Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523ia akku tyhjenee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • full
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1211
    • Tampere

    e39 523ia akku tyhjenee

    juu eli isäukon 523ia tekee vähän väliä moista että vetää akun tyhjäksi. akusta koitin tarkastella onko se minkäikäinen mutta en saanut selvää. auto ostettu muutamia kuukausia sitten ja myyjä kertoi "vaihtaneensa" akun.. sitaateissa siksi kun ei tiedä tosiaan oliko vain myyntipuhe. no jokatapauksessa kertokaapa mistä lähteä purkamaan tilannetta?

    eilen istuskelin takakontissa ja laitoin akkua lataukseen.. ihmettelin siinä kun jostain kuulu ääntä vaikka kaikki virrat pois autosta. navigaattoripoksi siinä rallatti päällä ja pyöritteli levyä vaikka ratiot sun muut oli päällä. pitäisikö sen sammua vai jäädä päälle? ihan kuuma se oli pinnasta ja nyppäsin sen helvettiin joten kahtellaan häviääkö lataus.

    niin ja lisäksi sisällä kuuluu sellanen naputtava ääni mankan alla. onko siellä joku ilmatunnistin vai mikä? se ei aina ole päällä mutta sillointällöin kuuluu sellanen "tuulettimen ääni" tai naputtava sellainen vaikka virrat on poissa..

    pitää äkkiä saada tuollaset viat pois kun äireekin kun rupes jo höpötteleen että ois pitäny ostaa se mersu
    Last edited by full; 03-05-2009, 12:18.
    BMW M535iA -86
    Volvo V90 -18
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    Tuo keskikonsolista tuleva ääni on normaalia. Auto "nukahtaa" 16min päästä sammuttamisesta.
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • kauko1
      Newbiemmer
      • Oct 2009
      • 21
      • Vantaa

      #3
      Akku purkautuu yön aikana

      Lainaillaan tätä vanhaa topickia ettei tarvitse uutta tehdä. Elikkäs autoon (e39 523i -00) asennettu uusi exiden 100ah akku joten sen pitäisi olla kunnossa. Kuitenkin yön aikana akulta jännitteet tippunut jopa 0,2v elikkäs noin 20A. Lepotilassa ei havaittu vuotovirtaa (0,01A) eli taitaa purkaantua jostain paljon mutta satunnaisesti? Puhallin ei ole temppuillut ajossa mitenkään mutta voisiko etuvastus olla kuitenkin tullut tiensä päähän. Laturi toimii ja lataa yli 14v. Autossa ei myöskään ole lisälämmittimiä tms. Lisälaitteita.
      Last edited by kauko1; 01-02-2015, 00:31.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by kauko1 View Post
        Lainaillaan tätä vanhaa topickia ettei tarvitse uutta tehdä. Elikkäs autoon (e39 523i -00) asennettu uusi exiden 100ah akku joten sen pitäisi olla kunnossa. Kuitenkin yön aikana akulta jännitteet tippunut jopa 0,2v elikkäs noin 20A. Lepotilassa ei havaittu vuotovirtaa (0,001A) eli taitaa purkaantua jostain paljon mutta satunnaisesti? Puhallin ei ole temppuillut ajossa mitenkään mutta voisiko etuvastus olla kuitenkin tullut tiensä päähän. Laturi toimii ja lataa yli 14v. Autossa ei myöskään ole lisälämmittimiä tms. Lisälaitteita.
        Mitkäs ne jännitteet on? Kun mittasit jännitteen oli auto "nukkumassa" vai avasitko takakontin ennen mittausta? Takakontin avaaminen herättää auton -> kuormitus tiputtaa akun jännitettä.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • kauko1
          Newbiemmer
          • Oct 2009
          • 21
          • Vantaa

          #5
          Jännitteet on tosiaan aina mitattu auto nukkumassa. Yön aikana pudotusta täyteen ladatussa akussa 12,78 -> 12,58. Ja seuraavana yönä 12,48 -> 12,25. Jännitteitä mittailtu konehuoneen puolelta ja suoraan akulta, mutta näyttäisi olevan aika yhtenevät tulokset.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by kauko1 View Post
            Jännitteet on tosiaan aina mitattu auto nukkumassa. Yön aikana pudotusta täyteen ladatussa akussa 12,78 -> 12,58. Ja seuraavana yönä 12,48 -> 12,25. Jännitteitä mittailtu konehuoneen puolelta ja suoraan akulta, mutta näyttäisi olevan aika yhtenevät tulokset.
            Seisoiko auto tuon ajan vai ajettiinko sillä välillä? Onko laturin jännite mittailtu myös kun sillä on reilusti kuormaa (penkinlämmittimet, takalasinlämmitin, pitkät, sumuvalot, puhallin täysillä jne.)?

            Nämä perusjutut on paljon helpompi tarkistaa kun etsiä ryhtyä etsimään satunnaisesti akkua purkavaa laitetta autosta.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • kauko1
              Newbiemmer
              • Oct 2009
              • 21
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Seisoiko auto tuon ajan vai ajettiinko sillä välillä? Onko laturin jännite mittailtu myös kun sillä on reilusti kuormaa (penkinlämmittimet, takalasinlämmitin, pitkät, sumuvalot, puhallin täysillä jne.)?

              Nämä perusjutut on paljon helpompi tarkistaa kun etsiä ryhtyä etsimään satunnaisesti akkua purkavaa laitetta autosta.
              Auto siis aina seissyt yön yli eli ei ole ajettu yöllä. Noi jännite otannat on otettu muutamana eri yönä. Välissä kyllä kun ajaa nii laturi jaksaa ladata akkuakin aika hyvin, mutta en kyllä ole kokeillut sitä täydellä kuormalla. Jotenkin tuntuisi että laturissa ei vikaa ole kun noin 7km matkalla kuitenkin akku latautunut n.20%. Takakontin mikrokytkin ei kylläkään toimi, mutta aukeaa hyvin kaukosäätimestä ja sisältä. Oudolta tuntuisi että lepovirrankulutus tuntuisi olevan mitätön mutta silti uusi akku menettää varausta noin radikaalisti...

              Comment

              • merbau
                Bimmer Rookie
                • Jun 2010
                • 130
                • Pälkäne

                #8
                Originally posted by kauko1 View Post
                Lepotilassa ei havaittu vuotovirtaa (0,001A) eli taitaa purkaantua jostain paljon mutta satunnaisesti?
                Auton nukkuessa virrankulutus pitäisi olla ainakin 20mA, miten tuo 1mA virrankulutus on mitattu?
                540iA -00 M-sport
                Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                Comment

                • kauko1
                  Newbiemmer
                  • Oct 2009
                  • 21
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by merbau View Post
                  Auton nukkuessa virrankulutus pitäisi olla ainakin 20mA, miten tuo 1mA virrankulutus on mitattu?
                  Joo itsekkin vähän ihmettelin noin pientä kulutusta mutta laitoin halvan mittarin piikkiin. Elikkä proseduuri oli seuraavanlainen: Hanskalokero auki että näkee lepotilaan menemisen (manuaali), kontti auki -> kontin lukko kädellä kiinni ja keskuslukko päälle, akulta miinuskaapeli irti ja yleismittari väliin amppeeripuolelle kytkettynä.. Alkuun kulutus joku 5A mutta 30min päästä katsottuna kulutus tosiaan 10mA ja auto kiltisti nukkumassa.

                  Edit. Olipas sattunut alkuperäiseen postaukseen ylimääräinen nolla lepovirrankulutukseen. Elikkäs oikea luku oli 0,01A.
                  Last edited by kauko1; 01-02-2015, 00:31.

                  Comment

                  • kauko1
                    Newbiemmer
                    • Oct 2009
                    • 21
                    • Vantaa

                    #10
                    Lotolla vaihdettu puhaltimen etuvastus elikkäs "siili". Ei ollut vaikutusta asiaan. Kellään heittää mitään idea miten kannattaa jatkaa.

                    Comment

                    • öpel
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 253
                      • ??????

                      #11
                      Originally posted by merbau View Post
                      Auton nukkuessa virrankulutus pitäisi olla ainakin 20mA, miten tuo 1mA virrankulutus on mitattu?
                      Ainakin 20mA, kuulostaa kovalle?

                      Oma E39 vie 10 mA nukkuessaan ja ei ole mitattu millään biltema-mittarilla, vaan ihan ammattikäyttöön tehty kallis yleismittari duunista.
                      BMW 523i E39 MY1999

                      Comment

                      • kauko1
                        Newbiemmer
                        • Oct 2009
                        • 21
                        • Vantaa

                        #12
                        Kyllä kai toi 20mA on ihan hyväksyttävä. Ihmetyttää miten voi tolla lepokulutuksella akun varaus tippua yön aikana joskus jopa 10Ah. Nyt alkaa tulemaan hulluksi tän kanssa. Yleismittarin kanssa istunut tunnin seuraten kulutusta. Kertaakaan ei ole noussut yli tuon 0.02A arvosta sen jälkeen kun auto meni nukkumaan. Tai no kerran värähti 0.04 mittarissa.

                        Käydääs vielä perusasioita läpi. Ei nämä sähköhommat ole itselle sitä tutuinta aluetta niin toivon, että tietäjät korjaavat jos olen väärässä. Elikkäs autossa on 100ah akku ja lyijyakku täytenä antaa n.12,7V ? Itsellä n. 1h lataamisen tai ajon jälkeen yleismittarilla konehuoneen navoista tuo kyllä toteutuu. Aamulla autoon koskematta samasta kohtaa mittaus n.12,5V ja seuraavana päivänä n.12,3V (auto seissyt kokoajan ovet lukossa). Eikös tuo 12,3V jo tarkoita että akussa olisi enää noin 55% jäljellä. Tuli nyt vaan mieleen että voiko noista konehuoneen navoista edes saada oikean tuloksen? Samasta paikasta mitattuna auto käynnissä n.14,3V eli laturi olisi kunnossa. Olisi mukava jos joku viitsisi valottaa tätä mysteeriä.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by kauko1 View Post
                          Kyllä kai toi 20mA on ihan hyväksyttävä. Ihmetyttää miten voi tolla lepokulutuksella akun varaus tippua yön aikana joskus jopa 10Ah. Nyt alkaa tulemaan hulluksi tän kanssa. Yleismittarin kanssa istunut tunnin seuraten kulutusta. Kertaakaan ei ole noussut yli tuon 0.02A arvosta sen jälkeen kun auto meni nukkumaan. Tai no kerran värähti 0.04 mittarissa.

                          Käydääs vielä perusasioita läpi. Ei nämä sähköhommat ole itselle sitä tutuinta aluetta niin toivon, että tietäjät korjaavat jos olen väärässä. Elikkäs autossa on 100ah akku ja lyijyakku täytenä antaa n.12,7V ? Itsellä n. 1h lataamisen tai ajon jälkeen yleismittarilla konehuoneen navoista tuo kyllä toteutuu. Aamulla autoon koskematta samasta kohtaa mittaus n.12,5V ja seuraavana päivänä n.12,3V (auto seissyt kokoajan ovet lukossa). Eikös tuo 12,3V jo tarkoita että akussa olisi enää noin 55% jäljellä. Tuli nyt vaan mieleen että voiko noista konehuoneen navoista edes saada oikean tuloksen? Samasta paikasta mitattuna auto käynnissä n.14,3V eli laturi olisi kunnossa. Olisi mukava jos joku viitsisi valottaa tätä mysteeriä.
                          Onko akulle tehty kuormitustesti? Kannattaisi ehkä seuraavaksi ottaa se miinus kaapeli irti yöksi ja katsoa purkautuuko akku itsestään. Monesti lyijyakku vikaantuu niin, että purkaantuun itsestään.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • BMW_Harrastaja
                            BTCF Member
                            • Dec 2012
                            • 819
                            • Oulu area

                            #14
                            Pysyykö jännite ylempänä, jos miinus kaapeli on irrallaan esim. yön yli?
                            BMW driver and owner since 2000.

                            Comment

                            • kauko1
                              Newbiemmer
                              • Oct 2009
                              • 21
                              • Vantaa

                              #15
                              Prkl kännykällä tästä tule mitään. Toivottavati kuva näkyy... Elikkäs akku on uusi exiden premium malli 100ah eli tuskin vika on siinä (luotan vielä että ei ihan sutta exide valmista). Syyllinen alkaa paikantua halpis vahvariin.. Elikkäs vahvari irroittamalla akun purkaminen loppui. Ihmetyttää vain että voiko vahvari muka purkaa virtaa niin että se ei näy lepovirran kulutuksessa (yleismittari akun miinuksen ja rungon välissä). Vahvari kuitenkin sammuu auto sammutettuna mutta virtajohto oli kiinnitetty akun kengässä olevaan mötikkään eikä suoraan akun napaan ja liitos oli löysällä. Voiko tällainen purkaa akkua vai onko vahvari viallinen?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎