Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 tärinä jarrutuksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samtheman1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 208
    • Mikkeli

    E39 tärinä jarrutuksessa

    Aiheesta oli kyllä lukuisia kirjoituksia, mutta...

    Kovemmasta vauhdista (yli 80km/h) jarrutettaessa, rattia täristää kovasti. Hiljaisemmassa vauhdissa jarrutettaessa ja ajettaessa tärinää ei esiinny.
    Jarrut eivät kuumene, eikä mitään ylimääräisiä kolinoita/vinkumisisa kuulu missään vaiheessa.

    Vika voinee olla etutukitangon heloissa, eli kuvassa osa
    nro 5 (?) http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05

    Voiko tuon osan vaihtotarvetta mitenkään testata etukäteen vaihtamatta, kun muitakin mahdollisia tärinän aiheuttajia tuntuu olevan lukuisia?
    -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

    Exiä E39 520D, E38 735

    Nykyisiä E61 525D, E65 745
  • IIIolut
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 382
    • Mikkeli

    #2
    Mulla oli juuri kuvailemasi oireet ja ne korjaantui juuri tuon osan nro. 5 vaihdolla. Siis molemmille puolille omat.

    Vaikka tukivarsia väänteli ei väljää tuntunut. Kun varret sai irti niin huomattiin, että molemmat puslat olivat revenneet. Puslat maksoin merkkiliikkeessä M5:een 52€ kpl. Eli ei ole kovinkaan pahan hintaisia.
    Last edited by IIIolut; 21-04-2009, 13:10.
    E61 ///M5 -07
    F15 X5 40e ///M-Sport -16

    Ex. E39 ///M5 -01
    -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

    Comment

    • samtheman1
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 208
      • Mikkeli

      #3
      Motonetistä?

      Motonetistä ilmeisesti tilattavissa tittelillä etutukitangon helasarja?
      -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

      Exiä E39 520D, E38 735

      Nykyisiä E61 525D, E65 745

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7438
        • Oulu

        #4
        Täälläkin reaktiotankojen vaihto puslineen auttoi ko. oireeseen. Luulisin että kannattaa vaihtaa koko tangot, ainakin mulla noi toisen pään palloniveletkin on olleet väljiä melko äkkiä. KL Varaosista Lemförder 110€/puoli: http://klvaraosat.workspace3.smileho...itemcode=14123
        Last edited by Petri.Kekkonen; 21-04-2009, 13:54.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Nivel ei kestä kahden puslan ikää, joten koko tanko täydellisenä vaihtoon.

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            #6
            Suosittelen laittamaan ainoastaan lemförderiä tai vastaavanlaatuista.

            Comment

            • Nisti
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2007
              • 705
              • På Gränsen

              #7
              Mitä nyt olen lukenut niin lemförder olisi se numero 1.. mutta käsitystä siitä, että mitkä merkit ovat vastaavanlaatuisia on hukassa.
              "MURPHY'S LAW"
              "Whatever can go wrong will go wrong,
              and at the worst possible time,
              in the worst possible way"

              Comment

              • Marko.K
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 1193
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Nisti View Post
                Mitä nyt olen lukenut niin lemförder olisi se numero 1.. mutta käsitystä siitä, että mitkä merkit ovat vastaavanlaatuisia on hukassa.
                Febi/bilstein http://cgi.ebay.de/Querlenker-vorne-...1%7C240%3A1318

                Edit: Jaa tuollahan Petri Kekkonen oli maininnut, eli näköjään noita on turha tilata saksasta jos sama hinta KL-varaosissa
                Last edited by Marko.K; 21-04-2009, 16:13.
                F11 535d -11 367hv/728nm
                E39 M5 -99 Alpine White II
                E65 730da -02
                E60 530da -03
                E39 530da -03 240hv/600nm
                E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                E38 740iaL -95
                E39 530d -99 245hv/528nm

                Comment

                • samtheman1
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 208
                  • Mikkeli

                  #9
                  Osat tilattu.

                  Reaktiotangot heloineen on nyt tilattu KL:ltä. Onko mitään ihmeitä, vai saako asennettua itse paikoilleen normaaleilla perustyökaluilla? Pallonivelet tietysti haraa jonkun verran vastaan ainakin...
                  -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                  Exiä E39 520D, E38 735

                  Nykyisiä E61 525D, E65 745

                  Comment

                  • samtheman1
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 208
                    • Mikkeli

                    #10
                    Do dii...

                    Reaktiotangot vaihdatin molemmille puolin, mutta tärinät ei hävinny mihinkään. Asentaja sanoikin, että osat oli ihan ehjät. Seuraavaksi täytynee kokeilla jarrulevyjen vaihtoa, prkl!

                    Molemman puolen käytetyt, mutta ehjät reaktiotangot puslineen myytävänä nyt siis jollekin tarvitsevalle...
                    -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                    Exiä E39 520D, E38 735

                    Nykyisiä E61 525D, E65 745

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by samtheman1 View Post
                      Reaktiotangot vaihdatin molemmille puolin, mutta tärinät ei hävinny mihinkään. Asentaja sanoikin, että osat oli ihan ehjät. Seuraavaksi täytynee kokeilla jarrulevyjen vaihtoa, prkl!

                      Molemman puolen käytetyt, mutta ehjät reaktiotangot puslineen myytävänä nyt siis jollekin tarvitsevalle...
                      Jos levyt ei auta niin sitten raidetangot seuraavaksi. Ja sitten alatukivarret ja koiranluut.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by samtheman1 View Post
                        Reaktiotangot vaihdatin molemmille puolin, mutta tärinät ei hävinny mihinkään. Asentaja sanoikin, että osat oli ihan ehjät. Seuraavaksi täytynee kokeilla jarrulevyjen vaihtoa, prkl!

                        Molemman puolen käytetyt, mutta ehjät reaktiotangot puslineen myytävänä nyt siis jollekin tarvitsevalle...
                        Alatukivarsien nivelistähän tämä kuitenkin useimmiten e39:ssä johtuu?

                        Comment

                        • samtheman1
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 208
                          • Mikkeli

                          #13
                          Pari tuhatta mummoo meni jo kaivoon, eli kannattaa kohta korjata uudella autolla... Koiranluut on vaihdettu jo joskus aiemmin.
                          -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                          Exiä E39 520D, E38 735

                          Nykyisiä E61 525D, E65 745

                          Comment

                          • herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

                            #14
                            Jarrut kantsii kanssa herkistellä, että liu'ut ja männät liikkuvat jouheasti.

                            edit. kallista on kun teettää tollasia pikkujuttuja, työ maksaa ennemmän kuin osat.
                            Retard Member

                            Comment

                            • samtheman1
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 208
                              • Mikkeli

                              #15
                              Nonniiin!

                              Nyt on jarrulevyt ja -palat vaihdettu eteen, sekä renkaat tasapainoitettu. Tärinät loppui siihen. Odotan vielä innolla, että nuo renkaat (235/40/18) kuluisi loppuun ja pääsisi vaihtamaan jotkut normaalikokoiset alle. En ymmärrä mitä hienoo noissa leveissä kumeissa on(?), tulivatpahan auton mukana...
                              -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                              Exiä E39 520D, E38 735

                              Nykyisiä E61 525D, E65 745

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎