Pelti on leikkauskohdastakin moneen suuntaan pokattua.
    ---

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Originally posted by -Tapi View Post
      Ei ollut merkattua paikkaa muualla kuin pehmusteessa/eristeessä. Ainakaan 2000-vuoden mallissa. Homma oli muistaakseni paljon vaativampi kuin odotinkaan. Leikkasin pellin merkkaamisen jälkeen sellaisilla peltinakertajaperiaatteella toimivilla saksilla. Siihen meni varmaan tunti eikä jälki ollut priimaa mutta onneksi luukun rungon reunat peittivät sauman. Pelti on leikkauskohdastakin moneen suuntaan pokattua.
      Eli ostit orggis suksipussin jonka siihen reikään laitoit? Joutuuko penkin verhoiluja leikkaamaan?

      Tälläisen löysin netistä:

      I did it on my E39 528i. I'm sure it's the same. It's at least $222 for the kit. There are no instructions and I can not give you instructions and make sense at the same time. There might be several guide dots in the sheet metal to help you get started, but the opening needs to be larger. The ski bag kit has locking tabs so, just be careful not to cut the opening larger than the ski bag kit fittings. You will need a dremel with two or three packs of steel cutting discs (5 discs/pack). Conceptually, it's easy so I'm sure you can figure it out on your own as you take it apart.

      You will also need to cut the carpet with a heavy duty cutter or a utility knife will work, but it's harder.

      There are also four locking tabs to lock the carpet to the sheet metal. You will need to buy new ones because they can easily be broken. The dealer gave it to me for free.

      It's probably not a bad idea to prime and/or paint the exposed steel too so that it doesn't rust.

      Cover the leather with blankets to make cleaning easier for there will be a lot of steel dust.

      It can be a day job or a weekend job depending on whether you have all the right tools.


      Parts list:
      1. Dremel
      2. Steel Cut-Off Wheels 5pk; buy more than you need, return the unopened leftovers
      3. Carpet cutter - I used a Craftsman heavy duty cutting clippers
      4. Paint/primer
      5. Probably 4 carpet locking tabs from the dealer
      6. Tape ruler for cutting measurements
      7. Safety glasses (sparks)
      8. Breathing mask or use a rag and a rubber band (steel dust)

      Good luck.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Kyllähän tuohon löytyy BMW:n ohjeet jossa on neuvottu mitä leikataan. Suksipusseja on ainakin kahta tyyppiä, joten käytettyä ostaessa kannattaa tietää mitä ostaa.
        E39 528iA

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Kyllähän tuohon löytyy BMW:n ohjeet jossa on neuvottu mitä leikataan. Suksipusseja on ainakin kahta tyyppiä, joten käytettyä ostaessa kannattaa tietää mitä ostaa.
          Mistäs tuollaisia ohjeita löytyy?

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Mistäs tuollaisia ohjeita löytyy?
            BMW EBA. Tai minäkin voin lähettää jos laitat private messagena sähköpostiosoitteesi.
            E39 528iA

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Juu, minä ostin oman luukkuni tuolloin käytettynä Ebaysta, en osaa sanoa oliko se juuri tuohon tehty mutta sain sen sopimaan uuvutustaistelun jälkeen.. Verhoilupuolella ei tarvinnut koskea mihinkään.
              ---

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                TJJ:n ohjeen perusteella simppeli homma. Pitää tilata tuo kasetti tuolta ebaystä ja hakea kuviosaha marketista. Autosta tutkailin, että äänieriste onkin valmiiksi oikeanmuotoisesti leikattu ja verhoilu on yläreunasta tarranauhalla kiinni. Autosta pitäisi myös löytyä merkit joiden mukaan viivat piirretään ja sahataan. Outoa, ettei tuokin ole vakiovaruste.

                Tuo kasetti ilmeisesti koko takakontin korkeutinen, joten tavaratilan puolelta verhoilu leikataan kahteen osaan (eli keskeltä kokonaan pala pois).

                Comment

                • Tipe
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 112
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  TJJ:n ohjeen perusteella simppeli homma. Pitää tilata tuo kasetti tuolta ebaystä ja hakea kuviosaha marketista. Autosta tutkailin, että äänieriste onkin valmiiksi oikeanmuotoisesti leikattu ja verhoilu on yläreunasta tarranauhalla kiinni. Autosta pitäisi myös löytyä merkit joiden mukaan viivat piirretään ja sahataan. Outoa, ettei tuokin ole vakiovaruste.

                  Tuo kasetti ilmeisesti koko takakontin korkeutinen, joten tavaratilan puolelta verhoilu leikataan kahteen osaan (eli keskeltä kokonaan pala pois).
                  Pellissä on pienet pisteet, joiden mukaan voi vedellä katkaisuviivat.

                  Itse aikanaan kuvittelin homman onnistuvan tavallisella pistosahalla, mutta pellissä on niin jyrkät pokkaukset ja tilaakin ympärillä loppujen lopuksi sen verran rajallisesti, että sillä ei synny kuin katkenneita teriä ja kirosanoja. Ohjeessa puhutaan muistaakseni paineilmasahasta, simppeli homma mikäli sellainen (tai vaikka isompikin puukkosaha) olisi ollut käytössä; itkua ja hammasten kiristystä mikäli ei .

                  Takaluukun verhoilu menee kahteen osaan kuten ounastelitkin.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Tipe View Post
                    Pellissä on pienet pisteet, joiden mukaan voi vedellä katkaisuviivat.

                    Itse aikanaan kuvittelin homman onnistuvan tavallisella pistosahalla, mutta pellissä on niin jyrkät pokkaukset ja tilaakin ympärillä loppujen lopuksi sen verran rajallisesti, että sillä ei synny kuin katkenneita teriä ja kirosanoja. Ohjeessa puhutaan muistaakseni paineilmasahasta, simppeli homma mikäli sellainen (tai vaikka isompikin puukkosaha) olisi ollut käytössä; itkua ja hammasten kiristystä mikäli ei .

                    Takaluukun verhoilu menee kahteen osaan kuten ounastelitkin.
                    En löytänyt pisteitä kun äsken tutkailin. No saahan tuon piirrettyä äänieristeen reiästäkin. Kuvio sahalla e28:sin takakonttia joskus sahailin ja hyvin onnistu kun oli hyvä terä, kokeilemalla selviää.

                    Mistä ilma menee ulos, hattuhyllystä takakonttiin ja sieltä ulos? Ajattelin, että jos ei laittaisikaan pussikasettia, vaan jättäisi pelkän reiän. Verhoilu kun on kuitenkin tarranauhalla. Ilma vaihtuisi kabiinissa paremmin, tosin saattaa meteli lisääntyä liikaa. Kokeilemalla tämäkin selviää.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Nyt se on tehty.

                      Penkki pois. Keskipaikan niskatuki irti ja reunimmaiset nostaa niin ylös kuin nousee. Istuin osa repäisemällä ylöspäin ja selkänoja kahdella ruuvilla kulmista jonka jälkeen ylöspäin.



                      Äänieristettä en lähtenyt kokonaan irroittamaan vaan leikkasin siihen luukun jonka nostin ylös. Pellissä oli pienet merkit joita apuna käyttäen tein viivat, suurempi apu oli kuitenkin ohjeesta.



                      Porasin kulmiin ja pokkaus kohtiin reiät joista kuviosahan terä mahtuu menemään, ettei tarvitse kerralla koko palaa sahata. Sitten sahasin helvetinmoisen metelin säestämänä.



                      Tein takakontin verhoukseen reiän mattopuukolla pellissä olevaa reikää apuna käyttäen. Laitoin terävään pellin reunaan kumitiivisteen pehmusteeksi, pitää laittaa parempi kun ehtii.





                      Lopuksi laskin äänieristeen alas ja teippasin sen kiinni, penkki paikalleen käänteisessä järjestyksessä.

                      Siinä se. Ei mielestäni tule yhtään ylimääräistä meteliä hyttiin takakontista, ilmanvaihto parani selvästi ja puhallin lopetti kitisemästä

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎