Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 raidetankojen vaihto ( sisä/ulko)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TMW
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 145
    • Kempele

    E39 raidetankojen vaihto ( sisä/ulko)

    Moi
    Illan vaihto-operaatio tyssäsi alkuunsa, kun lelukaupan pallonivelen irrotustyökalun leukaleveys ei sitten riittänyt..
    Otin vanhat konstit käyttöön ja annoin vasaraa mutterin päähän, kun olin pyöritellyt muutaman kierroksen ensin auki. Kappas ei irronnut pallonivelen kartio, vaan "murikan" ( alumiinia) sisässä oleva metallipusla alkoi työntyä ulos...eikun takasin...:think
    Onko Oulun kaupungissa myytävänä tarpeeksi leukavaa puristinta, joilla homma onnistuu. Kokemusta ei ole ns. kiilamaisista lyömävempeleistä, voisiko niillä irrota ?

    -Teijo
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9142
    • Oulu

    #2
    Parashan tuohon olisi BMW:n oma työkalu, jonka saa kyllä ostettua marmorilta, mutta maksaa varmaan 100e.
    Rengasraudalla tai vastaavalla vipuvoimaa ja sitten kunnon vasaralla kolautat siihen kiinnityskohdan kylkeen. Toki omalla vastuulla, mutta noin se on todistetusti onnistunut.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • TMW
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 145
      • Kempele

      #3
      Kiitos...mutta kokeilin toki ensin sitä...arvelluttaa vaan pieksää sitä alumiinia aivan muodottomaksi...saattaapi vaikka revetä...
      Ahistaa vaan, kun ennen muihin vehkeisiin noita tuli vaihdettua ilman suurempaa tuskaa, toki napakin oli rautaa, jota saattoi moskalla sivellä

      -Teijo

      Comment

      • Jukkis30
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 377
        • Oulu

        #4
        Kyllä mulla tuli se kans kartioineen päivineen ku otin irti "haarukalla" väänsin pois..puuilosta löyty sopiva haarukka..
        Last edited by Jukkis30; 13-05-2009, 21:12.

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          Originally posted by Jukkis30 View Post
          Kyllä mulla tuli sen kans kartioineen päiveen ku otin irti "haarukalla" väänsin pois..
          Motonetin se sellanen pitkä haarukka on erittäin hyvä. Sitä kun modaa siitä haarukkapäästä 1-2cm lyhyemmäksi niin mahtuu hyvin sinne välii ja on sitä vartta millä vääntää.
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9142
            • Oulu

            #6
            Originally posted by TMW View Post
            Kiitos...mutta kokeilin toki ensin sitä...arvelluttaa vaan pieksää sitä alumiinia aivan muodottomaksi...saattaapi vaikka revetä...
            Ahistaa vaan, kun ennen muihin vehkeisiin noita tuli vaihdettua ilman suurempaa tuskaa, toki napakin oli rautaa, jota saattoi moskalla sivellä
            Kysäisepä kiusallaan Wetteriltä, paljonko se orkkistyökalu maksaa. Voisihan tuollaisen pajalle hommata, niin ei tarvi paikkoja rikkoa. Tuotahan voisi vaikka lainata remonttia varten pientä korvausta vastaan. KLIK
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • 2BMW.n loukku
              Newbiemmer
              • Oct 2006
              • 22
              • Vaasa

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Kysäisepä kiusallaan Wetteriltä, paljonko se orkkistyökalu maksaa. Voisihan tuollaisen pajalle hommata, niin ei tarvi paikkoja rikkoa. Tuotahan voisi vaikka lainata remonttia varten pientä korvausta vastaan. KLIK
              Moi!
              Ei tollanen oo kovin paha ite tehdä kun olis esim malli työkalu.
              Muistuttaa ihan festiraudoilta jota käytetään säteisporakoneissa esim.
              Pientä eroa toki.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9142
                • Oulu

                #8
                Originally posted by 2BMW.n loukku View Post
                Moi!
                Ei tollanen oo kovin paha ite tehdä kun olis esim malli työkalu.
                Muistuttaa ihan festiraudoilta jota käytetään säteisporakoneissa esim.
                Pientä eroa toki.
                No mehän hommataan sulle malliksi yksi, niin saat tehtailla tuollaisia laatikollisen. Loppuu se puoskarointi.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • 2BMW.n loukku
                  Newbiemmer
                  • Oct 2006
                  • 22
                  • Vaasa

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  No mehän hommataan sulle malliksi yksi, niin saat tehtailla tuollaisia laatikollisen. Loppuu se puoskarointi.
                  Pitäis oppia olemaan hiljaa,voi joutua hommiin Kyllä sitä vois koittaa tehdä tommosia,pitää vaan kattoo sopivaa ainetta,ei mitään kiinan rautaa.

                  Comment

                  • TMW
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 145
                    • Kempele

                    #10
                    Näyttääpi erikoiselle tuo rakenne ? Keskellä olevassa "yhdysakselissa" kierteet ...kun tuolta toisesta päästä alkaa ruuvata leukoja leveemmälle niin keskelää olevat kierteet taitaa ottaa vastaan/porsia ?! Ei ymmärrä !
                    Pitää soittaa W-kauppaan ja kysästä
                    Taidan vielä kuitenkin hakea lelukaupasta sen haarukan ja neppailla sillä josko tuo perkele antautua.....

                    -Teijo

                    ps ja kiitos kaikille vinkeistä...

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9142
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by TMW View Post
                      Näyttääpi erikoiselle tuo rakenne ? Keskellä olevassa "yhdysakselissa" kierteet ...kun tuolta toisesta päästä alkaa ruuvata leukoja leveemmälle niin keskelää olevat kierteet taitaa ottaa vastaan/porsia ?! Ei ymmärrä
                      Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Keskellä olevalla kierretangolla säädetään otekorkeus. Päätyruuvia pidennettäessä keskimmäinen toimii tukipisteenä; sehän on alapäästään nivelöity. Päätyruuvi liukuu sivusuunnassa; sehän vain nojaa yläosaan.
                      Erikoista tuossa on vain otepintojen siro muotoilu ja materiaali, jotta se myös kestää.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • TMW
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 145
                        • Kempele

                        #12
                        Juu siinähän on toi nivel keskikierteen kohdalla....on sitä jo vanha
                        Liikkeenhän ei tarvitse olla pitkä kun hän pomppaa kartiosta irti...
                        -Teijo

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by TMW View Post
                          Moi
                          Illan vaihto-operaatio tyssäsi alkuunsa, kun lelukaupan pallonivelen irrotustyökalun leukaleveys ei sitten riittänyt..
                          Otin vanhat konstit käyttöön ja annoin vasaraa mutterin päähän, kun olin pyöritellyt muutaman kierroksen ensin auki. Kappas ei irronnut pallonivelen kartio, vaan "murikan" ( alumiinia) sisässä oleva metallipusla alkoi työntyä ulos...eikun takasin...:think
                          Onko Oulun kaupungissa myytävänä tarpeeksi leukavaa puristinta, joilla homma onnistuu. Kokemusta ei ole ns. kiilamaisista lyömävempeleistä, voisiko niillä irrota ?

                          -Teijo
                          Unohda kaikki Gizmot ja lyö vain se nivel reilusti holkkeineen irti navasta(prikka ja mutteri tietenkin ensin irti pallonivelestä).
                          Kun se alatukivarsi on sitten pöydällä, saat taas holkin kartiosta lyömällä holkin kylkeen toista vasaraa/lekaa vastimena käyttäen. Teräsholkin sitten napsautat vai takaisin paikalleen napaan.
                          Eli homma hoituu n.minuutissa/kahdessa ilman mitään "hätvättimiä".

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Itse tein joskus Audiin tuollaisen "ulostyöntäjän". Tosi näppärästi irtosi tuolla. Eipä oo tullu katsottua sopisiko Bemuun vastaavanlainen paikoilleen...
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • TMW
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 145
                              • Kempele

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Unohda kaikki Gizmot ja lyö vain se nivel reilusti holkkeineen irti navasta(prikka ja mutteri tietenkin ensin irti pallonivelestä).
                              Kun se alatukivarsi on sitten pöydällä, saat taas holkin kartiosta lyömällä holkin kylkeen toista vasaraa/lekaa vastimena käyttäen. Teräsholkin sitten napsautat vai takaisin paikalleen napaan.
                              Eli homma hoituu n.minuutissa/kahdessa ilman mitään "hätvättimiä".
                              Juu kiitos, täytyy sitten antaa vasaraa uudestaan siihen päähän ja ulostaa koko paska ja irrotella holkki erikseen,kyseessä siis raidetangon nivel eli alatukivarren nivelessä siis sama holkki patentti.
                              -Teijo

                              ps alumiini kuuluu lentokoneisiin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎