Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ja varpaita palelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edellinen_korimalli
    Newbiemmer
    • Feb 2009
    • 11
    • Uusimaa

    e39 ja varpaita palelee

    E39 520iA touring vm.-99, suomiauto.

    Mistäköhän mahtaa johtua ettei edessä jalkatilaan puhalla oikeastaan ollenkaan lämmintä? Vaikka minkä tekisi. Aamulla viimeksi kokeilin kaikenlaista. Vaikka suuntaa puhalluksen jaloille ja kääntää puhaltimen täysille, niin puhinaa kuuluu kyllä lupaavasti mutta lähinnä kojelaudan sisältä. Takamatkustajille hönkii kyllä samaan aikaan kadehdittavan lämmintä.

    Autossa on kyllä muuten lämmintä ja lämmönsäätö tuntuu toimivan, siis puhalluksesta saa haaleaa tarvittaessa. Kaikkialle muualle saa siis toivotun lämpöistä mutta ei kuskin varpaille.

    Onko tämä vika, ominaisuus vai käyttäjän taitamattomuutta?
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Kyseisen ilmaläpän moottori rikki tai jumissa. Tai sitten kuskinpuolen verhoilua on käytetty irti ja takasinlaitetaessa sieltä on jäänyt ilmaohjain pois joka työntäisi ilman jalkatilaan sensijaan että se menisi kojelaudan sisälle?
    Kannattaa tarkistaa tuo ohjain ja jos on paikallaa niin piuhan päähän ja katsomaan onko ihka/ihkr moduulilla vikakoodia läppämoottorista.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • edellinen_korimalli
      Newbiemmer
      • Feb 2009
      • 11
      • Uusimaa

      #3
      Tietoa löytyy

      Kiesi kävi helmikuussa ennen ostopäätöstä autotohtorin syynissä jossa ei raportoitu vikakoodeja. Ongelma voi tietysti olla uudempaakin perua.

      Täytyy syynätä ohjain. Missä muuten kyseinen ilmaläpän moottori sijaitsee ja miten siihen pääsee käsiksi ?

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Se ilmaohjain mikä saattaa puuttua on tuossa kuvassa numerolla #6.
        Ohjaimen pää pitäisi näkyä kyllä tuosta jalkatilan yläosasta aivan oikeesta reunasta.
        Tarkistappa tuo nyt eka ja kokeile vielä kädellä että tuleeko sieltä ilmaa kun säädät paneelilta ilmankiertoa.

        Itse läpän ohjainmoottori on syvemmällä kojetaulun sisällä. En kyllä itse ihan heti uskoisi tuon ohjainmoottorin vikaan mutta jossei mitään muuta vikaa löydy ja ilmavirta ohjautuu muualle kyllä asetusten mukaan niin kantsii viedä auto piuhan päähän ja kokeilla ohjata kyseistä kuskin jalkatilan läppämoottoria manuaalisesti.

        Foorumiltakin löytyy paljon ihmisiä kenellä on mahdollisuus vikakoodin luentaan ja vastaavaan joten kannattaa tarkkailla jos sattuisi samalta paikkakunnalta löytymään osaava kaveri. Tokihan lysti onnistuu merkkiliikkeessäkin mutta voi tulla kalliiksi.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1204
          • GrassLake

          #5
          Originally posted by edellinen_korimalli View Post
          Tietoa löytyy

          Kiesi kävi helmikuussa ennen ostopäätöstä autotohtorin syynissä jossa ei raportoitu vikakoodeja. Ongelma voi tietysti olla uudempaakin perua.

          Täytyy syynätä ohjain. Missä muuten kyseinen ilmaläpän moottori sijaitsee ja miten siihen pääsee käsiksi ?
          ...sillä "autotohtorin" yleismallisella laitteella tuskin näkee mitään muita kuin moottorinohjaukseen/päästöihin liittyvät obd-koodit, eli katsastukseen liittyvät.

          Luetuta jossain kaikista moduleista koodit, foorumilla monikin tekee puoli-ilmaiseksi.

          Comment

          • edellinen_korimalli
            Newbiemmer
            • Feb 2009
            • 11
            • Uusimaa

            #6
            Vikakoodien maailma on minulle uusi ja ihmeellinen. Autoissani ei ole tietokoneita ollut kuin joskus läppärilaukku peräkontissa. Koska autorehtori ja tomaattivaihteistohuollon isot pojat sanoivat ettei vikakoodeja ollut, minä uskon ja keskityn ydinosaamiseeni.

            No joo, Pikainen syynäys työpaikan parkkiksella osoitti että ainakin verhoilua on käytetty irti. Koskapa jalkatilan verhoilun sivupaneelissa oli uutuuttaan kiiltävä ruuvi. Hanttarin jalkatilaan osoittaa osa nro7 mutta osaa nro 6 en paikallistanut. Ryhyin sitä etsimään ja hieman koettelemalla paneeli jäi käteen:think.

            Vaikuttaa siltä, että syy löytyy piakkoin. On tässä flunssassa hyvätkin puolensa, kuten että varpaita palelee tavallista herkemmin...

            Comment

            • edellinen_korimalli
              Newbiemmer
              • Feb 2009
              • 11
              • Uusimaa

              #7
              No joo, kyllähän se suutin numero 6 löytyi myös, jalkatilaan tuleva reikä tuossa kuskinpuolella on aika pieni ja töitäkin pitää tehdä... Kiinnitysruuvi vaikutti vähän siltä, että joku edellisistäkin omistajista oli sinne paneelin taakse kurkkinut. Ei ilmeisesti viisastunut kuten en minäkään.

              Kummastakaan jalkatilan suuttimesta ei tule oikeastaan minkään sorttista ilmaa. Oikein pieni henkäys korkeintaan, kun puhaltimen vääntää täysille.
              Jonnekin sitä ilmaa kyllä menee runsaasti, kohinasta päätellen. Täysillä jalkatilaan puhaltaessa äänessä on pieni viheltävä sävy, ilmeisesti siellä on läppä kiinni.

              Sinänsä tuo ei isommin haittaa, nyt kun sen tietää. Auto kun on muuten varsin lämmin; huomasin tuon vasta nyt kun oli -9C ja lähdin pikkukengissä liikkeelle. Ennen ensi talven pakkasia asialle tarttee kuitenkin tehdä jotain.

              Taitaa olla siis vikakoodin luettamista tiedossa. Jossain vaiheessa ryhdyn aktiivisesti etsimään lukutaitoisia, mutta jos joku Keski-Uudellamaalla vaikuttava diagnostikko lukee tämän, voi laittaa privaa.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by edellinen_korimalli View Post
                Vikakoodien maailma on minulle uusi ja ihmeellinen. Autoissani ei ole tietokoneita ollut kuin joskus läppärilaukku peräkontissa. Koska autorehtori ja tomaattivaihteistohuollon isot pojat sanoivat ettei vikakoodeja ollut, minä uskon ja keskityn ydinosaamiseeni.
                Pieni johdatus asiaan:
                Yleisesti siis kaikki auton laitteet/varusteet näkyvät diagnostiikkalaitteella ns. moduuleina ja jokainen moduuli tallentaa muistiinsa vikakoodin jos toiminnassa on ollut jokin häiriö. Ja jokainen moduuli on ikäänkuin pieni tietokone jolla on oma toimintansa, ohjaten vaikkapa valoja taikka sähköikkunoita.
                Katsastuksessa tarkistetaan ns. OBD vikakoodit eli käytännössä moottorin ohjainyksikön vikakoodit, eli siellä näkyvät mahdolliset viat jotka voivat vaikuttaa moottorin käyntiin ja päästöihin.
                Muihin moduuleihin pääsee käsiksi sopivalla skannerilla taikka tietokoneohjelmalla mutta näitä ei tarkisteta missään katsastuksessa tai autotohtorilla.

                Esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa pari moduulia e39:stä.
                IHKA - Automaatti-ilmastoinnin ohjainyksikkö
                IKE - Mittaristo
                GM - Korimoduuli
                LCM - Valojenohjausmoduuli
                DME/DDE - Moottorinohjausyksikkö
                EGS - Vaihteistonohjainyksikkö
                jne jne.

                E39:ssäkin on helposti kymmeniä moduuleita riippuen hieman auton varusteista ja jokainen tarkkailee omaa toimintaansa, täten jokaiseen pääsee "kiinni" ja pystyy lukemaan kyseisen moduulin vikakoodit, tekemään vaikkapa ohjauksia tai lukemaan ns. livedataa josta näkee mitä eri arvoja vaikkapa moottorinohjauksen eri anturit antavat realiajassa.

                Taitaa olla siis vikakoodin luettamista tiedossa.
                Siitä olisi varmaan hyvä aloittaa. Ja juurikin kyseessä tuo IHKA moduuli mihin pitäisi päästä kiinni, tarkastaa onko muistiin jäänyt koodeja ja jos ei niin koittaa ohjata sitä säätöläppää.
                Ja varmistetaan nyt vielä että kyseessä on kuitenkin automaatti ilmastointi eli näytöllinen malli, eikä suinkaan semmonen missä on veivattavat nappulat?
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • edellinen_korimalli
                  Newbiemmer
                  • Feb 2009
                  • 11
                  • Uusimaa

                  #9
                  Kiitos johdannosta.

                  Nappuloista tuota veivataan... eli manuaalinen ilmastointi siinä on.

                  Onko tuolla osalla numero 5 jotain tekemistä tämän asian kanssa?

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Jaa, oletin että oli automaattiversio. Siinä tapauksessa läppien ohjaus on ihan mekaaninen ja ohjainpaneelilta lähtee vaijerit, en tuon toimintaan ole kauheemmin perehtynyt joten muut korjatkoon.
                    Mutta sitten koodien luku ei auta kyllä asiaa vaan vika on mekaaninen varmaankin.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9139
                      • Oulu

                      #11
                      Vaijereiden ihmettelyksi menee. IHKR (pdf)
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • edellinen_korimalli
                        Newbiemmer
                        • Feb 2009
                        • 11
                        • Uusimaa

                        #12
                        Kiitos tähänkin asti. Hyvä tietää sekin, että vika on tod. näk. mekaaninen. Silloin pystyy katsomaan ilman laitteita ja ammattitaidotonkin uskaltaa koskea

                        Olisin kiitollinen jos joku vinkkaisi mistä päin tuota lähtisi lähestymään ja purkamaan.

                        Edit: Jahah, osittainen vastaus tuli nopeammin kuin mobiiliyhteys antaa myöten reagoida. Vihreä vaijeri lienee tässä se ongelma. Taitaakin olla aikamoinen savotta päästä noihin käsiksi.
                        Last edited by edellinen_korimalli; 23-03-2009, 18:35. Reason: lisätietoja

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9139
                          • Oulu

                          #13
                          Irrota ensin IHKR:n alapuolelta matala nappulapaneeli (switch unit). Työnnät esim. muovikortit väliin ja liutat ulos. Sieltä IHKR:n alapuolelta paljastuu lukitus, niin saat itse paneelin irti. Sitten tutkailet, liikkuuko kyseinen vaijeri. Tuosta varmaan pystyy sen verran vaijeria seurata, että näkee mistä toista päätä tarvittaessa pääsee ihmettelemään.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • edellinen_korimalli
                            Newbiemmer
                            • Feb 2009
                            • 11
                            • Uusimaa

                            #14
                            Kiitos molemmille. Vaijereitten ja muun mekaanisen ihmettely onnistuu kyllä. Toivoa sopii, että vihreän vaijerin yläpääkin löytyy jalkatilasta käsin tarkasteltuna. Kojelaudan yläosaa en nimittäin ihan mielelläni lähde parkkipaikkaremonttina irrottamaan. Vai näkyisiköhän tuo radiokasettisoittimen ja kojelaudan keskellä olevan puhallusräppänän irrottamisella. Mitäs luulette?

                            Jos en tee itse vaan vien "lähimpään peltihallipajaan" näillä ohjeilla säästynee kuitenkin tunnin työt .

                            Comment

                            • Torppa
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 291
                              • Vihti

                              #15
                              Mulla hiukan samanlainen ongelma.. Autona 325 e36 92

                              Jalkatilaan tulee sellainen pieni hönkäys vain, vaikka puhkuu täysillä ja naviska käännetty jalkatilaan päin. Kojelaudan sisältä muutenkin välillä kuuluu jotain pieniä surinoita, esim sisäilmankierto päällä. Mutta muutenkin.

                              Sekä lämmön säätönaviskat reagoivat aika hitaasti, ja ei meinaa tulla millään kylmää, ellei nakkaa ilmastointia (manuaalinen) päälle hetkeksi.

                              Täytyykö tuossa keskellä olevasta puhallusaukon alapuolella oleva kuuma-kylmä "rulla" aina kääntää kylmän puolelle jos haluaa kylmää.??
                              ------------------------------------------------
                              Entiset:
                              E61 535D M-sport 11/-05
                              E61 535D M-sport 12/-04
                              E46 330D Touring 11/-03
                              E36 325i Coupe 8/-92
                              E30 318i Coupe -89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎