Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ostinpa E39 525tds touring bemarin... Kysymyksiä riittää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 926
    • Sotkamo--Oulu

    #16
    Eikös siinä huoltokirjassa kuitenkin kerrota se huoltojen järjestys... Eli meni jotenkin näin, öljyhuolto - inspection1 - öljyhuolto - inspection2 - ja taas alusta. Eli katotaan kumpi inspection- huolto aiemmin tehty ja sen mukaan sitten seuraava. Ei ollu varma tieto mutta viisaammat korjatkoon.

    Ja tuosta koneesta sen verran että en omaani laittaisi esim. lastua ilman muita muutoksia. Tämä TDS mylly kun ei tunnetusti ole mikään lujin moottori virityksen suhteen. Mutta lisätietoahan löytyy foorumilta vaikka kuinka.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • ioni
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 125
      • Viiala

      #17
      tds kestävyys

      hmmm...ainahan noilla kestävyyksillä pelotellaan mutta alan kyllä itse olla käännynnäinen jo lastutuksen puoleen. Toki tuo karalan paja varmaan suunnilleen tietääkin, mitä tekee, mutta on vain niin paljon kivempi ajella kun on tarvittaessa hiukan reserviä käytössä.

      Onhan se toki niin että riuhtomalla ja repimällä saa mitä tahansa rikki eli olisin varmaan 10v sitten itsekin saanut kannen halki - näin isomahaisena keski-ikäisenä ei enää niin tule revittyä

      Omassa ritsassa(e39) 414tkm tuli just täyteen aamulla ja mukavasti kukkuu.
      --
      ioni

      "What's red and bad for your teeth?

      A brick.
      "

      Comment

      • topsi
        BTCF Member
        • Mar 2009
        • 225
        • Oulu

        #18
        Joo osa tosiaan tuntuu olevan sitä mieltä tuosta koneesta että sitä ei passais hirveästi lastutella, tai sitten ainakin pitää käyttää varoen jos lastuttaa... Itselläkin tapana aina hieman käyttää autoa ennen sammuttamista yms perustoimenpidettä... ja kylmäähän ei kiusata!

        Mutta, onko tuohon autoon kukaan vaihtanut VNT-turboa tuon vakion tilalle? Sopivalla VNT-turbolla sais varmaan ahdot nousemaan hieman alempaa

        Miten on, meneekö moottorinohjaus tms sekaisin jos alkaa turboa vaihtamaan?
        E46 ///M3 -01
        Ex: E39 530d -01 M-sport
        Ex: E39 525tds touring -97

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 926
          • Sotkamo--Oulu

          #19
          Lähinnä juuri sen turbon takia en lastuttaisi sitä vakiota. Ainakin E34 korissa se turbo on niin hengettömän kokoinen että varmasti pakosarjan paineet (ja sitä myötä koneen lämpörasitus) nousee aika lahjakkaasti jos siitä turbosta pitäs virrata enemmän. Varmaan se vakioturbo jo ahdistaa yläkierroksilla vakionakin.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • topsi
            BTCF Member
            • Mar 2009
            • 225
            • Oulu

            #20
            Hmm, onko normaalia, että lämmöt ovat jatkuvasti siinä "alemmalla viivalla". Eli sinisen ja punasen välissä on 2 viivaa, niin lämpötila pyörii sen alemman viivan tuntumassa...

            Voisiko siinä olla syy reiluhkoon kulutukseen?
            Kulutus viimetankilla 9,3 l/100km, rauhallisesti on yritetty ajaa...:think

            Mukana tuli uus termari jossa lukee 80'C eli kannattaako se vaihtaa toi tonne tilalle, vai mikä on normi termarin lämpötila?
            E46 ///M3 -01
            Ex: E39 530d -01 M-sport
            Ex: E39 525tds touring -97

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #21
              Kuvan mukaan näyttäisi olevan myös M-alusta. Sulla on termari vähän rikki ja se jää pikkusen auki kylmänä ja lämmöt jää alas. Alkup. termari on kanssa 80c ja toimii ehjänä niin kuin pitää.
              Retard Member

              Comment

              • jones69
                BTCF Member
                • Dec 2005
                • 510
                • Myrskylä

                #22
                Konehan on esikamio diesel, joka tekee siitä hieman kierroskonemaisen... Vakio ahtimella en itsekkään lastuttaisi kun pakopaineet/lämmöt nousevat. Itselläni on putkistoa ja cooleria lukuunottamatta (3") vakio e34 tds:sä siinä ahtopaineiden ollessa 1,1bar on pakopaineet 2,1-2,3bar! Itse joskus suunnittelin laittavani vnt-ahtimen tuon orkkiksen tilalle ja jopa ostin sellaisen, mutta se lähti myyntiin juurikin vaikean asennuksen takia (siis sillain että sen olis saanut kunnolla toimimaan.) . Lämpöjen kuuluisi nousta sinne puoleenväliin joten uskon että termari on vaihtokamaa. Näin voit saada kulutustakin pienemmäksi.
                E91 320d ///M-Sport "Voll"

                E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                Comment

                • topsi
                  BTCF Member
                  • Mar 2009
                  • 225
                  • Oulu

                  #23
                  Kävin tuossa nyt ensimmäisen kerran matka-ajolla:

                  Oulu-Kokkola-Oulu, n. 480km

                  Tulos: 8,6 l/ 100km

                  Menomatka n. 120-130km/h
                  Tulomatka n. 110 km/h

                  koko matka vakkari päällä, mäkiähän tuolla välillä ei tunnetusti juuri ole

                  Taitaa olla autossa jotain vialla? Tuskin nyt termari (lämmöt hieman alhaalla siis edelleen) voi noin suurta kulutusta aiheuttaa...

                  Autohan siis on manuaalilla vielä!
                  E46 ///M3 -01
                  Ex: E39 530d -01 M-sport
                  Ex: E39 525tds touring -97

                  Comment

                  • kartsan
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 187
                    • Kiukainen

                    #24
                    Originally posted by topsi View Post
                    1. Auton pitäisi olla lastutettu 165 heppaseksi.. Perstuntumalta tehot ovat kutakuinkin tallella, mutta alavääntö puuttuu. Kone alkaa vääntämään kohtalaisesti vasta 2000rpm paikkeilta, ja sitten vääntää suht. hyvin sinne 5000 kiekan paikkeille. Mutta jos esim. nelosella lyö kaasun pohjaan 1000 rpm niin ainoa mitä huomaa, on se että kulutusmittari nousee 20 kieppeille... kiihtyvyyttä ei juuri ole... Onko normaali toiminta? Erityisesti tämä alaväännön puute ihmetyttää kun kerran turbo on tuommonen pikku rusina, eli luulis heräävän aika alhaalta. Erityisesti tämä asia ihmetyttää kun tosiaan tuo vanha passat jossa oli garretin gt20vnt + iso välijäähytin, lähti paljon alempaa vääntämään vaikka kone oli pienempi ja turbo isompi... Aika erikoinen yhtälö siis... Pitäishän tollasesa 6-sylinterisessä koneessa nyt sentään edes hieman sitä alavääntöä olla... Olisiko kellään heittää millaselta ton 525 tds:n vääntökäyrä pitäis näyttää?
                    Tosta kommentistasi ettei kulutus nouse tuon 20 yli tuli vaan mieleen että olisiko siellä vikatila päällä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=119267

                    Jos lämpötila ei nouse siihen keskelle voi olla termostaatti loppu. Kannattaa vaihtaa koska vaikuttaa tiettävästi kulutukseenkin.
                    Yamaha XJ750 ja XJ900
                    E32 730iA
                    ex E32 750iAL
                    ex E34 525tdsA Touring

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎