Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 sisäkahva kuskin puoleinen..poks!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kylläbemu
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 62

    E39 sisäkahva kuskin puoleinen..poks!

    Moi,
    Kuskin puoleisen oven sisäkahva meni katki. Aloin vaihtamaan uutta tilalle ja kun kiskoin oven sisällä olevaa koukkua varresta pihdeillä, jotta saisin koukun sujahtamaan uuden kahvan reikään, niin kuului pamaus ja koukku tippui oven sisään ilmeisesti pohjalle asti koska kolisi niin lahjakkaasti.

    Nyt ilmeisesti on edessä oven verhoilun/pahvin irroittaminen. Onko neuvoja miten se irtoisi näppärästi? Onko pelkoa että ovessa oleva turvatyyny posahtaa auki? Kannattaako irroittaa akku turvatyynyn laukeamisen välttämiseksi? Onko tietoa sekooko avaimet jos akun irroittaa?
  • Wiking
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 1647
    • Laihia

    #2
    Originally posted by kylläbemu View Post
    Moi,
    Kuskin puoleisen oven sisäkahva meni katki. Aloin vaihtamaan uutta tilalle ja kun kiskoin oven sisällä olevaa koukkua varresta pihdeillä, jotta saisin koukun sujahtamaan uuden kahvan reikään, niin kuului pamaus ja koukku tippui oven sisään ilmeisesti pohjalle asti koska kolisi niin lahjakkaasti.

    Nyt ilmeisesti on edessä oven verhoilun/pahvin irroittaminen. Onko neuvoja miten se irtoisi näppärästi? Onko pelkoa että ovessa oleva turvatyyny posahtaa auki? Kannattaako irroittaa akku turvatyynyn laukeamisen välttämiseksi? Onko tietoa sekooko avaimet jos akun irroittaa?
    Irroita akku vaan, niin ei tarvi jännittää
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

    Comment

    • base78
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 31
      • Vantaa

      #3
      Akun irrottaminen on "virallisesti" aina suositeltavaa jos aikoo irrottaa turvatyynyn.
      Itse en ole akkua koskaan irrottanut vaikka kymmeniä tyynyjä on tullut irroteltua mukaanlukien E39:n sivutyynyjä.. Muistaa vaan pitää virrat pois päältä koko ajan niin ei rupea airbagin valo palamaan.

      Akun irrottamisesta haittana kellonajan ja mahdollisesti radiokanavien nollaantuminen. Avaimille ei tapahdu mitään.

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6350
        • Tampere

        #4
        Akun irroittaminen tässä tapauksessa nyt ei välttämättä ole tarpeellista, koska turvatyyny on ovessa itsessään... eli ovipahvin voi irroittaa aivan vapaasti.
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • kylläbemu
          Bimmer Rookie
          • Dec 2006
          • 62

          #5
          Homma väliaikaisesti hoidettu, KIIIIITOS

          Joo se vaijeri, missä on se koukku, katkes koukun juuresta... Hittolainen.
          Nyt tein väliaikaisvirityksen. Koko vaijeri pitää siis vaihtaa.
          Vaijeri katoo sinne oven sisään airbagin alle. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Kannattaako räpeltää itte vai vienkö korjaamolle? Airbag irti ilmeisesti ja sit pitääkö aukoo sitä mustaa fyllinkiä mikä on liimattu kiinni? Vai pääseekö mekanismiin käsiks ulkopuolen lukon/kahvan kautta? ...Kattelin sitä oven kahvaakin ja ihmettelin miten se aukaistaan.

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #6
            E39 ovipahvin irroitus.

            E61 525d LCI

            Comment

            • kylläbemu
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 62

              #7
              Vaihdoin kuskinpuoleisen vaijerin itte

              Joo kyselin pikkusen vinkkejä etukäteen ja sit vaihdettiin mamman kans se vaijeri. Vaijeri muuten maksoi KL:ssä 10eur.

              Ekana akun miinuskenkä irti ja odoteltiin vartti. Tänä aikana oven verhoilu irti ja kun vartti oli kulunut niin airbagin piuha irti ja sit ne 3 pientä pulttia irti ja airbag hyllylle odotteleen. Ovipahvi oli sikaflexillä (tai jollain) oven rungossa kiinni. Mattoveittellä vedin sian keskeltä vain sen verran kuin oli tarvis, eli en koko pahvia irrottanu. Onneks vedin mattoveittellä varovasti, koska sen sikaflexin takana oli heti piuhoja. Sen vaijerin toinen pää oli aikas ahtaannäköisessä paikassa jossain kotelossa ja siinä edessä oli joku liitin. Kotelon kansi auki, liitin vapautui painamalla alas. Pujotin piuhan sen vivun taaksen ja vedin siitä piuhasta vivun aukiasentoon. Tällä sain sen koukun vielä lähemmäksi ja irrottaminen kärkipihdeillä oli helpompaa. Koukku irti, uusi tilalle ja liitin takas paikalleen ja kansi päälle. Pujotin myös sen vaijerin toisen pään siitä reijästä mistä sen kuului tulla näkyviin ovipahvin alta ja laitoin sen sisäkahvan jo paikalleen.
              Olin ottanu kuumaliimapistoolin mukaan millä piti liimata se ovipahvi paikalleen mutta kun painoin sen ovipahvin takas niin se sika tarttuikin itteensä kii uudestaan ja tiukkaan. Painelin huolella sen paikalleen ja sit kiinnitin airbagin ja sit oviverhoilun. Sisäkahva piti tietenkin pujottaa sen kahvan reijästä läpi. Tässä vaiheessa se vaijeri lipsahti siitä sisäkahvan muoviurasta mutta sen sai takas helposti. Kun kaikki oli paikallaan niin laitoin virta-avaimesta virrat päälle ja sit vasta laitoin akun kaapelin kiinni.
              Radiosta meni aika mutta asemat säilyi. Muuten kaikki meni puikkoihin.

              Comment

              • peltone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 8092
                • Willähde

                #8
                Tuosta vaijerista:

                Itelä räjähti kuskin oven sisäkahva viime viikolla ja vaihdoin tilalle vkl uuden.
                Nyt tuntuisi siltä että tuo vaijeri on hieman löysempi kuin ennen kahvan leviämistä.
                Johtuuko tämä siitä hirveestä vaijerin nykimisestä kun yritin saada sitä siihen kahvaan..?
                Pitäisikö tuo vaijeri vaihtaa vai onko "löystymiselle" jotain muuta syytä?

                Ja mitä tuollane maksaa alkuperäsenä marmorilla?
                E30 316 -87
                E91 325i -06
                E61 530d -06
                F10 520d -14
                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by peltone View Post
                  Nyt tuntuisi siltä että tuo vaijeri on hieman löysempi kuin ennen kahvan leviämistä.
                  Johtuuko tämä siitä hirveestä vaijerin nykimisestä kun yritin saada sitä siihen kahvaan..?
                  Pitäisikö tuo vaijeri vaihtaa vai onko "löystymiselle" jotain muuta syytä?
                  Asensitko vaijerin kuoren oikein siihen kahvan rungossa olevaan pidikkeeseen? Tuo vaijerin asennus ei muuten vaadi mitään hirveää nykimistä, joku on tekniikassa/asennusjärjestyksessä vikana jos niin pitää tehdä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Asensitko vaijerin kuoren oikein siihen kahvan rungossa olevaan pidikkeeseen? Tuo vaijerin asennus ei muuten vaadi mitään hirveää nykimistä, joku on tekniikassa/asennusjärjestyksessä vikana jos niin pitää tehdä.
                    Joo ensin en siis tiennyt oikeaa tekniikkaa ja tuli vähän nyittyä sitä paikallee
                    Sit ku sen teki oikein niin meni heti ja helposti... Väänsin sitä runkoa siihen sen verran että kuului 'naks' ja löin kahvan kiinni..
                    Pitäisikö siis tarkistaa tuo vaijeri että sen varmasti kiinni kunnolla siinä muovirungossa? :think
                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • kylläbemu
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2006
                      • 62

                      #11
                      Originally posted by peltone View Post
                      Joo ensin en siis tiennyt oikeaa tekniikkaa ja tuli vähän nyittyä sitä paikallee
                      Sit ku sen teki oikein niin meni heti ja helposti... Väänsin sitä runkoa siihen sen verran että kuului 'naks' ja löin kahvan kiinni..
                      Pitäisikö siis tarkistaa tuo vaijeri että sen varmasti kiinni kunnolla siinä muovirungossa? :think
                      Kuullostaa ehdottomasti siltä, että se vaijerin kuori ei ole enää sille kuuluvassa paikassa, eli siinä urassa. Tarkista vielä onko se irronnut siitä.
                      Muuten, kun sitä koukkua kiskoo niin kannattaa olla tarkkana, että ei pihdeillä kisko ja nyi sitä koukkua niin, että ne vaijerin säikeet saa täppiä ja osa katkeilee. Jos niitä katkeilee niin tulee käytössä ongelmia nimittäin ne säikeet uppoo ovipahviin ja tästä syystä oven aukaisumekanismi kangistuu ja se kahva menee rikki. Ittellä meni 2 kahvaa uusiks alle puolessa vuodessa ennenkö sit toi vaijerikin katkes. Kun olin irrottanut oviverhoilun niin ovipahvista paljastui kauheet raapalejäljet siinä kohtaa missä säikeet oli uponnu ovea auotessa.

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8092
                        • Willähde

                        #12
                        Originally posted by kylläbemu View Post
                        Kuullostaa ehdottomasti siltä, että se vaijerin kuori ei ole enää sille kuuluvassa paikassa, eli siinä urassa. Tarkista vielä onko se irronnut siitä.
                        Muuten, kun sitä koukkua kiskoo niin kannattaa olla tarkkana, että ei pihdeillä kisko ja nyi sitä koukkua niin, että ne vaijerin säikeet saa täppiä ja osa katkeilee. Jos niitä katkeilee niin tulee käytössä ongelmia nimittäin ne säikeet uppoo ovipahviin ja tästä syystä oven aukaisumekanismi kangistuu ja se kahva menee rikki. Ittellä meni 2 kahvaa uusiks alle puolessa vuodessa ennenkö sit toi vaijerikin katkes. Kun olin irrottanut oviverhoilun niin ovipahvista paljastui kauheet raapalejäljet siinä kohtaa missä säikeet oli uponnu ovea auotessa.
                        Ok, kiitos paljon tästä. Kuin myös TJJ:lle, taas
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • Erh4be
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 341
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by peltone View Post
                          Joo ensin en siis tiennyt oikeaa tekniikkaa ja tuli vähän nyittyä sitä paikallee
                          Sit ku sen teki oikein niin meni heti ja helposti... Väänsin sitä runkoa siihen sen verran että kuului 'naks' ja löin kahvan kiinni..
                          Pitäisikö siis tarkistaa tuo vaijeri että sen varmasti kiinni kunnolla siinä muovirungossa? :think
                          Itsellä olis kanssa viikonloppuna tuo sisäkahvan vaihto edessä kun jäi vanha käteen tuossa jokunen aika sitten pakkasella

                          Olisikohan sinulla tai jollain muulla heittää näin etukäteen jotain vinkkiä tuohon hommaan, että välttyy suurimmilta virheiltä. Mikä tuossa vaijerin laittamisessa siihen uuteen kahvaan kiinni on se oikea tekniikka? Ilmeisesti voimaa ei siis vaadita vaikka vaijerissa ei pituutta liikaa olekaan?

                          Eikös se kahva ole kehyksineen ihan vain yhdellä ruuvilla kiinni sen tulpan alla ja kaiken järjen mukaan sitten kun kahva on irti niin pitäisi jo nähdä että mitä pitää tehdä. Vaijeri vanhasta kahvasta irti, vaijeri uuteen kiinni ja kahva takasin paikalleen...Onko tuo ihan noin yksinkertaista vai onko siinä jotain niksejä mitä pitäisi tietää? Tarkoitus olisi välttää tekemästä enempää vahinkoa ja saada homma suhteellisen sujuvasti hoidettua
                          E90 325i M-Sport -06
                          --------------------------
                          Ex: E36 325i Coupe -94
                          Ex: E39 523i -98

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            #14
                            Originally posted by Erh4be View Post
                            Itsellä olis kanssa viikonloppuna tuo sisäkahvan vaihto edessä kun jäi vanha käteen tuossa jokunen aika sitten pakkasella

                            Olisikohan sinulla tai jollain muulla heittää näin etukäteen jotain vinkkiä tuohon hommaan, että välttyy suurimmilta virheiltä. Mikä tuossa vaijerin laittamisessa siihen uuteen kahvaan kiinni on se oikea tekniikka? Ilmeisesti voimaa ei siis vaadita vaikka vaijerissa ei pituutta liikaa olekaan?

                            Eikös se kahva ole kehyksineen ihan vain yhdellä ruuvilla kiinni sen tulpan alla ja kaiken järjen mukaan sitten kun kahva on irti niin pitäisi jo nähdä että mitä pitää tehdä. Vaijeri vanhasta kahvasta irti, vaijeri uuteen kiinni ja kahva takasin paikalleen...Onko tuo ihan noin yksinkertaista vai onko siinä jotain niksejä mitä pitäisi tietää? Tarkoitus olisi välttää tekemästä enempää vahinkoa ja saada homma suhteellisen sujuvasti hoidettua
                            No itel oli nää ohjeet: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/door/doorhandle.htm

                            Ei mikää paha rasti kyllä. Tosiaa se vaijeri viel tarkistamatta kun ovi kuitenki viel aukee
                            Kahva kehyksineen on tosiaa sillä yhellä ruuvilla kiinni. Noista kuvista näkee helposti miten se on siellä.

                            Voimaa ei tosiaan tarvita kun tekniikka on oikea. Lue tarkasti noi ohjeet
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • Erh4be
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 341
                              • Helsinki

                              #15
                              Joo olen kyllä kahellu noi samat ohjeet läpi, mutta onko niin että noissa oikeastaan neuvotaan tuon pelkän kahvaosan vaihtaminen, kun itsellä on siinä uudessa kahvassa uusi kehyskin mukana niinkuin varmasti yleensä onkin...

                              No eiköhän tuo homma siitä kokeilemalla suju, toivottavasti en sitä vaijeria hajota siinä samalla muuten vaikeutuu hommat huomattavasti.
                              E90 325i M-Sport -06
                              --------------------------
                              Ex: E36 325i Coupe -94
                              Ex: E39 523i -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎