e39 alustan madalluksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    #16
    Originally posted by sailor View Post
    Ylös jää keula, ylemmäs kuin vakio M-sport 1 alustalla.

    Tämä laskee 30mm m-port alustaan nähden:
    29742-6 BMW 5er Lim (E39) 520i - 530i, 525TD/TDS with sport suspension kit und self levelling/Luft
    color blue, lowering [mm] rear axle - front axle 30, year: ab: 11.1995

    Tämän setin laitoin autooni ja nuo ylläolevat etujouset ovat n.25mm matalammat (huomattava että vertailu tehty ilman kuormaa, joten pidemmät menevät enemmän kasaan auton alle laitettaessa) kuin nämä:
    29742-1 BMW 5er Lim (E39) 520i - 530i, 525TD/TDS without Nivaeu/Luft
    color blue, lowering [mm] rear axle 15 front axle 40, year: ab: 11.1995

    Jani
    Mulle tuli siis 530i tourinkiin (m-sport alustalla ja perän tasonsäädöllä) 29791-2 numerolla olevat etujouset. Tiedossa oli, että luvattu 40mm madallus on verrattuna vakioalustaan, joten madallusta oli odotettavissa joku 15mm ja näin tapahtuikin. Tuon 29742-6 setin varmaankin oisin laittanut, mutta ei ilmeisesti akselimassojen takia sovellu farkkuun. Tai kylläkait ne alle voi laittaa, mutta päädyin itse em. ratkaisuun.

    Isäukolla taas on 523i sedanissa tuo 29742-1 setti vakiopumpuilla ja on muutaman tuhannen kilsan ajon jälkeen n. sentin verran matalampi kuin mulla. Alle laiton jälkeen näytti, ettei madallusta tullut juuri mitään, mutta nyt ajaan oloon auto on asettunut mun mielestä hyvään asentoon. Etäisyyttä kaaresta pyörännapaan on edessä 340mm, takana aikalailla saman verran.

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8094
      • Willähde

      #17
      Mistäs noita eibachin tüv-lappuja sai tulostettuu? Millää löydä tuolta sivuilta www.eibach.com
      Entäs pitäskö mulla olla noihin sachseihinki sit jotku laput.?
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • Samppae39
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1660
        • Vähäkyrö

        #18
        Oisko kellään tietoa kyydin mukavuudesta jos vertaa Eibach -30mm ja M-sportin jousia? Audissa oli ennen Eibachin jouset ja ne ei mitkään hirveen kivireen jouset ollu ja kaveri valittaa M-sporttia niin kovaks ja epämukavaks.

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1228
          • LAHTI

          #19
          Vaihtoon menee Einbachin jouset tilalle M-Teknik

          Originally posted by Samppae39 View Post
          Oisko kellään tietoa kyydin mukavuudesta jos vertaa Eibach -30mm ja M-sportin jousia? Audissa oli ennen Eibachin jouset ja ne ei mitkään hirveen kivireen jouset ollu ja kaveri valittaa M-sporttia niin kovaks ja epämukavaks.
          Laitoin nyt toukokuussa 2009 E39 523i Einbachin Pro kitin ja iskariksi tuli M-Teknik 1 iskarit ja edm. jouset nyt on laskunut liikaa joten hommasin M-Teknik jouset mallia ilmastointi ...niin ongelma on vaan etupäässä takapää OK.

          Niin Einbach Pro Kit etujouset tulevat nyt sitten myyntiin jos joku niistä kiinnostuu ottakoon yhteyttä 50€ 2-kpl.
          Last edited by 325E; 17-10-2009, 23:35.

          Comment

          • Erh4be
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 341
            • Helsinki

            #20
            Nostetaas vähän vanhaa topiccia kun aihe liippaa läheltä

            Onko kellään tietoa liikkeistä, joista saisi kohtuu hintaan samalla ostettua madallusjouset ja niiden alle vaihdon E39:iin?

            Kyllähän nuo itsekin vaihtaisi, mutta ainakin takapäässä on sen verran hommaa että ei välttämättä olisi aikaa itse ruveta vaihtamaan...Eli varmasti joku on teettänyt työn jossain ja vielä hommannut jouset samasta firmasta niin luulis pääsevän suht kohtuu kustannuksilla...

            Kokemuksia sopivista firmoista ja jotain hintatietoa siis kaivattaisiin
            E90 325i M-Sport -06
            --------------------------
            Ex: E36 325i Coupe -94
            Ex: E39 523i -98

            Comment

            • Erh4be
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 341
              • Helsinki

              #21
              Noniin liike olis tiedossa, enää pitää vain valita jouset:think

              Sanokaapa mielipiteenne kun alle on tulossa 18" vannesetti niin onko tuollainen 30/15 madallus sopiva vai pitäiskö laskee enempi? Toisaalta kun tarkoitus on pitää normi vakioiskarit niin ei kai paljo enempää kärsiskään laskea...

              Oon miettiny, että H&R:n 30/15 setti vois olla ihan passeli... Auto siis on E39 Sedan -98.

              Eikös noi H&R:t ole ihan laatutavaraa, vai löytyisikö jokin parempi vaihtoehto vaikka Eibachilta tai Weiteciltä?

              Kommentteja, ideoita, vitt*ilua saa kertoa, ei tää oo heleppoo valita
              E90 325i M-Sport -06
              --------------------------
              Ex: E36 325i Coupe -94
              Ex: E39 523i -98

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10112
                • KVLA

                #22
                Originally posted by Erh4be View Post
                Noniin liike olis tiedossa, enää pitää vain valita jouset:think

                Sanokaapa mielipiteenne kun alle on tulossa 18" vannesetti niin onko tuollainen 30/15 madallus sopiva vai pitäiskö laskee enempi?
                Tuo madallushan on ihan oman mieltymyksen mukainen asia.Itselleni tilasin saksasasta juurikin nuo H&R:n 30/15 jouset.Vastaa melko hyvin madallukseltaan tehtaan M-Sport madallusta,joka autossani tällä hetkellä on.Mutta koska jousitus alkaa hiljalleen iän myötä väsymään niin vaihdan nuo H&R:t alle.Kaveriksi tilasin saksasta niille kierroksen Konin-Spotteja.Minulla on myös 18" kesäpyörät alla.Mutta kuten sanoin,niin nämä madallukset on niin jokaisen omassa silmässä sopivia.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Erh4be View Post
                  Noniin liike olis tiedossa, enää pitää vain valita jouset:think

                  Sanokaapa mielipiteenne kun alle on tulossa 18" vannesetti niin onko tuollainen 30/15 madallus sopiva vai pitäiskö laskee enempi? Toisaalta kun tarkoitus on pitää normi vakioiskarit niin ei kai paljo enempää kärsiskään laskea...

                  Oon miettiny, että H&R:n 30/15 setti vois olla ihan passeli... Auto siis on E39 Sedan -98.

                  Eikös noi H&R:t ole ihan laatutavaraa, vai löytyisikö jokin parempi vaihtoehto vaikka Eibachilta tai Weiteciltä?

                  Kommentteja, ideoita, vitt*ilua saa kertoa, ei tää oo heleppoo valita
                  Madalluksesta on myös tuolla alla olevassa ketjussa paljon juttua. Siellä myös sanottiin, että tuo H&R 30/15 sarja pudottaa tuon verran m-sporttiin verrattuna eli aika reippaasti vakioon nähden. Tiedä sitten miten on, itselleni laitoin 18" vanteet ja H&R 40/15 sarjan jonka pitäisi pudottaa tuon verran vakioalustaan nähden. Takaa korkeus oli kohdallaan, keula meni minun makuun hiukan liian alas ja laitoin siihen 6mm korotukset. Nyt on kohdallaan.

                  E39 528iA

                  Comment

                  • Erh4be
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 341
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Madalluksesta on myös tuolla alla olevassa ketjussa paljon juttua. Siellä myös sanottiin, että tuo H&R 30/15 sarja pudottaa tuon verran m-sporttiin verrattuna eli aika reippaasti vakioon nähden. Tiedä sitten miten on, itselleni laitoin 18" vanteet ja H&R 40/15 sarjan jonka pitäisi pudottaa tuon verran vakioalustaan nähden. Takaa korkeus oli kohdallaan, keula meni minun makuun hiukan liian alas ja laitoin siihen 6mm korotukset. Nyt on kohdallaan.
                    Olipa hyvä, että tuli ilmi tuo juttu noista H&R:stä. Elikkä tuo H&R:n 30/15 setti pudottaa siis suunnilleen tuon verran M-sport alustaan verrattuna ja ilmeisesti on tarkoitettukin käytettäväksi M-sporteissa. Aivan liikaa siis taitaa laskea kun kuitenkin vakio iskarit on tarkoitus pitää (ei M-Sport). Tuo H&R 40/15 olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta tosiaan voin kuvitella että keula tippuu hieman liian alas ja etupään vakioiskarit olisi varmasti ihan siinä rajoilla tuon kanssa.

                    Täytyy nyt katsoa olisiko vaikka Eibachilla jotain sopivaa jousisarjaa esim. 30/20 vakioalustaan nähden:think Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan
                    E90 325i M-Sport -06
                    --------------------------
                    Ex: E36 325i Coupe -94
                    Ex: E39 523i -98

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7468
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Vastaa melko hyvin madallukseltaan tehtaan M-Sport madallusta,joka autossani tällä hetkellä on.Mutta koska jousitus alkaa hiljalleen iän myötä väsymään niin vaihdan nuo H&R:t alle.
                      Onko toi sulla sitten tippunut vakiota M-Sportia alemmaksi vai mistä sen jousien väsymisen huomaa? Nelipyöräsuuntauksessa mitattiin tuo korkeus suhteessa vakioon mun autosta joku aika sitten, mutta en nyt saa päähäni kumpi pää oli se joka oli vähän alempanakin kuin piti olla. Toinen pää oli kuitenkin ihan siinä missä pitikin. Ja nämä mittaukset tehtiin tehtaan ohjeiden mukaisilla painoilla (tai no sinnepäin kuitenkin).

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Tiedä sitten miten on, itselleni laitoin 18" vanteet ja H&R 40/15 sarjan jonka pitäisi pudottaa tuon verran vakioalustaan nähden.
                      Joskus tossa sun linkittämässä ketjussa tässä viestissä vertailtiin H&R 40/15 ja mun vanhan M-Sportin korkeutta eikä niissä suuria eroja ollut.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 02-08-2010, 17:51.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Joskus tossa sun linkittämässä ketjussa tässä viestissä vertailtiin H&R 40/15 ja mun vanhan M-Sportin korkeutta eikä niissä suuria eroja ollut.
                        Joo mutta minullahan H&R 40/15 korkeudet oli alemmat eli kuten tässä kirjoitin. Katsastusmies mittasi keulan vielä 1cm alemmaksi mutta se ei kovin tarkka mittaustyyli ollut.. En oikein tajua mistä nuo yksilöerot johtuu. Etuiskareiden ylätuet muuttui jossain vaiheessa, mutta onkohan niissä sitten korkeuseroja, tuntuisi aika oudolta jos olisi. Tarvikeosissa toki voi olla eroja.

                        Täytyypä huomenna mitata mitkä arvot tuossa nyt on, minähän vaihdoin tuon jälkeen eteen uudet iskarit ja samalla laitoin 6mm korotusrenkaat.

                        Erh4be:n kannattaisi kyllä vakavasti harkita samantien uusia iskareita eteen, minulla oli siellä aluksi vakioiskarit jotka oli 40tkm ajetut. Ne kesti kuukauden verran ja toinen oli sen jälkeen täysin kypsynyt (öljyt tuli pihalle) ja toinenkin aika valmis. Toki ne oli jo ennen madallustakin alkaneen kypsyä mutta madallus nopeutti lopullista tuhoa.. Pohjaaniskukumit pitää myös vaihtaa lyhyempiin.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10112
                          • KVLA

                          #27
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Madalluksesta on myös tuolla alla olevassa ketjussa paljon juttua. Siellä myös sanottiin, että tuo H&R 30/15 sarja pudottaa tuon verran m-sporttiin verrattuna eli aika reippaasti vakioon nähden. Tiedä sitten miten on, itselleni laitoin 18" vanteet ja H&R 40/15 sarjan jonka pitäisi pudottaa tuon verran vakioalustaan nähden. Takaa korkeus oli kohdallaan, keula meni minun makuun hiukan liian alas ja laitoin siihen 6mm korotukset. Nyt on kohdallaan.

                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=59359
                          Itse muistaisin jostain lukeneeni tuon H&R 30/15 setin vastaavan M-Sporttia.Vain M-Sportin pintakovuus häipyisi tuolla setillä.Eli olisi siis mukavampi ajella.

                          Mitkähän sinulla on nykyiset korkeusmitat tuolla setillä edessä ja takana.Siis navan keskeltä lokarin reunaan?

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Onko toi sulla sitten tippunut vakiota M-Sportia alemmaksi vai mistä sen jousien väsymisen huomaa?
                          Ei se oikeastaan ole pahemmin vajonnut,mutta kun kilometrejäkin on jo kuitenkin takana,niin iskarirempassa menee nuo jousetkit sitten vähän niin kuin samoilla viinoilla.
                          Last edited by Heguli 31; 02-08-2010, 22:49.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17797
                            • Jämsä

                            #28
                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Itse muistaisin jostain lukeneeni tuon H&R 30/15 setin vastaavan M-Sporttia.Vain M-Sportin pintakovuus häipyisi tuolla setillä.Eli olisi siis mukavampi ajella.

                            Mitkähän sinulla on nykyiset korkeusmitat tuolla setillä edessä ja takana.Siis navan keskeltä lokarin reunaan?



                            Ei se oikeastaan ole pahemmin vajonnut,mutta kun kilometrejäkin on jo kuitenkin takana,niin iskarirempassa menee nuo jousetkit sitten vähän niin kuin samoilla viinoilla.


                            tuo pintapehmeys häiritsee ainakin minua... alkuperäiset BMW:n M-Sportit tuntuu mukavan napakalta, mutta H&R:llä meno tuntuu jotenkin vetelältä, vaikka toisaalta kantavuutta on riittävästi pintapehmeyden jälkeen. AP:n setti tuntui ainakin E91:ssä vastaavalta mitä M-Sport ja oli huomattavasti halvempi mitä H&R. ei tule tuon testin jälkeen enää H&R:ää minun autoon.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Erh4be
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 341
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Erh4be:n kannattaisi kyllä vakavasti harkita samantien uusia iskareita eteen, minulla oli siellä aluksi vakioiskarit jotka oli 40tkm ajetut. Ne kesti kuukauden verran ja toinen oli sen jälkeen täysin kypsynyt (öljyt tuli pihalle) ja toinenkin aika valmis. Toki ne oli jo ennen madallustakin alkaneen kypsyä mutta madallus nopeutti lopullista tuhoa.. Pohjaaniskukumit pitää myös vaihtaa lyhyempiin.
                              Joo taidanpa laittaa tuon H&R 40/15 setin tilaukseen...ehkä keula hiukan laskee liikaa, mutta ei se oo niin justiinsa

                              Iskarit jos keulasta poikii niin vaihdetaan sitten siinä vaiheessa, ajetaan nyt noilla niin kauan kun kestää

                              Sitten kysymys: Voi kai noita vakioitakin pohjaaniskukumeja lyhentää kotikonstein? Ja onko toi ihan saletti, että pitää olla noista lyhyemmät versiot? Löytyykö lyhyempiä esim. motonet jne.? Kumma ettei noissa jousien ohjeissa "huomioitavaa" kohdassa puhuta mitään, että pohjaaniskukumit pitäisi vaihtaa...
                              E90 325i M-Sport -06
                              --------------------------
                              Ex: E36 325i Coupe -94
                              Ex: E39 523i -98

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by Erh4be View Post
                                Sitten kysymys: Voi kai noita vakioitakin pohjaaniskukumeja lyhentää kotikonstein? Ja onko toi ihan saletti, että pitää olla noista lyhyemmät versiot? Löytyykö lyhyempiä esim. motonet jne.? Kumma ettei noissa jousien ohjeissa "huomioitavaa" kohdassa puhuta mitään, että pohjaaniskukumit pitäisi vaihtaa...
                                Voi niitä lyhentää mutta ei niistä tule toimivia silloin. Niistä pitäisi ottaa keskeltä pala pois jotta rakenne olisi yhä toimiva.

                                On tosiaan ihme juttu ettei noista mainita mitään, mutta jos niitä ei lyhennä, jää jousitusvara todella lyhyeksi. 5-8mm ennen kuin jousitus jo pohjaa tuohon kumiin. BMW:kin laittaa m-sporttiin lyhyemmät, joten kyllä tuo ihan todellinen juttu on.

                                Minä laitoin m-sport pohjaaniskukumit joista vielä lyhensin 8mm pois, tuon verran (ja vähän enemmänkin) voi vielä ottaa siitä kumin yläpäästä ilman ongelmia. Nuo m-sport kumit ovat 25mm normaaleja lyhyemmät. En tiedä onko niitä Motonetissä, merkkiliikkeessä ne oli muistaakseni 18€/kpl.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X