Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530da jyrisee!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    E39 530da jyrisee!

    Seuraava ongelma huolestuttaa matka-ajossa:
    Vitosvaihteella ja joskus nelosellakin käytettäessä vääntöä, jostain mahdollisesti voimansiirrosta kuuluu pelottavaa jyrinää, ihan kuin kaksoismassavauhtipyörän jyrinä manuaalissa. Pystyy yleensä välttämään vaihtamalla manuaalisesti neloselle mutta täysillä kiihdytettäessä jyrisee silti, korkeammillakin kierroksilla kuin 2000. En ole onnistunut paikallistamaan mistä päin autoa ääni kuuluu.

    Mikä tämän voi aiheuttaa? Onko kellään kokemusta? Laatikko vaihtaa tosi nätisti eikä luista. Mittarissa vajaa 170tkm. Autoa ei ole lastutettu.

    Toinen tilanne milloin kuuluu jotain jyrinää on pakitettaessa reilulla kaasulla. Pitää vertailla onko ääni samanlainen.
    BMW F15 X5 M50d -14
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by TuomasTee View Post
    Seuraava ongelma huolestuttaa matka-ajossa:
    Vitosvaihteella ja joskus nelosellakin käytettäessä vääntöä, jostain mahdollisesti voimansiirrosta kuuluu pelottavaa jyrinää, ihan kuin kaksoismassavauhtipyörän jyrinä manuaalissa. Pystyy yleensä välttämään vaihtamalla manuaalisesti neloselle mutta täysillä kiihdytettäessä jyrisee silti, korkeammillakin kierroksilla kuin 2000. En ole onnistunut paikallistamaan mistä päin autoa ääni kuuluu.

    Mikä tämän voi aiheuttaa? Onko kellään kokemusta? Laatikko vaihtaa tosi nätisti eikä luista. Mittarissa vajaa 170tkm. Autoa ei ole lastutettu.

    Toinen tilanne milloin kuuluu jotain jyrinää on pakitettaessa reilulla kaasulla. Pitää vertailla onko ääni samanlainen.
    Veikataan nyt sitten lukemisien ja kokemusten perusteella...vakionopeusnivel, kardaanin tukilaakeri
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10043
      • KVLA

      #3
      Jatketaan veikkailuja:Moottorin kumityynyt.

      Comment

      • TuomasTee
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 529
        • Kotka

        #4
        Siitä minäkin olen haaveillut että se olisi joku noista sen sijaan että olisi laatikko. Jos nyt yritän henkisesti varautua pahimpaan niin onko mahdollista että vika olisi silti laatikossa?

        Moottorin kumityynyjä on tutkittu pariin otteeseen merkkiliikkeessä mutta ei mukamas ole mitään vikaa. Jotenkin vaikea uskoa kun se pakin jyrinä tuntuis niin voimakkaasti tulevan sieltä päin. 1700 kierroksella on myös resonanssi mikä olis kiva saada pois ennenkun alkaa päässäkin surisemaan.

        Kiitos vinkeistä! Onko kellään omaa kokemusta jyrinöistä?
        BMW F15 X5 M50d -14

        Comment

        • casino
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 663
          • Keski-Suomi

          #5
          Originally posted by TuomasTee View Post
          Siitä minäkin olen haaveillut että se olisi joku noista sen sijaan että olisi laatikko. Jos nyt yritän henkisesti varautua pahimpaan niin onko mahdollista että vika olisi silti laatikossa?

          Moottorin kumityynyjä on tutkittu pariin otteeseen merkkiliikkeessä mutta ei mukamas ole mitään vikaa. Jotenkin vaikea uskoa kun se pakin jyrinä tuntuis niin voimakkaasti tulevan sieltä päin. 1700 kierroksella on myös resonanssi mikä olis kiva saada pois ennenkun alkaa päässäkin surisemaan.

          Kiitos vinkeistä! Onko kellään omaa kokemusta jyrinöistä?
          Rättinivel aiheuttaa kanssa jyrinöitä jos alkaa olla huonossa kunnossa. Paljonko autolla on ajettu?
          Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
          Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
          http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

          e39 -530d touring 11/1999
          ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

          Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

          Comment

          • iikka
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2597
            • Oulu

            #6
            kardaanin tukilaakerilta kuulostas...
            Speed costs, how fast you wanna go?

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #7
              Laatikon turbiinilukko? Samaa vikaa kuin Ooppeleissa..
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • Jupex
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 41
                • Seinäjoki

                #8
                Kardaanin rättinivel pitää melkoista jyrinää ja mulla se ainakin tuntui kuuluvan vähän milloin mistäkin. Kivasti sai samalla vaihdettua varmuudeksi sen kannatinlaakerinkin kun sinne auton alle nyt oli jonkun kuitenkin mentävä.
                E30 316
                E30 320i
                E30 316i
                E34 520iA
                E34 525tds touring
                E39 530i touring individual
                E34 M5 3.6

                Comment

                • TuomasTee
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 529
                  • Kotka

                  #9
                  Ajettu vähän alle 170tkm. Miten helppo noita mainitsemianne vikakohteita on selvittää? Pitääkö jokainen osa vaihtaa kerrallaan uuteen ja sitten huomata ettei auttanutkaan yhtään, rahaa mennyt 1000e? Näin mulla nimittäin yleensä käy.

                  Jos vika olisi kuitenkin turbiinilukossa (tietysti sen jälkeen kun olen korjannut muut arvioidut vikakohteet turhaan ja hassannut tonnin), voiko pelkän turbiinin korjata? Oon jotenkin saanu sellaisen käsityksen et nää laatikot on kertakäyttöisiä siten että jos joko turbiini- tai vaihteistopuolelta joku pettää, vaihdetaan koko laatikko? Olenko väärässä?
                  Last edited by TuomasTee; 12-04-2009, 20:12.
                  BMW F15 X5 M50d -14

                  Comment

                  • casino
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 663
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Originally posted by TuomasTee View Post
                    Ajettu vähän alle 170tkm. Miten helppo noita mainitsemianne vikakohteita on selvittää? Pitääkö jokainen osa vaihtaa kerrallaan uuteen ja sitten huomata ettei auttanutkaan yhtään, rahaa mennyt 1000e? Näin mulla nimittäin yleensä käy.
                    No ainakin rättinivelen voit tarkastaa menemällä auton alle ja katsomalla lampun kanssa niveltä laatikon ja kardaanin välissä. Jos näkyy yhtään murtumia tai kun kardaanista "pyörität" on väljää rätissä niin ei muutakuin vaihtoon palikkaa....
                    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
                    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
                    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

                    e39 -530d touring 11/1999
                    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

                    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

                    Comment

                    • TuomasTee
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 529
                      • Kotka

                      #11
                      Väljyydestä tuli mieleen että ripeästi liikkeelle lähdettäessä jossain on väljää sekä P:llä myös, voiko johtua juuri rättinivelestä?
                      BMW F15 X5 M50d -14

                      Comment

                      • Tonran
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2007
                        • 88
                        • tampere

                        #12
                        Originally posted by TuomasTee View Post
                        Väljyydestä tuli mieleen että ripeästi liikkeelle lähdettäessä jossain on väljää sekä P:llä myös, voiko johtua juuri rättinivelestä?
                        Itselläni manuaali 530d ja piti sellaisen kolahduksen liikkeelle lähtiessä, eli oli väljää jossain ja niin että se lähti liikkeelle nytkähtämäällä kolauksen kera.

                        en ole mikään ammattialinen mutta jos rättilaippa on sama kuin tuo rättinivel niin se mulle vaihdettiin ja murheet katosi.... joku puhui rättilaipasta ja joku nivelestä mutta en ole itse mikään rasvanäppi ja joka tapauksessa remppa ei ollut mitenkään kallis ja auto toimii kuin unelma.
                        Last edited by Tonran; 13-04-2009, 11:00.
                        ____________________________________________
                        BMW 530d touring M-sport -02
                        ex - Vw - Passat 1,9 Tdi (130hv) -04
                        ex - Vovlo V70 T5 -01
                        ex - Volvo V40 2.0T -03
                        ex - renault megane -05 (työantaja pakotti)

                        - Ensimmäinen muttei viimeinen Bmw -

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎