memebuy23buy

Ostinpa E39 525tds touring bemarin... Kysymyksiä riittää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • topsi
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 225
    • Oulu

    Ostinpa E39 525tds touring bemarin... Kysymyksiä riittää

    Eli hommasin tollasen otsikonmukaisen 525tds touringin vuosimallia -97... Ja ihmeteltävää riittää

    Eli auto on siis tuo: http://www.nettiauto.com/bmw/525/2430821

    Ensinnäkin, joku m-sport tuo on, mutta lukemani mukaan "aidossa m-sportissa" pitäis olla musta katto. Tuossa ei ole. Sen sijaan ei ole kromilistoja ulkona, ikkunoissa, ja sisällä olevat listat yms. on "antrasiittia" eli sellanen mustahko... Penkit on mustat nahkaset sporttipenkit, ratti ja vaihekepin nuppi on M-mallia... Sitten auto on matala, jopa ehkä turhan matala kun raapii kaikenmaaliman lumipenkat pohjaa. Mukana on lappu sachsin sarjasta jossa puhutaan 30mm madalluksesta mutta liekö sitten vakio m-sportista vielä 30mm matalempi?

    Edellinen auto oli hieman piristetty 1.9TD -89 passat, ja moni asia on tässä niin paljon erilain että pitää hieman kysellä teidän mielipiteitä:

    1. Auton pitäisi olla lastutettu 165 heppaseksi.. Perstuntumalta tehot ovat kutakuinkin tallella, mutta alavääntö puuttuu. Kone alkaa vääntämään kohtalaisesti vasta 2000rpm paikkeilta, ja sitten vääntää suht. hyvin sinne 5000 kiekan paikkeille. Mutta jos esim. nelosella lyö kaasun pohjaan 1000 rpm niin ainoa mitä huomaa, on se että kulutusmittari nousee 20 kieppeille... kiihtyvyyttä ei juuri ole... Onko normaali toiminta? Erityisesti tämä alaväännön puute ihmetyttää kun kerran turbo on tuommonen pikku rusina, eli luulis heräävän aika alhaalta. Erityisesti tämä asia ihmetyttää kun tosiaan tuo vanha passat jossa oli garretin gt20vnt + iso välijäähytin, lähti paljon alempaa vääntämään vaikka kone oli pienempi ja turbo isompi... Aika erikoinen yhtälö siis... Pitäishän tollasesa 6-sylinterisessä koneessa nyt sentään edes hieman sitä alavääntöä olla... Olisiko kellään heittää millaselta ton 525 tds:n vääntökäyrä pitäis näyttää?

    2. Kulutus. Ekat 55 litraa meni suunnilleen 9l kulutuksella... Tämä miltei järkytti minut. Eli kilsoja kertyi hieman reilut 600 jossa mukana mm. 200km maantiereissu... (passatilla vastaavalla ajolla kulutus olis ollu ehkä 6,5l) Tein vielä perään uuden 200km tarkistusmittauksen, ajo on ollu rauhallista sekaajoa... lopputulos 8,9l/100km... KULUTTAAKO TÄLLANEN OIKEASTI NÄIN PALJON VAI ONKO KONEESSA VIKAA? Kulutusmittari pyörii siinä 4-6l kieppeillä tasasessa nopeudessa vakkari päällä... Ei oikein korreloi mitattuun kulutukseen.

    3. Pitäis hommata tuohon kesärenkaat. Voiko taakse laittaa leveämpää rengasta kuin eteen, ainakin käyttöohjekirjan (joka tosin on vm. 2000) mukaan vain sedaniin tarjotaan taakse leveämpää vaihtoehtoa? Jos pyörii nurkissa edullisesti tähän autoon sopivia sarjoja niin saa tarjota

    4. Mistä sais tuohon edullisesti vetokoukun? Paljon maksaa ja mitä vaatii asennukselta? Eli ts. onnistuuko asennus itse vai kannattaako suosiolla asennuttaa jossain?

    5. Löytyykö jostain netin syövereistä tuon auton huolto-ohjelmaa suomeksi? Autohan on saksantuonti ja saksankielisestä huoltokirjasta ei ota meikäläinen selvää...
    E46 ///M3 -01
    Ex: E39 530d -01 M-sport
    Ex: E39 525tds touring -97
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    #2
    Eihän tuo ole M-sporttia nähnytkään. Ainoa M-juttu on ratti ja penkit. Ei tainnut 97 edes saada M-sporttia. Kato vaikka ton mun Touringin kuvat, tuolta näyttää E39 M-sport Tourinki.

    Ja voi taakse laittaa leveämpää, ihan sedanin tapaan.
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • topsi
      BTCF Member
      • Mar 2009
      • 225
      • Oulu

      #3
      Originally posted by jsa014 View Post
      Eihän tuo ole M-sporttia nähnytkään. Ainoa M-juttu on ratti ja penkit. Ei tainnut 97 edes saada M-sporttia. Kato vaikka ton mun Touringin kuvat, tuolta näyttää E39 M-sport Tourinki.

      Ja voi taakse laittaa leveämpää, ihan sedanin tapaan.
      Ok, eli onko tuohon autoon kuitenkin saanut alkuperäisvarusteina noita m-osia vai onko ne tunkattu jälkikäteen?

      Onko järkevää laittaa taakse leveitä renkaita? Eli tuleeko uraherkkä tai onko muita miinuksia? Jonkin verran nimittäin on myynnissä sarjoja joissa takana jopa 10" leveää vannetta.
      E46 ///M3 -01
      Ex: E39 530d -01 M-sport
      Ex: E39 525tds touring -97

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        #4
        Eiköhän nuo ruori ja penkit ole ollut ihan alusta asti. Joku viisaampi voi vahvistaa että sellaisia on 97 saanut.

        Eipä se leveämpi takarengas haittaa, kunhan ET kohdallaan, eli noin 22-24. Itsellekkin tulossa Touringiin 10" takavanne.
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • KaKaRa
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 130
          • Turku/Kuopio

          #5
          Originally posted by topsi View Post
          1. Auton pitäisi olla lastutettu 165 heppaseksi.. Perstuntumalta tehot ovat kutakuinkin tallella, mutta alavääntö puuttuu. Kone alkaa vääntämään kohtalaisesti vasta 2000rpm paikkeilta, ja sitten vääntää suht. hyvin sinne 5000 kiekan paikkeille. Mutta jos esim. nelosella lyö kaasun pohjaan 1000 rpm niin ainoa mitä huomaa, on se että kulutusmittari nousee 20 kieppeille... kiihtyvyyttä ei juuri ole... Onko normaali toiminta? Erityisesti tämä alaväännön puute ihmetyttää kun kerran turbo on tuommonen pikku rusina, eli luulis heräävän aika alhaalta. Erityisesti tämä asia ihmetyttää kun tosiaan tuo vanha passat jossa oli garretin gt20vnt + iso välijäähytin, lähti paljon alempaa vääntämään vaikka kone oli pienempi ja turbo isompi... Aika erikoinen yhtälö siis... Pitäishän tollasesa 6-sylinterisessä koneessa nyt sentään edes hieman sitä alavääntöä olla... Olisiko kellään heittää millaselta ton 525 tds:n vääntökäyrä pitäis näyttää?
          Mulla oli E39 530d:ssä turbon magneettiventtiili jäänyt auki, ei ollut vetoja ollenkaan alle 2300rpm:n. Tämä oli helppo todeta: pienillä kierroksilla kaasu pohjassa kulutusmittari ei noussut kuin n. 20l, kun vedot alko siitä 2300rpm:stä kulutusmittari pomppas pohjaan, eli 30l:aan. Näin ainakin itse pähkäilin pienessä mielessäni ja magneettiventtiilin vaihdon jälkeen kiihdytyksessä pienillä kierroksilla kulutus hyppää sinne 30l:aan.
          E61 530dAT -08, M-sport, Imola Red
          E90 330d -06
          E36 328iT -96, "M-sport"
          VW junakeula -64

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17797
            • Jämsä

            #6
            Originally posted by jsa014 View Post
            Eihän tuo ole M-sporttia nähnytkään. Ainoa M-juttu on ratti ja penkit. Ei tainnut 97 edes saada M-sporttia. Kato vaikka ton mun Touringin kuvat, tuolta näyttää E39 M-sport Tourinki.

            Ja voi taakse laittaa leveämpää, ihan sedanin tapaan.

            taitaapi -97 vuoteen asti M-paketti sisältää vain nuo sisustan palikat (penkit, ratti, nuppi ym.) eiköhän tuossakin ole kuitenkin silloin saatavilla ollut M-paketti ruksittu varusteista...
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • topsi
              BTCF Member
              • Mar 2009
              • 225
              • Oulu

              #7
              Originally posted by KaKaRa View Post
              Mulla oli E39 530d:ssä turbon magneettiventtiili jäänyt auki, ei ollut vetoja ollenkaan alle 2300rpm:n. Tämä oli helppo todeta: pienillä kierroksilla kaasu pohjassa kulutusmittari ei noussut kuin n. 20l, kun vedot alko siitä 2300rpm:stä kulutusmittari pomppas pohjaan, eli 30l:aan. Näin ainakin itse pähkäilin pienessä mielessäni ja magneettiventtiilin vaihdon jälkeen kiihdytyksessä pienillä kierroksilla kulutus hyppää sinne 30l:aan.
              Hmm, turbon magneettiventtiili? Eli että hukkaportti olisi kokoajan auki vai mitä se tarkoittaa? Mitä kyseinen venttiili siis tarkalleen ottaen tekee? Vetoja ei kyllä ole juurikaan välillä 1000-2000.

              Kannattaako muuten EGR tulpata samantien vai heti, vai onko kyseisellä toimenpiteellä jotain sivuvaikutuksia?
              E46 ///M3 -01
              Ex: E39 530d -01 M-sport
              Ex: E39 525tds touring -97

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7468
                • Oulu

                #8
                Originally posted by topsi View Post
                5. Löytyykö jostain netin syövereistä tuon auton huolto-ohjelmaa suomeksi? Autohan on saksantuonti ja saksankielisestä huoltokirjasta ei ota meikäläinen selvää...
                Tosta voi yrittää tihrustaa: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...2&postcount=16

                Varmaan jossain on parempikin versio.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • TFV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 3080
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by topsi View Post
                  Hmm, turbon magneettiventtiili? Eli että hukkaportti olisi kokoajan auki vai mitä se tarkoittaa? Mitä kyseinen venttiili siis tarkalleen ottaen tekee? Vetoja ei kyllä ole juurikaan välillä 1000-2000.

                  Kannattaako muuten EGR tulpata samantien vai heti, vai onko kyseisellä toimenpiteellä jotain sivuvaikutuksia?
                  Ei siinä tds:ssä ole vetoja ennen kahtatuhatta. Ei ole ikinä ollutkaan Ei ainakaan mulla. Sen luonne vaan on sellainen, vanhaa tekniikkaa.
                  E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16577
                    • Asikkala

                    #10
                    "Mutta jos esim. nelosella lyö kaasun pohjaan 1000 rpm "

                    Pisti silmään että eihän tämä kone sentään mistään veturista ole...

                    Comment

                    • Jisv
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 461
                      • Pori

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      "Mutta jos esim. nelosella lyö kaasun pohjaan 1000 rpm "

                      Pisti silmään että eihän tämä kone sentään mistään veturista ole...
                      Jaksaako joku autodiesel vääntää noista kierroksista mitään yhtään mihinkään? Ei ainakaan m47ntu jaksa, eikä sen puoleen sisudieselin tuotoksetkaan traktorikäytössä.
                      e46 non m-sport touring
                      Dieselin kulutus

                      Comment

                      • marotsi
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 113
                        • Karijoki

                        #12
                        Ite tuossa juuri kappareissulla kokeilin omalla nokilekalla niin
                        ahdot rupee nouseen pikku hiljaa 1700kierroksen jälkeen ja
                        kunnon meno alkaa vasta sielä 2000 tietämillä.

                        Ja jos olisit vakiota kokeillut huomaisit että se ei vedä edes vielä
                        tuolloin vaan taisi päästä vasta 2500kierroksen kohdalla menon makuun.
                        Käki connection

                        E34 525 TDS Touring, tuleva lintta
                        E34 525 TDS Touring, talvipirssi
                        E30 320 Touring, ??????

                        Emännällä E46 318d lintta

                        Comment

                        • ioni
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2007
                          • 125
                          • Viiala

                          #13
                          tds kokemuksia

                          Itellä sama kone vakiona e34:ssa oli aivan kuollut 2000 rpm asti, ja ahtopaineet piti oikein houkutella nousemaan - ahtopainemittari auttoi tuon seurannassa.
                          Nyt vaihdoin tuohon e39 malliin, ja Karalan tunaamaan lastuun - voi perse kun voi olla menoissa eroja - tuo herää heti 1500rpm jälkeen ja sit mennäänkin aika mukavasti...tarttee skannata dynolappu, niin näet sen vääntökäyrän. Siis pointtina se, että kyllä tuonkin saa kohtuullisesti toimimaan jopa alle 2000rpm, mutta entinen passat 90hv heräsi silti selvästi alempaa.
                          Kulutus e34:ssä 5,7-7l ja e39 kaikki tankit (~15kpl)välillä 6,1-7,2l, mitattuina tankatessa (ei ajotietokonetta). Siis kuulostaa aika paljolta tuo kulutus.
                          ioni
                          --
                          ioni

                          "What's red and bad for your teeth?

                          A brick.
                          "

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 926
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            Itsellä E34 TDS ja sama tekniikka hyvin pitkälti. Jos ei herää alle 2000rpm(ahdot ei nouse) niin turbo huoltoon. Omalla kohdalla ainakin turbo oli niin akseliltaan karstottunu että ei lähteny kunnolla pyörimään. Tuon operaation jälkeen turbo lähtee mukaan sieltä 1700 rpm kohdilta ja ajelu paljon mukavampaa.
                            Tosin onhan tuo ihan eriluontoinen diesel mitä useimmat, nykyisistä nyt puhumattakaan. Nykyiset vetää 1500-3500 rpm välillä ja toi tds vetää kunnolla 2500-5000 rpm välillä.
                            Ja kulutus on isolla autolla isompi. 90% maantiellä menee sinne 6,5-7l/100km väliin, mutta kaupungissa varmaan se 10l/100km . Massaa näissä kuitenkin ihan kiitettävästi mukana. Esim. oma auto painoi puntarilla 1700kg kuski kyydissä ja kyseessä siis E34.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • topsi
                              BTCF Member
                              • Mar 2009
                              • 225
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Jisv View Post
                              Jaksaako joku autodiesel vääntää noista kierroksista mitään yhtään mihinkään? Ei ainakaan m47ntu jaksa, eikä sen puoleen sisudieselin tuotoksetkaan traktorikäytössä.
                              No ei nyt ihan 1000:sta väännä mikään mutta ex. passattivanhuksessa silti käytännön kiihtyvyys oli parempi jo 1000:sta alkaen... ja kone lähti siitä 1500-1600rpm kohdalta vääntää reilusti.

                              Tämä auto taas ei tunnu vääntävän yhtään sinne johonki 1700 asti, siinä on jotain pieniä heräämisen merkkejä ja kunnolla alkaa vääntään vasta 2000 kieppeiltä.. Kaippa se on uskottava että tämä kone vaan on tällanen... "ylävireinen". Se vain että kuinka kauan tässä malttaa ennenkuin alkaa muutoksia suunnittelemaan... tai no, toki niitä on jo suunniteltu mutta toteuttamaan

                              Mitä tulee kulutukseen niin onhan se näköjään ilmoitettukin kulutus 8,9l kaupungissa... Eli tässä siis ilmoitetut lukemat (autotalli.com): 5,0 6,6 8,9.kaupunkipainotteistahan tuo ajo on ollut mutta jotenki vaan yllätti iso lukema. Pitää nyt katsoa mihin se asettuu... Aika reilu ero ilmoitetussa kaupunki- ja maantieajossa, mutta kai se on massa mikä sen tekee. :o


                              Kiitokset vastauksista, ja huolto-ohjelmasta. Muuten, mikä noiden huoltojen virallinen väli on? Tai siis sen ymmärrän että huolletaan sitten kun valo syttyy... (itseasiassa nyt palaa oilservice ja inspection valot, kun edellinen omistaja ei ole nollannut) mutta mistä tietää tarkoitetaanko inspection 1:stä vai 2:sta... Sinällään hämäävää että vaikka en saksaa osaakkaan niin mitään kilometrimääriä en huoltokirjasta löydä..
                              E46 ///M3 -01
                              Ex: E39 530d -01 M-sport
                              Ex: E39 525tds touring -97

                              Comment

                              Working...
                              X