E39 528i Virtaa pitkien releytykseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • P.M.K
    Newbiemmer
    • Sep 2007
    • 4
    • Haukipudas

    E39 528i Virtaa pitkien releytykseen?

    Tarkoitus on releyttää pitkät valot ja tarttis saada virtaa releelle. Mistä olis paras paikka ottaa virtaa kohtuu helposti? Auto on E39 528i vm: 97 ja moottoritilasta siis löytyy virtapiste. Kuinka siitä sais rosvottua tarvittavan virran. Lähteekö se "pultti" pyörittämällä irti ja mitä sen alla on? Pankaapas ehdotellen.
  • JD
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1195
    • Espoo

    #2
    Originally posted by P.M.K View Post
    Tarkoitus on releyttää pitkät valot ja tarttis saada virtaa releelle. Mistä olis paras paikka ottaa virtaa kohtuu helposti? Auto on E39 528i vm: 97 ja moottoritilasta siis löytyy virtapiste. Kuinka siitä sais rosvottua tarvittavan virran. Lähteekö se "pultti" pyörittämällä irti ja mitä sen alla on? Pankaapas ehdotellen.
    Iskikö tälläinen vika kuin yhdessä tarinassani:

    "Ei nää Bemarit mitään kestä.... ostin edellisenä päivänä katsastetun E39:n niin seuraavana päivänä se levis. Parkkihalliin tullessa oikea kaukovalo loimotti yksinään... eikä sammu mistään paitsi piuha irroittamalla.

    Onneksi on netti ja sieltä tuli heti osuma: E39 oikea kaukovalo palaa? Valomodulin FET rikki, releet on korvattu FETeillä ja yksi niistä hajotessaan menee oikosulkuun jättäen valon päälle.

    Ostaako ”500€” maksava uusi moduli vai tee-itse-korjaus ja 5€ maksava FET.
    Valitsin FETin oston, Laakkosta vastapäätä oleva YE ei myynyt tuollaisia, mutta PARTCO Haagassa myi. Tai melkein samoja, eli joutui tyytymään korvaavan korvaavaan jossa vielä suurempi virrankesto kuin noissa parissa annetussa vaihtoehdossa. Se toimii kuitenkin yhtä hyvin joten sellainen ja toinen vielä varallekin, yhteensä tasan 10€.

    Valoboksi on oikeassa sivutolpassa ja löytyy kun irroittaa pari panelia ja hanskalokeron.
    Jos et tule toimeen muovisten osien ja klipsujen kanssa niin älä avaa tätä boksia, joutuu käyttämään ainakin kolmea ruuvaria yhtäaikaa jotta saa kammettua kotelon ehjänä auki yhtään lukitusta katkomatta.

    Jäähdytyslevyn irrotus myös vaati askartelua kun oli FETtejä puristamassa metalliklipsuja ja sitten FETit taivuteltava jokainen jotta jäähdytyslevyn alareunan kynnys mahtuu niiden ohi jne.

    FET oli keskimmäinen tuosta kuvan kolmen ryhmästä, komponentin vaihto peruselektroniikan keinoin ja boksin kasaaminen päinvastoin kuin purku. Se oli siinä. 1 tunti ja valot toimii kuin uudessa. Hyvä auto."

    FAQ:ssa myös ohjeet.
    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

    Comment

    • P.M.K
      Newbiemmer
      • Sep 2007
      • 4
      • Haukipudas

      #3
      Originally posted by JD View Post
      Iskikö tälläinen vika kuin yhdessä tarinassani:

      "Ei nää Bemarit mitään kestä.... ostin edellisenä päivänä katsastetun E39:n niin seuraavana päivänä se levis. Parkkihalliin tullessa oikea kaukovalo loimotti yksinään... eikä sammu mistään paitsi piuha irroittamalla.

      Onneksi on netti ja sieltä tuli heti osuma: E39 oikea kaukovalo palaa? Valomodulin FET rikki, releet on korvattu FETeillä ja yksi niistä hajotessaan menee oikosulkuun jättäen valon päälle.

      Ostaako ”500€” maksava uusi moduli vai tee-itse-korjaus ja 5€ maksava FET.
      Valitsin FETin oston, Laakkosta vastapäätä oleva YE ei myynyt tuollaisia, mutta PARTCO Haagassa myi. Tai melkein samoja, eli joutui tyytymään korvaavan korvaavaan jossa vielä suurempi virrankesto kuin noissa parissa annetussa vaihtoehdossa. Se toimii kuitenkin yhtä hyvin joten sellainen ja toinen vielä varallekin, yhteensä tasan 10€.

      Valoboksi on oikeassa sivutolpassa ja löytyy kun irroittaa pari panelia ja hanskalokeron.
      Jos et tule toimeen muovisten osien ja klipsujen kanssa niin älä avaa tätä boksia, joutuu käyttämään ainakin kolmea ruuvaria yhtäaikaa jotta saa kammettua kotelon ehjänä auki yhtään lukitusta katkomatta.

      Jäähdytyslevyn irrotus myös vaati askartelua kun oli FETtejä puristamassa metalliklipsuja ja sitten FETit taivuteltava jokainen jotta jäähdytyslevyn alareunan kynnys mahtuu niiden ohi jne.

      FET oli keskimmäinen tuosta kuvan kolmen ryhmästä, komponentin vaihto peruselektroniikan keinoin ja boksin kasaaminen päinvastoin kuin purku. Se oli siinä. 1 tunti ja valot toimii kuin uudessa. Hyvä auto."

      FAQ:ssa myös ohjeet.
      Ei noissa mitään vikaa oo mutta aion muuttaa nuo halogeenit xenoneiksi ja ajattelin heti kerralla laittaa riittävästi virtaa noille.

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Eiks ksenonit pärjää vähemmällä kuin halogeenit :think
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by P.M.K View Post
          Ei noissa mitään vikaa oo mutta aion muuttaa nuo halogeenit xenoneiksi ja ajattelin heti kerralla laittaa riittävästi virtaa noille.
          Nyt lähdetään kyllä täydellisesti persaus edellä puuhun.
          e39:iin jossa on elektroninen valonohjaus joitain omia valorelevirityksiä....ja vieläpä xenoneille jotka menee vanhoihin piuhoihin bolt on???

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by P.M.K View Post
            Ei noissa mitään vikaa oo mutta aion muuttaa nuo halogeenit xenoneiksi ja ajattelin heti kerralla laittaa riittävästi virtaa noille.
            Ei ole tarpeen, eikä suositeltavaa. Vakiojärjestelmän antama virta riittää hyvin. Tärkeintä on että ballastit on asiallista mallia, niin xenoniut toimivatkin kunnolla.

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8279
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Ei ole tarpeen, eikä suositeltavaa. Vakiojärjestelmän antama virta riittää hyvin. Tärkeintä on että ballastit on asiallista mallia, niin xenoniut toimivatkin kunnolla.
              ja sitten kysellään taas kun ei aina syty ja ihme häiriöitä ilmaantu xenonien asennuksen jälkeen.. jos täällä kukaan on ollut sähkötekniikan oppitunnilla niin pitäs tietää että xenonit kuormana feteillä ajettuna ei ole pitkäikäinen kun tietää että ne pimahtelevat halogeeneillakin..
              ei herneitä

              eri asia sitten ne alkuperäisille xenoneille mitoitetut valoboksit..
              Last edited by peto2; 06-05-2009, 09:03.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • jartsa02
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 1131
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                ja sitten kysellään taas kun ei aina syty ja ihme häiriöitä ilmaantu xenonien asennuksen jälkeen.. jos täällä kukaan on ollut sähkötekniikan oppitunnilla niin pitäs tietää että xenonit kuormana feteillä ajettuna ei ole pitkäikäinen kun tietää että ne pimahtelevat halogeeneillakin..
                ei herneitä

                eri asia sitten ne alkuperäisille xenoneille mitoitetut valoboksit..
                Taisinpa sitten nukkua kaikki sähkötekniikan tunnit, kun en kerran oo tollaista xenon-läppää siellä koskaan kuullut .

                E39:n valobokseja on vain yhdenlaisia ja niissä on vain yhdenlaisia FETtejä, ei ole siis erikseen xenoneille mitoitettuja bokseja olemassakaan. Tuo LCM2:n tyyppivika elikkä apparinpuolen pitkä FETin palaminen taas johtuu suunnittelumöhläyksestä jäähdytyksessä eikä sillä ei ole mitään tekemistä halogeeni/xenon-asiassa.

                Valoboksien koodaukset on sitten vähän erilaiset noilla halogeeneilla ja xenoneilla, mutta sekin koodausero on lähinnä valoherja-järjestelmän puolella: xenon-purkeista on poistettu ns. Cold-check ajovalojen osalta.

                Noi jälki-asennus xenonien syttymis-ongelmat on kyllä lähinnä ballastien/lamppujen ongelmia; tästä esimerkkinä se että omaan e38:iin, jossa on originaali-xenonit ja niille koodattu LCM, vaihdoin sitten pelkästään kiinalaiset xenon-lamput ja samantien alkoi syttymis-ongelmat vaikka ballasteina oli edelleen Hellan orkkis-ballastit.
                BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by peto2 View Post
                  ja sitten kysellään taas kun ei aina syty ja ihme häiriöitä ilmaantu xenonien asennuksen jälkeen.. jos täällä kukaan on ollut sähkötekniikan oppitunnilla niin pitäs tietää että xenonit kuormana feteillä ajettuna ei ole pitkäikäinen kun tietää että ne pimahtelevat halogeeneillakin..
                  ei herneitä

                  eri asia sitten ne alkuperäisille xenoneille mitoitetut valoboksit..

                  Tuossahan lukikin jo syy kaikkeen xenonien murheiluun ja ongelmiin: TÄRKEINTÄ ON ETTÄ BALLASTIT OVAT ASIALLISTA MALLIA eli suomeksi laadukkaat. mistään muusta nämä mahdolliset ongelmat eivät yleensäkään johdu jos asennus muutoin on suoritettu asiallisesti.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Tuossahan lukikin jo syy kaikkeen xenonien murheiluun ja ongelmiin: TÄRKEINTÄ ON ETTÄ BALLASTIT OVAT ASIALLISTA MALLIA eli suomeksi laadukkaat. mistään muusta nämä mahdolliset ongelmat eivät yleensäkään johdu jos asennus muutoin on suoritettu asiallisesti.
                    Millaiset ballastit ja polttimot olisi hyvät e39 orggis xenon pitkiksi?

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Millaiset ballastit ja polttimot olisi hyvät e39 orggis xenon pitkiksi?
                      Samanlainen setti kun nyt lähivaloissa..? Luulis toimivan parhaiten? D2S -> H7 adapteri vaan väliin.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8279
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by jartsa02 View Post
                        Taisinpa sitten nukkua kaikki sähkötekniikan tunnit, kun en kerran oo tollaista xenon-läppää siellä koskaan kuullut .

                        E39:n valobokseja on vain yhdenlaisia ja niissä on vain yhdenlaisia FETtejä, ei ole siis erikseen xenoneille mitoitettuja bokseja olemassakaan. Tuo LCM2:n tyyppivika elikkä apparinpuolen pitkä FETin palaminen taas johtuu suunnittelumöhläyksestä jäähdytyksessä eikä sillä ei ole mitään tekemistä halogeeni/xenon-asiassa.

                        Valoboksien koodaukset on sitten vähän erilaiset noilla halogeeneilla ja xenoneilla, mutta sekin koodausero on lähinnä valoherja-järjestelmän puolella: xenon-purkeista on poistettu ns. Cold-check ajovalojen osalta.

                        Noi jälki-asennus xenonien syttymis-ongelmat on kyllä lähinnä ballastien/lamppujen ongelmia; tästä esimerkkinä se että omaan e38:iin, jossa on originaali-xenonit ja niille koodattu LCM, vaihdoin sitten pelkästään kiinalaiset xenon-lamput ja samantien alkoi syttymis-ongelmat vaikka ballasteina oli edelleen Hellan orkkis-ballastit.
                        ballasti on käytännössä hakkuri virtalähde. Tiedätkö minkä muotoista virtaa se ottaa? Jos et ota oskiloskooppi ja kato. Ottaa korkealla taajuudella pulsseja. Muodossa on myös syy siihen miksi joissain autoissa menee kierroslukumittari sekaisin xenonien asentamisen jälkeen. Laadukkailla ballasteilla taajuus on korkeampi ja virran huippuarvo matalampi mutta ei se poista sitä. Tunnetusti elektroniikka tykkää virtapiikeistä sitä en lähde spekuloimaan että onko saksalainen insinööri mitoittanut kaikki moduulit jo alunperinkin kestämään xenoneja vai ei.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          ....joka tapauksessa e39:n orggis LCM valonohjaus on 100%:sti täysin sama xenon ja non-xenon malleissa itse valojen osalta. Ainoa ero on palaneen polttimon ilmoituksen koodssa. Eli xenonien asennus on bolt on.

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by peto2 View Post
                            ballasti on käytännössä hakkuri virtalähde. Tiedätkö minkä muotoista virtaa se ottaa? Jos et ota oskiloskooppi ja kato. Ottaa korkealla taajuudella pulsseja. Muodossa on myös syy siihen miksi joissain autoissa menee kierroslukumittari sekaisin xenonien asentamisen jälkeen. Laadukkailla ballasteilla taajuus on korkeampi ja virran huippuarvo matalampi mutta ei se poista sitä. Tunnetusti elektroniikka tykkää virtapiikeistä sitä en lähde spekuloimaan että onko saksalainen insinööri mitoittanut kaikki moduulit jo alunperinkin kestämään xenoneja vai ei.
                            Nii, oon kyllä noita oskilloskoopillakin tutkinut ja sillä ei kyllä pahemmin näe mitään. Sen sijaan nuo korkean taajuuden häiriöt kyllä oon nähnyt useasti spektrianalysaatorilla ja EMI-vastaanottimella .. ne häiriöt ei kylläkään näy syöttösähkössä vaan säteilevänä häiriönä. Näitä häiriöitä nyt on sitten kyllä nähty ihan tarpeeksi, kun oon töissä EMC-laboratoriossa, jossa nyt kaikenlaisten muitten mittauksien lisäksi teen myöskin ajoneuvolaitteille ja ajoneuvoille direktiivien mukaisia häiriömittauksia, joiden perusteella esim. vaikka xenon-pöntön kylkeen voisi läimästä E- taikka e-merkin (E17 taikka e17).

                            Joka tapauksessa yhtään xenoneiden takia hajonnutta LCM:ää en ole vielä nähnyt vaikka nyt oon niitä korjaillut varmaan jonkun 20 kpl; LCM2:ssa on aina se sama tyyppivika päällä ja se ei liity xenoneihin mitenkään ja LCM3:sia ei normikäytössä hajonneina ole näkynyt vielä yhtään.
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • P.M.K
                              Newbiemmer
                              • Sep 2007
                              • 4
                              • Haukipudas

                              #15
                              Täytyypä koittaa hommata jostain vaikka Hellan ballastit ja kokeilla niillä. Nyt on jotkut muut joiden merkki ei oo tiedossa ja ne tekee välillä häiriön jonka seurauksena esim. hätävilkut alkaa toimia ja osa valotoiminnoista katoaa kokonaan. Syttymisongelmaa ei ole ollut. Polttimot ovat Philipsin tekemät d2s malliset.

                              Comment

                              Working...
                              X