Tarkoitus on releyttää pitkät valot ja tarttis saada virtaa releelle. Mistä olis paras paikka ottaa virtaa kohtuu helposti? Auto on E39 528i vm: 97 ja moottoritilasta siis löytyy virtapiste. Kuinka siitä sais rosvottua tarvittavan virran. Lähteekö se "pultti" pyörittämällä irti ja mitä sen alla on? Pankaapas ehdotellen.
E39 528i Virtaa pitkien releytykseen?
Collapse
X
-
Originally posted by P.M.K View PostTarkoitus on releyttää pitkät valot ja tarttis saada virtaa releelle. Mistä olis paras paikka ottaa virtaa kohtuu helposti? Auto on E39 528i vm: 97 ja moottoritilasta siis löytyy virtapiste. Kuinka siitä sais rosvottua tarvittavan virran. Lähteekö se "pultti" pyörittämällä irti ja mitä sen alla on? Pankaapas ehdotellen.
"Ei nää Bemarit mitään kestä.... ostin edellisenä päivänä katsastetun E39:n niin seuraavana päivänä se levis. Parkkihalliin tullessa oikea kaukovalo loimotti yksinään... eikä sammu mistään paitsi piuha irroittamalla.
Onneksi on netti ja sieltä tuli heti osuma: E39 oikea kaukovalo palaa? Valomodulin FET rikki, releet on korvattu FETeillä ja yksi niistä hajotessaan menee oikosulkuun jättäen valon päälle.
Ostaako ”500€” maksava uusi moduli vai tee-itse-korjaus ja 5€ maksava FET.
Valitsin FETin oston, Laakkosta vastapäätä oleva YE ei myynyt tuollaisia, mutta PARTCO Haagassa myi. Tai melkein samoja, eli joutui tyytymään korvaavan korvaavaan jossa vielä suurempi virrankesto kuin noissa parissa annetussa vaihtoehdossa. Se toimii kuitenkin yhtä hyvin joten sellainen ja toinen vielä varallekin, yhteensä tasan 10€.
Valoboksi on oikeassa sivutolpassa ja löytyy kun irroittaa pari panelia ja hanskalokeron.
Jos et tule toimeen muovisten osien ja klipsujen kanssa niin älä avaa tätä boksia, joutuu käyttämään ainakin kolmea ruuvaria yhtäaikaa jotta saa kammettua kotelon ehjänä auki yhtään lukitusta katkomatta.
Jäähdytyslevyn irrotus myös vaati askartelua kun oli FETtejä puristamassa metalliklipsuja ja sitten FETit taivuteltava jokainen jotta jäähdytyslevyn alareunan kynnys mahtuu niiden ohi jne.
FET oli keskimmäinen tuosta kuvan kolmen ryhmästä, komponentin vaihto peruselektroniikan keinoin ja boksin kasaaminen päinvastoin kuin purku. Se oli siinä. 1 tunti ja valot toimii kuin uudessa. Hyvä auto."
FAQ:ssa myös ohjeet.Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
-
-
Originally posted by JD View PostIskikö tälläinen vika kuin yhdessä tarinassani:
"Ei nää Bemarit mitään kestä.... ostin edellisenä päivänä katsastetun E39:n niin seuraavana päivänä se levis. Parkkihalliin tullessa oikea kaukovalo loimotti yksinään... eikä sammu mistään paitsi piuha irroittamalla.
Onneksi on netti ja sieltä tuli heti osuma: E39 oikea kaukovalo palaa? Valomodulin FET rikki, releet on korvattu FETeillä ja yksi niistä hajotessaan menee oikosulkuun jättäen valon päälle.
Ostaako ”500€” maksava uusi moduli vai tee-itse-korjaus ja 5€ maksava FET.
Valitsin FETin oston, Laakkosta vastapäätä oleva YE ei myynyt tuollaisia, mutta PARTCO Haagassa myi. Tai melkein samoja, eli joutui tyytymään korvaavan korvaavaan jossa vielä suurempi virrankesto kuin noissa parissa annetussa vaihtoehdossa. Se toimii kuitenkin yhtä hyvin joten sellainen ja toinen vielä varallekin, yhteensä tasan 10€.
Valoboksi on oikeassa sivutolpassa ja löytyy kun irroittaa pari panelia ja hanskalokeron.
Jos et tule toimeen muovisten osien ja klipsujen kanssa niin älä avaa tätä boksia, joutuu käyttämään ainakin kolmea ruuvaria yhtäaikaa jotta saa kammettua kotelon ehjänä auki yhtään lukitusta katkomatta.
Jäähdytyslevyn irrotus myös vaati askartelua kun oli FETtejä puristamassa metalliklipsuja ja sitten FETit taivuteltava jokainen jotta jäähdytyslevyn alareunan kynnys mahtuu niiden ohi jne.
FET oli keskimmäinen tuosta kuvan kolmen ryhmästä, komponentin vaihto peruselektroniikan keinoin ja boksin kasaaminen päinvastoin kuin purku. Se oli siinä. 1 tunti ja valot toimii kuin uudessa. Hyvä auto."
FAQ:ssa myös ohjeet.
Comment
-
-
Originally posted by P.M.K View PostEi noissa mitään vikaa oo mutta aion muuttaa nuo halogeenit xenoneiksi ja ajattelin heti kerralla laittaa riittävästi virtaa noille.
e39:iin jossa on elektroninen valonohjaus joitain omia valorelevirityksiä....ja vieläpä xenoneille jotka menee vanhoihin piuhoihin bolt on???
Comment
-
-
Originally posted by P.M.K View PostEi noissa mitään vikaa oo mutta aion muuttaa nuo halogeenit xenoneiksi ja ajattelin heti kerralla laittaa riittävästi virtaa noille.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostEi ole tarpeen, eikä suositeltavaa. Vakiojärjestelmän antama virta riittää hyvin. Tärkeintä on että ballastit on asiallista mallia, niin xenoniut toimivatkin kunnolla.
ei herneitä
eri asia sitten ne alkuperäisille xenoneille mitoitetut valoboksit..Last edited by peto2; 06-05-2009, 09:03.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View Postja sitten kysellään taas kun ei aina syty ja ihme häiriöitä ilmaantu xenonien asennuksen jälkeen.. jos täällä kukaan on ollut sähkötekniikan oppitunnilla niin pitäs tietää että xenonit kuormana feteillä ajettuna ei ole pitkäikäinen kun tietää että ne pimahtelevat halogeeneillakin..
ei herneitä
eri asia sitten ne alkuperäisille xenoneille mitoitetut valoboksit...
E39:n valobokseja on vain yhdenlaisia ja niissä on vain yhdenlaisia FETtejä, ei ole siis erikseen xenoneille mitoitettuja bokseja olemassakaan. Tuo LCM2:n tyyppivika elikkä apparinpuolen pitkä FETin palaminen taas johtuu suunnittelumöhläyksestä jäähdytyksessä eikä sillä ei ole mitään tekemistä halogeeni/xenon-asiassa.
Valoboksien koodaukset on sitten vähän erilaiset noilla halogeeneilla ja xenoneilla, mutta sekin koodausero on lähinnä valoherja-järjestelmän puolella: xenon-purkeista on poistettu ns. Cold-check ajovalojen osalta.
Noi jälki-asennus xenonien syttymis-ongelmat on kyllä lähinnä ballastien/lamppujen ongelmia; tästä esimerkkinä se että omaan e38:iin, jossa on originaali-xenonit ja niille koodattu LCM, vaihdoin sitten pelkästään kiinalaiset xenon-lamput ja samantien alkoi syttymis-ongelmat vaikka ballasteina oli edelleen Hellan orkkis-ballastit.BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View Postja sitten kysellään taas kun ei aina syty ja ihme häiriöitä ilmaantu xenonien asennuksen jälkeen.. jos täällä kukaan on ollut sähkötekniikan oppitunnilla niin pitäs tietää että xenonit kuormana feteillä ajettuna ei ole pitkäikäinen kun tietää että ne pimahtelevat halogeeneillakin..
ei herneitä
eri asia sitten ne alkuperäisille xenoneille mitoitetut valoboksit..
Tuossahan lukikin jo syy kaikkeen xenonien murheiluun ja ongelmiin: TÄRKEINTÄ ON ETTÄ BALLASTIT OVAT ASIALLISTA MALLIA eli suomeksi laadukkaat. mistään muusta nämä mahdolliset ongelmat eivät yleensäkään johdu jos asennus muutoin on suoritettu asiallisesti.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostTuossahan lukikin jo syy kaikkeen xenonien murheiluun ja ongelmiin: TÄRKEINTÄ ON ETTÄ BALLASTIT OVAT ASIALLISTA MALLIA eli suomeksi laadukkaat. mistään muusta nämä mahdolliset ongelmat eivät yleensäkään johdu jos asennus muutoin on suoritettu asiallisesti.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMillaiset ballastit ja polttimot olisi hyvät e39 orggis xenon pitkiksi?
Comment
-
-
Originally posted by jartsa02 View PostTaisinpa sitten nukkua kaikki sähkötekniikan tunnit, kun en kerran oo tollaista xenon-läppää siellä koskaan kuullut.
E39:n valobokseja on vain yhdenlaisia ja niissä on vain yhdenlaisia FETtejä, ei ole siis erikseen xenoneille mitoitettuja bokseja olemassakaan. Tuo LCM2:n tyyppivika elikkä apparinpuolen pitkä FETin palaminen taas johtuu suunnittelumöhläyksestä jäähdytyksessä eikä sillä ei ole mitään tekemistä halogeeni/xenon-asiassa.
Valoboksien koodaukset on sitten vähän erilaiset noilla halogeeneilla ja xenoneilla, mutta sekin koodausero on lähinnä valoherja-järjestelmän puolella: xenon-purkeista on poistettu ns. Cold-check ajovalojen osalta.
Noi jälki-asennus xenonien syttymis-ongelmat on kyllä lähinnä ballastien/lamppujen ongelmia; tästä esimerkkinä se että omaan e38:iin, jossa on originaali-xenonit ja niille koodattu LCM, vaihdoin sitten pelkästään kiinalaiset xenon-lamput ja samantien alkoi syttymis-ongelmat vaikka ballasteina oli edelleen Hellan orkkis-ballastit.sitä en lähde spekuloimaan että onko saksalainen insinööri mitoittanut kaikki moduulit jo alunperinkin kestämään xenoneja vai ei.
F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View Postballasti on käytännössä hakkuri virtalähde. Tiedätkö minkä muotoista virtaa se ottaa? Jos et ota oskiloskooppi ja kato. Ottaa korkealla taajuudella pulsseja. Muodossa on myös syy siihen miksi joissain autoissa menee kierroslukumittari sekaisin xenonien asentamisen jälkeen. Laadukkailla ballasteilla taajuus on korkeampi ja virran huippuarvo matalampi mutta ei se poista sitä. Tunnetusti elektroniikka tykkää virtapiikeistäsitä en lähde spekuloimaan että onko saksalainen insinööri mitoittanut kaikki moduulit jo alunperinkin kestämään xenoneja vai ei.
Joka tapauksessa yhtään xenoneiden takia hajonnutta LCM:ää en ole vielä nähnyt vaikka nyt oon niitä korjaillut varmaan jonkun 20 kpl; LCM2:ssa on aina se sama tyyppivika päällä ja se ei liity xenoneihin mitenkään ja LCM3:sia ei normikäytössä hajonneina ole näkynyt vielä yhtään.BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14
Comment
-
-
Täytyypä koittaa hommata jostain vaikka Hellan ballastit ja kokeilla niillä. Nyt on jotkut muut joiden merkki ei oo tiedossa ja ne tekee välillä häiriön jonka seurauksena esim. hätävilkut alkaa toimia ja osa valotoiminnoista katoaa kokonaan. Syttymisongelmaa ei ole ollut. Polttimot ovat Philipsin tekemät d2s malliset.
Comment
-
Comment