E39 takalasin lämppäri ei pelitä vieläkään

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samtheman1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 208
    • Mikkeli

    E39 takalasin lämppäri ei pelitä vieläkään

    Olen turhaan yrittänyt paikallistaa vikaa, eli sulakkeet ja rele on ok, piuha takalasille on ehjä.:think

    Releelle tulee neljä piuhaa ja niille tulee virtaa seuraavasti:

    * Pun/vihr. syöttöjännite(?)=12V aina

    * Musta lämmittimelle(?)=ei virtaa missään tapauksessa

    * Vihr./kelt. aktivoinnin syöttö(?)= aina 12V virrat päällä riippumatta lämmittimen asennosta

    * Sin./rusk. aktivoinnin maajohto(?)= aina 12V virrat päällä riippumatta lämmittimen asennosta

    Osaako kukaan sähköisistä ammattilaisista sanoa, missä välissä on vikaa; oikosulku/johto poikki tms.
    -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

    Exiä E39 520D, E38 735

    Nykyisiä E61 525D, E65 745
  • bayer 320
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 119
    • itä-suomi

    #2
    Kokemusteni mukaan bmw käyttää ruskeaa aina maa johtona.(ei 100 varmaa tietoa). Jos saat 12v auton rungon ja siniruskean väliin, niin silloin tämä kys johto on poikki tai maadoituspiste on hapettunut olettaen että tämä johto on maadoitus, kuten itsekin kirjoitit. Kun maadoitusjohto on kunnolla maissa, niin jännite kys johdon ja rungon välillä 0V. Ota akku irti ja mittaa piipillä saako se maita mistään. Luulisin että tässäkin tapauksessa maa on jatkuvasti yhteydessä ja plussaa katkotaan riippuen onko lämmitin käytössä vai ei.
    Tsemppiä!

    Comment

    • samtheman1
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 208
      • Mikkeli

      #3
      Saa maitakin...

      Mittasin vastuksen akun miinuksen kiinnityskohtaan rungossa, kun akunkenkä oli irti ja tulos oli jotakin yksikköä 300 (se ruskea piuha). Takalasin sulattajalle menevässä piuhassa oli samaisia yksikköjä 1300. Näiden ero riippunee maadoituskohdan etäisyydestä?

      Hmm... Takaluukku on vaihdettu takuuseen joskus entisellä omistajalla, eikä ole täyttä varmuutta onko lämppäri toiminut vaihdon jälkeen. Sopisiko oireet joidenkin piuhojen ristiinkytkemiselle tms.? Missähän mahdolliset vikakytkennät sijaitsevat? Tai mihin se maadoituspiuha on maadoitettu, eli mistä se maadoituspiuha voi saada virtaa? Siihen maadoitusjohtoon tulee se 12V vaikka rele on irti.
      Last edited by samtheman1; 22-02-2009, 22:42.
      -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

      Exiä E39 520D, E38 735

      Nykyisiä E61 525D, E65 745

      Comment

      Working...
      X