Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523IA jäädyttäjän flekti päreiksi, miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bigmasa
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 130
    • Espoo

    E39 523IA jäädyttäjän flekti päreiksi, miksi?

    moe, eilen moottoritiellä painoin kaasun pohjaan ohitustilanteessa ja kuului kauhea särähdys. No ääni häipyi samantien ja ajelin pari kilsaa himaan tutkimaan: jäähdyttäjän flektistä oli siivet "poistuneet" ja olivat palasina moottorin alasuojuksen päällä. Flektin edessä olevassa koteloinnissa oli repeämiä ja viiltoja, eli siivet olivat ottaneet siihen kiinni. Muuta tuhoa en ole huomannut.

    vesipumpun ja termarin vaihdoin viimekesänä enkä mitään siihen liittyviä ongelmia ole huomannut. Visko tuntui toimivan enkä havainnut vesipumpun akselilla mitään klappia tai vuotoa. Flekti/visko oli myös kunnolla kiinni.

    Ensiapuna ajattelin vaihtaa flektin, että pääsen liikkumaan, mutta syyhän ei ole siinä. Mistähän tuo johtui?

    Oisko syynä moottorin kiinnikkeet antoivat periksi ja siivet ottivat kipeää edessä olevaan muovikotelointiin? Lääke sitten kiinnikkeiden uusiminen?
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Moottorin kumityynyt rikki. Kaasuttaessa moottori liikkui ja lopputulos olikin jo selvillä.

    Comment

    • siksta
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 675
      • Orimattila

      #3
      Originally posted by bigmasa View Post
      moe, eilen moottoritiellä painoin kaasun pohjaan ohitustilanteessa ja kuului kauhea särähdys. No ääni häipyi samantien ja ajelin pari kilsaa himaan tutkimaan: jäähdyttäjän flektistä oli siivet "poistuneet" ja olivat palasina moottorin alasuojuksen päällä. Flektin edessä olevassa koteloinnissa oli repeämiä ja viiltoja, eli siivet olivat ottaneet siihen kiinni. Muuta tuhoa en ole huomannut.

      vesipumpun ja termarin vaihdoin viimekesänä enkä mitään siihen liittyviä ongelmia ole huomannut. Visko tuntui toimivan enkä havainnut vesipumpun akselilla mitään klappia tai vuotoa. Flekti/visko oli myös kunnolla kiinni.

      Ensiapuna ajattelin vaihtaa flektin, että pääsen liikkumaan, mutta syyhän ei ole siinä. Mistähän tuo johtui?

      Oisko syynä moottorin kiinnikkeet antoivat periksi ja siivet ottivat kipeää edessä olevaan muovikotelointiin? Lääke sitten kiinnikkeiden uusiminen?
      Kyllähän toi vähän noihin moottorin kiinnikkeisiin viittaisi.
      Ei muuta kun auton alle tutkimaan niitä kiinnikkeitä.

      Onneks ei siiven kappaleet hajottaneet syyläriä.
      F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by bigmasa View Post
        isko syynä moottorin kiinnikkeet antoivat periksi ja siivet ottivat kipeää edessä olevaan muovikotelointiin? Lääke sitten kiinnikkeiden uusiminen?
        Varmasti syynä on moottorin kiinnikkeet/kiinnike, mutta katso nyt kuitenkin että syyläripaketti on varmasti kuunni alakannakkeissaan ja että uläkiinnikemutterit ovat kiinni?

        Comment

        • bigmasa
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 130
          • Espoo

          #5
          moe, tutkailin viikonloppuna tarkemmin uusien tukikumien kanssa asiaa ja vasemmanpuoleisen kiinnikkeen sainkin varovasti konetta tunkkaamalla vaihdettua, mutta oikeanpuoleinen oli niin ahtaassa paikassa, että jäi vielä vaihtamatta. Oisko vinkkejä vaihtoon?

          Noi molemmat kumit näytti ainakin ulkoisesti olevan ihan ehjä, mutta kyllä kai noi on vaihtokunnossa +200tkm veivatussa joka tapauksessa. Syyläripaketti oli kohdallaan, vähän vielä arveluttaa, miten kone niin paljon liikkui että lopputulos oli tämä, siinähän on kuitenkin pultti läpi koko kumin ?.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by bigmasa View Post
            , siinähän on kuitenkin pultti läpi koko kumin ?.
            Ei kai nyt sentään, mitäs virkaa kumipäällysteisellä pultilla olisi

            Comment

            • bigmasa
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 130
              • Espoo

              #7
              juu ei "läpipultti", vaikka sekin vois äkkinäiselle tulla ekaks mieleen

              vielä vaihtamattoman oikeanpuoleisen tuen kiinnityspultti tuntuu alapuolelta liikkuvan kun kiinnitysmutteria kääntää, eli veikkaan että se on se rikkinäinen.

              Mutta vaihtovinkit vielä kiinnostaisi (muu kuin viedä Laakkoselle). Pitääkö jotain purkaa pois ja mitä kätevimmin?

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by bigmasa View Post
                Mutta vaihtovinkit vielä kiinnostaisi (muu kuin viedä Laakkoselle). Pitääkö jotain purkaa pois ja mitä kätevimmin?
                Pitää siitä se yksi suojapelti purkaa pois edestä ja poistaa ilmanpuhdistimen kotelo, lisäksi otin flektin kotelon kiinnitykset irti ja nostin koteloa ylemmäksi, sitä ei kuitenkaan tarvinnut purkaa kokonaan ja flektikin sai olla kiinni. Ja sitten vaan moottoria reippaasti ylöspäin. Mutta minä nostin moottoria yläpuolelta siitä korvakkeesta mistä moottoria pitäisikin nostaa. En tiedä miten tuossa käy jos nostaa pohjasta...
                E39 528iA

                Comment

                • crashline
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2005
                  • 60

                  #9
                  Mites kävi?

                  Saitko vaihdettua ja paljon kustanti kumit?

                  Comment

                  • MasaTDS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1606
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by bigmasa View Post
                    moe, eilen moottoritiellä painoin kaasun pohjaan ohitustilanteessa ja kuului kauhea särähdys. No ääni häipyi samantien ja ajelin pari kilsaa himaan tutkimaan: jäähdyttäjän flektistä oli siivet "poistuneet" ja olivat palasina moottorin alasuojuksen päällä. Flektin edessä olevassa koteloinnissa oli repeämiä ja viiltoja, eli siivet olivat ottaneet siihen kiinni. Muuta tuhoa en ole huomannut.

                    vesipumpun ja termarin vaihdoin viimekesänä enkä mitään siihen liittyviä ongelmia ole huomannut. Visko tuntui toimivan enkä havainnut vesipumpun akselilla mitään klappia tai vuotoa. Flekti/visko oli myös kunnolla kiinni.

                    Ensiapuna ajattelin vaihtaa flektin, että pääsen liikkumaan, mutta syyhän ei ole siinä. Mistähän tuo johtui?

                    Oisko syynä moottorin kiinnikkeet antoivat periksi ja siivet ottivat kipeää edessä olevaan muovikotelointiin? Lääke sitten kiinnikkeiden uusiminen?
                    Mulla meni kana palasiksi viime syksyna,eika oo vielakaan uutta vispilaa paikallaan,voi ajella ihan huoleti ilmankin,kun ei jumitu ruuhkiin tai muuten kayttele paikallaan kauaa
                    E24 635csi
                    M-B W140
                    Citroen c4 coupe
                    H-D sportster chopper

                    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                    www.mpanet.fi

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16422
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by MasaTDS View Post
                      Mulla meni kana palasiksi viime syksyna,eika oo vielakaan uutta vispilaa paikallaan,voi ajella ihan huoleti ilmankin,kun ei jumitu ruuhkiin tai muuten kayttele paikallaan kauaa
                      Just.

                      Comment

                      • herja
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1649

                        #12
                        Jos on ilmastointi ja käyttää sitä jatkuvasti niin varmaan toimii ihan ok ilman viskoflektiä.
                        Retard Member

                        Comment

                        • bigmasa
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2006
                          • 130
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by crashline View Post
                          Saitko vaihdettua ja paljon kustanti kumit?
                          Uudet tukityynyt oli Epsoon Laakkosella á 60 eskoa ja oikean puolen tyynyn vaihtotyö 80e, saivat tehtyä sen viime perjantaina.

                          Ja "vaihtosiivet" ilman viskoa oli myös noin 60e samassa paikassa, eli kokonaisuus ei onneksi karmea sitten ollut edes "yritä-itse-ensin"-tyylillä


                          Mulla kun on se ilmastoinnin flekti kylmänä, olen sen osalta ajatellut niinpäin, että kyllähän toi jäähdyttäjän vispilä puskee ilmaa siitäkin kennosta läpi, kunhan ei jää "ruuhkaan seisomaan" helteellä, noh, ei ne vispilät siellä tietenkään turhaan ole, parempi hoitaa kuntoon :think

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7518
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Ilmastointi vain ei tykkää hyvää jos siellä ei ole minkään sortin flektiä.
                            Nimittäin helteellä parkissa jos ei saa jäähdytystä,
                            nousee paineet järjestelmässä niin isoksi että rupeaa falskaamaan,
                            mahdolisesta varoventtilistä tai muualta.

                            Saa olla vähän väliä huollattamassa sitä ilmastointia jos ei flekti pelaa niinkuin pitää...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎