Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 steptronic vaihteenvalitsin, lukitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 steptronic vaihteenvalitsin, lukitus

    Moi,

    Tuossa kaveri huomasi, joka lainasi minun autoa, että voi heittää stepin valitsimen suoraan D:ltä N:n yli R:lle painamatta kepukan nappulaa lainkaan. Mulla on sen auto lainassa, kävin kokeilemassa sillä, niin siinä tarvii painaa nappia myös tuossa tilanteessa.

    Kumpikin auto vaatii sitä napin painamista, että saa P:ltä pois ja P:lle, mutta minun autossa tuo N->R väli menee päälle ilman että painaa sitä nappia.

    Vaihtoin vaihdekepin nupin joku aika sitten. Olisiko siinä voinut tulla jotain häikkää? En kyllä huomannut siinä mitään ihmeellistä.

    Mulla auto 9/2002 mallia, ja kaverilla 10/2000, eli 2v on vuosimalleissa eroa.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Keke71
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 340
    • Kiiminki

    #2
    Mulla taasen tossa omassa E39:ssä on silleen että sillä kepin namiskalla ei oo mitään merkitystä. (vaikka siinä on sellainen) Keppi ei liiku P:ltä ja sinne takaisin jos ei paina jarrua, ja ajon aikana keppi menee kyllä D:ltä N:lle mutta ei saa sitä rallivaihdetta päälle. En sitten tiedä onko tollainen systeemi ihan orggis, kun tossa samassa E39:ssä on myös sellainen toiminto että kun käynnistää auton, niin ei tartte ku käyttää avainta starttiasennossa niin se starttaa niinkauan että auto käynnistyy. Aika outoja varusteita.
    E39 540iA Touring

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9990
      • KVLA

      #3
      Originally posted by Keke71 View Post
      En sitten tiedä onko tollainen systeemi ihan orggis, kun tossa samassa E39:ssä on myös sellainen toiminto että kun käynnistää auton, niin ei tartte ku käyttää avainta starttiasennossa niin se starttaa niinkauan että auto käynnistyy. Aika outoja varusteita.
      Tämä on 8-koneellisten "hienouksia" ja alkuperäinen tehdasvaruste.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9990
        • KVLA

        #4
        Originally posted by teropa View Post
        Moi,

        Tuossa kaveri huomasi, joka lainasi minun autoa, että voi heittää stepin valitsimen suoraan D:ltä N:n yli R:lle painamatta kepukan nappulaa lainkaan. Mulla on sen auto lainassa, kävin kokeilemassa sillä, niin siinä tarvii painaa nappia myös tuossa tilanteessa.

        Kumpikin auto vaatii sitä napin painamista, että saa P:ltä pois ja P:lle, mutta minun autossa tuo N->R väli menee päälle ilman että painaa sitä nappia.

        Vaihtoin vaihdekepin nupin joku aika sitten. Olisiko siinä voinut tulla jotain häikkää? En kyllä huomannut siinä mitään ihmeellistä.

        Mulla auto 9/2002 mallia, ja kaverilla 10/2000, eli 2v on vuosimalleissa eroa.

        Tero
        Tuossa minun vanhemmassa 4/99 540:n stepissä vaihdekeppi menee (taaksepäin) R->N->D lukitusta painamatta.Eteenpäin siirrettäessä D->N menee ihan työntämällä koskematta lukitukseen.Muita eteenpäin siirtoja tehdessä on aina painettava lukitusnappia.P asennosta siirrettäessä on aina painettava lukitusta (ja jarrua).
        Olisiko nupin vaihdossa jotain "sattunut"?
        Last edited by Heguli 31; 08-04-2009, 17:32.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          Ongelma korjattu.

          Katsoin tuota mekanismia, ja siinä on D:ltä P:lle päin mentäessä semmoset "portaat"/pykälät, joiden yli pääsee vain tuota valitsimen nappia painamalla että varsi nousee. Jostain syystä tuo valitsimen varsi oli ala-asennossaan niin ylhäällä, että meni ekasta portaasta yli, ilman napin painallusta. Mutta ei enää toisesta.

          Ei ku keppi irti, ja uudestaan paikalleen, tällä kertaa semmosella kunnon moukulla niin kepukka loksahti varressa olevan pienen lukituspykälän ohi. Tämä vaihe oli vissiin jäänyt vaiheeseen uutta nuppia asentaessa, vaikka kepukka itessään oli ihan tiiviin näköisesti ja tuntuisesti paikallaan. Tuo vaatii tommosen jysäyksen, että se menee tuon pykälän yli paikalleen.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎