Eli hommasin tollasen otsikonmukaisen 525tds touringin vuosimallia -97... Ja ihmeteltävää riittää 
Eli auto on siis tuo: http://www.nettiauto.com/bmw/525/2430821
Ensinnäkin, joku m-sport tuo on, mutta lukemani mukaan "aidossa m-sportissa" pitäis olla musta katto. Tuossa ei ole. Sen sijaan ei ole kromilistoja ulkona, ikkunoissa, ja sisällä olevat listat yms. on "antrasiittia" eli sellanen mustahko... Penkit on mustat nahkaset sporttipenkit, ratti ja vaihekepin nuppi on M-mallia... Sitten auto on matala, jopa ehkä turhan matala kun raapii kaikenmaaliman lumipenkat pohjaa. Mukana on lappu sachsin sarjasta jossa puhutaan 30mm madalluksesta mutta liekö sitten vakio m-sportista vielä 30mm matalempi?
Edellinen auto oli hieman piristetty 1.9TD -89 passat, ja moni asia on tässä niin paljon erilain että pitää hieman kysellä teidän mielipiteitä:
1. Auton pitäisi olla lastutettu 165 heppaseksi.. Perstuntumalta tehot ovat kutakuinkin tallella, mutta alavääntö puuttuu. Kone alkaa vääntämään kohtalaisesti vasta 2000rpm paikkeilta, ja sitten vääntää suht. hyvin sinne 5000 kiekan paikkeille. Mutta jos esim. nelosella lyö kaasun pohjaan 1000 rpm niin ainoa mitä huomaa, on se että kulutusmittari nousee 20 kieppeille... kiihtyvyyttä ei juuri ole... Onko normaali toiminta? Erityisesti tämä alaväännön puute ihmetyttää kun kerran turbo on tuommonen pikku rusina, eli luulis heräävän aika alhaalta. Erityisesti tämä asia ihmetyttää kun tosiaan tuo vanha passat jossa oli garretin gt20vnt + iso välijäähytin, lähti paljon alempaa vääntämään vaikka kone oli pienempi ja turbo isompi... Aika erikoinen yhtälö siis... Pitäishän tollasesa 6-sylinterisessä koneessa nyt sentään edes hieman sitä alavääntöä olla... Olisiko kellään heittää millaselta ton 525 tds:n vääntökäyrä pitäis näyttää?
2. Kulutus. Ekat 55 litraa meni suunnilleen 9l kulutuksella... Tämä miltei järkytti minut. Eli kilsoja kertyi hieman reilut 600 jossa mukana mm. 200km maantiereissu... (passatilla vastaavalla ajolla kulutus olis ollu ehkä 6,5l) Tein vielä perään uuden 200km tarkistusmittauksen, ajo on ollu rauhallista sekaajoa... lopputulos 8,9l/100km... KULUTTAAKO TÄLLANEN OIKEASTI NÄIN PALJON VAI ONKO KONEESSA VIKAA? Kulutusmittari pyörii siinä 4-6l kieppeillä tasasessa nopeudessa vakkari päällä... Ei oikein korreloi mitattuun kulutukseen.
3. Pitäis hommata tuohon kesärenkaat. Voiko taakse laittaa leveämpää rengasta kuin eteen, ainakin käyttöohjekirjan (joka tosin on vm. 2000) mukaan vain sedaniin tarjotaan taakse leveämpää vaihtoehtoa? Jos pyörii nurkissa edullisesti tähän autoon sopivia sarjoja niin saa tarjota
4. Mistä sais tuohon edullisesti vetokoukun? Paljon maksaa ja mitä vaatii asennukselta? Eli ts. onnistuuko asennus itse vai kannattaako suosiolla asennuttaa jossain?
5. Löytyykö jostain netin syövereistä tuon auton huolto-ohjelmaa suomeksi? Autohan on saksantuonti ja saksankielisestä huoltokirjasta ei ota meikäläinen selvää...

Eli auto on siis tuo: http://www.nettiauto.com/bmw/525/2430821
Ensinnäkin, joku m-sport tuo on, mutta lukemani mukaan "aidossa m-sportissa" pitäis olla musta katto. Tuossa ei ole. Sen sijaan ei ole kromilistoja ulkona, ikkunoissa, ja sisällä olevat listat yms. on "antrasiittia" eli sellanen mustahko... Penkit on mustat nahkaset sporttipenkit, ratti ja vaihekepin nuppi on M-mallia... Sitten auto on matala, jopa ehkä turhan matala kun raapii kaikenmaaliman lumipenkat pohjaa. Mukana on lappu sachsin sarjasta jossa puhutaan 30mm madalluksesta mutta liekö sitten vakio m-sportista vielä 30mm matalempi?
Edellinen auto oli hieman piristetty 1.9TD -89 passat, ja moni asia on tässä niin paljon erilain että pitää hieman kysellä teidän mielipiteitä:
1. Auton pitäisi olla lastutettu 165 heppaseksi.. Perstuntumalta tehot ovat kutakuinkin tallella, mutta alavääntö puuttuu. Kone alkaa vääntämään kohtalaisesti vasta 2000rpm paikkeilta, ja sitten vääntää suht. hyvin sinne 5000 kiekan paikkeille. Mutta jos esim. nelosella lyö kaasun pohjaan 1000 rpm niin ainoa mitä huomaa, on se että kulutusmittari nousee 20 kieppeille... kiihtyvyyttä ei juuri ole... Onko normaali toiminta? Erityisesti tämä alaväännön puute ihmetyttää kun kerran turbo on tuommonen pikku rusina, eli luulis heräävän aika alhaalta. Erityisesti tämä asia ihmetyttää kun tosiaan tuo vanha passat jossa oli garretin gt20vnt + iso välijäähytin, lähti paljon alempaa vääntämään vaikka kone oli pienempi ja turbo isompi... Aika erikoinen yhtälö siis... Pitäishän tollasesa 6-sylinterisessä koneessa nyt sentään edes hieman sitä alavääntöä olla... Olisiko kellään heittää millaselta ton 525 tds:n vääntökäyrä pitäis näyttää?
2. Kulutus. Ekat 55 litraa meni suunnilleen 9l kulutuksella... Tämä miltei järkytti minut. Eli kilsoja kertyi hieman reilut 600 jossa mukana mm. 200km maantiereissu... (passatilla vastaavalla ajolla kulutus olis ollu ehkä 6,5l) Tein vielä perään uuden 200km tarkistusmittauksen, ajo on ollu rauhallista sekaajoa... lopputulos 8,9l/100km... KULUTTAAKO TÄLLANEN OIKEASTI NÄIN PALJON VAI ONKO KONEESSA VIKAA? Kulutusmittari pyörii siinä 4-6l kieppeillä tasasessa nopeudessa vakkari päällä... Ei oikein korreloi mitattuun kulutukseen.
3. Pitäis hommata tuohon kesärenkaat. Voiko taakse laittaa leveämpää rengasta kuin eteen, ainakin käyttöohjekirjan (joka tosin on vm. 2000) mukaan vain sedaniin tarjotaan taakse leveämpää vaihtoehtoa? Jos pyörii nurkissa edullisesti tähän autoon sopivia sarjoja niin saa tarjota

4. Mistä sais tuohon edullisesti vetokoukun? Paljon maksaa ja mitä vaatii asennukselta? Eli ts. onnistuuko asennus itse vai kannattaako suosiolla asennuttaa jossain?
5. Löytyykö jostain netin syövereistä tuon auton huolto-ohjelmaa suomeksi? Autohan on saksantuonti ja saksankielisestä huoltokirjasta ei ota meikäläinen selvää...
Comment